שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

טרקטורון קאן-אם רנגייד 800 - זה ספורט, זה?

כן. אם הספורט שלכם הוא לנסוע מהר מאוד על טרקטורון, למרחק גדול. מבחן בכורה לקאן-אם רנגייד 800

הדבר האחרון שעובר בראש כאשר רוכבים על טרקטורון חזק, עם מצערת פתוחה לרווחה, הוא השם שנתנו אנשי השיווק למכונה החזקה. כאשר רוכבים מהר וחזק אפשר לחשוב על טכניקת הרכיבה, על הניווט, על הנוף, על צלעות הכבש שמחכות על הגריל של צביקה, או על המוות שמצפה לי מעבר לסיבוב, אם אמשיך במהירות הזו. אבל אני זנחתי את כל הנושאים המכובדים הללו והתמקדתי דווקא בשם.

רנגייד. ישר חשבתי על ג'יפ CJ5 חדש ונוצץ, עם מדבקה צבעונית על מכסה המנוע שראיתי בנערותי. היות ומחשבה זו מיותרת לחלוטין אם רוצים לחזור הביתה בשלום, עצרתי בשוליו של שדה חיטה שהדהים בצבע ירוק רענן וישבתי להביט בדף שהדפסתי מוויקיפדיה, לפני שיצאתי לרכוב על קאן-אם רנגייד 800. בדף כתוב היה שהפירוש המילולי הוא מישהו שחוזר ושולל הכל. בימי הביניים קראו כך למי שהמיר דתו מנצרות לאיסלאם. בימינו רנגייד הוא סוג של פורע חוק חיובי, אינדיווידואליסט ששולל את ערכי הסביבה ויוצא להתמודד לבדו עם העולם. אחרי שהדופק חזר לקצב המתאים, סיכמתי לעצמי כי השם פוגע בול, העפלתי אל האוכף, לחצתי על המצערת ותוך שלוש שניות חזר הדופק לקו האדום והמוח התרוקן ממחשבות.

מרוץ החימוש

מהפיכת כוח, פאר והדר עוברת על שוק הטרקטורונים העולמי בשנים האחרונות. באותו אופן בו מכוניות הופכות למפוארות חזקות ומעודנות, כך הופכים כלי העבודה הגסים של פעם לכלי רכב מרשימים למדי – רחוקים מרחק עשרות דורות מהכלים התלת גלגליים של הונדה, אשר המציאו את הנישה הזו אי-שם בשנות ה-70 של המאה הקודמת. נפחי מנוע של רבע ליטר אשר היו מקובלים לפני עשור ומחצה נותרו למתחילים בלבד, בעוד המשתמש המתקדם מקבל היום מהחברות המובילות מנועים מרובי צילינדרים, בנפח המתקרב לליטר, המסוגלים לפתח מהירות מרבית כפולה ויותר משל אותם כלי עבודה ופנאי של שנות ה-90.

מרוץ החימוש

קאן-אם, יצרנית הטרקטורונים מקנדה (המוכרת בישראל כמעט עשור בשם בומברדייה) נמצאת בחזית מרוץ החימוש. רנגייד 800 הוצג לפני קצת יותר משנה, כבן לתת-נישה של תת-נישה, המכוונת למילוי רצונותיהם של צרכנים, המחפשים את הכלי השרירי ביותר ורוצים לעשות שימוש בכל השרירים שיש לכלי להציע (בדיוק כמו הלקוחות של אופנועי הים השרירניים של החברה האחות, סי-דו). אז איך מייצרים כלי שכזה? נוטלים את התותח הכבד והחזק בהיצע (אאוטלנדר 800, במקרה זה), מורידים כמה ברזלים מיותרים, מוסיפים רכיבי מתלה איכותיים, מעצבים באורח אגרסיבי יותר ומוצאים שם הולם.

כזה הוא בדיוק רנגייד 800: גרסה ספורטיבית של טרקטורון הפנאי הבכיר של קאן-אם. וכאשר אנחנו והיצרן אומרים ''גרסה ספורטיבית'', הכוונה היא לכלי היודע לנסוע מהר לאורך זמן, ולא דווקא לכלי היודע לקפץ כחרגול במסלול מוטוקרוס, כמו שיודעים לעשות טרקטורוני הספורט של פולריס, הונדה וימאהה, למשל. לרנגייד, בניגוד לחרגולים אלה, הנעה כפולה ויחס העברה נמוך. מבט אחד בנתון המשקל העצמי - 276 קילוגרם, 19 פחות מהאאוטלנדר – מבהיר את הנקודה. הגדרה זו הופכת את הרנגייד לבודד בקטגוריה משל עצמו, אך סביר להניח כי בקרוב מאוד יצטרפו אליו כלים של יצרנים אחרים, כמו בכל מרוץ חימוש.

להימלט אל המדבר

הכנתי לרנגייד מסלול שבחן היטב את כל יכולותיו. שבילי לס מאובקים בשביל הסוסים, נתיב כביש 6 הנמצא בבניה בשביל קצה המצערת, פאתי שדות חיטה בשביל ההיגוי, כמה ערמות סלעים בשביל הזחילה ותל נג'ילה בשביל הנוף (עם צלעות כבש קרוב אליו, בשביל הבטן). בקיצור, מסלול שיכול לארח כל מרוץ ניווט המתקיים בישראל ובעולם (פרט לזחילה, כמובן).

להימלט אל המדבר

האינדיווידואליסט-שולל-הכל של קאן-אם נראה מאיים למדי במבט ראשון. גם בשני. את עצמת המנוע, על 62 סוסיו, אני מכיר היטב מהאאוטלנדר. כאשר כל העצמה הזו מאוחסנת בחבילה בעלת עיצוב ספורטיבי, ברור מדוע ידי רעדו כאשר ליטפתי לראשונה את כפתור המתנע והפחתי חיים בצמד הצילינדרים. מאזן האימה הוכפל עת הצמדתי את המצערת לעצר והתחלתי לגהץ את שבילי צפון הנגב. לאחר שתיעדתי על השעון מהירות המתקרבת ל-140 קמ''ש, כבר חששתי בכבדות לעורי ולשלמות אברי.

במהירות שפויה יותר, קל להתרשם מתכונות הרנגייד. אין צורך להכביר מלים על המנוע המופלא – צמד הצילינדרים מוזרקי הדלק מספקים עצמה שלא תתואר, במונחי טרקטורון, עם שפע כוח זמין, בכל מהירות סיבוב מנוע ועם חיבה גבוהה במיוחד למהירות גבוהה. אפשר להרחיב בנושא המתלים. משולשים מחוזקים במתלה הקדמי הם לא דבר שאמור להיות מורגש, אך חשים היטב בבולמי הזעזועים ממולאי הגז, אשר מקנים לרנגייד יציבות בכל מהירות, ללא נדנודים מיותרים בצירי האורך והרוחב. חשוב מכך, בולמים אלה אינם דועכים, גם לאחר רכיבה ממושכת במהירות גבוהה. יתרון נוסף לממהרים הם המתלים הנפרדים מאחור, המאפשרים לרנגייד לנוע מהר במיוחד גם בנתיב זרוע בורות, עימם מתמודד כל צד באורח עצמאי, ללא קפצוצים מיותרים, המוכרים מטרקטורוני ספורט, להם יש ציר קשיח מאחור.

כדי לנסוע מהר צריך גם היגוי ובלמים טובים. האחרונים מבצעים עבודתם באופן טוב ביחס לז'אנר ומסוגלים להשיל מהירות עודפת במהירות מגבו של הרנגייד, אך מצריכים עצמת לחיצה גבוהה, במיוחד במנוף על הכידון. ההיגוי זריז, אך צריך להיזכר בגודל ובמשקל ולהבין כי פיזיקה עובדת גם בשטח וקשה לרנגייד לפנות כמו טרקטורון מרוץ. כאשר מבינים את המגבלות אפשר לנצל את כוח המנוע ולאמץ טקטיקה של Slow in, very fast out. כאשר ממש מתיידדים עם הבריון הזה, אפשר לאמץ טכניקה של החלקה לכל אורך הפניה, תוך שימוש מושכל בממדים, במשקל ובסוסים.

מעניין מאוד השילוב הייחודי שמציע רנגייד בין היכולת לגהץ קילומטרים במהירויות תלת-ספרתיות, לבין יכולת תנועה בשטח סלעי, שאינה נופלת מזו של אח הפנאי – אאוטלנדר. יש לרנגייד אותו יחס העברה נמוך, המאפשר לנוע בכל שטח העולה על דעת הרוכב, גם אם האחרון הוא מופרע עם תעודות.

לברוח מהכל

הנמלט הנוף הנגלה מתל נג'ילה כאשר החיטה בשיא גודלה מרחיב נפש ועוזר לפתח מחשבות מעמיקות. רנגיד, ככל פורץ דרך, מחייב מחשבה מעמיקה כדי להיטיב להבינו. אם מתרגמים את המינוח ''ספורטיבי'' בהקשר של מהירות גבוהה, ניתן להבין חלק מהסיפור. בהעדר מנשאי מטען, רנגייד רחוק מלהתאים לטיולים של יומיים במדבר, אך הוא מתאים ככפפה ליד, אם רוצים לנצח במרוץ ניווט במדבר (ויש 80,000 שקלים פנויים בארנק).

לברוח מהכל

השהיה על התל הייתה קצרה הפעם במיוחד, ולא רק בגלל הבטן המקרקרת. העניין הוא שאם יוצאים לטיול ארוך במדבר, יש את כל הזמן שבעולם בשביל אותן תהיות קיומיות. לעומת זאת, אם רוצים לקפוץ מפאתי גדרה לבית קמה ובחזרה במהירות מרבית ועם כלי מזמין כמו הרנגייד, זמן המחשבה מצטמצם פלאות. וכאשר המצערת לחוצה, הגוף בשיא דריכותו והמוח נכנס למצב ציפה מדיטטיבי מתוק במיוחד. ואם מעולם לא חשבתם על טרקטורון ספורטיבי עם 62 סוסים ככלי עזר למדיטציה, קחו סיבוב על הרנגייד ותבינו.

קאן-אם רנגייד 800

מנוע: בנזין, V2, 800 סמ''ק הספק/ מומנט: 62 כ''ס / 7.45 קג''מ תיבת הילוכים: רציפה הנעה: אחורית + כפולה, LOW, דיפרנציאל קדמי ויסקוזי אורך: 218.4 ס''מ רוחב: 116.8 ס''מ גובה: 114.3 ס''מ בסיס גלגלים: 129.5 ס''מ משקל: 276 ק''ג מרווח גחון: 30.5 ס''מ מחיר: 79,950 שקלים

קאן-אם רנגייד 800

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת

31 במרץ 2008 ב 16:50

צר וקצר

מתכון בטוח להתהפכות

2

Ogash Ofer

31 במרץ 2008 ב 17:12

לא מכובד!

avi00622 כתב/ה:
"השיווק של אבניר עשה את הטרקטורון הזה כל כך גדול כמו שUMI עשו את הטרופר לג'ייפ אגדי.
לכן את כל הכתבות הקנויות האלה צריך לקחת בערבון מוגבל"
אבי, אם יש לך ההערות על השיווק של אבניר או יש לך דעה אחרת על הטרקטורון - זה בסדר גמור. אבל לכתוב כי הכתבה קנויה - זה גם לא נכון (אלא אם יש לך מידע אחר) וגם לא מכבד את הכותב. מה תאמר שמחר (או לכל היותר מחרותיים) יעלה לאתר מבחן הדרכים שעשינו אתמול לפולאריס 800 החדש. וכאחד  שכתב וערך את המבחן שיצא מאוד מפרגן לטרקטורון המעולה שלהם אני יכול לספר לך  שפולאריס טרם קנו אותי.

3

אורח/ת

16 בפברואר 2009 ב 16:11

אני רוצה לקנות אחד כזה

4

אורח/ת

16 בפברואר 2009 ב 16:11

מאיפה קונים אחד כזה

5

Ogash Ofer

16 בפברואר 2009 ב 16:38

קונים אצל היבואן או אצל אחד מהמשווקים

חפש באינטרנט ומצא את כל רשימת המשווקים של CANAM

6

אורח/ת

06 במרץ 2009 ב 19:27

באמת משהו יפה

7

אורח/ת

16 ביוני 2011 ב 21:47

אקלי הזה הוא גרוטעה

נחחח

8

גיא צין

08 במרץ 2013 ב 09:26

עזרה

שלום. אני מתכנן לקנות רנגייד 800 שנת 2007-2008 בחודשים הקרובים. הייתי רוצה לדעת עליו פרטים כמו עלות טיפולים, עלות חלפים, האם נכנסים בו 2 אנשים, אמינות וכל פרט קטן יעזור תודה רבה. גיא.