שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

סיבוב היכרות: מרצדס ACTROS 6x6

לקחנו לבדיקה משהו קצת שונה מהסטנדרט שלנו:
משאית מרצדס רבת-מינוע.
היה תענוג...

משאית מרצדס 6X6

לכל ''חולה הגה'' יש סוג מסוים של כלי רכב שהוא מעדיף על פני האחרים, כאלה שאחרי שהוא עושה בהן סיבוב נמרח חיוך מטופש על הפנים: יש כאלה שאוהבים מכוניות פתוחות, ויש את אוהבי הקלאסיות, ויש כמובן את המכורים לרכבי שטח. לי יש ''פטיש'' למכוניות גדולות עם יכולות שטח, וכמה שיותר גדולות וכמה שיותר סרנים וגלגלים מונעים – יותר טוב (ותמחקו בבקשה את החיוך, אין לזה קשר לבדיחות המוכרות...). לכן, כשהתגלגלה לידי הזדמנות לעשות סיבוב על משאית מרצדס 6X6, תפשתי אותה בשתי ידיים.

image

סרטון וידיאו - האקטרוס בשטח

המשאית שבחנו היא מדגם אקטרוס (Actros), משאית הדגל של מרצדס, שזכתה כבר בתארים רבים: שלוש פעמים ''משאית השנה באירופה'', דגם עם מנוע BlueTec מחזיק שיא גינס בצריכת דלק חסכונית ובפליטת מזהמים מעטה ועוד. האקסמפלר שנפל לידינו הובא לארץ עבור מפעל בטחוני, בתצורה של גלגל בודד מכל צד בסרנים האחוריים, עדיין ללא כל מתקון כמו ארגז משא, מנוף וכו'.

image

image

את סיבוב ההיכרות, שנערך ביום חול (ולכן לא התאפשר לנו להיכנס לעומק השטח), עשינו ממזרח לכביש 444, בשולי שטחי האש של קולה. את המפגש הראשוני עם המשאית ערכו לנו נציגי חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס לארץ: איש השיווק אמיר גלברג ומדריך הנהיגה איליה כהן.
מבט ראשון, חיצוני, מאשש את תחושותי: המשאית אכן גדולה, המכלולים מסיביים, הכל נראה מוצק ומשדר תכליתיות. רכב שבא לעשות את העבודה בצורה הטובה ביותר שאפשר. מטפסים לתא נהג הגבוה (כמה גבוה! נהג שעובד על משאית כזו באופן סדיר צריך להיות בכושר מעולה...) שבו שלושה כסאות ויוצאים לדרך. גם כאן הכל משדר פונקציונליות, יש תחושה טובה לגבי איכות התא (בכל זאת מרצדס) אבל אי אפשר לטעות – זה רכב עבודה.

image

על הכביש, הנסיעה נינוחה. אין כאן תאוצות מסעירות דם, אין חריקת צמיגים בזינוקים, המנוע הענק – V-6 בנפח 12 ליטר מגרגר אי שם מתחתינו. 435 הסוסים שהוא מספק עוברים דרך תיבת הילוכים עם 16 מהירויות (על נפלאות התיבה הזו בהמשך), כשההנעה לשלושת הסרנים קבועה. עקומת המומנט שטוחה להפליא, היא מגיעה לשיאה כבר ב-1080 סל''ד והיא נשמרת עד למקסימום הסל''ד של המנוע – 1800. אהה, שכחתי לציין, המומנט עומד על 224 קג''מ ''צנועים''...

image

יורדים לשטח, נועלים דיפרנציאל מרכזי בסיבוב מתג ומתחילים לתור את השבילים. סיבוב נוסף של המתג יפעיל נעילה רוחבית בשני הסרנים האחוריים (שניהם ביחד) וסיבובו עד הסוף ינעל גם את הסרן הקדמי. המערכות במשאית מבוקרות מחשב, והתוכנה עברה גיור כהלכה כך שכל החיוויים מופיעים על הצג הדיגיטלי בעברית.
בשטח, מורגש היטב האופי של המשאית: זאת לא משאית טקטית צבאית שאפשר ל''רוץ'' איתה בשטח עם מטען קל יחסית. יש כאן סוס עבודה שתפקידו להעביר מטען גדול (המשקל הכולל המקסימלי של המשאית הוא 33 טון) בדרכים קשות, אל השטח וממנו. מערכת המתלים לפיכך פשוטה מאוד, אבל עושה את העבודה: קפיצי עלה מלפנים וקפיצי עלה הפוכים מאחור, כשכל קפיץ משותף לשני הסרנים. השילדה גמישה מאוד, דבר שעוזר להצמיד את הגלגלים לקרקע.

image

אנחנו מתנהלים בניחותא, הגלגלים הענקיים (כ-50 אינץ', שנותנים מרווח גחון של קרוב ל-40 ס''מ)) ''בולעים'' תחתם כל מכשול. צריך לקחת בחשבון בכל סיבוב את האורך (קרוב ל-10 מטר ללא הארגז) ואת מרחק הסרנים (4.5 מטר בין הסרן הקדמי לסרן האחורי הקרוב, 5.8 מטר לאחורי הרחוק). עוד דבר שצריך להתרגל אליו, בגלל גובה תא הנהג, הוא התחושה שהמשאית עומדת להתהפך בכל שיפוע צד קטן, שג'יפ ממוצע כלל לא מרגיש בו...
לצורך הצילומים אנחנו מאתרים עלייה נחמדה, עם מדרגה הניצבת בתוך סיבוב ואחריה מעבר מתחת לעמוד מתח ענקי. קצת התלבטויות האם המשאית תעבור בין רגלי העמוד, נעילה של דיפרנציאל אחורי והמשאית מפלסת את דרכה למעלה ללא שמץ של היסוס.

image

תיבת התסכולים

כל נהג משאית ותיק, ובעצם כל מי שנוהג ברכב עם גיר ידני, יסבול מקשיי הסתגלות לתיבת ההילוכים של האקטרוס (תיבה דומה נמצאת בכל המשאיות של מרצדס וגם ביונימוגים החדשים). השילוב נעשה בעזרת ידית קטנה הדומה לג'ויסטיק, כשדחיפה קדימה מורידה הילוך ומשיכה למעלה מעלה הילוך. לחצן בצד הידית מאפשר בחירה בין עלייה או ירידה בהילוך ''שלם'' או ב''חצי הילוך''.
ואיפה הקאץ'? אחרי שבוחרים הילוך, צריך ללחוץ על דוושת המצמד כדי שהחלפת ההילוך אכן תתבצע. נהג שרגיל לבצע את החלפת ההילוך תוך לחיצה במקביל על דוושת המצמד יוצא בהתחלה מתוסכל, במיוחד לאור העובדה שהחיווי הקולי מתריע בפניו שהחלפת ההילוך לא בוצעה כמו שצריך...
כשלומדים להכיר את המערכת, מגלים גם היתרונות שלה. אחד מהם הוא היכולת לבצע זינוקים בעלייה בקלות, גם עם משאית עמוסה. בעצירה בעלייה, המקסי-ברקס ממשיך להחזיק את המשאית עוד כמה חלקיקי שניות לאחר שחרור המצמד, והזינוק חלק וללא היסוסים.

תיבת התסכולים

מסקנות והצעות לסדר

הסיכום? בעיקר הרגשנו שהיה קצר מדי, שלא עמדנו ממש על כל היכולות. היינו שמחים לקחת את המשאית לבחינה מעמיקה וארוכה יותר, במקומות קצת יותר מאתגרים. אבל יש לנו הצע הלמי שהפרוטה מצויה בכיסו ורוח הרפתקה שוררת בליבו: במחיר של רינג' רובר ספורט בסיסי או של מרצדס M מאובזר, אפשר לקנות אקטרוס, לבנות קראוון בחלקה האחורי ולצאת לשיטוט במשעולי העולם.

מסקנות והצעות לסדר

קישורים נוספים

לכתבה על המשאית הצבאית הטקטית של מרצדס

לסרט על המשאית הטקטית של טטרה