שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

אאודי אולרוד - מפואר בכל דרך

אאודי, אחרי סובארו ו-וולוו, מציגה אצלנו את הגרסה שלה לסטיישן עם נכונות לקפוץ לשטח. או שמא רכב שטח לכביש

סובארו הייתה יצרנית הרכב הראשונה שייצרה, באופן סדרתי, סטיישן כפול הנעה - זה קרה בשנת 1974. מאז חלפו 25 שנים ורק סובארו הייתה ליצרן היחיד אשר באופן עקבי הוציא לכביש מכוניות משפחתיות/סטיישן כפולות הנעה (להוציא רכבי שטח של ממש) עם מערכות הנע מתקדמות, תיבת הפחתה, ויכולת של ממש לנוע בדרך שאינה דווקא כביש סלול. בשנים האחרונות החלה עולה ופורחת אפנת רכבי השטח אשר עתה כבר אינם נחלתם הבלעדית של עובדי אדמה. המכוניות התעדנו ו''רוככו'' ממקורן החקלאי הגס, יצרנים רבים אף הציגו דגמים חדשים חפים משלדות סולם כבדות, סרני הנעה קשיחים, ונטולי תיבות העברה מכבידות (ראה טויוטה ראב4, לנדרובר פרילנדר ואחרים). במקום ארסנל השטח החלו לצוץ אביזרי נוחות שתפקידם הבלעדי הוא לשפר את נוחות המשתמש בחיי היומיום - זאת אומרת בכביש. הדוגמה הקיצונית ביותר של התנועה הלאה מהשטח היא בדור האחרון של ה''סטיישן לשטח'' בו אני כולל את ב.מ.וו 5X, וולוו קרוס-קאונטרי אאודי אולרוד. שלושת המכוניות הללו כפולות הנעה ונראות קרביות ותוקפניות אך למעשה הן מכוניות סלון מפוארות ומפנקות עם יכולת כביש מרשימה ויכולת שטח בסיסית למדי.

להורדת הקובץ לחץ כאן

חוץ ופנים

האולרוד שומרת על המראה של ה6-A סטיישן ממנו פותחה. אי אפשר לטעות בזהות של המכונית אליה נוספו פגושים אגרסיביים וגג בצבע כהה תואם. מותני המכוניות עובו עם חיפויי גלגל כהים ובולטים וחצאים תחתונה מאסיבית. חבילת הכרום בה צוייד רכב המבחן הוסיפה נופך אלגנטי למכונית כהה וקודרת. חישוקי סגסוגת בקוטר 17 אינץ' ועליהם צמיגי פירלי מיוחדים המיוצרים במיוחד לדגם זה, מוסיפים הרבה למכונית מאוד מרשימה בחזותה. תא הנהג והנוסעים מאובזר במיטב הפינוקים שנמצא במכונית סלון מפוארת. ריפודי עור על המושבים המתכוננים חשמלית, ציפויי עץ וכרום אלגנטי יחד עם תצוגת מידע דיגיטאלית מתקדמת על לוח המחוונים מצליחים לשלב בצורה נפלאה, לדעתי, קדמה עם מסורת. תא הנהג אינו שונה במאום מזה של ה6-A למעט מתגי מערכת כריות האוויר. לא נפקד מקומם של מחשב דרך, מערכת בקרת אקלים ומערכת שמע נפלאה. המושב האחורי מרווח מאוד. מסעד המושב תומך היטב ואף ניתן לשנות את זוויתו. הנוסעים מאחור יהנו מווילון הנסתר בדופן הדלת וחלל רב לרגליים וראש כצפוי ממכונית בעלת מרווח סרנים גדול (276 ס''מ) וגג מתמשך. תא המטען בעל נפח עצום ושפת העמסה נמוכה ורחבה. תמצאו בו שקעי מתח, אוזני עיגון למטען וגם גלגלי רזרבי ללא אוויר עם מדחס אוויר חשמלי צמוד אליו (במעין חכמה שמטרה לחסוך מקום). איכות החומרים השונים וההרכבה יוצאים מהכלל ומהטובים שניתן למצוא היום במכונית מכל סוג שהוא, הנדסת האנוש המעולה וההקפדה על הפרטים המאפיינת את מוצרי אודי מופיעים גם כאן.

להורדת הקובץ לחץ כאן

חוץ ופנים

שלדה ומערכת הנעה

כאמור מבוססת האולרוד על ה6-A סטיישן ובכך שלדתה אינה שונה ממולידתה במאום. זו שלדת קשיחה שתוכננה לעמוד בעומסים הגבוהים של נהיגת כביש. מדובר במבנה של מונוקוק המשלב את השלדה עם המרכב ואין כאן שלדת סולם. מערכת המיתלים מעניינת מאוד ומורכבת מזרועות נפרדות לכל גלגל עם כריות אוויר במקום קפיצים ובולמי זעזועים בהמשך (ולא במקביל לקפיץ כמקובל). סידור זה מאפשר להגביה את המכונית בארבעה מצבים שונים מבלי לפגוע במאפייני השיכוך של המיתלה. המערכת מופעלת על-ידי לחץ אוויר ומאפשר טווח תנועה של כ7- ס''מ מ14- ס''מ מעל פני הדרך ועד 21 ס''מ. מתחת למכסה המנוע הקמור מסתתרת יחידת הנעה מרשימה ביותר. מנוע 6V בנפח 2671 סמ''ק המצויד בחמישה שסתומים לצילינדר עם תזמון משתנה, ושני מגדשי טורבו כדי להפיק 250 כ''ס ב5800- סל''ד ומומנט אדיר של 35 קג''מ כבר ב1800- סיבובים. נתונים אלו ילמדו אותנו שלמנוע הזה יש את התחום היעיל הנרחב ביותר בעולם הרכב הישראלי. תחום, המשתרע על פני 4000 סל''ד תמימים.

להורדת הקובץ לחץ כאן

שלדה ומערכת הנעה

למנוע האדיר משודכת תיבת הילוכים אוטומטית עם חמישה הילוכים ואפשרות לתפעול ידני (קיימת גרסה עם תיבה ידנית ותיבת העברה אך לא תיובא ארצה). דיפרנציאל ''טורסן'' מרכזי מחלק את הכוח בין הסרנים ומשמש לווסת עת חלוקת המומנט בהתאם לרמת האחיזה עד ליחס מרבי של 75 אחוז לסרן אוחז (קדמי או אחורי). משם מחולך הכוח בין הסרנים שאינם מצוידים בנעילה או במנגנון למניעת החלקה כלשהו. בקצה כל ציריה תמצאו דיסק בלם גדל ממדים. בחזית דיסקים מאווררים, מאחור לא. הבלמים מגובים במערכת ABS נגד נעילת גלגלים ומערכת חלוקת עומסי בלימה EBD המווסת את כוח הבלימה לפי רמת האחיזה של הגלגל.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בכביש ובשטח

הכביש המהיר הוא תחום המחייה העיקרי של האולרוד ובו היא חשה ומתנהגת הטוב ביותר. בשיוט מהיר וסל''ד נמוך טמון כוחה העיקרי ואת זה היא עושה מעולה. מערכת המיתלה המתקדמת מוחקת כמעט את כל שיבושי הדרך והבידוד מרעשים ורעשי רוח כמעט ומושלם. מעל 120 קמ''ש יורידו המיתלים את האולרוד למצב הנמוך ביותר כדי לשפר את מקדם הגרר ואת הבטיחות. במהירות שיוט חוקית יסוב המנוע על מעט פחות מ2000- סל''ד וכל שנדרש לעקיפה מהירה כברק הוא קיק-דאון שיוריד שני הילוכים ויזניק את המכונית לפנים במהירות עצומה עד למהירות סופית של 234 קמ''ש (לפי היצרן). פעולת המנוע החזק חרישית וחש ''עבה'' וחזק בכל טווח הסל''ד. העברת ההילוכים חלקה ונעימה גם תחת כוח מלא אם כי לעיתים הפעולה עצמה מהוססת אפילו במצב ידני.

להורדת הקובץ לחץ כאן

בכביש ובשטח

עוצמת הבלמים חזקה מאוד ומסותת במדויקת על-ידי הדוושה. טווח התנועה שלה אמנם ארוך משהייתי רוצה אך קל מאוד להתרגל למעצורים החזקים. מערכת ה''קוואטרו'' מפורסמת בעיקר בשל רמת האחיזה שלה וגם כאן המצב אינו שונה. בפניות קשת ארוכות המכונית אוחזת איתנה ומתנהגת בניטראליות מוחלטת. לכך תורמים גם הצמיגים הדביקים וקוטרם הגדול. בעיר האולרוד משנה פניה ונעשית רכה ונעימה. מערכת הגברת ההגה, ''סרווטרוניק'', משנה את ההגברה בהתאם למהירות הנסיעה ובעיר הופכת את ההגוי לקל מאוד - אולי אפילו קל מדי. כשר התימרון טוב והראות לכל הכיוונים מעולה. המיתלים ממשיכים ומגהצים באדיקות כמעט הכל ובסך הכל האולרוד עושה את מלכתה בעיר היטב, האספקטים השימושיים בה (כמו העובדה שהיא סטיישן) מקלים על חיי היומיום וחשוב לא פחות ואולי בעצם יותר, המכונית נראית מעולה ונוכחת בכל חניון אם זה בקניון או לרגלי בניין היי-טק.

להורדת הקובץ לחץ כאן

נסיעת השטח כללה ביקור חפוז בשבילי הרי ירושלים בשטח שאמור לייצג את השימוש אותו תראה המכונית בידי משתמש ממוצע. מקומות כמו הר חורשן שמורים לרכבי שטח של ממש. את החורשן יראה האולרוד רק מכביש נחל יוקנעם. על פני שבילים כבושים האולרוד מצוינת ו''צפה'' מעליהם בנוחות רבה ונינוחות שאין גם ברכב שטח מן השורה. משפחה על טפיה יכולה להנות הנאה מרובה מטיול נינוח כזה בשבת - כל עוד הנהג לא ייסע מהר מדי. כשאר השטח נעשה קשה יותר ומופיעות אבנים שתולות ומדרגות קטנות אפשר להעלות את האולורד למצב הגבוה ביותר (עם מרווח גחון של 21 ס''מ) ואז יהיה הגחון הרך והלא ממוגן בטוח ממרבית המכשולים ההגיוניים למכונית מסוגה. מערכת ההנעה המתקדמת והמנוע החזק מתגברים בקלות על כל מכשול או מצב אי-אחיזה. כאשר תחזור המהירות ותעלה מעל 35 קמ''ש תרד המכונית אוטומטית למצב שלישי עם מרווח גחון של 19 ס''מ. זה, לכשעצמו, בסדר הבעיה היא שהמערכת אינו מודיעה בשום דרך על צמצום מרווח הגחון מה שעלול להיות לא נעים. על שבילי אבנים המיתלים עובדים קשה מאוד ועם הזמן מתחממים ומתחילים להרעיש. אין ממה להתרגש מזה אך קולות עבודת המתלה שוברים את ההרמוניה המהודקת של המכונית הזו.

להורדת הקובץ לחץ כאן

אולרוד אול דה-טיים

האודי אולרוד היא מכונית מאוד מיוחדת וייחודית. יותר מכל היא תצוגת תכלית טכנולוגית ליכולתה של אודי לייצר כלי רכב יוצא דופן. וככזו אפשר, אולי, להצדיק את תג המחיר המשמעותי של 350,000 ש''ח. ובכל זאת, רובנו מתנהלים רוב הזמן בכביש. ולכן כמכונית כביש ומכונית סלון מפוארת בכך האודי מוצלחת וממלאת את ייעודה היטב. בשטח, לא הייתי ממליץ לאתגר את האולרוד ביותר מדרך עפר כבושה וגם את זה לעשות בזהירות המתבקשת.

להורדת הקובץ לחץ כאן

אולרוד אול דה-טיים

מפרט טכני

מנוע: 6V 2671 סמ''ק הספק: 250 כ''ס - 5800 סל''ד מומנט: 35 קג''מ - 1800 סל''ד הנעה: כפולה קבועה, דיפרנציאל מרכזי מפצה מומנט תיבת הילוכים: אוטומטית, 5 מתלים: נפרדים, כרית אוויר, מוט מייצב בלמים: דיסקים, ABS, EBD צמיגים: 225/55R17 מרווח גחון: 14 - 21 ס''מ מיכל דלק: 70 ל' משקל עצמי: 1825 ק''ג מחיר: 350,000 ש''ח אחריות: 12 חודשים

תגובות

0 תגובות