שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

ג'יפ גרנד-צ'ירוקי Jeep Grand Cherokee

ביג צ'יף - עם פלטפורמה חדשה לחלוטין והבטחה לאיכות משופרת, הגרנד-צ'ירוקי החדש ראוי בהחלט לשחזר את ההצלחה שהביא מחיר נמוך לקודמו

הרבה שנים הציעו לנו בחברת מכשירי תנועה רק את הגרסאות החזקות והמאובזרות של הגרנד-צ'ירוקי, כאלטרנטיבה להיצע הפרמיום האירופי. ואז באו אנשי היבוא האישי, מנצלים את שער הדולר שהתרסק בעקבות המשבר בארה’‘ב ואת ההיצע הענק של כלים כמעט חדשים שנפלטו אל שוק המשומשות שם, והציפו את השוק בהצעות לגרנד-צ'ירוקי במחיר נמוך משמעותית מזה שבאולם התצוגה של היבואן.
 העובדה שמדובר בכלים במפרט נחות משמעותית לא עניינה את הציבור, ומכירות הגרנד-צ'ירוקי קיפצו לפתע אל חבורת החוד של הקטגוריה. בסופו של דבר היבואן התעשת והחל לייבא גם הוא את גרסאות ה-V6 של הגרנד, במחיר נמוך משמעותית מגרסת ה-V8, וזכה להצלחה נאה בהחלט במכירות. בהשקת הדור החדש של הגרנד-צ'ירוקי בארץ, מנוע ה-V8 כבר כלל לא הוזכר...
וזה לא המהפך היחיד – ג'יפ, ממציאת רכב השטח, נטשה בגרנד החדש את הסרן האחורי החי, משאירה את הגרעין הקשה של חובבי השטח להזיל דמעה נוסטלגית לזכר הגרסאות כפולות הסרנים מהעבר הלא רחוק, אותן היו רוכשים כיד-שניה ומשפרים עד האף לטובת עבירות בלתי מתפשרת. הם יוכלו רק להביט בעצב על המתלים הנפרדים וקצרי הזרועות שהגיעו כחלק מובנה בפלטפורמת המרצדס ML, עליה התבססו מהנדסי ג'יפ – ולהבין כי זה סופו של עידן.

כניסה לתא מבהירה כי עוד עידן נגמר – העידן בו רשימת האבזור הארוכה ניסתה לחפות על איכות יצור וחומרים נמוכה – ועליו אף אחד לא יזיל דמעה. הרושם המיידי הוא של תא כמעט-פרמיום.
העיצוב אלגנטי ונעים, התאמת החלקים הדוקה ואפילו פס העץ נראה טוב, ולא כמו טפט בהדבקה זולה. רק איכות החומרים עדיין לא החלטית – יש חומרים טובים בחצי העליון של התא ובנקודות הממשק עם הנהג (כפתורים, הגה, ידית הילוכים וכו'), אבל הפלסטיק בחלק התחתון של הקונסולה המרכזית עדיין מרגיש פשוט ודק מדי. ושימו לב – אנחנו, לא בגרסאות המאובזרות – הלימיטיד (320,000 ש’‘ח) או האוברלנד (390,000 ש’‘ח).
אלא בגרסת הלארדו הבסיסית (שכבר כוללת קי-לס אמיתי, פתחי מיזוג מאחור, מושבים חשמליים, מערכת שמע עם שליטה מההגה, בקרת שיוט, קסנונים ועוד), אליה התווספו ריפודי עור בהרכבה מקומית (מבית אוטואלגנס, שנראים נהדר, עם תפירה כפולה והתאמה מעולה). כל הכבוד לאנשי ג'יפ על המהפך. למרות שהממדים מאפשרים זאת בקלות, אנשי החברה בחרו להשאיר את הגרנד עם שתי שורות בלבד, והמשמעות היא המון מרווח בכל אחת מהשורות. אפילו גיא כמעט ונכנס לדיסוננס קוגנטיבי כשלא הצליח להתלונן שחסר לו מקום, לא מלפנים ולא מאחור (אז הוא ציין שהמושב מאחור מעט קצר, כדי להרגע). בתור בונוס, גם תא המטען ענק.

כוח המוח

כאמור, בדור הנוכחי וויתר היבואן על מנועי ה-V8 המגודלים, אבל אין משמעות הדבר כי התפשרו על ההספק, אפילו להפך. מנוע ה-V6 החדש הוא יחידה מודרנית למהדרין, כולל ארבעה שסתומים לצילנדר ותזמון משתנה, שסוחטת מנפח של 3.6 ל' לא פחות מ-282 כ’‘ס. יחס ההספק לליטר הלא אמריקאי מגיע בסל’‘דים לא אמריקאים – שיא ההספק נמצא ב-6350 סל’‘ד ושיא המומנט ב-4300.
אבל למרות זאת, המנוע מתגלה כיחידה גמישה למדי, שלא מתקשה לספק דחף ראוי גם בחצי התחתון של מד הסל’‘ד. ולפעמים גם אין לה ברירה – משודכת אליה תיבת חמישה הילוכים בעלת יחסי העברה ארוכים באופן חריג – הראשון מגיע כמעט ל-90 קמ’‘ש, ובשני תוכלו לארגן לעצמכם קנס גבוה גם על כביש שש... אבל יחסי ההעברה הללו גם מספקים שיוט נינוח מאוד – ב-100 קמ’‘ש סובב המנוע על 1700 סל’‘ד מנומנמים. אם דורכים על הדוושה עד הסוף, שמח המנוע לעלות בסל’‘ד, מייצר צליל גרגור נעים תחת לחץ, ומספק תאוצות חזקות ומיידיות, גם עם רכב עמוס ובעליה. המצב היחיד בו איכזבה יחידת הכוח הוא בנסיון להאיץ בחוזקה מחמישים קמ’‘ש – התיבה סירבה לרדת לראשון בעצמה (יש פיקוד ידני, אך רק מהידית, ובתפעול שמאל-ימין המוזר של מרצדס), תוקעת את המנוע בסל’‘ד נמוך מדי.
אולי בגלל ההילוכים הארוכים הללו, הצליחה צריכת הדלק להפתיע אותנו לטובה – אין בעיה לשמור את הצריכה באזור ה-8 ק’‘מ לליטר בנסיעה משולבת, ובשיוט בין עירוני נינוח הגענו אפילו ל-11 ק’‘מ מרשימים-מאוד לליטר.

כוח המוח

פלטפורמת ה-ML משלמת דיבידנדים על הכביש עם בידוד טוב מרעשי כביש ובד’‘כ גם מעט רעשי רוח במהירות שיוט, אולם נראה כי רמת רעש הרוח מושפעת יותר מכרגיל מכיוון הרוח בחוץ, ובנסיעה ברוח צד מתקבלים רעשי רוח מערבולתיים, אם כי עדיין ברמה סבירה.
בנסיעה נינוחה מספקים המתלים יכולת ספיגה טובה ומגהצים היטב מהמורות סבירות. גם במפגש עם שיבושים גדולים – עניין הרבה יותר מדי נפוץ בכבישי ארצנו – הרכב לא מתרסק אלא מרכך את רוע הגזרה. בנוחות פוגע רק מחסור בריסון של תנועות קטנות, כאילו חסר קצת הידוק לבולמים, למרות שגלים בכביש והעברות משקל מרוסנים היטב.

אם תחליטו להעלות את הקצב, תשתף השלדה פעולה בשמחה עם איזון טוב, נטיה מועטה לתת-היגוי וזנב ששמח להדק את הקו בהרפיה מדוושת הגז, אולי אפילו מעט שמח מדי.
אולם על חבילת המנוע-שלדה המבטיחה מעיב הגה שמזכיר ג'יפים ישנים לא רק בעיצובו אלא גם בגודל השטח המת שבמרכזו. בתחילת ההפניה מתקבלת תגובה לא אחידה ותחושה מנותקת מאוד, ‘‘כאילו מסובבים גוש צמר גפן’‘ ניסח זאת יואל שורץ, גורם לנו לתהות איך בדיוק נכנס הדימוי הזה לאוצר האסוציאציות שלו. כך או כך, בסוויפרים מהירים הפניית הגרנד-צ'ירוקי היא עניין של ניסוי וטעיה. בפניות חדות יותר תפקוד ההגה משתפר – עדיין אין משוב, אבל לפחות התגובה לינארית ומדויקת יותר.
עוד תלונה כלפי ההגה מופנית ליחס ההעברה הארוך – בעיר, או בשטח טכני, נדרשת הרבה עבודת ידיים. נסיים בציון כי הבלמים עשו עבודה טובה בכביש, הן מבחינת יכולת ונשיכה והן מבחינת עמידות, ובשטח התגלתה מערכת ABS מכוילת היטב, שאפשרה בלימה יעילה גם על משטחים מעוטי אחיזה.

בליסת אבק

עם הבעלות על השם הג'נרי לרכב שטח מגיעה גם חובת ההוכחה, והפעם סימן השאלה התלוי מעל הגרנד-צ'ירוקי גדול במיוחד. עיון בדפי המפרט לא מבטיח טובות – מרווח הגחון אומנם סביר (21.8 ס’‘מ), אבל זוויות הגישה והנטישה צנועות אפילו במונחי רכבי פנאי רכים: 26 מעלות מלפנים, 24 מאחור. מי שמתכוון לקחת את הגרנד שלו הרבה לשטח, כדאי שיבחר באופצית מתלי האוויר, שבמצב הגבוה שלהם משפרים את הנתונים הנ’‘ל ל-34 ו-27 מעלות, בהתאמה.
אלא שמתלי האוויר מוצעים – כתוספת – רק בדגם הלימיטד, ומעלים את מחירו ל-335,000 ש’‘ח. הוסיפו לזה מהלכי מתלים לא מרשימים, והעסק לא נראה מבטיח.

בליסת אבק

ואכן, הגרנד-צ'ירוקי משפשף את גחונו בקלות יחסית, אלא שמדובר בגחון שטוח למהדרין, נקי מבליטות של תושבות בולמים או תיבות העברה, ומה שיתחכך בדרך כלל הוא אוזן הגרירה האחורית, כך שלא נגרם כל נזק. על מהלכי המתלה המוגבלים מפצה בהצלחה מערכת הקוואדרה-טראק II, שיודעת לנתב במהירות וביעילות כוח אל הגלגלים האוחזים, ולהתגבר במידיות גם על שילובים קשים של הצלבות ועליות.
בהקשר הזה הפתיעו לטובה גם צמיגי הקומהו סולוס KL21, שלמרות פרופיל כביש סיפקו שפע אחיזה גם על דרדרת מדברית. עוד ברשימת הפלוסים נמצא הילוך כח ביחס 1:2.72, המאפשר לתקוף מכשולים בעייתיים בצורה מדויקת ועם שפע כוח זמין (ובירידה יש גם בקרת גלישה יעילה), וצוות טוב של נהג-מכוון יצליח לעבור כמעט בכל מסלול, אלא שזה ידרוש יותר תשומת לב ויכולת מאשר בלנד-קרוזר, למשל.
אבל כל זמן שלא מדובר בשטח טכני, הגרנד-צ'ירוקי מתגלה כרכב נוח ונעים מאוד.
המתלים ממשיכים לעבוד נהדר, המנוע ממשיך להיות שקט ונעים וההגה מציג מעט מאוד לוחמת שיבושים, מה שחוסך מהנהג מכות כואבות גם בשטח טרשי או חרוץ.
ויש כמובן את ‘‘חוגת המצבים’‘, חיקוי חסר בושה של הטריין-ריספונס של לנד-רובר. אלא שכאן נראה כי ההשפעה שלה על מאפייני הניהוג של הרכב קטנה יותר, ורב הזמן פשוט השארנו אותה במצב האוטומטי, שבוחר בעצמו את המאפיינים המתאימים. אולי עם מתלי האוויר תהיה השפעתה מורגשת יותר.

סע, בן-צור

למרות האכזבה מהפער בין התדמית ליכולת השטח, אנחנו מורידים את הכובע בפני ג'יפ ובפני מכשירי תנועה. גרסת הלארדו מציעה תמורה נהדרת לכסף ולא רק בגלל יחס אבזור לשקל מהטובים בקטגוריה. בניגוד לחלק ממתחריו, הגרנד-צ'ירוקי הוא רכב נעים מאוד על הכביש, היכן שיבלה את רוב ימיו, ונהגו לא נאלץ לשלם קנס של נוחות ועידון על הבחירה ברכב שטח.
הוא נראה מצוין, מרווח, נעים ובעל ביצועים טובים גם במושגי רכב כביש במחיר הזה, ואם רק היה מותקן בו הגה טוב יותר היתה התפעלותנו שלמה.

סע, בן-צור

ג'יפ גרנד צ'ירוקי

                    מנוע
                   
                    מנוע V6, אורכי, 3604 סמ’‘ק
                   
                    תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס', תזמון משתנה
                   
                    הספק/סל’‘ד 282 כ’‘ס/6350
                   
                    מומנט/סל’‘ד 35.3 קג’‘מ/4300
                   
                    מרכב
                   
                    הנעה כפולה
                   
                    הילוכים אוטו', 5 היל'
                   
                    מתלה ק'/א' עצמות עצה כפולות, מוט מייצב/רב חיבורי מוט מייצב
                   
                    בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים
                   
                    מערכות עזר ABS, ESP
                   
                    צמיגים 265/60-18
                   
                    מידות
                   
                    בסיס גלגלים 291.5 ס’‘מ
                   
                    אxרxג 482.2x194.3x178.1 ס’‘מ
                   
                    משקל 2191 ק’‘ג
                   
                    נפח תא מטען  782 ל'
                   
                     מהירות מרבית (יצרן) 206 קמ’‘ש
                   
                    0 ל-100 קמ’‘ש (יצרן) 9.1 שנ'
                   
                    צריכת דלק (מבחן) 8 ק’‘מ/ל'
                   
                    מחיר
                   
                    מחיר 270,000 ש’‘ח (מבחן, 281,600 ש’‘ח)
                   
                    אחריות 36 חודשים

תגובות

3 תגובות

1

paul1

12 ביולי 2011 ב 13:52

"והבטחה לאיכות משופרת"? אנחנו ממש קונים!

2

aviw

16 ביולי 2011 ב 00:20

כתבה חדשה - ג'יפ גרנד-צ'ירוקי - ביג צ'יף

שלום לכולם

חושב על קניית גרנד צירוקי החדשה ומבקש לשמוע חוות דעת על הגרנד צירוקי בכלל, מצב שוק במכירה , בעיות מיוחדות, וכל מידע שיכול לתרום לי בהחלטה.

 

תודה

אבי

3

אורח/ת

17 ביולי 2011 ב 23:01

לא תרצה שהדרך תיגמר

זה הרכב הכי משתלם מפנק וזול לתחזוקה בקטגוריה.טיפולים וחלפים זמינים וזולים.
V8 LIMITED