שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

טויוטה לנדקרוזר פראדו 150 Toyota Land Cruiser

הלנדקורזר של טויוטה נמצא איתנו כבר משנת 2009 וכבר נכתב עליו רבות ונסענו עליו לא מעט קילומטרים אבל רגע לפני מתיחת הפנים המתכוננת ללנדקרוזר לקחנו אותו לטפס את הר חמרן שבדרום הארץ.

 

נבחר למשימה

 

 

לצורך צילום מסלול טיול אתגרי המטפס להר חמרן (קישור למסלול הטיול) בחרנו למשימה את הלנדקרוזר של טויוטה - ואם לדייק בשם הדגם אז לנד קרוזר פראדו 150.

כבר 4 שנים שהדגם הנוכחי משווק בארץ ובעולם (קישור למבחן דרכים לטויוטה לנדקרוזר מסוף 2009) ובטויוטה מתכננים ''מתיחת פנים'' צנועה שעיקרה, מהמעט שאפשר להבין מטויוטה  השינויים יהיו בעיקר קוסמטיים ואילו המבנה הבסיסי והמנועים ישמרו כפי שהיו (קישור לידיעה על הלנדקרוזר החדש).

 

אחרון הבהמות

 

 

לאורך הנסיעה על כביש עירוני ולאחריהם על כבישים מהירים בואכה כבישי הדרום הצרים בדרך לנצנה משדר הלנדקורזר לנהג את התחושה כי למרות שאנו בשנת 2013 הרכב שבו אנו נוהגים נאמן עדיין למאה הקודמת. תחושת ה''בהמה המודרנית'' מורגשת בכל - בצורה החיצונית הנפוחה, במרחב הפנים הגדול ובעיקר בהתנהגות הכביש הרכרוכית. מבט מתחת למרכב חושפת מבנה ''קלאסי'' של רכב שטח קשוח עם שלדת סולם בעלת שתי קורות אורכיות, מאחור סרן חי וקדימה מתלים נפרדים כולם עם קפיצי סליל.

על הכביש המהיר לא נוח לנסוע מהר בלנדקורזר הוא מייצר רעשי רוח ובעיקר הוא לא מספק את תחושת הביטחון בעיקולי הדרך שנותנים רכבי הכביש שטח האחרים. הלנדקרוזר מרגיש כבד בהאצה, קצת לא יציב בפניות מהירות והדוקות וכבד מאוד בבלימת חירום. יש שיאמרו - הרי ''מדובר ברכב שטח ולא ברכב כביש!'' הוא כבד, מסיבי וגבוה ומכאן תחושת חוסר הנוחות כאשר מנסים למשוך אותו לנסיעת כביש ''ספורטיבית'' לה לא נועד. למרות שכיום רכבי הכביש-שטח המתחרים הם קודם כל רכבי כביש ורק בנוסף מספקים יכולות שטח, נראה שאצל טויוטה מעדיפים רכב שטח שגם בכביש מרגיש כמו רכב שטח, ובשטח עוד נראה מה הוא מסוגל...

 

ובכל זאת בהמה מודרנית

 

 

פנים הרכב מפנק ומאוד נוח. לא מפואר - אבל  מאוד שימושי! נראה שבטויוטה מעדיפים את הגישה היעילה ומספקים לנהג ולנוסעים את כל שהם צריכים על מנת לחיות עם הלנדקורזר בנוחות בחיי היומיום: מפתח אלחוטי, בקרת אקלים, מערכת שמע / מולטימדיה עדכנית, בקרת שיוט ואפילו 7 מושבים, כשהאחוריים מתקפלים לתוך הרצפה ויוצרים שטח הטענה גדול והשורה השנייה מתקפלת בצורה מגוונת.

איכות החומרים טובה, במגע יד הכול מרגיש קשוח במובן השורד לאורך זמן ומשדר תחושת ביטחון שאפשר לגדול עם הלנדקורזר למשך שנים. אפשר לגדל בלנדקרוזר משפחה, והוא יספוג את כל המעללים של הקטנים הרוצים לבדוק את עמידות הפלסטיקים, ובמקביל גם להעמיס אותו בציוד לשטח, להשתמש בו למשך הטיול וכשנפרוק וננגב את האבק כל החלקים יישארו במקומם. מסיבי! כבר כתבתי. 

 

בשטח

 

 

בשבילים המהירים, באופן לא מפתיע, הוא לא הכי נוח ולא מאפשר לנסוע מהר. באיכות המתלים הנוכחית הוא מחייב טיול רגוע והתמקדות בנוף שסביב. שקט ונעים בתוך הלנדקרוזר כל עוד נוסעים לאט, קופצני וממש לא נעים כאשר מגבירים את הקצב. החלפת בולמים ואולי גם קפיצים קשים יותר מתבקשת!

בשטח הטכני הוא מצוין, בטח למה שציפינו מראש. זה אמנם לא ג'יפ קשוח, לא רנגלר ובטח לא רוביקון עם שני סרנים חיים. אבל בנחישות ובזהירות יודע הלנדקרוזר לחצות מכשולים, לרדת מדרגות ולטפס מעלות קשים מבלי לשדר מצוקה אף לא לרגע. המערכות האלקטרוניות שלו, בקרת אחיזה, בקרת יציבות, עובדות טוב בשטח. נהג טוב, רגוע ושקול יעשה איתו (כמעט) הכול בטיול שמסביב ג'יפים אמיתיים רק לאט! ובלי הרבה פוזה.

רק שימו את הגלגלים במקום הנכון והלנדקרוזר יטפס כל מעלה ללא דרמות ובתחושת ביטחון נעימה מאוד גם לנוסעים ברכב. הילוך הכוח של הלנדקרוזר מדויק ומתאים לתיבת ההילוכים ולזחילה איטית בעלייה או במורד. מערכת בקרת הירידה DAC, בשפה של טויוטה, אינה נעימה לא לאוזן ולא לתחושה בהגה והיא אינה מזמינה שימוש.

 

אהבתי ולא אהבתי

 

 

אהבתי את שקע 220V מקורי (הספק עד 100W ) הנמצא בתא המטען אבל לא אהבתי את הצורה המנופחת ובעיקר את מכסה המנוע הגבוה שמסתיר חלק מהדרך ומהכביש.

אהבתי את התחושה המסיבית שמשדרים החלקים בתוך הרכב אבל לא אהבתי את חוסר הביטחון שהלנדקרוזר משדר על הכביש המהיר או הכביש המפותל במהירויות גבוהות.

אהבתי את יכולת השטח הגבוהה שלו, כאילו היה רכב שטח אמיתי (אולי הוא שייך לקטגוריה הזו?) אבל לא אהבתי את חוסר הנוחות של המתלים המקוריים על השבילים המהירים.

אהבתי את הפשרה המסיבית שהלנדקרוזר מציע.

 

נופל בין הכיסאות (בין הקטגוריות) או הכי טוב בפשרה?

 

 

אנו אוהבים (וגם היצרנים) לשייך רכב לקטגוריה ושם להשוואתו למתחרים, אבל שמעמיקים בקרביו של הלנדקרוזר מגלים שהוא לא ''רכב שטח מודרני'' היודע להתחרות בנסיעת הכביש של המתחרים אבל גם לא ''רכב שטח קלאסי'' היודע לנסוע בשטח כמו רכבי השטח הקשוחים.

המתחרה הישיר של הלנדקרוזר הוא מיצובישי פאג'רו - הרבה יותר טוב על הכביש וגם מהיר יותר על השבילים המהירים  - ראו מבחן השוואתי עדכני ועוד מבחן השוואתי בין השניים. אפשר למנות במתחרים גם את  הפאת'פיינדר של ניסאן (קישור) ואת הגרנד צ'רוקי של ג'יפ (קישור). ומעל כולם,  גם בהתנהגות וגם במחיר, את הדיסקברי של לנד רובר (קישור). מצד שני ביכולות השטח שלו הלנדקרוזר הוא הכי קרוב לרנגלר של ג'יפ (קישור) - רכב השטח הטוב ביותר שנמכר כיום (במחיר סביר).

 

אבל אולי רכבי הכביש-שטח זו לא ממש הקטגוריה שלו? אבל גם לקטגוריית רכבי השטח הטהורים הוא לא נכנס! אז לאן לשייך אותו?

הלנדקרוזר הוא עדיין רכב כביש - שטח היודע לעשות גם את זה וגם את זה, את שני התחומים לא בהצטיינות אבל מספיק טוב למי שמסתפק בביצועים בינוניים ולכן הוא חריג בקטגוריה שלו. וזה עוד לפני שכתבתי מילה על המחיר (היקר ביותר בקטגוריה). 

 

טויוטה לנדקרוזר 3.0 ליטר דיזל

 

 

סוג: כביש-שטח גדול

 

מנוע: 3.0 ליטר, 4 צילנדרים, טורבו דיזל 

 

הספק: 190 כ''ס/3,400 סל''ד

 

מומנט: 42 קג''מ/1,600 - 2,800 סל''ד

 

תיבת הילוכים: אוטומטית, 5 הילוכים

 

הנעה: כפולה-קבועה

 

מערכות אלקטרוניות:

מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים,

מערכת EBD לחלוקת כוח בבלימה, 

מערכת VSC בקרת יציבות,

מערכת A_TRC בקרת אחיזה,

מערכת HAC למניעת דרדור לאחור,

מערכת DAC בקרת ירידה,

ביטול כרית אוויר לנוסע,

עיגוני ISOFIX

 

בסיס גלגלים: 279 ס''מ

 

ממדים (אxרxג):  476x188x184.5 ס''מ

 

0 ל-100 קמ''ש:  11.7 שניות

 

מהירות מרבית: 175 קמ''ש

 

פליטה:  224 גרם/ק''מ

 

זוויות: זווית גישה / זווית נטישה 25/32 מעלות

זווית בטן 22 מעלות

מרווח גחון: 22 ס''מ

 

מיכל דלק: 87 ליטרים

 

מחיר: החל מ-312,000 ₪ (רכב המבחן כמעט 370,000 ₪)

תגובות

6 תגובות

1

רני פלג

19 בנובמבר 2013 ב 22:57

אני יודע שחיים יפה

אבל למה לא לקחת אותי אתכם?

2

Ogash Ofer

19 בנובמבר 2013 ב 23:04

אני יודע שחיים יפה

רני פלג כתב/ה:
"אבל למה לא לקחת אותי אתכם?"
כדי שתנוח לקראת מסיק הזיתים...

3

איתי איתי

20 בנובמבר 2013 ב 09:56

צר לי אבל המסקנות מבולבלות

אולי כדאי לנסח מחדש, כבעל לנדקרוזר מהדגם הזה נראה לי שפספסתם את המסקנה האמיתית: המדובר ברכב שיודע לעשות הכל, לא הכי טוב, אבל טוב ברמה גבוהה. אין לדעתי רכב אחר שנותן לך כל כך הרבה מכל העולמות במחיר שלו.

4

Ogash Ofer

20 בנובמבר 2013 ב 11:22

לנדקורזר - המסקנה:


איתי - אני מסכים איתך וזו גם הייתה המסקנה שלי בסוף הכתבה. 

עם זאת יש שיאמרו שהבינוניות לא מספקת אותם. בכביש או בשטח. 

ולכן גם אותי זה יכול לבלבל...

5

aviw

20 בנובמבר 2013 ב 14:39

לנדקרוזר


כאחד שנסע ונוסע בכל דגמי הלנדקרוזר משנת 2002 בכביש ובשטח, ובשטח די קשה, אחד הטובים בקטגוריה, נוח מרווח, אמין ובשטח הוא המלך.
שמירת ערך הטובה ביותר מכל רכבי הכביש שטח.

בברכה
אבי

6

טל בוטיל

21 בנובמבר 2013 ב 22:32

גראנד צירוקי עם המתלי אוויר

תעשו מבחן לגראנד צירוקי עם המתלי אוויר תראו כמה שהוא
מפתיע,חזק וצולח כל מכשול!!!!