שטח 4X4 > מבחני דרכים > רכבים מיוחדים

מיצובישי אאולטנדר משולב Mitsubishi Outlander Hybrid

חשמל זה השטח שלה! מיצובישי נטלה את האאולטנדר המוכר והוסיפה מנועים חשמליים בקצוות, מצברים במרכז וחיבור לשקע. מרשם מורכב לתוצאה מפתיעה!!

 

Plug-in Hybrid Electric Vehicle - PHEV

 

Plug-in Hybrid Electric Vehicle - PHEV Plug-in Hybrid Electric Vehicle - PHEV

 

מתחת לגלימה או Plug-in Hybrid Electric Vehicle

 

 

קשה להתלהב למראה המיצובישי אאוטלנדר שממתין בחניית שדה התעופה בברצלונה. למעט גוון התכלת המתכתי ואיפור קל, הוא נראה שגרתי ודומה לזה שפגשנו בארץ. הרקע המסוגנן בעיר שמתפארת ביצירות של גאודי, מדגיש עוד יותר את המראה האנמי של האאוטלנדר.

קשה לחשוד שמתחת לגלימה המשמימה מסתירה גרסת ה-PHEV , טכנולוגיה חדשה וחשובה לעתיד מיצובישי.

 Plug-in Hybrid Electric Vehicle - PHEV 

 

 

36 ק''מ במד אוץ - 71 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

רכב היברידי נטען חשמלי אומרות ראשי התיבות, וצג המידע המפורט מספר שהמצברים אינם מלאים והטווח החשמלי עומד על 41 ק''מ, שיורדים לאיזור השלושים וקצת בתנועה הצפופה.

הצג, על תרשימי הזרימה הסבוכים, יחד עם מד האנרגיה (שמחליף את מחוון הסל''ד) והבורר המתחכם הם השינויים העיקריים בסביבת הנהג. אבל התחושה הכללית מאוד דומה לשל הדגם המוכר - פשוטה ונטולת השראה.

''אנחנו רואים ב-PHEV יותר רכב חשמלי מאשר היברידי'' מסבירים במיצובישי ותומכים בטענה עם שני מנועים חשמליים, מלפנים ומאחור, ומנוע בנזין שמתפקד בעיקר לטעינת מצברים ורק במהירויות גבוהות מתגייס להנעה. 

 

41.6 ק''מ במד אוץ - 41 ק''מ לליטר לליטר בנזין!

 

 

אנחנו יוצאים מהעיר והקצב עולה. מנוע הבנזין מתחיל לטעון והתוצאה משתקפת במחשב הדרך.

מיצובישי גאה בהיסטוריה חשמלית, ושולפת מנבכי ההיסטוריה את ה'מיניקה' של 1966, אבל מי שיותר רלוונטית היא ה-IMIEV הננסית של 2006.

האאוטלנדר פותח כשגרסת PHEV בתוכנית, ולכן לא נדרשו כמעט שינויים. אבל הצורך להגביה את הרצפה מאחור ב-4.5 ס''מ עבור המצברים, אומר שמרחב הראש שם אינו מרשים.

זו גם הסיבה שאין אפשרות לשבעה מקומות. רצפת תא המטען גבהה ב-1.9 ס''מ אך הוא איבד רק 14 ליטרים והנפח (463 ליטר) נותר מרשים.

 

57 ק''מ במד אוץ - 25 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

רכס המונסראט ברקע, ובמהירות אוטוסטרדה הרכב פחות חסכוני.

ללא התצוגה קשה להבין מה קורה מבחינת הנעה. כי כשרזרבות החשמל מצטמקות נעור המנוע למלא אותן, אבל עושה זאת באופן הגיוני, כך שזה מרגיש כמו רכב עם תיבה רציפה.

בעיר הוא אף ''זוחל'' ללא מצערת, כדי לחקות תיבה אוטומטית, אך הביצוע עוד לא מושלם.

 

68.5 ק''מ במד אוץ - 21.2 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

אני מרגיש כמו מנהל עבודה קשוח שמתעקש לבדוק מי עובד ומתי, אבל אם עוזבים את חטיבת הכח לנפשה, מגלים שהעסק פועל בצורה נעימה שאינה דורשת הסתגלות.

למרות תוספת משקל של כ-320 ק''ג(!), הרכב מאיץ היטב בעיר, וגם מחוץ לעיר היכולת נאה. הוא לא תזזיתי אבל יכול לאמת את 170 הקמ''ש המרביים.

עד 120 קמ''ש מנוע הבנזין ייכנס לסיוע מכאני (כלומר יעביר כח ישירות לגלגלים) במקרים נדירים יותר של מאמץ. מעבר לזה החיבור המכאני כמעט קבוע ואז גם ניתן להרגיש בעליית הסל''ד. 

 

78.7 ק''מ במד אוץ - 17.5 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

מי שבודק מהירות מרבית משלם! הרכב הגדול נע כעת יותר על בנזין מאשר על חשמל.

אולי זה הזמן לבדוק את האפשרות לנהיגה ''טוענת'', שדורשת הסתגלות. המשוטים מאחורי ההגה, שבדגם הרגיל משמשים להעברת הילוכים, מאפשרים כאן לבחור בין שישה מצבי בלימת מנוע. ככל שהמספר נמוך יותר הבלימה חלשה יותר והמהירות במורד גדלה (קצת מבלבל).

זה יכול להיות שימושי להאטה בכבישי ההרים של ההשקה ומזכיר הורדות הילוך, וגם... מוסיף לרזרבות. חבל שהבלמים לא רהוטים. 

 

סוף קטע מדידה ראשון והפסקת קפה...

 

 

חבל גם שאנשי מיצובישי מעבירים את מנוע הבנזין למצב בו הוא טוען מצברים כשאנו חונים לקפה, ופוגעים בחישוב צריכת הדלק. מה הרווחנו מעשר דקות טעינה? ארבעה קילומטרים חשמליים שנזקפים לזכותנו ביציאה לקטע הבא... 

 

 

10.4 ק''מ במד אוץ - 17.5 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

מאפסים ויוצאים שוב לדרך...

עם כיול מתלים קשיח יותר, הורדת מרכז הכובד (בגלל המצברים), הקשחת מרכב (בגלל תת-השלדה שנושאת את המצברים) והנעה כפולה, ה-PHEV מרגיש מגובש, יציב ומדויק מהדגם הרגיל.

נראה שריסון התנודות שופר ושהוא תוקף פניות עם יותר יכולת. ההיגוי פחות מרשים, וסובל מתחושה מלאכותית בייחוד בהפניה ראשונית. 

 

30 ק''מ במד אוץ - 10 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

הכבישים המפותלים, העליות והמהירות תובעים מחיר, מה גם שאנו לוחצים קצת יותר.

מודעים לעובדה שהשקט החשמלי יאפשר לרעשים אחרים להתבטא, השקיעו במיצובישי יותר בבידוד, ואפילו החליפו שמשות קדמיות, תושבות מתלים ומגבים. האאוטלנדר אכן מעודן יותר, אבל הנוחות נפגעה מהקשחת המתלים

 

71 ק''מ במד אוץ - 11.5 ק''מ לליטר בנזין!

 

 

הירידות וההאטות כשחוזרים לפרברים משפרים את הנתונים, וב-150 ק''מ מגוונים עבר הרכב 13 ק''מ לליטר (וחצי מהדרך, כך המחשב, נענו על חשמל).
בסוף היום האאוטלנדר מפתיע, כשלמרות המורכבות הפעולה נעימה וזורמת והוא אינו דורש פשרות.

אבל ברור מהיומן החשמלי שפוטנציאל החיסכון משתנה קיצונית בהתאם לאופי השימוש, למרחק שעובר הלקוח ביום-יום, ולסוג הדרך (בעיר הוא חסכוני יותר). כך שצריך לקחת בעירבון מוגבל הצהרות על 1.9 ליטר למאה ק''מ (52.6 ק''מ לליטר).

הבעיה העיקרית כצפוי היא המחיר שינוע, גם אחרי הקלות המס, סביב 250,000 שקלים - צריך לחסוך הרבה מאוד דלק כדי להצדיק את ההפרש של 50 אלף שקלים לעומת דגם הבנזין המקביל.

 מבחני דרכים לאאוטלנדר החדש:

מבחן דרכים: מיצובישי אאוטלנדר דיזל - Mitsubishi Outlander

מבחן דרכים - מיצובישי אאוטלנדר בנזין - Mitsubishi Outlander

 

Plug-in Hybrid Electric Vehicle איך זה עובד?

 

לאאוטלנדר שני מנועים חשמליים, עם 82 כ''ס כל אחד (לקדמי 15 קג''מ ולאחורי 19.9) שיוצרים הנעה כפולה, ומנוע בנזין מוכר בנפח 2.0 ליטר שקיבל גלי איזון לטובת עידון. המנוע הזה יכול לייצר 164 כ''ס אך מוגבל ל-121 כוחות סוס ב-4500 סל''ד ומעביר את כוחו לסרן הקדמי באמצעות מצמד וללא תיבת הילוכים. לרכב שלושה מצבי הנעה, שמתחלפים בהתאם לצורך: חשמל, היברידי בטנדם - בו המנוע משמש כגנרטור לטעינת המצברים, ומצב מקביל - בו הוא מעביר כח ישירות לגלגלים. המערכת תנסה למצות את האנרגיה ולחזור למצב חשמלי, כאשר חלוקת הכח (המשתנה) בין הצירים עומדת לרוב על 60 אחוז  לפנים. במיצובישי לא אוהבים לדבר על הספק משולב כי אין מצב בו שלושת המנועים יעבדו יחד (החשמלי הקדמי מתנתק כאשר הבנזין מתחבר) אבל אם תתעקשו, ינקבו ב-203 כ''ס.

 

טווחים ב- PHEV

 

הטווח החשמלי ללא מזגן עומד על 52 ק''מ, ומנוע הבנזין משמש רב הזמן לטעינה. רק מעל 120 קמ''ש המנוע יתחבר ישירות להנעה (ביחס דומה להילוך חמישי), או מעל 65 קמ''ש כאשר המצברים חלשים או בהאצה חזקה. המנוע אינו יכול להזניק את הרכב ממהירות אפס ולכן ללא חשמל הרכב תקוע !!! (גם במקרה של תקלה במערכת החשמלית). זו הסיבה שתמיד נשמרים 30 אחוזים מכח המצברים. המערכת תסנכרן את סל''ד מנוע הבנזין (1500-4500) כדי ליצור כניסת כח חלקה. ניתן לבחור בין שישה מצבי ''בלימת מנוע'' לטעינה ויש גם מצב 'טעינה' בו עוקפים את שיקול המערכת כדי לטעון מצברים - אז יפעל מנוע הבנזין ב-1100 סל''ד בעמידה ו-1700 בנסיעה. תוך 40 דקות הוא יגיע לטעינת 80 אחוזים. זה טוב אם רוצים לטעון מצברים לפני כניסה לעיר, לקראת עליה או גרירה - אבל כמובן עולה בדלק (כשעשינו זאת למשך כחצי שעה קיבלנו 2.9 ק''מ לליטר). בחיבור לשקע, טעינה רגילה תארך חמש שעות, ובטעינה מהירה ניתן לקבל בחצי שעה 80 אחוזים. מיכל הדלק הצטמצם ל-45 ליטר (לעומת 60) אך במיצובישי מדברים על טווח של 824 ק''מ.

 

מיצובישי אאולטנדר משולב Mitsubishi Outlander Hybrid

 

 

מנוע

מנוע קדמי, רוחבי, 1998 סמ''ק

תזמון גל זיזים עילי כפול, תזמון משתנה 16 שסתומים

הספק/סל''ד 121 כ''ס/ 4,500

מומנט/סל''ד 19.4 קג''מ/ 4,500

מנוע חשמלי קדמי 82 כ''ס

מנוע חשמלי אחורי 82 כ''ס

מרכב

הנעה כפולה

הילוכים: אין!

מתלה ק'/א' תמוכות מקפרסון/ רב חיבורי

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר ESP

צמיגים 18-225/55

מידות

בסיס גלגלים 267 ס''מ

אxרxג 465.5x180x168 ס''מ

משקל 1810 ק''ג

נפח תא מטען 463 ליטר

 

מהירות מרבית 170 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 11 שניות

צריכת דלק (יצרן) 52.6 ק''מ/ליטר

 

מחיר

טרם נקבע מחיר לישראל

תגובות

0 תגובות