שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

פיאט לשטח Fiat 500X - השקה

קפיצת הדרך של פיאט - הרבה תקוות תלויות בפיאט 500X, שמידת הצלחתה עשויה לקבוע את סיכויי ההישרדות של קונצרן פיאט-קרייזלר.
ועכשיו לשאלה: איך היא עומדת במשא הציפיות?
ג'יפון חדש בעל הנעה בודדת מגיע לשוק הרכב

קפיצת הדרך

בספר המופת 'חולית' מייחלים תושבי הכוכב הצחיח להגעתו של ''קפיצת הדרך'' (זה השם ממש בספר – פרנק הרברט שילב לא מעט מילים בעברית וערבית בספר), אדם בעל יכולות מיוחדות שיציל את הכוכב ויושביו מטופרי האימפריה המרושעת.

על פיאט לא מאיימת שום אימפריה גלקטית, אבל היא בהחלט במצב לא קל בשנים האחרונות. החברה, שבמשך שנים התמחתה ביצור מכוניות עממיות, עם דגש על קטנות, לא הצליחה להרוויח בשוק התחרותי הזה, ומצבה הכלכלי התדרדר.

לכן מחפשת פיאט דרך חדשה, ונראה שהיא מאמינה שהדרך הזו עוברת דרך ה-500. דגם הרטרו הזעיר הפך להצלחה כבירה, וגרם לקברניטי החברה למקד בו את כל מאמציהם, תוך שהם מזניחים את כל שאר דגמי הנוסעים באירופה (לכרומה ולבראבו אין יורשות, והפונטו כבר זקנה – ובלי מחליפה באופק).

ג'יפון על בסיס 500

במסיבת העיתונאים מתגאה ג'יאנלוקה איטליה, ראש פיאט אירופה, בכך שה-500 וה-500L, המיקרוואן שמבוסס על שלדת הפונטו, אבל חולק מאפייני עיצוב עם ה-500, נמצאים בצמרת המכירות של הקטגוריות שלהם באירופה.

אבל גם הוא יודע שזה לא מספיק – אלו פלחי שוק קטנים מדי, ולא מספיקים כדי לספק לפיאט את מאסת המכירות הנדרשת. זו הסיבה שתקוות רבות כל כך נתלות ב-500X החדש, רכב פנאי קטן על בסיס פלטפורמת ה-500L, שפותח בשיתוף עם ג'יפ (שתשווק את הרנגייד על אותו הבסיס).

האם כמו גיבור חולית, שנולד מעירוב ה-DNA של שתי שושלות נפרדות ושונות מאוד, גם ה-500X מסוגלת להפוך לתקווה של כוכב פיאט?

זמן איטלקי

אנחנו נוחתים במילאנו קצת אחרי שוך סערה גדולה. האוויר צלול, קר ופריך. באופק מתרוממות פסגות לבנות והכל סביב ירוק. במסלול 'בלוקו', מסלול הבית של פיאט, מחכות לנו ה-500X בשתי גרסאות.

גרסאות ''שטח'' אדומות, עם פגוש קרבי (כולל כאילו-מגן-גחון) ורגילות בצבע לבן מלוכלך (צמד הנציגות מסמל''ת, לי ושירי, מתעקשות שזה ''קפוצ'ינו'', אבל זה נראה בדיוק כמו מכונית ליסינג ששכחו בבונדד באילת. ואני אחסוך מכם את התיאור שלי לגוון ה''ירוק מילקשייק'' שקיים בקטלוג).

אבל בסוף מתברר שאנחנו דווקא אלו שמחכים למכוניות, ולא הן לנו. יום שלם של המתנה – למסיבת העיתונאים, להסעה לטורינו, בפקקים בטורינו... או בקיצור – בזבוז מוחלט של זמן, כמו שרק איטלקים יודעים. לפחות למדנו בינתיים שיהיו שפע אפשרויות התאמה אישית – חישוקים שונים, כיסויי מראה בצבע לפי בחירה, עיטורי כרום ופסים וכן הלאה; שהמכונית עברה חמישה מיליון קילומטרים של ניסויי דרך; שהמרכב שלהם קשיח ב-%38 משל המתחרות; שגובה המושב ב-X נמוך מאשר ב-500 הרגילה (משום מה זה יתרון לדעתם); שלדעת פיאט רק הם משלבים בין מסורת, טכנולוגיה ועיצוב (מעניין מה אנשי 'מיני' אומרים על זה...), ושהם לא יתחרו בגזרת המחיר, אלא בגזרת התמורה למחיר, בעזרת שפע אבזור שכולל מערכות בטיחות מתקדמות.

ההמתנה הארוכה גם נתנה לנו שפע של זמן להכרות סטטית עם המכונית, ונראה שלפחות בזירת המראה והמגע הצליח לפיאט – ה-X אולי לא חמודה כמו ה-500 הקטנה, אבל בהחלט נאה, ובגרסת השטח אפילו נראית תכליתית.

גם פנים הרכב מצליח להראות צעיר ואופנתי – ועדיין להיות בנוי ברמה טובה, בטח ביחס לסטנדרט הלא מרשים של הקטגוריה.

שפע סמלי 500 (בלי ה-X, באופן משעשע) דואגים להזכיר לך במה אתה יושב. למרות שהתחושה היא של רכב צר יחסית, המרחב סביר בהחלט, הן מלפנים והן מאחור, אך המושב האחורי לא נוח במיוחד, עם מבנה שטוח וריפוד נוקשה. רמת האבזור בגרסאות ההשקה, כמובטח, גבוהה וכוללת לוח מחוונים עשיר שבמרכזו צג עם גרפיקה מרשימה (אם כי לא תמיד פונקציונאלית - למשל ספרות המהירות התלת-ממדיות), צג מגע גדול במרכז, בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמירת נתיב, מערכת שיוט אקטיבית, ניטור מכוניות בשטחים מתים ועוד. ברשותכם, אדלג על הפקקים וארוחת הערב הישר אל בוקר היום השני של ההשקה, כשסוף סוף הורשינו לנהוג במכוניות.

חבילה מהודקת

רחובות אבנים משולבות, כמו סביב המלון בטורינו, לא מחמיאים למתלי מכוניות, בעיקר אם הם נוקשים יחסית כמו אלו של ה-500X. היא מתקשה לסנן שיבושים במהירות עירונית, קטנים או גדולים.

היא לא מתרסקת או חובטת ממש, אלא על שיבושים גרועים באמת, אבל גם לא מצליחה להעלים שום דבר מישבנם של הנוסעים – וזה עוד על חישוקי ה-''17 השפויים יותר.

מנוע ה-1.4 ליטר, 140 כ''ס, שיהיה המנוע העיקרי בארץ, גמיש, חזק ונעים - אבל אנחנו שולטים בו עם תיבה ידנית, בעוד לארץ הוא יגיע עם התיבה הדו-מצמדית המוכרת מאלפא (גרסת ה-170 כ''ס תקבל תיבה פלנטרית עם תשעה הילוכים). הוא גם שקט למדי, אלא אם מושכים אותו לסל''ד גבוה - אבל באמת שאין בכך טעם, עיקר כוחו מרוכז בסל''ד נמוך ובינוני. ההגה שמנמן ונעים לאחיזה, אבל שפע הכפתורים עליו, כולל שני צמדי כפתורים מאחור, מבלבל. מסך המידע בלוח המחוונים עשיר מאוד במידע – כולל מד גדישה ומד תאוצה בשני הצירים – אבל הוא מעט מסורבל לתפעול.

בעיר, וגם בכביש הבין עירוני, עדיף להישאר במצב הנורמאלי בבורר. תגובת הדוושה עגולה ונעימה יותר במצב זה, וההגה קל יותר, עם מעבר נקי יותר מהשטח המת לתחילת ההפניה מאשר במצב הדינאמי, אז ההגה כבד מדי (לעיר) ועצבני מדי (בכביש המהיר). בידוד הרעשים, בעיקר בידוד רעשי הרוח, טוב - ולא רק ביחס לרף הנמוך יחסית שקבעו המתחרים של ה-X.

כך ששיוט בין עירוני מהיר הוא עניין קליל ורגוע. בכביש המפותל הבורר עובר למצב 'דינאמי' ותגובות הדוושה וההגה (ובגרסה האוטומטית גם תגובות התיבה) מתחדדות.

זו לא מכונית ספורטיבית

ולמרות זאת, זו לא מכונית ספורטיבית – האחיזה אומנם טובה והחרטום מגיב היטב להפניית ההגה, אך התחושה מנותקת, זוויות הגלגול מעט מוחשיות מדי והשלדה אדישה מדי לפעולות הנהג. הבלמים ממשיכים לספק עוצמה טובה ונשיכה גם אחרי מאמץ אינטנסיבי שגרם להם להעלות ניחוחות קלויים.

בחזרה בבלוקו אנו מקבלים סיבוב על גרסת השטח כפולת ההנעה, במסלול העבירות הצמוד למסלול האספלט. ההדגמה מרשימה במבט ראשון, עם טיפוסים תלולים וחצית שלוליות גדולות – עד ששמים לב שכל המסלול מרופד במצע מהודק של חלוקי נחל, כך שאתגר אמיתי למערכת ההנעה אין כאן.

עובדה שרק בסוף המסלול שמתי לב שבכלל לא העברתי את הבורר למצב 'שטח' (בגרסאות ההנעה הקדמית יש במקומו מצב 'חורף'). ובכל זאת – גרסת השטח, עם הפגוש השונה ומרווח גחון מעט גבוה יותר, מציעה זוויות מרכב סבירות.

עתיד ישראלי

נציגות היבואן לא ידעו למסור פרטים כלשהם לגבי מחיר או אבזור הגרסאות שיגיעו ארצה, מלבד העובדה שהם מכוונים למרכז הקטגוריה מבחינת מחיר (משמע 130 עד 135 אלף שקלים) ושואפים לשמור על רמת אבזור גבוהה.

אם זה אכן יתקיים, הרי שיש ליבואן סיכוי אמיתי למכור את הרכב בכמויות מכובדות. ה-500X היא מכונית מוצלחת – יש לה את המראה הנכון, מנוע יעיל, רמת גימור ואבזור טובה, בידוד רעשים טוב ומרווח מספק לארבעה.

נקודת התורפה היחידה שלה היא נוחות הנסיעה - אבל עובדה שזה מעולם לא מנע מהג'וק של ניסאן להצליח...

נתונים טכניים Fiat 500X

מנוע

מנוע, רוחבי, 1368 סמ''ק, מגדש טורבו

תזמון גל זיזים עילי כפול, 16 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 140 כ''ס/5000

מומנט/סל''ד 23 קג''מ/1750

מרכב

הנעה קדמית

הילוכים ידני 6 היל'

מתלה ק'/א' מקפרסון מוט מייצב/מקפרסון

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר בקרת שיוט אקטיבית, שמירת נתיב, ניטור מכונית בשטח המת.

צמיגים 17-215/55

מידות

בסיס גלגלים 257 ס''מ

אxרxג 424.8x197.6x160.8 ס''מ

משקל 1320 ק''ג

נפח תא מטען 350 ליטר

מהירות מרבית (יצרן) 190 קמ''ש

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 9.8 שנ'

צריכת דלק (יצרן) 16.6 ק''מ/ל'

מחיר

מחיר טרם נקבע

אחריות 36 חודשים

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת - יגאל גל

08 באוגוסט 2020 ב 11:40

יש לי את ה500 איקס ואני מעונין ב4x4 אשמח לדעת את המחיר

2

Ogash Ofer

08 באוגוסט 2020 ב 15:54

אורח/ת - יגאל גל כתב/ה:
"

יש לי את ה500 איקס ואני מעונין ב4x4 אשמח לדעת את המחיר

"
תתקשר לסוכנות פיאט (סמלת) ותשאל...
יש מצב שתזכה למחיר טוב