שטח 4X4 > כתבות > שטח

הורדה משמעותית של כמות תאונות הדרכים ?!

האם מדובר על עוד פנטזיה או שבאמת יש אופציה שכזאת?
אלעד רונן, חוקר תאונות דרכים ויועץ תעבורתי, מציע שינוי קטן אך משמעותי שיכול להביא לשינוי משמעותי!
ומה דעתכם?

תאונות דרכים - האם גזירה משמיים?

מזה שנים רבות שאני עוסק בעולם התחבורה והבטיחות ועדיין לא נפגשתי עם מערכת כזאת או אחרת אשר תוביל לשינוי אמיתי בכמות תאונות הדרכים.

ישנן הרבה מערכות מצילות חיים בשוק וכשמם כן הן מצילות חיים אבל עדיין לא פתרנו את הבעיה האמיתי – למה צריך להציל את החיים ? מה קרה ?

התשובה היא פשוטה מאוד:

הנהג נשאר אותו נהג !

וכנהג הוא מבצע טעויות!!

המערכות הטכנולוגיות השונות באות לתקן את הטעויות שעושה הנהג, הדבר היחידי שמתבצע על מנת לטפל בנהג ולהוריד את כמות הטעויות נעשה ע''י פרסומות ותשדירים כאלו ואחרים אבל הסטטיסטיקה מראה שאין שינוי מהותי, השינוי היחיד אשר קיים נובע משדרוג משמעותי של מערכות הבטיחות ברכב ושיפור מערך הרפואה בעולם, שינוי זה חשוב מאוד אבל עדיין כמות התאונות גבוה מאוד.

לחשוב מחוץ לקופסה

לדעתי הבעיות והטעויות של הנהגים נובעות מחוסר ידע וחוסר הבנה .

כחלק מהכשרתי המקצועית כחוקר ומשחזר תאונות דרכים נתקלתי בהצגת נתוני מהירות לצורך חישובים שונים ביחידות של מטר לשנייה, כששאלתי למה משתמשים ביחידות אלו נאמר לי כי יותר קל ונוח להשתמש וככה אנחנו מבינים יותר טוב.

התחלתי לחשוב על הנושא לעומק והגעתי למסקנה המתבקשת – זה באמת יותר נוח, זה באמת יותר ברור, אז למה לא להשתמש ביחידות אלו בנהיגה?

נכון להיום בתחום התחבורה היבשתית (כלי רכב) משתמשים ביחידות מידה של קילומטר לשעה או מיילים לשעה - מה שלא מאפשר לנהג להבין איזה מרחק הרכב עובר בכל זמן נתון ברמת המיקרו אלא רק ברמת המקרו ולנוהג אין אפשרות לקשר את המושג של זמן התגובה למרחק שהרכב עובר בזמן זה.

זמן תגובה, מרחק תגובה ויחידת מידה חדשה

המושג ''זמן תגובה'' מתאר את פרק הזמן העובר מרגע שהנהג רואה את הסכנה ועד לרגע בו הוא מתחיל להגיב בצורה כזו או אחרת - בלימה, סטייה מהנתיב, צפצוף וכו'.

''מרחק תגובה'' הנו המרחק שהרכב עובר בפרק הזמן המוגדר ''זמן תגובה''  (ניתן לומר שזמן תגובה ממוצא של אדם הינו שנייה אחת).

השימוש ביחידות מידה ריאליות וממשיות (מטרים לשניה) המוצגות במאמר זה מאפשר לנהג לדעת איזה מרחק הוא עובר בכל רגע נתון בהתאם למהירות.

כשהנהג מבין (ע''י שימוש ביחידות המידה החדשות) מהו המרחק שהרכב עובר בזמן התגובה ובכל זמן אחר  - המודעות שלו לעולם הבטיחות (והמרחק הריאלי) גדלה בצורה משמעותית.

לדעתי כאשר נצליח להעלות את רמת המודעות העצמית של הנהג לבטיחות הוא יתנהג קצת אחרת ויקטין בצורה משמעותית את הסיכויים להיות מעורב בתאונה דרכים. 

חשוב להוסיף כי העלויות של  שינוי הצגת הנתונים על גבי לוח המחוונים של הנהגים הן נמוכות, במיוחד ביחס לעלויות הגבוהות של המשק עקב התאונות וביחס לעלויות הפיתוח של מערכות טכנולוגיות כאלו ואחרות  אשר לא ממש מחזירות מלחמה לסטטיסטיקה ובטח ברכבים חדשים.

לסיכום:

כשאנחנו כנהגים רואים את מהירות הרכב ביחידות מידה שאנחנו מבינים אנחנו בעצם מבינים מהי משמעות הנהיגה ומהירות הרכב הריאלית.

ומה דעתכם?

תגובות

5 תגובות

1

אורח/ת

15 באוקטובר 2013 ב 17:16

רגע רגע

מה שצריך זה רק קצת סבלנות

2

עמרי חנון

15 באוקטובר 2013 ב 18:28

מצוין

לא קשה לביצוע וממש יכול לעזור.

3

אורח/ת

15 באוקטובר 2013 ב 21:07

רעיון מעולה ובר-יישום, ישר כוח!

כנהג ותיק ופיזיקאי חובב תמיד עשיתי את ההמרות הנל בראש והתוצאות גרמו לי לחשוב בצורה אחרת על תהליך הנהיגה ולהבינו ברמה אחרת.
הרעיון מעולה ופשוט מאוד ליישום.
* יש לבצע מחקר שיפיק נתונים על הגברת הבטיחות בנהיגה כתוצאה מהשימוש בסקאלה החדשה/מפורטת.
באמצעות הנתונים ניתן יהיה לגרום לחברות ביטוח לתת הנחה למשתמשים ובכך לגרום ליותר ויותר אנשים להשתמש במוצר מציל החיים.
 

4

focalist

16 באוקטובר 2013 ב 00:48

רעיון מדליק, כותרת קצת פחות

הרעיון אכן מדליק וקל יחסית ליישום.
מפה ועד להורדה משמעותית של כמות תאונות הדרכים הדרך ארוכה... הכותרת לא ממש מתאימה לתוכן.
יישר כח, עוד הרבה רעיונות כאלה ונדבר על ירידות...

5

אורח/ת

02 בספטמבר 2014 ב 14:19

מתי? מתי?

אפשר להתאמץ וליצר ולמצוא המון אמצעים, אפשר ללמד נהגים הרבה שיטות. אך פרט חשוב אחד משום מה התפוגג בארץ, חשיבות הנסיעה בנתיב הנסיעה החוקי, זה שמימין. יתכן שמשום שלומר ימין בארצנו זה עניין פוליטי או לא יודע מה, אך ה"סידור" הזה בכביש, חשוב ביותר, חשוב עד כדי מניעת תאונות. בארה"ב דואגת לכך משטרת התנועה, ו"חסר" לנהג שלא חוזר לנתיב הראוי.