חזרה לויקי

מומנט

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

מאפיין של כוח מנוע. כוח הפיתול של המנוע, שווה למכפלה של הכוח במרחק מהציר בנקודה בה הכוח פועל. נמדד ביחידות של קג במרחק מטר (קגמ), ניוטון/מטר, ליברה/פיט. מומנט הוא הרגשת הכוח הזמין של המנוע.

המומנט הינו הכוח הנחוץ בכדי לסובב (את הגלגלים במקרה של רכב). ביחידות של  1 קגמ אנו צריכים להפעיל כוח של 1 קג בכדי לסובב ציר תוך שימוש בזרוע באורך של 1 מטר. במנוע ככול שהמומנט גבוה יותר הכוח של המנוע יהיה רב יותר, המכונית תוכל לסחוב משקל רב יותר ופעולת המנוע תהיה פחות מאומצת - במיוחד במנועים בהם שיא המומנט מושג בסלד נמוך יותר.
יצרני המנועים מחפשים אחר הדרכים למצוא את השילוב האופטימאלי בין המומנט להספק, כאשר:
במנועי מרוץ נקבל עקומות הספק ומומנט תלולות  בהן המומנט וההספק מתקבלים  בסלד גבוה ובטווח צר באופן יחסי (מחייב החלפות הילוכים תכופות על מנת לשמור את המנוע בתוך תחום העקומה).
ואילו ברכבי שטח נקבל עקומות הספק ומומנט שטוחות יחסית בה חלק גדול מההספק זמין על גבי קשת רחבה של סלד, בעוד המומנט יתקבל בסלד נמוך יחסית וערכו יהיה גבוהה לטובת יכולת זינוק בעליה והתמודדות עם מכשולים טכניים.  תכונות אלה יסייעו לרכב השטח להתחיל נסיעה בשטח, לגרור ולהאיץ וטוב יותר בתוואי שטח משתנה ללא להוריד הילוך, בעוד מכונית עם הספק גבוהה ומומנט נמוך יותר תאלץ להוריד הילוך ולהעלות את הסלד על מנת להגיע לתחום בו המנוע מספק מומנט חזק יותר.