חזרה לויקי

מרצדס

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

מרצדס - בנץ : אחת מחברות הרכב הוותיקות בעולם, ידועה במכוניות היוקרתיות שלה אך מייצרת גם רכבי שטח נחשקים

חברת מרצדס בנץ קמה כאיחוד בין המפעלים של שניים מחלוצי הרכב בגרמניה: גוטליב דיימלר וקרל בנץ. בין השניים, שהחלו לפעול לקראת סוף המאה ה-19, שררה תחרות עזה, עד שהשפל הכלכלי של שנות ה-20 כפה את האיחוד (אתר היצרן – רכבי שטח).

image

גוטליב דיימלר נפטר ב-1900, ובנו פול, שירש את מקומו לצד מהנדס המפעל, וילהלם מייבאך, הביא ל''שידוך'' את השם מרצדס. לדיימלר היה לקוח נאמן – שהפך אחר כך גם לסוכן של החברה – בשם אמיל ג'נליק. ג'נליק, שלא היה מרוצה מביצועי המכוניות שרכש, ביקש שיתכננו עבורו מכונית חדשה עם מנוע שיספק 35 כ''ס. הוא התחייב לקנות 16 מכוניות כאלו, בתנאי שיקראו להן על שם בתו – אדריאן מנואלה רמונה – שהיתה ידועה בכינוי מרצדס.

image

המכונית החדשה זכתה להצלחה במרוצים שונים, ובגלל בעיות של זיכיונות שהעניקה דיימלר ליצרנים שונים באירופה, הוחלט לאמץ את השם מרצדס למכוניות שיוצרו במפעל בגרמניה. ב-1926, כשהאיחוד בוצע, נקבע שם החברה החדשה למרצדס-בנץ.

פול דיימלר ייצר רכב 4X4 ראשון כבר בשנת 1907, ה-Dernburg Wagen. זה היה כלי מפלצתי, ששקל 3.6 טון, עם הנעה 4X4 קבועה והיגוי בכל ארבעת הגלגלים. הוא יועד לשימוש בנמיביה, שהיתה אז קולוניה גרמנית. בתקופת מלחמת העולם הראשונה, יוצרו במפעל כלי רכב צבאיים מרובי הנעה, ששימשו בעיקר לגרירת תותחים.

image

ב-1926, הגיחה לעולם יצירת מופת מוטורית מבית מרצדס בנץ: ה-G1. זאת היתה מכונית פאר פתוחה, עם שלושה סרנים, כששני האחוריים מונעים (6X4). המכונית שודרגה בשנים הבאות לדגם G3 ואחר כך ל-G4, שהיה הרכב המועדף על היטלר בביקורי השדה שערך בצבאו. אחד מכלי הרכב הללו, שהוענק כמתנה לרודן הספרדי פרנקו, הוא מהבודדים ששרדו. היום הוא בבעלות בית המלוכה הספרדי, לאחר שעבר שיפוץ מקיף (לכתבה על השיפוץ).

image

לקראת מלחמת העולם השנייה ובמהלכה, ייצרה מרצדס בנץ רכב שטח נוסף, שונה לחלוטין: ה-G2 שאחר כך שודרג ל-G5. זה היה רכב במפרט צבאי מלא, עם הנעה 4X4 קבועה, נעילות בשלושת הדיפרנציאלים והיגוי בכל הגלגלים. בצבא הגרמני לא התפעלו, בעיקר בגלל בעיות משקל, והעדיפו על פני את הקובלוואגן.
(לכתבה על מרצדס בשטח)

image

לאחר המלחמה, ייצרה מרצדס במשך שנים רק את היונימוג כרכב שטח, לצד משאיות 4X4 ו-6X6. בתחילת שנות ה-70 החלו תכנונים לרכב 4X4 חדש, שיועד תחילה לשימוש צבאי בלבד. בסופו של דבר, נבנה גם דגם אזרחי: ה-G המוכר לנו עשה הופעת בכורה בשנת 1978, כשהוא מיוצר בחברת שטייר-דיימלר-פוך האוסטרית (מבחן דרכים ל-G).

image

באמצע שנות ה-90, כשטרנד רכבי השטח היה בשיא התאוצה, הוציאה מרצדס בנץ את ה-ML, ועשור לאחר מכן את ה-GL. שני הדגמים מיוצרים בארה''ב, השוק העיקרי אליו יועדו. בקרוב יצטרף אליהם ה-GLK, שיהיה רכב השטח המודרני הראשון של מרצדס בנץ שמיוצר בגרמניה (מבחן דרכים ל-ML ועוד מבחן דרכים ל-ML דור שני).

בנוסף, משווקת החברה גרסאות AWD של מרבית מכוניות הכביש שלה, שאינן מיועדות לנסיעות שטח.

image

כפיר כשריאן: שלוש דקות על... ההסטוריה של מרצדס, חלק א'

שלוש דקות על... ההסטוריה של מרצדס, חלק ב'



תמונות נוספות של רכבי שטח מתוצרת מרצדס

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image