חזרה לויקי

טויוטה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

חברת המכוניות היפנית, היום יצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם, אחראית בין השאר על ייצור הלנד קרוזר, על גלגוליו השונים

בשנת 1926, כשסאקיצ'י טויודה (Sakichi Toyoda) הקים מפעל לייצור מכונות אריגה, הוא לא שיער שברבות הימים החברה שלו תהפוך ליצרנית הרכב הגדולה ביותר בעולם. מי שהיה אחראי על שינוי הכיוון היה בנו, קיאיצ'ירו (Kiichiro), 'פריק' מכוניות שהקים את מחלקת הרכב בחברה בשנות השלושים. במקביל שונה שמה מטויודה, שהיה שם קשה להיגוי, לשם המוכר עד היום (קישור לאתר החברה).

image

את הרומן עם רכבי השטח החלה החברה בתקופת מלחמת העולם השנייה. ב-1941, כשהיפנים כבשו את הפיליפינים, נפלו לידיהם כמה ג'יפים מתוצרת בנטאם. הצבא העביר את הג'יפים האלה ליפן, ודרש מטיוטה ליצר כלי רכב דומה. הרכב שנוצר נקרא ''מודל AK'' אך הוא לא הוכנס לייצור המוני (קישור לכתבה על בנטאם).

image

בתום המלחמה נוצר ביקוש ביפן לרכב שטח שישרת גופים ציבוריים כמו המשטרה, מכבי האש וכו' (תנאי הכניעה עדיין אסרו על יפן בתקופה ההיא להקים צבא), וב-1951 הוצג אבטיפוס שנקרא טויוטה ג'יפ BJ. ב-1953 התחיל ייצור סדרתי וב-1954, בעקבות דרישה מצד חברת ויליס שהחזיקה בזכויות על השם ג'יפ, שונה שמו של הרכב החדש ל''לנד קרוזר''. עוד אגדה נולדה (קישור לכתבה על טויוטה לנד קרוזר במדבר המערבי של מצרים).

image

טויוטה BJ

באמצע שנות החמישים יצאה סדרה חדשה של לנד קרזזרים, 20-30, אך הפריצה האמיתית היתה בשנת 1960 אז יצא לשוק ה-FJ40 המיתולוגי, מצויד במנוע 6 בוכנות טורי שסיפק 125 כ''ס, ועם הילוך כוח שלא היה קיים בדגמים שנבנו עד אז. בהמשך, נוצרו הסדרות 50, 60, 70 (דגמים מסדרה 70 מיוצרים עד היום), סדרה 80, סדרה 100, סדרה 200 ולאחרונה גם סדרה 300 (למבחן דרכים באתר השטח ללנד קרוזר). במרבית הסדרות היו כמה דורות וכמה תצורות של דגמים (קצרים, ארוכים, פתוחים, סגורים, טנדרים וכו'). במקביל, מיוצר גם הפראדו, שהתחיל עם ה-J70, דרך ה-90, ה-120 ועד ה-150 הנוכחי.

image

טויוטה 40FJ

את המוניטין כיצרנית רכבי שטח קשוחים ואמינים, קיבלה טויוטה גם בזכות ההיילקס, טנדר שהחל את גלגוליו בשנת 1964 עם השם סטאוט (Stout). ב-1969 הוחלף השם להיילקס ונשאר כך עד היום.

image

טויוטה סטאוט

בשנת 1994 הפתיעה טויוטה את עולם השטח, כשהחלה לייצר את הראב4 – שפתח נישה שלא היתה מוכרת עד אז, של רכבי ''כאילו שטח'' או כפי שהם כונו בישראל ''ג'יפונים עירוניים'' (למרות שלראב4, יחסית לנתוניו, יכולות שטח לא רעות בכלל, לפחות בדגם המקורי). בטויוטה השכילו להבין כי מרבית הרוכשים של רכבי השטח כלל אינם יורדים לשטח, ומה שהם מחפשים בעצם זה כלי גבוה, עם הנעה 4X4 סמלית, שיוכלו להגיד שיש להם ''ג'יפ''. בעקבות הראב4 הגיע ''מבול'' של כלי רכב דומים, כשמרבית יצרניות הרכב בעולם מצטרפות לחגיגה.

image

ראב 4 דור ראשון

ב-2006 שוב הפתיעה טויוטה עם ה-FJ קרוזר – מחוות רטרו ל-40 FJ הקלאסי, שזכתה להצלחה רבה. למרות שלא היה יבוא רשמי לארץ, כמה עשרות כלים כאלה הגיעו לכאן ביבוא אישי (לכתבה על ה-FJ קרוזר).

image

FJ קרוזר

ומה עוד יש לנו? את ה-4ראנר כמובן, את דגמי השטח של לקסוס שהיא חטיבת רכבי היוקרה של טויוטה, את טנדר הטונדרה ואת הסקויה שהוא SUV ענק (שניהם משווקים רק בצפון אמריקה) ובשנים האחרונות הצטרפו לא מעט דגמים של קרוס-אוברים, רובם נטלי הנעה 4X4...

קישורים למבחני דרכים באתר:
לנד קרוזר 100 מול ניסאן פטרול במרוקו - קישור
לנד קרוזר Land Cruiser פראדו 120 - קישור
היילקס HiLux משופר - קישור
פראדו Prado סדרה 90 - קישור
פראדו 150 - קישור
היילקס HiLux - קישור
לנדקרוזר 73 Land Cruiser - קישור

אבולוציה של לנד קרוזר

כפיר כשריאן - שלוש דקות על... טויוטה חלק א':

כפיר כשריאן - שלוש דקות על... טויוטה חלק ב':

image

ועוד כמה תמונות לשטוף את העיניים

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image