חזרה לויקי

מאזדה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

יצרן יפני שמצד אחד מנפיק מכוניות ''לחם וחמאה'' כמו המאזדה 3 ומצד שני ספורטיביות לוהטות כמו המיאטה

 

יצרן יפני שמצד אחד מנפיק מכוניות ''לחם וחמאה'' כמו המאזדה 3 ומצד שני ספורטיביות לוהטות כמו המיאטה. ובשטח? אין הרבה בשורות

 

 

בישראל, מאזדה מוכרת בעיקר משוק הליסינג, עם השיווק המאסיבי של הלנטיס ואחר כך של המאזדה 3. לרכבים שלה יצא כאן מוניטין של כלים שבאים לעשות את העבודה, ביעילות האפשרית, בלי ריגושים מיותרים. אבל זאת מסקנה מוטעית, שנובעת מעיוותי השוק הישראלי. בעולם, נחשבת מאזדה לאחת היצרניות המובילות בתחום הטכנולוגי, בין הבודדות שאימצו את מנוע ה''וואנקל'' המהפכני ואת המנוע בשיטת ''מילר''. למרבה הצער, המוביליות הזו לא חדרה לתחום השטח, שם הנוכחות של מאזדה מינורית למדי והסתמכה עד לאחרונה בעיקר על ''אימוץ'' דגמים של פורד.

 

 

 

 

החברה החלה את דרכה ב-1920, כמפעל לייצור מכונות ששמו טויו קוגיו (Toyo Kogyo). ב-1931 החלו לייצר כלי רכב והשם מאזדה אומץ רשמית רק ב-1984 (משמעות השם – ''חכמה רבה'', בניב פרסי קדום). בראשית שנות ה-60, כהחלטה אסטרטגית למצב את עצמה כשונה משאר החברות היפניות, החלה מאזדה את העבודה עם מנועי הוואנקל. ההחלטה היתה ככל הנראה נכונה, ומאזדה החלה להימכר ברחבי העולם, כולל בארהב.

 

 

מאזדה BT-50

 

 

מאזדה BT-50

 

 

 

משבר הדלק של 1973 הכניס את החברה לצרות, משום שמנועי הוואנקל היו צרכני דלק גדולים יחסית. מאזדה חזרה למנועים קונבנציונליים, אבל לא זנחה את מנועי הוואנקל שהוצעו מכאן והלאה רק בדגמי ספורט, כמו ה-RX7 וה-RX8. המשבר הכניס את מאזדה לקשיים כלכליים, ובשנת 1979 קנתה פורד חלק ממניותיה. במהלך השנים הבאות הגדילה פורד את השקעתה בחברה, עד שהגיעה לשליטה בה. היום, אגב, יש שמועות שפורד רוצה להתנתק מהשותפות, כחלק מניסיון לצאת מהבוץ הכלכלי בו היא שקועה. במהלכים קודמים מכרה פורד את הבעלות על אסטון-מרטין, יגואר ולנד רובר והיא מנסה להיפטר גם מוולוו.

 

 

 

 

השותפות נתנה למאזדה דריסת רגל בשוק ה-4X4, תחילה עם הנבאחו שהיה גירסת שתי דלתות של הפורד אקספלורר (שמאזדה היתה שותפה לפיתוחו) ומאוחר יותר עם הטריביוט המבוסס על הפורד אסקייפ. בעוד האקספלורר הופך ל-SUV הנמכר ביותר בארה''ב, הנבאחו לא זכה להצלחה גדולה. הטריביוט עשה עלייה לארץ, אבל לא הותיר כאן את רישומו. ב-2006 הציגה מאזדה שני דגמי קרוס-אובר, CX-7 ו-CX-9.

 

 

 

 

משנת 1961 מייצרת מאזדה גם טנדרים מסדרת B, וב-1994 פיצלה את הליין הזה לשניים: את ה-B המקורי המשיכו לייצר ביפן ולשווק לכל העולם למעט ארה''ב; ה-B האמריקאי נבנה על בסיס הפורד ריינג'ר ושווק רק בצפון אמריקה. ב-2006 הוצג הדגם הנוכחי של הטנדר היפני, ה-BT50. ביפן, מוכרת מאזדה תחת שמה את הסוזוקי ג'ימני,  כ-AZ-OffROAD.            

 

 

 

 

לקריאה נוספת

 

 

מבחן השוואתי: מאזדה טריביוט מול יונדאי סנטה-פה
לכתבה על השקת הטריביוט בישראל
מבחן דרכים לטנדר משומש: מאזדה B2500