חזרה לויקי

סקודה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר בעולם, ששורשיה ננעצו עוד במאה ה-19

 

בשנת 1894 קנה מוכר ספרים צעיר מהעיר מלאדה בולסלב (Mladá Boleslav - היום בתחומי צ'כיה, אז בתחומי הקיסרות האוסטרו-הונגרית) זוג אופניים גרמניות. כשהאופניים התקלקלו, שלח אותן לתיקון בבית החרושת בלוויית מכתב נזעם שנכתב בצ'כית. בתגובה קיבל מכתב - בגרמנית – שבו נאמר, כי רק אם יכתוב להם בשפה מובנת, גרמנית כמובן, יטפלו באופניו...

 

 

 

 

בהחלטה של רגע, החליט הצעיר, ואקלב קלמנט (Václav Klement), להקים בית חרושת משלו (מזכיר קצת את סיפור למבורגיני-פרארי). הוא חבר לצעיר אחר, ואקלב לורין (Václav Laurin), שכבר עסק בתיקון אופניים ויחדיו הקימו מפעל לייצור אופניים. עד מהרה עברו גם לייצור אופנועים וב-1905 החלו לייצר גם מכוניות. בתום מלחמת העולם הראשונה החלו לייצר גם משאיות אך ב-1925 נקלעו לקשיים פיננסיים ונקנו על ידי ענקית התעשייה הצ'כית – חברת סקודה.

 

 

 

 

בתקופה שעד מלחמת העולם השנייה זכו המכוניות של סקודה למוניטין טוב (חלקן תוכננו על ידי פרדיננד פורשה), אך השלטון הקומוניסטי וניהול כושל דרדרו את יכולות המפעל. רק ב-1991, לאחר שנרכשה על ידי פולקסוואגן, החלה סקודה להתאושש.

 

 

 

 

בתחום השטח, ייצרה סקודה בעיקר משאיות רבות מינוע, גם לצרכים צבאיים, חלקן תחת השם ליאז (Liaz). בתחילת שנות ה-50 היה ניסיון לייצר ג'יפ עבור הצבא הצ'כי שנקרא ''בבטה'' (Babeta), שיוצר במספרים קטנים. היה לו גם דגם אמפיבי, שלא עבר את שלב הפרוטוטייפ. חלק ממכוניות הנוסעים שסקודה מייצרת היום משווקת עם הנעה בכל הגלגלים ולאחרונה הוכרז על תחילת הייצור של SUV קטן, ששמו יטי.    

 

 

 

 

הדגם האמפיבי של הבבטה

 

 

הדגם האמפיבי של הבבטה