חזרה לויקי

פולאריס

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

Polaris - חברה אמריקאית לייצור טרקטורונים, אופנועי שלג ואופנועי כביש כבדים

הדרך שעשתה החברה האמריקאית Polaris מבית מלאכה קטן לבניית ציוד חקלאי ועד לענק המייצר טרקטורונים, אופנועי שלג ואופנועי כביש כבדים

בתום מלחמת העולם השנייה, הקים אדגר הטין (Edgar Hetteen) בית מלאכה לעבודות מתכת בעיירה רוסאו (Roseau), השוכנת בחלק הצפוני ביותר של מדינת מינסוטה, לא רחוק מהגבול הקנדי. לחברה שהקים קרא Hetteen Hoist & Derrick (באנגלית Hoist- מנוף, Derrick – עגורן). שותפו להקמת החברה היה חברו הקרוב, דייוויד ג'ונסון, ומאוחר יותר הצטרף אליהם גם אחיו של אדגר, אלן. מיקומם בלב אזור חקלאי הכתיב את אופי עבודתם: בנייה ותיקון של מכשור חקלאי, בין היתר קוצצי קש, מסועים לגרעיני תבואה, מרססים ועוד. בעונות המתות, עסקו בעבודת מסגרות פרופר.

image

המיקום הכתיב גם את תנאי מזג האוויר: החורפים באזור קשים, ומעטה שלג עבה מכסה את הקרקע. השותפים, שעסקו רבות גם בציד ובדיג, מאסו במסעות הקשים באמצעות מגלשיים או נעלי שלג, והחליטו לבנות מזחלת ממונעת. ב-1954, בעיקר בזכות עקשנותו של ג'ונסון, נבנה מה שהיה בעצם אופנוע השלג הראשון. ההנעה היתה באמצעות רצועה שנלקחה ממסוע גרעינים והמגלשיים נעשו מפגושים של טנדר שברולט. הדגם הראשון, ששקל קרוב לחצי טון, נמכר לבעל המנסרה המקומית תמורת 465 דולר.

אופנוע השלג הראשון של פולאריס

image

הביקוש לכלי החדש היה מיידי, וב-1956 יצא מפתח בית המלאכה הכלי הסדרתי הראשון, שנקרא סנו-קט (Sno-Cat). אחר כך שונה השם לסנו-טרוולר (Sno-Traveler) ושם החברה שונה לפולאריס (Polaris – כוכב הצפון). ב-1960 ערך אדגר מסע חוצה אלסקה על אופנוע שלג, לקידום המכירות של החברה ולאחריו עזב את העסק ופתח חברה מתחרה, פולאר, שלאחר גלגולים שונים נקראת היום – ארקטיק-קאט...

סנו-טרוולר משנת 1965

image

ב-1968 נמכרה פולאריס לתאגיד הרב-זרועי טקסטרון, שכלל בין היתר יצרנית עגלות גולף, יצרנית מסוקים, חברה לייצור רוכסנים, עסק לייצור עטים ועוד. בשנים האלה החלה פולאריס לרכוש מנועים מחברת פוג'י היפנית (רק ב-1995 החלה החברה לייצר את מנועיה בעצמה, עם ידע של פוג'י). בהמשך, נקלעה טקסטרון לקשיים ו-1981 נמכרה פולאריס לקבוצת רוכשים שבראשה עמד מי שהיה מנכ''ל החברה, W. Hall Wendel, Jr..
תחת הנהגתו של וונדל, ''פלשה'' פולאריס לתחומים נוספים, שחלקם היו עד אז בשליטה מוחלטת של יצרנים יפניים: ב-1985 החלה לייצר טרקטורונים, החברה אמריקאית הראשונה שעשתה זאת (וכיאה לארה''ב עם גיר אוטומטי...); ב-1990 – אופנועי ים; ב-1998 אופנועים כבדים תחת שם המותג ''ויקטורי''.

פולאריס ויקטורי

image

היום ממשיכה פולאריס לייצר אופנועי שלג, מגוון של טרקטורונים עם ליין מיוחד שמיועד לשימושים צבאיים, ריינג'רים, כלי רכב חשמליים שונים ועוד.
אגב, בשנת 2000 שיחזר אדגר את המסע שערך 40 שנה לפני כן, לחציית אלסקה, כמסע צדקה לגיוס תרומות לקרן המחקר של מחלת לו גריג (Lou Gehrig disease).

פולאריס ספורטסמן 6X6

image

קישורים למבחני דרכים באתר:

קישור - ים החולות על פולאריס טורינג Sportsman 800
קישור - פולאריס Polaris RZR
קישור - עבריין לא קטן - פולאריס POLARIS OUTLAW 500
קישור - פולריס פניקס Phoenix 200 במבחן בזק
קישור - עליית מדרגה: מבחן שטח פולריס ספורטסמן 800 Polaris