חזרה לויקי

דנה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

מי לא מכיר את השם הזה DANA, שהפך כמעט לשם נרדף לסרני ג'יפים? אבל צ'רלס דנה, שעל שמו נקראים הסרנים, היה בכלל עו''ד. אז איך הוא קשור לעולם הרכב? קבלו - סרן דנה בפעולה ורשימת סוגי סרני דנה DANA הנפוצים בשימוש בשוק רכבי השטח:

כלי הרכב התפתחו לאורך השנים בקו הדרגתי, עם שיפור פה ושיפור שם, עד שהגיעו לכלל המכונה המודרנית והמשוכללת שאנו מכירים. אבל היו בקו הזה גם קפיצות משמעותיות, שבאו כתוצאה מהמצאות פורצות דרך. אחת מהמצאות אלו היתה המפרק האוניברסלי (שאנו קוראים לו צלב), פרי תכנונו של סטודנט צעיר ששמו קלרנס ספייסר.

ספייסר, בנו של חוואי ממדינת אילינוי, גילה כשרון מכני כבר בצעירותו והיה ממונה על תחזוקת מכון החליבה בחווה של אביו. בתחילת המאה ה-20 החל ללמוד הנדסת מכונות באוניברסיטת קורנל, במדינת ניו יורק. הפרויקט המעשי שקיבל במסגרת הלימודים היה - לבנות מכונית. אחת הבעיות הגדולות במכוניות באותה תקופה היתה צורת ההנעה: במרביתן הועבר הכוח מהמנוע ומתיבת ההילוכים אל הסרן האחורי באמצעות גלגלי שיניים ושרשראות, כמו באופנוע. לשיטה זו היו חסרונות רבים: לכלוך, רעש וחוסר אמינות בגלל שרשרות שנקרעו לעתים תכופות.

המכונית שבנה ספייסר כסטודנט

המכונית שבנה ספייסר כסטודנט

ספייסר החליט לתכנן שיטה אחרת, שבה מועבר הכוח באמצעות גל הינע. כדי לאפשר לגל הזה גם להסתובב, גם לנוע מעלה-מטה וגם לצדדים – כנדרש בהנעה של כלי רכב – המציא את המפרק האוניברסלי. הוא רשם את המצאתו כפטנט, ובעידוד נלהב של אחד מהפרופסורים שלו הקים לעצמו בית חרושת במדינת ניו ג'רזי, שנשא את שמו, והחל בייצור המפרקים.
כל יצרני הרכב באותה תקופה התלהבו מהפטנט, וההזמנות החלו לזרום. ספייסר, כמו מרבית החלוצים בתחום המכוניות, היה גאון מכני אבל איש עסקים קטן מאוד ולמרות זרם ההזמנות העסק שלו לא התקדם. בצר לו, פנה לקבלת הלוואה מבנק בניו יורק וזה שלח אליו משקיע פוטנציאלי כדי שיבדוק את מצב העסק. האגדה מספרת, שהמשקיע נדהם לגלות על שולחנו של ספייסר ערימה ענקית של ניירות. ''מה אלו''? שאל. ''אלו הזמנות חדשות שאני צריך לספק'' ענה ספייסר. ''וכמה חובות יש לך''? נשאל ספייסר, שבתגובה פתח מגירה והוציא שלושה חשבונות לא משולמים... בו במקום הודיע לו המשקיע שהוא נכנס לעסק.

אולם הייצור של ספייסר, 1920

אולם הייצור של ספייסר, 1920

DANA

שמו של המשקיע היה צ'רלס דנה, עו''ד ששלח ידו גם בפוליטיקה וגם בעסקים.
תמורת הלוואה של 25 אלף דולר (סכום עתק לתקופה ההיא) הוא מונה לנשיא חברת ספייסר ולמנהל הכספים שלה. ספייסר היה למהנדס הראשי של החברה.
תחת הנהגתו של דנה החלה החברה להרוויח, ובגדול, והחלה גם במסע רכישות של חברות נוספות. בין היתר נרכשה חברת צ'דוויק לייצור מנועים, החברות סוליסברי ושלדון לייצור סרנים, חברות לעיבוד מתכות ועוד.
ספייסר גם ''פלשה'' למדינות אחרות, כמו בריטניה וקנדה והקימה בהן בתי חרושת בשותפות עם יזמים מקומיים. בשנות ה-20 יצאה החברה לבורסה, ובשנת 1930 העבירה את פעילותה לעיר טולדו, אוהיו.

דנה עם פועלים, 1948

דנה עם פועלים, 1948

סרן דנה

בתקופת מלחמת העולם הראשונה היה ספייסר מעורב בתכנון משאית לצבא האמריקאי, שנקראה ''ליברטי''. על סמך התכנון, נבנתה המשאית במספר בתי חרושת לפי מפרט אחיד. הוא נפטר ממש בפרוץ מלחמת העולם השנייה, וחלקים שיוצרו בבתי החרושת שלו שימשו לבניית הג'יפ הראשון של חברת בנטאם ואחר כך גם בג'יפים של ויליס ופורד. במהלך חייו רשם כ-40 פטנטים בתחום הרכב והוא הוכנס ל''היכל התהילה'' המוטורי (Automotive Hall of Fame).
לאחר המלחמה, מונה דנה ליו''ר מועצת המנהלים של החברה, ששינתה את שמה כאות הערכה לפועלו, ונקראת היום דנה הולדינג קומפני. זאת חברת גג שמאגדת תחתיה את כל בתי החרושת שבבעלותה, ולכן ייתכן מצב בו תראו סרנים או חלקים אחרים שעדיין נושאים את השם ספייסר. דנה נפטר בשנת 1975, בגיל 91.

סרני דנה - DANA וכלי הרכב נפוצים בהם הם מורכבים:

סרני דנה:
דנה 25/27 Dana
סרנים ישנים מאוד, תפקדו כסרנים קדמיים בג'יפים של מלחמת העולם השנייה, ואחר כך בדגמים האזרחיים הראשונים של הג'יפ.
דנה 30 Dana
סרן קל, נפוץ מאוד, בארץ מוכר כסרן הקדמי של רוב דגמי הג'יפ, מה-CJ6 והלאה, דרך הרנגלר, סופה, צ'ירוקי וגרנד צי'רוקי.
דנה 35 Dana
סרן קל-בינוני, משמש כסרן אחורי סטנדרטי ברנגלר, בצ'ירוקי ובגרנד צי'רוקי.
דנה 44 Dana
סרן בינוני בחוזקו, גם הוא נפוץ מאוד, נמצא כמעט בכל דגמי ה-CJ שיוצרו בארץ, כסרן אחורי. שימש כסרן קדמי בכלים גדולים יותר, כמו טנדרים ו-SUV-ים של שברולט, דגמי הפול סייז של ג'יפ (גלדיאטורים, ואגונירים) ועוד.
דנה 60 Dana
סרן כבד, נמצא כסרן אחורי ברוב הסופות. נפוץ מאוד בכלים הגדולים (טנדרים, ואנים) של כל יצרני הרכב בארה''ב.
דנה 70 Dana
סרן כבד מאוד, משמש כסרן אחורי באביר וגם בכלים כבדים אחרים כגון טנדרים דאבל-ג'אנט.

קישורים לכתבות על סרנים:

סרן שמועתי - סרני הנעה בג'יפים

מתוך האינציקלושטח של אתר השטח:

סרן חי ; מרווח סרנים ; צירייה

Dana 44 Axles for Jeep

Dana 44 Axles for Jeep