חזרה לויקי

דאצ'יה

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

החברה הרומנית צעירה יחסית בעולם הרכב, ונמצאת היום בבעלות מלאה של רנו

 

החברה הרומנית צעירה יחסית בעולם הרכב, ונמצאת היום בבעלות מלאה של רנו

דאצ'יה הוקמה בשנת 1966, קצת אחרי עלייתו של צ'אושסקו לשלטון ונקראה תחילה UAP. השם דאצ'יה הוא שמו של חבל ארץ שנחשב כערש המדינה הרומנית. מפעל הייצור שלה הוא החמישי בגודלו בכל אירופה והחברה אחראית לכעשירית מהייצוא של כל המדינה (הנתונים נכונים לשנת 2013).

תחילה ייצרה החברה כלי רכב תחת רישיון של רנו, שזכו למוניטין די מפוקפק. באותן שנים גם ייצרה רכב שטח, תחת השם דאסטר, שכמה אקסמפלרים ממנו הגיעו לארץ. הדגם הזה זכור בעיקר - למי שהכיר אותו - ביכולתו להחליד בצורה מעוררת כבוד ובתוך זמן קצר להפליא...
הייבוא שלהם נעשה במסגרת  ארבע ניסיונות נפרדים - על ידי ארבעה יבואנים שונים - להביא את כלי הרכב של החברה לארץ, וכולם כשלו. הניסיון הנחוש ביותר נעשה בשנים 1988-1989, עת שווק בארץ הדגם דלתא, תחת הסיסמה ''גם אתה יכול 88''. הדלתא, שהיתה בעצם רנו 12 בבנייה רומנית (דאצ'יה רכשה/קיבלה מרנו את כל פס הייצור של הדגם הזה), לא זכתה להצלחה רבה, בלשון המעטה, ושלל בדיחות נפוצו אז על חשבון הקונים הלא מאושרים.

 

 

ממש על סף המאה ה-21, רכשה רנו את הבעלות המלאה על החברה והחלה לפתח דגמים חדשים. החודש זכינו לראות את הדגמים האלה בארץ, כשהייבוא חודש תחת כנפי קבוצת קרסו. הדגם המעניין ביותר מבחינתנו הוא – דאסטר – הפעם בגרסה מודרנית ומתקדמת. מדובר בג'יפון הבנוי היטב, המוצע עם מנועי בנזין ודיזל, במחיר שפוי (122-130 אלף שקל בערך, על פי רמת הגימור, לגרסת דיזל 4X4) כשהחיסרון היחיד שלו - מבחינת הקונים הישראלים - הוא היעדר תיבת הילוכים אוטומטית... בעולם, הדגם הזה נמכר גם תחת שמה של רנו, בחלוקה של 30 אחוז דאצ'יה ו-70 אחוז רנו.

ראינו דאסטר כמעט סטנדרטי לוקח חלק בראלי ברסלאו-בלקן 2014, מפגין ביצועים לגמרי לא רעים והעיקר – מגיע בסיום שמונת ימי הראלי לקו הגמר. שני דאסטרים גם לקחו חלק בדקאר השנה (טוב, לא בדיוק הרכב שתקבלו אצל קרסו...), הם אמנם לא עמדו בציפיות שהיו לרנו, אבל  אחד מהם סיים במקום ה-21.