חזרה לויקי

איסוזו

  • שתף:
  • שלח
  • הדפסה

אחת מחברות הרכב הוותיקות ביפן, שמתרכזת היום בעיקר בייצור מנועי דיזל וכלי רכב מסחריים אבל לא נשכח לה את השנים היפות של הטרופר

 

אחת מחברות הרכב הוותיקות ביפן, שמתרכזת היום בעיקר בייצור מנועי דיזל וכלי רכב מסחריים אבל לא נשכח לה את השנים היפות של הטרופר

 

 

בראשית שנות ה-90, כשהטרופר של חברת איסוזו ''עשה עלייה'', הוא היה הסנונית הראשונה שבישרה את מהפכת ה-SUV בישראל. עד אז נאלצנו להסתפק ב-CJ-ים קשוחים, באחות שזה עתה נולדה – הסופה – או בבהמות אמריקאיות מגודלות דוגמת הג'ימי/בלייזר. פתאום הגיח רכב חמודות, נוח ומפנק, שהפך גם את הדרך אל השטח לתענוג. ואחריו הגיע המבול. של מיני SUV נוספים, כמובן.

 

 

 

 

איסוזו היא אחת מיצרניות הרכב הוותיקות ביותר ביפן. תחילתה ב-1916, עת התאחדו שתי חברות - האחת ייצרה ספינות והשנייה סיפקה חשמל וגז – להקמת חברה חדשה לייצור כלי רכב. ב-1918 חתמו על חוזה עם חברת וולסלי האנגלית וב-1922 החל ייצור ברישיון של המכוניות האנגליות ביפן. שנתיים מאוחר יותר, יוצרה המשאית הראשונה של החברה. ב-1934 אומץ השם איסוזו לטובת ליין המשאיות ולאחר מלחמת העולם השנייה הפך לשם הרשמי של כל החברה (איסוזו הוא שמו של נהר ביפן, ופירושו 50 פעמונים).

 

 

 

 

במהלך השנים היו לאיסוזו שיתופי פעולה עם יצרנים שונים, כמו חברת רוטס הבריטית (חברת האם של הילמן), עם ג'נרל מוטורס – שאף רכשה חלק נכבד ממניות איסוזו, עם הונדה וסובארו (שהיתה גם היא בשליטה חלקית של ג'י.אם). היום נמצאות חלק ממניות איסוזו בידי טויוטה, אבל שיתוף הפעולה עם ג'י.אם ממשיך. החברה מתמקדת היום בייצור כלי רכב מסחריים, משאיות ואוטובוסים אך עיקר פעילותה הוא בייצור מנועי דיזל והיא היצרנית הגדולה ביותר בעולם של מנועים כאלה.   

 

 

 

הטרופר הגיח לאוויר העולם ב-1981 והוא שווק ברחבי העולם תחת שמות שונים: איסוזו/סובארו ביגהורן, הונדה הורייזון, אקורה SLX, אופל/ווקסהול מונטריי והולדן ג'קרו. הדור הראשון של הטרופר יוצר עד 1990, וב-1991 הגיע הדור השני, אותו הכרנו בארץ. הייצור נמשך עד 2005. במקביל, שווק אצלנו טנדר האיפון שהוחלף על ידי ה-D-MAX שמיוצר ומשווק כאן גם כיום (מבחן דרכים ל-D-MAX).

 

 

 

 

ב-1989 החל ייצורו של האמיגו, SUV קומפקטי שלא הגיע לארץ, אך אנחנו מכירים אותו כאופל פרונטרה. האמיגו כוון במיוחד לקהל צעיר, עם מרכב של שתי דלתות וגג נפתח. על בסיס האמיגו נבנה בשנת 1991 הרודיאו, שאלינו הגיע כבר בשלהי חייו.

 

 

 

 

ב-2002 החל ייצורו של קרוס-אובר שנקרא אקסיום, והרכב הבא מתוצרת החברה, האסקנדר, שמיוצר מ-2003, הוא בעצם GMC אנבוי בתחפושת. האקסיום, אגב, היה הבסיס לסובארו טריבקה. במזרח הרחוק איסוזו עדיין מייצרת SUV-ים, כמו ה-''MU7'' בתאילנד המבוסס על ה-D-MAX, שהוא בתורו מבוסס על טנדר הקולרדו של שברולט.