אופנועים / טרקטורונים > יומני מסע

טריפ טרקטורונים במסע קאן-אם למדבר הדרומי של ירדן

24 טרקטורונים וכלים דו-מושביים SBS יצאו "לכבוש" את המדבר הדרומי של ירדן - וואדי ראם, הדיונות הגבוהות, רמת המדבר המזרחית, ארץ הקשתות, ימות המלח היבשות ועוד מכל הטוב שמציע המדבר הירדני למי שאוהב "לתת בגז" - והיה הרבה גז!
צילום: ניצן אביבי, שרון גבע ובן עטיה.

חבורת טריפ טרקטורונים מתחת לקשת הגדולה

חבורת טריפ טרקטורונים מתחת לקשת הגדולהחבורת טריפ טרקטורונים מתחת לקשת הגדולה

הסרט של רותם גרוזוביק - מוביט הפקות:

3 שנים חיכינו ...

לאחר כמעט שלוש שנים (קישור למסע האחרון) שלא קיבלנו אישור להכניס אופנועים וטרקטורונים לממלכת ירדן - זה הגיע! האישור המיוחל והמיוחד הדרוש להכניס כלי רכב עם כידון לממלכה ההאשמית של ירדן! קצת, בעצם הרבה, מתח והתרגשות ואנו חוצים את הגבול לאחר כשעה של פרוצדורה בחלק הישראלי של הגבול (מעבר יצחק רבין) אנו מגיעים לחלק הבירוקרטי בירדן. 3 שעות של החלפת מספרים, בדיקת מכס, ביטוח, רישיון לטרקטורונים, ביקורת דרכונים ועוד חתימה או שתיים בחדר כזה או אחר והאות ניתן! 24 טרקטורונים וכלים דו-מושביים SBS יוצאים מהגבול על הכביש עם ליווי של ניידות משטרה וטנדרים עמוסים בציוד של הרוכבים לעבר עקבה. תחנה ראשונה פלאפל!

חוזרים למרחבים ולדיונות של החופש המוחלט

חוזרים למרחבים ולדיונות של החופש המוחלטחוזרים למרחבים ולדיונות של החופש המוחלט

היום (והלילה) הראשון

35 דקות של טיפוס על דרך המלך מעקבה, בגובה פני הים, למדבר הדרומי, בגובה 800 מטרים, עוברים עלינו בשלווה... בעצם רק חלקנו בשלווה! ה-DS ''חוסכים'' (שלא לכתוב ''מתקשים'') בצמיגים הקדמיים והעלייה הישרה והרחבה מאפשרת להם לטפס מעלה על שני הגלגלים האחוריים בלבד. מאיר (טריפ טרקטורונים) מפליא במהירות על שני הגלגלים האחוריים (לא סיפרו לו שיש גם שניים מקדימה) והטלטל מתערבב קצת עם גל הארכובה בסדר הלא הנכון...ובכניסה למדבר עובר לנוח על גב אחד מהטנדרים של הליווי. נכנסים למדבר, ה'אאוטלנדר' 1,000 עליו אני רוכב מסרב לרדת מ-100 קמ''ש בשבילים החוליים וב'קע'ות (המליחות היבשות) ואחריי עדר של DS'ים ו'רנגייד'ים שלא מאפשרים להוריד קצב לרגע - תענוג! סכין ראשון בראש הדיונה וה-DS'ים מפגינים יכולות קמיקאזה מופלאות ומד האדרנלין נוסק מעלה וגם נוחת - אז זה קצת כואב. DS ראשון משיל מעליו קצת חלקי ברזל והרדיאטור שלו נזקק לניתוח קצר של מאיר מטריפ ומיד חוזר לאטרף. החושך יורד על המדבר ואנחנו יוצאים ל-50 ק''מ של רכיבת לילה בדיונות, עולים, יורדים ונהנים מהמדבר המדהים כשירח מלא צובע את מצוקי אבן החול הנובית באדום-כתום מיוחד. שמונה בערב וזה הזמן להוריד מהלך ולכנוס לכיוון המאהל של הלילה. כולם מרוצים ולי נוספו כמה שערות לבנות אבל גם עם חיוך אנו מדוממים בפתח המאהל. פוגשים את קבוצת הג'יפאים של עדי (קישור) ומחכים למטפונה שמוציאים מהאדמה לארוחת הערב.

מעבר הגבול, עקבה ודרך המלך

מעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלךמעבר הגבול, עקבה ודרך המלך

המדבר הדרומי

המדבר הדרומיהמדבר הדרומי

היום והלילה הראשון

היום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשוןהיום והלילה הראשון

היום השני - מטפסים לרמת המדבר

היום השני - מטפסים לרמת המדברהיום השני - מטפסים לרמת המדבר

היום השני - אתגר בדרך מזרחה

היום השני הוא היום המאוד מאתגר של המסע. בתכנון כמעט 400 ק''מ מזרחה אל עבר אבן גבול בין ירדן לסעודיה (דבר שאני מספיק רק במסעות ג'יפים למזרח ירדן - קישור לדוגמא (תמונה 19)). הבוקר נפתח ברכיבה מהירה בערוצים החוליים בחלק הדרומי של שמורת וואדי ראם. האאטלנדר 1,000 מדהים! (כבר כתבתי?). במהירות של 100 - 120 קמ''ש על הדיונות, בפיתולים של הערוץ החולי - קצת העברות משקל והרבה גז והאאוטלנדר משתף פעולה וטס קדימה. על הזנב עדר של DS'ים ועוד כלים חזקים של קאן-אם ואנו שועטים קדימה לעבר השטח הטרשי. תחילת הטיפוס מאפשרת לנצל את יכולות הזחילה של הטרקטורונים ולאחריו שבילים טרשיים המשלבים קטעים מהירים לצד קטעים טכניים. כאן כבר מתקשים הכלים הספורטיביים ואילו הטרקטורונים הכבדים יותר נהנים מיום טיול מדהים בלב המדבר השומם - רק אנחנו, הכלים והמדבר. אחד הכלים פוגש סלע במהירות גבוהה ושובר משולש קדמי. למאיר מטריפ זה אפילו לא אתגר - החלקים מוחזרים למקום, המתלה נקשר ומהודק באמצעות רצועה והכלי מוכן להמשיך במדבר (עד לסוף המסע). צלב שקורס בקומנדר של צוות הצילום הופך אותו להנעה קדמית בלבד (וגם זה לא מפריע לו לסיים את המסע). עד קצת פנצ'רים ואנו בראש הרמה המדברים - בגובה של 1,350 מטרים נוסעים מזרחה עד לתחנת ההטענה של הפוספטים על הרכבת החיג'אזית (קישור לסיפור הרכבת). עולים על השבילים המהירים לכיוון צפון מערב ומטפסים לשיא הגובה בירדן - 1,700 מטרים בראש המצוק של ראס-א-נקב. מזג האוויר מתקרר וזה הזמן לרדת חזרה לתוך הדיונות. עם אור אחרון אנו מגיעים למרגלות המצוק, בגובה של 800 מטרים ולאחר ירידה חדה ומהירה של 900 מטרים. השבילים הופכים לחוליים ועם חושך אנו מוזמנים למאהל בדואי לתה של ערב ומספקים קצת ריגושים לילדים של המארחים. שלוש שעות של רכיבת לילה בדרך חזרה למאהל ומד המרחק שלי מודד 300 ק''מ של רכיבה! רק מדבר!! מרשים!!!

קאן-אם גבוה למעלה

קאן-אם גבוה למעלהקאן-אם גבוה למעלה

על רמת המדבר

על רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדברעל רמת המדבר

יום של דיונות בארץ הקשתות

יום של דיונות בארץ הקשתותיום של דיונות בארץ הקשתות

טריפ מטפסים את הדיונה הגדולה

לאחר יום טרשי ארוך ומתיש הנפש צריכה מרגוע ועבור הכידונאים זה דיונות! (כך אומר צביקה יחזקאלי). הבוקר מתחיל בחימום מהיר של שבילים מהירים ודיונות בדרך מזרחה ל''דיונה הגדולה''. הדיונה הגדולה היא לא דיונה קלאסית במובן של 'ערימת חול' אלא שפך של חול על צלע הר בגובה של 300 מטרים! דיונה שעד היום לא ראיתי אף אחד מטפס למעלה - לא אופנוע, לא טרקטורון אלא רק ברגל... ראו בכתבה של צביקה יחזקאלי (קישור לכתבה של יחזקאלי בירדן) - גם אלוף האלופים (יוני לוי) לא מצליח לטפס לראש הדיונה. אך הפעם התנאים לטובתו, הדיונה מעט לחה וקשה ומנוע ה-1,000 החדש של הרנגייד נותן את האות ופורץ את הדרך לפסגת הדיונה - 300 מטרים של עלייה חדה - מרשים! לאחריו ה-DS'ים מורידים אוויר ולא מוותרים ומצליחים לטפס לפסגה (וזו דרך ארוכה של למעלה מדקה של טיפוס בשיא המהירות! ובסל''ד שמאיים להקפיץ את הבוכנה מחוץ לצילינדר). לאחר תחושת הניצחון יצאנו מסופקים לסיבוב בדיונות עד לקשתות של חרז'ה, ארוחת צהרים במסעדה מקומית בכפר דייסה וקדימה לגבול - כולם בריאים ושלמים וזו הקלה משמעותית להעמיס את הכלים בחזרה למשאיות בדרך צפונה הביתה.

יפה ובתולית מחכה לנו הדיונה הגדולה

יפה ובתולית מחכה לנו הדיונה הגדולהיפה ובתולית מחכה לנו הדיונה הגדולה

טריפ טרקטורונים

טריפ טרקטורוניםטריפ טרקטורונים

תודה רבה לטריפ טרקטורונים, לעופר אבניר ולכל המשתתפים על המסע המיוחד

תודה רבה לטריפ טרקטורונים, לעופר אבניר ולכל המשתתפים על המסע המיוחדתודה רבה לטריפ טרקטורונים, לעופר אבניר ולכל המשתתפים על המסע המיוחד

ואי אפשר בלי לסיים עם שיר הלל לאאוטלנדר 1,000

הקאן -אם אאוטלנדר 1,000 מוכר לי מטיולי המועדון האחרונים של BRP (מועדון קאן-אם) בארץ, אבל ירדן לאורך 500 ק''מ של מסע קצר ועבה לא נותנים לי מנוח וכולי 'שיר הלל' למכונה המופלאה הזו! לדעתי זה כלי הטיולים האולטימטיבי, הטוב ביותר בקטגוריה שלו וגם מול קטגוריות אחרות (ג'יפים, אופנועים, SBS ובאגים). כלי ארוך, יציב, שלדה מאוזנת, היגוי מושלם (עם יכולת שליטה חשמלית על רמת השיכוך), ובעיקר יחידת הנעה הטובה ביותר שאני מכיר! מנוע חזק משודך יחד בחבילה אחת לגיר ולווארייטור חלק ומדויק. יום שלם וארוך על האאוטלנדר שמאחורי עדר DS'ים שוחרים לטרף שמנסים לנגוח בי והאאוטלנדר פשוט ''נותן בראש''! עוצמה וכוח בכל רגע נתון. גם באמצע פנייה ארוכה ב-100 קמ''ש יש עוד כוח להחליק זנב ולסיים את הפנייה באופן מדויק. עלייה טרשית, ירידה ארוכה, קטע של ערוץ נחל מבולדר - הכול בנחת, ללא מאמץ והרוכב מבודד מהסביבה ויכול לסיים יום ארוך של רכיבה כאילו לא כלום! תודה לאייל ולצוות של עופר-אבניר של שאפשרו לי את החוויה המיוחדת עם האאוטלנדר.

הכתבה של כפיר TV כשריין מאתר גלובס

תגובות

11 תגובות

1

אורח/ת

24 בינואר 2014 ב 17:02

ינעל דינקק דניאל מכונאי מיספר אחת בעולם!

2

אורח/ת

24 בינואר 2014 ב 19:20

וואו מדליק... תמונות כ"כ יפות...

עופר שאלה פילוסופית...
למה בטיולי ג'יפים אין מכונאי?

3

Ogash Ofer

24 בינואר 2014 ב 20:11

וואו מדליק... תמונות כ"כ יפות...

אורח/ת כתב/ה:
"עופר שאלה פילוסופית...
למה בטיולי ג'יפים אין מכונאי?
"
זו בכלל לא שאלה פילוסופית אלא מאוד מעשית.  המסע הזה אורגן על ידי טריפ טרקטורונים ובזכות זה זכינו במכונאים הטובים ביותר.  במסעות אחרים, רובם ג׳יפים, אנו בדרך כלל מסתדרים לבד.  ואם לא מעלים את הכלי התקול על גרר. 

4

אורח/ת

26 בינואר 2014 ב 01:22

טריפ טרקטורונים במסע קאן-אם למדבר הדרומי של ירדן

מגניב! גם אני רוצה!!

5

Ogash Ofer

27 בינואר 2014 ב 10:46

נוסף הסרטון של רותם גרוזוביק

מקסים!

6

אורח/ת

06 בפברואר 2014 ב 18:54

למה אני אורח?

אני כבר שנים לא אורח מה עשיתי לא טוב?
בברכה רן

7

Ogash Ofer

08 בפברואר 2014 ב 12:07

למה אני אורח?

אורח/ת כתב/ה:
"אני כבר שנים לא אורח מה עשיתי לא טוב?
בברכה רן"
רן צור היקר, דבר ביום ראשון עם אמיר במשרד - כשאתה מול המחשב והוא יפתור את הבעייה! אתה אכן לא אורח אלא מטייל רציני וקבוע!! אמיר: 1-700-700-494  

8

אורח/ת

12 בפברואר 2014 ב 20:01

טריפ טרקטורונים במסע קאן-אם למדבר הדרומי של ירדן

ניראה טיול מדליק, ואני חושב גם לכוון...

9

אורח/ת

15 בפברואר 2014 ב 16:19

היה טיול מדהים

עופר בוקר טוב
שמחתי להכירך היה טיול מדהים ותודה על הכל
צרף אותי לרשימת התפוצה שלך לטיולים נוספים
בברכה,
וינברג אמיר

10

אורח/ת

23 בספטמבר 2014 ב 13:27

בתולית? לא אחרי שעזבתם. איזה שובל הרס.

לא חבל על הטבע גם אם זה לא בארץ שלנו?
כמה אנשים הורסים את הטבע לכלל האנושות.
ספורט אגואיסטי.
להוציא את הטרקטורונים מחוץ לחוק!

11

Ogash Ofer

27 בספטמבר 2014 ב 15:54

בתולית? לא אחרי שעזבתם. איזה שובל הרס.

אורח/ת כתב/ה:
"לא חבל על הטבע גם אם זה לא בארץ שלנו?
כמה אנשים הורסים את הטבע לכלל האנושות.
ספורט אגואיסטי.
להוציא את הטרקטורונים מחוץ לחוק!"
לכל דבר יש מקום וזמן והכול בהתאם לחוק. הדיונות עליהם אנו נוסעים בירדן הם מחוץ לשמורת הטבע ומותרות לרכיבה עם טרקטורונים. ומכיוון שהגבת בו זמנית ובעילום שם על כל יומני המסעות עם הטרקטורונים בעונת החורף בירדן - יכולת בטח לראות כי כל פעם שהגענו הדיונות חזרו לבתוליות שהם.