אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

ק.ט.מ. KTM XC 525

אני מתנשף, הדופק ב-190, מנסה בשארית כוחותיי לרדוף אחרי מתן ניר וחושב לעצמי איזה טיפש שאני בכלל מנסה לרכב בבאמפים האכזריים האלו בקצב שלו. ומהצד - אילן ואייל מתגלגלים מצחוק – איזה חברים? עלאק! ועוד קוראים לי דליה מזור, מתבדחים על הכושר שלי ומעשנים עוד סיגריה... חצופים!!!

תחילת היום - אין כמו אי וודאות

מתן ניר מגיע עם עגלה ועליה שני כלים – KTM 525 עם 4 גלגלים – יענו טרקטורון והכלי החדש של הספונסר שלו, פולאריס OUTLOW 525 (עם אותו המנוע של ה- KTM ).
שיחת רעים נחמדה, פחית של רד-בול (מתן ניר הוא ספורטאי רשמי של רד-בול) ורגע לפני שמתלבשים עושים סיבוב מסביב לטרקטורון הקטום על מנת להבין מה זה הדבר הזה? ועל מה הולכים לרכב היום.

תחילת היום - אין כמו אי וודאות

אז מי אלו הקטומים?

KTM היא חברה אוסטרית המייצרת דו-גלגלים המובילים בשנים האחרונות את עולם האנדורו והראלי באירופה ומחוצה לה. האוסטרים מיצרים כלים חזקים, חדשניים עם שלדה מוכחת ובכול שנה הם מתעדכנים ומשפרים את הבעיות מהשנה הקודמת (ובגלל שהם חדשניים יש בעיות בדגמים החדשים).
KTM היא גם הבעלים של יצרן המתלים WP וגם של הוסאברג (Husaberg) – יצרן שבדי המתמחה בכלים אקזוטיים לשטח אשר סיסמתו Ready to Race אומצה ע''י KTM
בשנתיים האחרונות החליטו האוסטרים להתרחב ולפרוץ את השוק הדו-גלגלי ולייצר כלים נוספים המספקים אדרנלין למשתמש. בעצם הם כבר עשו זאת לפני שנים שייצרו כלי שטח מוסבים לרכיבת כביש (סופר מוטרד). אבל בשנים האחרונות הם מייצרים אופנועים לכביש, מכוניות ספורט וגם את הטרקטורון המיוחד נשוא כתבה זאת.

אז  מי אלו הקטומים?

הכלים של KTM

הכלים של KTMהכלים של KTMהכלים של KTMהכלים של KTM

Ready to Race

אפשר כבר לפתוח עם ההצהרה - הכלי מגיע מוכן למרוץ ואין מה לשפר בו!
הכלי הזה הספיק למתן ניר לנצח את ארבעת המרוצים הראשונים בעונה הנוכחית, את ראלי חוצה ישראל 2008 ואת המרוץ השישי שהתקיים לפני כ-10 ימים (עכשיו הוא חוזר לכלי של הספונסר העיקרי של פולאריס 525 ויצטרך כנראה להשקיע מעט יותר על מנת לנצח את המתחרה הבולט שלו - אליקו שרוכב על CANAM וניצח את המרוץ החמישי העונה).

Ready to Race

לא כול יום אפשר למצוא כלי שמגיע מהיצרן ועליו המכלולים הטובים ביותר שאפשר לרכוש בכסף מבלי שהרוכש יכול או צריך לקנות ולשנות חלקים. כלי שאין מה לשפר בו (באופן סדור כמובן), כלי שכולל את מיטב החלקים ואם הרוכב חפץ במשכך היגוי – יש כבר מקום ייעודי מוכן עבור המכשיר.
הרבה דברים טובים מותקנים על הכלי - זה מתחיל במתלים המעולים של אוהלינס – גם מקדימה וגם מאחור – מתלים מהסוג שאם לא רכבת איתם – לא תוכל להבין מה זאת איכות!
המשולשים הקדמיים (המתלים הקדמיים) ''צפים'' כלומר הבוקסות של המפרקים חיבור הם בעלי תנועה תלת מימדית ולא רק בכיוון תנועת המתלה – מאפשר גמישות וספיגה של מהמרות .
מוט היגוי רחב ואיכותי כמו של אופנוע עם כידון אלומיניום ועליו רכיבים של מגורה.

תיבת ההילוכים של הטרקטורון הספורטיבי שונה מזאת המורכבת באופנועים המקבילים של KTM. לטרקטורון נוסף הילוך אחורי (רוורס) אך חסר ההילוך השישי. השמועה אומרת שההילוך האחורי נוסף במקומו של ההילוך השישי (אני חושב כי הילוך אחורי בטרקטורון ספורטיבי  ייחודי ל-KTM  ולפולאריס 525 החולק עימו את אותו הגיר והמנוע).
מפתח הגלגלים שמאחור (רוחב הציר) בעל שתי מידות -  אפשר לשנות את מיקום הבוקסות בקצה הציר, לפני או מאחורי הגלגל וכך לשנות את רוחב הסרן האחורי.
בלמים קדמיים עם 4 בוכנות לכל גלגל – שתיים מבפנים ו-שתיים מבחוץ (אין ברירה אלא לפרק את הגלגל או להאמין או לרדת על הבלם הקדמי ולהרגיש עוצמה שאין כמותה).
שלדה של אופנוע – מזכירה את שלדת האנדורו של KTM – טוב זו אותו היצרן!
ולסיום מנוע של אופנוע!

מתחילים

מתניעים והרעש הוא רעש של אופנוע, גם הכידון מזכיר אופנוע, רק הכסא רחב ונוח וסביב הרגליות לרגלים יש רשת כך שיש תחושה כי יש עוד מקום לרגליים.
לוחץ על הגז והכלי מגיב חזק ושולח אותך קדימה עם גלגל(ים) מונפים באוויר. באמפ קטן – אני פותח גז והכלי מזנק עליו וממשיך באוויר עד לנחיתה והכול נשלט ומשדר תחושת בטחון.
מתן נותן לי לרכב לבד לחימום, אחר כך קצת פוזות לצלמים ואז ''יאללה בוא לדבר האמיתי'' ואז הם מגיעים – הבאמפים האכזריים. פתאום כבר קשה לי, אני מתנשף, ומנסה להתיידד עם הכלי ולהבין באיזה מהירות עושים זאת.

מתחילים

מתן מקדימה בהילוך חמישי ובטוח שהוא בעוד מרוץ ואני מנסה בשני – לאט מידי ובהילוך שלישי – מהיר לי מידי. אבל לאחר כמה סיבובים בבאמפים, מנוחה, עוד כמה סיבובים, מנוחה ושוב עוד כמה סיבובים – הקצב משתפר פלאים! אני מרגיש טוב עם הכלי, החיבור בין הרוכב לגלגלים מאפשר לרכב טיפה מהר יותר כל פעם, הכלי נותן לך את הביטחון להרים את הראש ולהסתכל ישר ורחוק, להגיב בנחת ובאופן רגוע להפתעות שעוברות תחת הגלגלים וליהנות מהיכולת המופלאה של המתלים בשילוב המנוע שמגיב מהר, חד וחזק.
אז זה נכון, אין לי את הכושר הגבוה שנדרש כדי למצות את ה- 525 אבל כן יש לי את היכולת להתענג על הקטום האיכותי וליהנות מהשיפור המהיר ברמת הרכיבה והביטחון העצמי שהולך וגובר בזכות התחושות שהכלי מחזיר לרוכב.

הקצב עולה והתחושה על הכידון מעולה ואז זה מגיע... אני חוצה את התלולית אך הפעם הירידה חדה וארוכה ובמהירות שאני מגיע זו כבר לא ירידה אלא צלילה מהירה, האופק נעלם בבת אחת, האף חזק כלפי מטה, הבטן עולה חזק כלפי מעלה בG קטלני ואני מתכונן לשתילה וכבר מחשב את מסלול התעופה שלי קדימה , עוד חלקיק שנייה ואני עומד לחטוף...
ואז האוהלינס הגיבורים מרגיעים – ''אחי זה שום דבר עבורנו'' ומיד לאחר שאני עובר את התחתית בקלילות הם שואלים ''מה אתה לא סומך עלינו'' – ''יאללה, יאללה – תן בגז ואל תחשוש, אנחנו פה איתך, היה שקט''.
וכך עוברת הפעם הראשונה, בפעם השנייה אני כבר פותח גז בתחתית ובסיבוב השלישי אני כבר נהנה מתחושת רכבת ההרים, צולל למטה בטוח בעצמי ובטרקטורון, פותח גז ויוצא בקלילות מהתחתית כאילו ירדתי מדרכה תקנית בתל אביב.

מי קונה את ה-525?

קודם כל מי שהפרוטה בכיסו (ולמען הדיוק מי שבכיסו כ-90,000 פרוטות חדשות) אבל גם מי שרוצה את הכלי האולטימטיבי ומבין שלשפר כלי ספורטיבי אחר יעלה הרבה יותר כסף, אז כדאי להשקיע בהתחלה ובבת אחת את הסכום הגדול.

מי קונה את ה-525?

כך שלקראת סוף היום אנו מתיידדים (אני והכלי) ולומדים להכיר אחד את השני. הוא מאוד חזק אבל גם סלחן ומתחשב בזכות השלדה והמתלים. הכוח שלו מתפרץ ואוהב להניף את הפרונט באוויר אבל גם מאפשר לך זמינות ורציפות ושאתה באוויר הוא מאוד יציב. הוא קל ותזזיתי אבל זה כייף לא נורמאלי לצאת עם הרבה גז מהסיבוב. אפשר לשנות כיוון ברגע אבל המתלים שומרים על קשר רציף עם הקרקע ומספקים יציבות מרשימה. הוא מתנהג כמעט כמו אופנוע ומתמרן בקלילות אבל משדר בטחון ומאפשר לך להיכנס עם כל הגוף לתוך הסיבוב ולהרגיש את האדמה מתקרבת מבלי להשכיב פנימה. אני התאהבתי!

מנוע והנעה

מבנה: 1 צילינדר, 4 שסתומים
נפח: 510 סמ''ק
מהלךxקדח: 72X95  מ''מ
יחס דחיסה: 11/1
הילוכים ידני, 5 1 אחורי
 הנעה: אחורית באמצעות שרשרת, ללא דיפרנציאל

מנוע והנעה

מתלים, בלמים וגלגלים

מתלים קדמי: זרוע A כפולה, בולם Ohlins עם כיווני שיכוך, כיווץ והחזרה
מתלים אחורי: בולם Ohlins PDS עם כיווני שיכוך, כיווץ והחזרה
בלמים קדמי: 2 דיסקים מאווררים 180 מ''מ – 4 בוכנות לקליפר
בלמים אחורי: 1 דיסק 200 מ''מ – 2 בוכנות
צמיגים: Maxxis Razor  ברוחב 5 אינץ'
קוטר גלגלים: קדימה 7'' אחורה 9''

מתלים, בלמים וגלגלים

מידות ומשקלים

אורך: 181 ס''מ
רוחב: 114.8 ס''מ (ניתן להצר את הציר האחורי ל- 112.5 ס''מ)
מרווח גחון: 29 ס''מ
גובה מושב: 82 ס''מ
משקל:  163 ק''ג רטוב (ללא דלק)
מיכל דלק: 13 ליטר
מהלך מתלה קדמי: 25.7 ס''מ
מהלך מתלה אחורי: 26 ס''מ

מידות ומשקלים

התפלספות לסיום: כלי למקצוענים או כלי למתחילים?

תלוי בגישה לחיים! הוויכוח שלי עם מתן ניר הוא עתיק יומין וכנראה שאין בו צודק או מנצח (למרות שאני לא מתמודד עם מתן ומיד מכריז עליו כמנצח). אומר מתן ניר: תנו למתחיל את הכי טוב שיש ואיכותו תפצה על חוסר הניסיון, תקל על הרוכב ותאפשר לו להתקדם ולהשתפר מהר ואני עונה לונכון, אבל: תן למתחיל ללמוד בדרך הקשה, תן לו כלי חלש, כלי בסיסי, כלי שעליו יוכל ללמוד את העקרונות הנכונים של הרכיבה, כלי כזה שלאחר שיתנסה עליו יוכל להעריך נכון את הכלי המתקדם הבא בתור.

התפלספות לסיום: כלי למקצוענים או כלי למתחילים?

KTM 450 XC במדבר המערבי במצרים

בחודש מרץ 2010 השתתף יחד עימי במסע למדבר המערבי של מצרים (קישור)בחור צעיר בשם נועם רכוב על טרקטורון של KTM בנפח 450 סמ''ק. אני ניצלתי את ההזדמנות (וגם קצת התפנקתי) לרכוב על ה-KTM בקטעי קישור והובלה של הג'יפים, לחזור לאחור לבדוק מה קורה עם אלו שתקועים על פנצ'ר, לטפס על הדיונות לצורך צילומים וסתם ליהנות ולתת בגז בכלי שהוא אידיאלי לדיונות הענקיות של מצרים. ה-KTM הוא לא כלי מפנק, בשונה מטרקטורוני העבודה שהשתתפו במסע, הגלגלים קטנים והמתלים קשים ומחייבים תנוחת עמידה - הדומה מאוד לזו של רוכב אופנוע. אבל מנגד ה-KTM נוח ופחות מעייף מאופנוע. הוא מטפס על כל דיונה, צולח כל שטח ועושה זאת בקלות של אופנוע ובנינוחות של טרקטורון - מבחינתי כלי אידיאלי למסע קשה במדבר.

KTM 450 XC במדבר המערבי במצרים

טרקטורון KTM במדבר המערבי של מצרים

טרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצריםטרקטורון KTM במדבר המערבי של מצרים

תגובות

20 תגובות

1

Ogash Ofer

22 בינואר 2009 ב 13:09

הנה פרסמת - תודה

אורח/ת כתב/ה:
"הדבר הכי חשוב לאחר הקניה זה ההוצאות טיפול
היובאן לא מפרסם הוצאות של טיפולים כל 5 שעות שהעלות היא מעל 600 שח
וטיפולים של 50 או 100 שעות מגיעים לאלפי שקלים.
אז למען גילויי נאות תפרסמו גם את זה"

2

oferzk

22 בינואר 2009 ב 13:42

עופר אל תכעס

לפי התשובה שלך אתה כועס

3

Ogash Ofer

22 בינואר 2009 ב 15:13

ממש לא כועס

כמו שכתבתי תודה למגיב - אלו אכן פרטים חשובים (ולכן גם הגבתי)

4

אורח/ת

22 בינואר 2009 ב 17:24

באמת ??

שמועות כאלה שמעתי גם על ה CAN AM 450 , יש צורך לבדוק עם היבואן וזהו לא שמועות ולא מגיבים אנונימיים , מלבד זאת עושה רושם של כלי רצחני - לא בשבילי .
אגב פורומולה 1 מחליפים מנוע כל מרוץ , מה זה אומר , לא להתחרות .

5

Ogash Ofer

23 בינואר 2009 ב 03:03

סוגייה לכתבה משל עצמה

מנועים שעובדים חזק, מפיקים הספק גבוה נשחקים מהר יותר מאשר אותו מנוע שעובד באופן מתון יותר - זו עובדה!
לא נראה לי ולא שמעתי על כך במיוחד לאור ניסיוני עם אופנועי 525 של KTM שעשו איתי אי אלו מסעות ארוכים בארץ ובעולם ורובם עשו זאת היטב פעם אחר פעם.
אבל כמו שכתבתי על KTM הם משתפרים כל שנה שכן הם מייצרים כלים שאפשר לכנותם ''קיצוניים'' - כלים שנותנים הרבה מאוד הספק ולכן הם גם רגישים יותר. זאת בנוסף על היותם חדשניים ועל כך גם משלמים מחיר באמינות.
לגבי הטרקטורון - מי שירכב עליו במתינות וישמור עליו לאורך זמן - ייהנה מאמינות סבירה. מי שימצה את יכולותיו בכל רכיבה יצטרך להשקיע יותר כסף בטיפולים והחלפת חלקים. כמו שכתב המגיב (האנונימי - ועדיף להגיב עם שם) מרווח הטיפולים בכלים הללו קטן (ויקר בהתאם).

6

אורח/ת

23 בינואר 2009 ב 09:13

שמי הוא:גם עופר

לעופר עכשיו אני כותב בשמי המלא ואתה מכיר אותי.
הבעיה היא שהיבואן "ניסה" קצת להסתיר את העניין באחד האתרים של הטרקטורונים ניסו לעשות כתבה על עלות הטיפולים לאחר הקניה חשבנו כל היבואנים נתנו עליות רק יבואן אחד סירב לשתף פעולה. וזה היה היבואן של הכלי המדובר.
כל מה שכתבת הוא נכון ומיקצועי אבל אין צורך להסתיר עליות טיפול.
הכלי שאני רוכב עליו היבואן מפרסם במוסכים עליות טיפול לפי שעות ולכן אפשר בקלות לדעת עליות למי שבודק כמובן.
ולכן כתבתי את מה שנאמר כאן.
כמובן שמבחינה מקצועית הכלי הזה הוא הכי מקצועי שייש ומי שקונה אותו צריך לדעת למה הוא נכנס.
ולנסוע בעדינות על כלי כזה זה פשע אפשר לקנות קימקו בברכת שבת שלום עופר ז

7

Ogash Ofer

23 בינואר 2009 ב 09:32

אין כמו קימקו

מי שמחפש אמינות לאורך זמן ימצא אותה בקימקו. מי שמחפש ביצועים ישלם גם בטיפולים.
אני לא מכיר משהו טוב שהוא גם זול.
לגבי מחירי הטיפולים - זה נושא חשוב מאוד וטוב שהעלת אותו לדיון.
בכל מקרה מבחני הדרכים אינם המלצת קנייה כזו או אחרת ויש לבדוק את העלויות הנוספות והשוטפות לפני קנייה (ביטוח, אחסנה והובלה של הכלי, צריכת דלק, טיפולים וכדומה)

8

אורח/ת

24 בינואר 2009 ב 18:38

מגניב - סוף הדרך - המשיכו כך

אהבתי את דליה מזור!

9

אורח/ת

30 בינואר 2009 ב 18:14

אין כמוכם - אין כמו הומור עצמי

מקצועי ומהנה גם יחד

10

אורח/ת

14 בפברואר 2009 ב 20:40

לא רק לktm ופולאריס יש...

גם ל dvx יש הילוך רוורס למרות שהוא לא הכי הכי...

11

אורח/ת

22 בפברואר 2009 ב 19:17

Great Artical. Matan is cool and

a true professional in a very difficult environment (Israel) . Good luck to him! Racing is an expansive hobby on KTM or on any other Logo.
Matan sponsors invest a lot of money and efforts in the sport and in their riders in a professional mater though helping to raze the racing professional bar in Israel. They deserve the media attention.
Keep on the good work.
Sam

12

אורח/ת

27 במרץ 2009 ב 17:45

שגעון - מבחן דרכים מגניב

נהניתי מכל רגע

13

אורח/ת

05 במאי 2009 ב 16:14

דניאל חדד

מאיפה אני מביא אגזוז כזה...יש לי גם אווטלו 2009<<

14

אורח/ת

16 ביוני 2009 ב 16:53

טיפולים כל 15 שעות ולא כל 5

מה גם שיש שנתיים אחריות עכשיו ובדיעבד לאחר שנה שהכלי בשוק אמינות יוצאת דופן (בודאי בהשוואה למתחרים) אין לKTM תחרות אמיתית. הכלי הכי טוב והכי משתלם למי שבאמת רוכב ולא משחק בנדמה לי!

15

אורח/ת

14 ביולי 2009 ב 15:44

הוא חוקי בארץ ?

הוא חוקי בארץ??בכלל

16

Ogash Ofer

15 ביולי 2009 ב 18:14

הכלי חוקי למהדרין

טרקטורון KTM חוקי לשימוש בישראל, עם מגבלות של כל הקטגוריה.
יש לו רשיון ישראלי, מבחן שנתי ויש לבצע לו ביטוח חובה.

17

אורח/ת

30 ביולי 2009 ב 13:06

דודי מטובא

אה יפה מאוד גם צוחק

18

Ogash Ofer

30 במרץ 2010 ב 12:25

חו''ד על טרקטורון KTM 450 במדבר המערבי

הוספתי בדף 2 של מבחן הדרכים - פסקת התרשמות מהטרקטורון KTM 450 מהמדבר המערבי (מצרים) - קישור ליומן המסע במצרים.
ובנוסף גלרייה קטנה של תמונות של הטרקטורון במדבר המערבי.
תודה לנועם שנתן לי להתנסות וליהנות מהכלי הנהדר שלו.

19

נועם5

30 במרץ 2010 ב 19:19

מדבר מערבי

תודה ענקית שוב על הטיול המדהים!!!!!
וגם על החוויה המיוחדת!
ודבר אחרון על היחס לי ולטרקטורון בכתבה.

20

אורח/ת - אמיר

03 בינואר 2020 ב 21:10

Ameer