אופנועים / טרקטורונים > רכיבות מבחן

JCB - צהוב חדש בשטח

מי שאוהב כלים הנדסאים גדולים וצהובים לא יכול שלא להתרגש כשהענק האנגלי JCB מייצר רכב/טרקטורון 4X4 קטן לשימוש בשטח...

רחוק מעבר לים...

אז הכול התחיל בחוקר האינציקלושטח הידען של אתר השטח הישראלי, עופר אדר כמובן, ששלח לי תמונה מהקטלוג של JCB של רכב 4X4 בגודל של טרקטורון גדול עם שני מושבים Side By Side וארגז מאחור.

נראה מעניין... אפילו לא הייתי מתנגד לאיזה סיבוב קטן... אבל זה רחוק ובאנגליה שמעבר לים! (נקודות זכות רבות למולדת הלנד רובר -  ובכל זאת זה 4 שעות טיסה).

רחוק מעבר לים...

אבל לא איש כמו אדר יניח לעניין...

ולאחר יומיים מתקשר אלי האינציקלושטח ובפיו הידיעה ''יש כלי אחד בארץ!'' ואיפה?
בחצר של קומסקו – היבואן של JCB  לישראל.
כאן כבר שילבנו ל- HIGH ונתנו בגז - טלפון לערן מקומסקו (ידידי מהמילואים) והסיבוב הקטן הפך למבחן דרכים במשלט 21 ובדרך בורמה בעלייה לירושלים (קישור למסלול).

אבל לא איש כמו אדר יניח לעניין...

וידוי קטן

אז נתחיל בגילוי נאותכלים הנדסאים עושים לי את זה!
זה מעניין לראות אותם עובדים, חוצבים, חופרים, מפנים, מזיזים, מרימים, מורידים ועוד כל מיני פעולות שפעם דרשו מאות אלפי ידיים עובדות (ולדוגמא כריית תעלות סואץ או קורינתוס) ואילו היום - שולחים לשטח כמה כלים צהובים והם כבר עושים את העבודה ובעשירית הזמן.
אני מסוגל לעצור, להתבונן ולהשתומם מול כלי בעבודה אפילו בתל אביב כך שאין פלא שהבת הקטנה שלי חולמת להיות נהגת של אוטו- זבל!

וידוי קטן

נפגשים בבוקר

ה- Groundhog (חזיר אדמה או אולי מרמיטה בעברית) יורד מהעגלה – חדש - דנדש וצהוב ועושה רעש... של דיזל?!
כן חברים, זה מנוע של   JCB  – האנגלים הצהובים מומחים בדיזל (ולא סתם מומחים אלא אלופי העולם בדיזל! – ראו בהמשך). הכלי שטח 4X4  של JCB מגיע עם מנוע 3 צילינדרים, בנפח של 1,028 סמ''ק, דיזל מקורר מים עם הספק של 26 כוחות סוס ועם מומנט של 6.5 קג''מ (64 ניוטון-מטר). כשכל החבילה שוקלת 850 ק''ג ויכולת העמסה של 500 ק''ג ועוד שני נוסעים ''בריאים'' במשקל של 100 ק''ג כל אחד.

נפגשים בבוקר

הנעה ומתלים

מערכת ההנעה של הכלי בנויה על תיבת ההעברה של 3 הילוכים – שניים קדימה: איטי ורגיל (ויש אופציה לתיבה גם עם הילוך מהיר) ואחד לאחור.
בדרך לגלי הינע יש וארייטור (גיר אוטומטי רציף) ובקצה שרשת ההנעה דיפרנציאל אחורי בעל נעילה נשלטת מתא הנהג.
שילוב של ידית 4X4 משלב גם את הגלגלים הקדמיים (ויש גם דיפרנציאל מקדימה).
שלדת הכלי מורכבת מצינורות בחתך מרובע, עליהם יושב המנוע, ורצפה אחודה אליה מחוברים המתלים.
המתלים הם השוס כאן – 4 מתלים נפרדים בכל פינה בולם וקפיץ פרוגרסיבי שצורתו אינה אחידה. לסיום מערכת הבלימה היא הידראולית עם דיסק לכל גלגל ומעצור יד בשליטה על הגלגלים האחוריים.

הנעה ומתלים

מי אלו JCB?

אז רגע לפני שקופצים למושב הנהג ונותנים בגז כדאי להכיר את החברה מספר 3 בעולם בייצור כלים מכנים הנדסאים (מה שבצה''לית נקרא כלי צמ''א – ציוד מכני הנדסי). הם מובילים בתחום של הטרקטורים האופניים (4 גלגלים עם כף מקדימה וזרוע רב שימושית מאחור) ובתחום של הכלים הטלסקופיים האופניים ומייצרים מגוון כלים עצום למטרות חקלאיות והנדסיות – קישור לקטלוג המרשים של JCB.

מי אלו JCB?

אליפות

בעת השיטוט באתר האינטרנט העולמי שלJCB  וזאת על מנת להבין מי אלו האנגלים האלו? גיליתי את הדבר המלהיב ביותר והכי רחוק מהדימוי השמרני והמשעמם של הבריטים.
הם, כלומר JCB הצהובים השמרניים - הם אלופי העולם בשיא המהירות למכונית דיזל!!!
הם ייצרו את מכונית הדיזל המהירה ביותר על פני היבשה ושלחו אותה לתת בגז בבונוביל.
והתוצאה הרשמית – 563 קמ''ש עם מנוע דיזל!!!  
פסיכיים!!! כבר כתבתי... אבל כאלו הם האנגלים - שמרנים ועובדים במוסך בחולצה לבנה ועניבה אבל באימפריה שלהם השמש לא שקעה מעולם, הם גילו ארצות, הביאו לעולם את היחידות המיוחדות הנועזות ביותר וכמובן מייצרים את הדיפנדר כבר 60 שנים (חשבתי על שת''פ בין הלנד רובר שלי ל-JCB בנושא המנוע המדובר...)

אליפות

יוצאים לשטח

חזיר האדמה הצהוב נועד לעבודה, כלי לסיוע תפעולי, כלי לכניסה ויציאה מהשטח וכו' - הכלי הוא חלק מסדרת הכלים לעבודה קלה של JCB (קישור).
משהו בסגנון – ''ג'ורג' נגמר לי הגריז בטרקטורון – קפוץ בבקשה לשטח התפעולי עם חזיר האדמה ותביא לי גם קולה (או תה)''.
האנגלים ב''חזון המופרח'' שלהם רואים את הכלי מתאים גם לשעשועים... מגרשי גולף, עזרה חקלאית, עבודות בשטח הטירה ואולי ג'ורג' ידידנו מאנגליה גם יוסיף ויבקש ''בוא מהר ואל תשתעשע יתר על המידה עם הכלי החדש'' (באנגלית זה נשמע טוב יותר).
אבל אנחנו מישראל, אין לנו טירה לנסוע במרחביה ולמועדון הגולף בקיסריה טרם עשינו מנוי, אבל את משלט 21 ואת דרך בורמה אנו מכירים היטב וכדאי כי גם ה- Groundhog שרק עשה עלייה לישראל יתוודע לעליות בדרך לירושלים.

יוצאים לשטח

על השבילים המהירים

הכלי לא נוסע מהר ובעליות על דרך בורמה לא הצלחתי לנסוע מהר מ- 50 קמ''ש אבל אלו היו 50 קמ''ש מאוד יציבים – הרגל על הגז עד הסוף (וכנאמר ''ברזל בברזל'') ואין סיבה להרפות מהגז...
כל המהמורות, הבורות, החריצים והתלוליות עוברות מתחת למתלים של הכלי כאילו השטח מפולס. המתלים פשוט עובדים שיגעון, בולעים את תוואי הקרקע ומשאירים את הכלי יציב ונוח לאורך כל הדרך.
וכאילו כי אני לא מאמין אז אני מנסה זאת שוב בירידה ושוב בעלייה ושוב בירידה (הפעם זה בגלל אילן שרוצה עוד סיבוב בשביל הצילום) וכך אני מגהץ עם הכלי את דרך בורמה הלוך וחזור והלוך וחזור ועוד פעם. והאנגלי כאילו לא מבין מדוע אני ''תופר'' את אותה דרך וכבר מתחיל לדבר בשפת המקומיים ''יאללה מה יש ך...?'' – ''לא הבנת? תן בגז ותעלם מפה...''.

על השבילים המהירים

במשלט 21

ואם הבנתי כי  את השבילים המהירים הכלי מגהץ בנוחות  אז גם הסלעים במשלטים וסביבתם שמחים לקראתנו. ושוב בכל הקטעים הטכניים המתונים הכלי מגהץ – פשוט נוסע חלק בלי צורך להאט.
כאשר השיפוע מחריף אני משלב להילוך האיטי ועדיין שומר על קצב גבוה. ולבסוף בין הסלעים הגדולים – אני נועל דיפרנציאל אחורי (ראו: טיפ שטח), מציב את הגלגלים במקומות הנכונים ומטפס כמו עז למעלה.
מידי פעם גלגל עולה לאוויר – מה לעשות שהכלי כל-כך קצר, אבל גם זה ללא דרמה וללא פחד ואם לא הורדתם את הרגל מהגז הכלי מטפס ישר ללא היסוס או שיהוק.
הפעמים היחידות שנעצרתי בעלייה היו כי הגעתי לאט מידי למכשול גבוה והצמיגים איבדו אחיזה והתחפרו על הקרקע שבין הסלעים.
הפחתה קלה של לחץ האוויר בצמיגים (לא ניסיתי) ובעיקר תנועה רצופה עם דיפרנציאל אחורי נעול לעבר המכשול מאפשרים טיפוס של סלעים גבוהים ובזוויות חדות - תענוג!

במשלט 21

ואם טיפסנו על הסלעים, לא נרד?

אז בירידה אין בלימת מנוע! בגלל הגיר האוטומטי בצורת הווריאטור אין כול בלימת מנוע שיכולה לסייע בירידה.
אך המזל (ויותר נכון - התכנון של הכלי) הוא שיש 4 בלמי דיסק שלחיצה בריאה על דוושת הבלם עוצרת במקום או מאיטה למהירות של כמעט 0 בהתאם לדרישת הרגל של הנהג ומאפשרת ירידה נוחה של המכשולים. 
שהכלי קצר ויורדים סלעים גדולים הזוויות חדות ויכולות להפחיד. אבל שלומדים את הכלי ומכירים את יכולותיו מבינים שהוא לא מתרגש מגלגל באוויר או מזווית חדה בירידה. עם הזמן שצוברים מעט יותר בטחון בכלי אפשר להעלות טיפה את קצב הגלישה במכשול וכך במהירות שהיא מעט מעל האפס הדרמה אינה נוצרת כלל.

ואם טיפסנו על הסלעים, לא נרד?

מי קונה את הכלי?

מי שרוצה לטייל ולהגיע בנחת לכל מקום – זה הכלי האידיאלי עבורו.
 וסביר לא פחות כי הקונה הנפוץ יהיה מי שצריך לעבוד כל השבוע כדי לאכול ולשתות (בנזין) בשישי-שבת.
כי אז כלי העבודה שלו יכול להיות רב שימושי לשמש אותו גם לעונג שבת - ואנחנו בעד ליהנות – וזה כלי שאפשר לפרגן איתו ובכיף...

מי קונה את הכלי?

JCB לסיכום

ה- Groundhog הוא כלי טכני עם יכולות שטח משובחות, כלי המצויד במתלים ומערכת הינע מעולים.
זה לא כלי למרוצים ותחרויות אבל זה בהחלט כלי לטיולים ולפאן.
אפשר לקחת אותו לטיול של שבת בצהרים בשבילים הטכניים של השפלה או להעמיס משקל רב של ציוד ודלק על הארגז שמאחור ולצאת עם ה-Groundhog אל השממה ומרחבי המדבר לטיול ארוך ומתגלגל  וה-JCB יהיה לכם שותף נאמן.

JCB לסיכום

תגובות

13 תגובות

1

אורח/ת

04 במרץ 2009 ב 15:13

יפה מאוד

רק למה לא נסעתם למעלה נורי

2

עדי1

04 במרץ 2009 ב 16:15

קאטרפילר

עופר זה נראה כלי נחמד אבל מה קורא עם המבחן האמיתי ?!!..RZR S .!!!..רוצים לקרוא חוות דעת....

3

Ogash Ofer

04 במרץ 2009 ב 20:03

מבחן ל-RZR בתוכנית...

מתי יתקיים?
אבל אני אשמח לנהוג עליו ואילן ואייל ישמחו לצלם, כך שזה יקרה!

4

משהה

04 במרץ 2009 ב 23:21

למה לא כותבים מחיר??

5

Ogash Ofer

05 במרץ 2009 ב 16:56

שאלתי את היבואן

מחיר 73,500 ₪ מע"מ
מבצע לכלים ראשונים 69,500 ₪ מע"מ

6

אורח/ת

05 במרץ 2009 ב 19:32

מה עם קסדה? לא צריך?

7

אורח/ת

05 במרץ 2009 ב 19:34

מה עוד קיים בשוק?

איזה כלים דומים או מתחרים אפשר לקנות בארץ או בעולם?

8

yariv79

05 במרץ 2009 ב 20:06

יש הרבה מאוד

בארץ לפולריס יש ליין מוצלח ריינג'ר דומה לזה וRZR בספורטיבי.
לארטיקט יש את הפראולר ולקוואסקי יש את המיול.
יש כלים שלא מיובאים כמו ההונדה ביג רד נראה לי, הימאהה ריינו שהמציא את הקטגוריה, ואולי בקרוב נראה בואי את הקוואסקי טרקס.
יש כלי side by side מגניב ביותר אזר לא נופל אם לא עולה בעבירות ומיוצר בארץ ושמו תומקר.
הכי ספורטיבי ואמור לתת הכי הרבה פאן מכולם זה הRZR של פולריס.
יש עוד מתחרים קטנים יותר כגון אלו של מיניקאר אבל אני משום מה לא רואה אותם בארץ.

9

Ogash Ofer

05 במרץ 2009 ב 20:23

קסדה בנסיעה

הבאתי קסדה לשטח והתלבטתי האם לחבוש קסדה שכן מדובר בכלי ללא חובת קסדה.
כיוון שלא עשיתי בו שימוש חריג - החלטתי לא להיות צדיק או מתחכם ולא לחבוש קסדה (לא בנסיעה ולא בחלק של הצילומים).
הדבר דומה למבחני דרכים שאנו עושים לרכבים או בדוגמא אחרת לקטנוע C1 של BMW המותר בנסיעה ללא קסדה ולא שיווקו אותו בארץ עד אשר משרד התחבורה התיר רכיבה ללא קסדה בהתאם לדרישת היצרן.

10

hzahe1

07 במרץ 2009 ב 00:49

מחיר

כמה עולה כלי כזה ואם אפשר לקבל במימון

11

amirsoc

08 במרץ 2009 ב 23:21

עוד טרקטורון צהוב

https://www.dailymotion.com/search/4x4/video/x13v1n_parcourir-le-monde-en-quad-4x4_extreme

12

אורח/ת

11 במרץ 2009 ב 19:23

וואלה עופר לא זיהיתי אותך עם הכובע מצחיה

הי איש
אני רגיל לראות אותך עם הקסדה והמעיל הממוגן הכחול רוכב על צהוב אחר
פה אתה נראה כזה חנון נזהר קצת חושש.
חג פורים שמח
יוחנן

13

dodido

15 באפריל 2009 ב 16:11

כלי מעולה