שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול סובב הר מירון והכפרים הדרוזים

מסלול טיול בעבירות קלה מאוד הסובב את החלק המערבי של הר מירון, נכנס פנימה לתוך הכפרים המזמינים של הדרוזים הגרים על ההר ולבסוף מבקר בבית הכנסת העתיק של פקיעין. המסלול ברובו על אספלט ומעטו על שבילים, מתאים לכל רכב 4X4 ובימים יבשים גם לג'יפונים בעלי הנעה קידמית.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת רמה, כפר ראמה, הר הארי, נחל פקיעין, הר מירון, בית ג'אן, הר צפריר, הר שחל, נחל עפאיים, עמק חירם, חורפייש, נחל כזיב, מעלות תרשיחא, כפר ורדים, כפר סמיע, פקיעין.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה מאוד וכשהשטח יבש אפשר להזמין גם חברים עם ג'יפונים בעלי הנעה בודדת. שימו לב כי בימים קרים מאוד יכול ויהיה קרח או שלג על הכביש ובימי גשם או לאחריהם קטע השביל היחיד במסלול (לאחר כפר ורדים) יכול להיות בוצי ובעבירות בינונית. בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים.

המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים כשמסביב רב השטח מוכרז כשמורות טבע ויש להקפיד שבעתיים.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול כ-49 ק''מ והוא יארך כ-5 עד 7 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון ל- GPS הניתנות להורדה מהדף האחרון של כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

טרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים,

מפות סימון שבילים מס' 2 (הגליל העליון),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

ולא לשכוח: מים ומזון (יש לא מעט נקודות בהן אפשר לעצור לארוחת בוקר או צהרים).

הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ

תחילת מסלול הטיול:

בצומת רמה במפגש עם כביש 864 - הנכנס לכפר ראמה והמטפס לבית ג'אן. צומת רמה נמצא על כביש 85 באמצע הדרך שבין צומת נחל עמוד שממזרח לצומת אחיהוד שממערב וכ-160 ק''מ צפונית לתל אביב.

נ.צ. 1 - צומת רמה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

בצומת רמה פונים צפונה לכביש 864.

בכיכר של כפר ראמה ממשיכים ישר ולמעלה על הכביש הראשי לכיוון בית ג׳אן.

5.2 ק''מ צומת הפנייה לבית ג׳אן.

נ.צ. 2 - צומת אספלט

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מעקלים עם הכביש ימינה וממשיכים על הכביש לכיוון הכפר הדרוזי הגדול בית ג'אן.

2.2 ק''מ שער הכניסה לבית ג׳אן.

נ.צ. 3 - שער

מיד לאחר השער צומת אספלט בו פונים שמאלה ומטפסים מעלה לתוך בית ג'אן, עם הכביש המסומן בסימון שבילים בצבע שחור.

0.7 ק''מ צומת בכביש עם סימון שבילים שחור ואדום.

נ.צ. 4 - צומת אספלט

פונים שמאלה ולמעלה ומטפסים על כביש האספלט עם סימון השבילים האדום.

0.2 ק''מ צומת אספלט בו ממשיכים ישר ושמאלה וחוצים את שכונת הוילות החדשה של בית ג׳אן הבנויה סביב הר צפריר.

1.4 ק''מ בקצה המערבי של בית ג׳אן הכביש מתעקל ימינה וחוזר מזרחה.

1.7 ק''מ צומת קטן בכביש (השביל המסומן באדום פונה שמאלה ויורד בשביל רגלי לכיוון עין גמל).

נ.צ. 5 - צומת קטן

ממשיכים על כביש האספלט בתוך בית ג׳אן.

0.2 ק''מ כיכר בו פונים ימינה ומתחברים לסימון שבילים ירוק.

1.3 ק''מ צומת גדול בלב בית ג'אן.

נ.צ. 6 - צומת גדול

פונים על הכביש שמאלה ולמטה ועוזבים את הסימון הירוק.

0.3 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר.

0.4 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ולמעלה.

0.5 ק''מ צומת T בלב הכפר - ממש מול הצומת ומעליו נמצא''בית המערה'' - בקומת הקרקע של הבניין נמצאת מערה גדולה ובתוכה מעיין שופע ועתיק - מחייב ביקור!

נ.צ. 7 - צומת T

הדרוזים בישראל

הדרוזים חיים באזור ההררי הגבוה של הגליל, ברמת הגולן, בהרי השוף שבלבנון ורובם בג'בל דרוז' אשר נמצא בחלק הדרומי של סוריה. במאה ה-11 הם התפצלו מהאיסלם השיעי וייסדו דת עצמאית שרובה סודית. ע''פ אמונתם רזי הדת ידועים רק למעטים, יחידי סגולה, חכמי הדת, והם מעבירים אותה הלאה רק לאלו שבחרו להיות דתיים. הדרוזים חוגגים את חג הקורבן - עיד אלאדחא, במקביל לתאריך המסולמי, אך שאר החגים נחגגים ע''פ תאריך קבוע בלוח הגרגוריאני (לועזי - נוצרי) ובהם: חג הנביא שועייב (יתרו - אבא של ציפורה, אשתו של משה רבנו), חג הנביא סבאלן, חג הנביא אלח'אדר וחג הנביא אל יעופורי. לא ניתן להצטרף לעדה (ולדת) הדרוזית אלא אם נולדת דרוזי ונשואי תערובת אסורים והילדים הנולדים מהזיווג אינם דרוזים. לדגל הדרוזי חמישה צבעים: ירוק, אדום, צהוב, כחול, ולבן, והם מסמלים גבורה, ידע, טבע, סבלנות ושלום.

עוד בתקופת המנדט הבריטי נקטו הדרוזים קו ניטראלי כלפי הסכסוך הערבי-ישראלי ומשנת 1957, שהוכרו כעדה רשמית בישראל, הם משרתים בכל התפקדים בצה''ל ונושאים באופן מלא בנטל הביטחון. לזכר הנופלים הדרוזים נכבש ''שביל הבנים'' אשר חוצה את הישובים הדרוזים כשבכל כפר יש אבן או אנדרטה לזכרם.

בצומת T פונים שמאלה עם הכביש.

0.1 ק''מ צומת, מול בית המועצה המקומית, בו פונים שמאלה ולמטה עם סימון השבילים האדום.

0.1 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמטה לכיוון היציאה מהכפר עם הסימון האדום.

0.4 ק''מ צומת בו פונים שוב ימינה ולמטה עם הסימון האדום.

0.5 ק''מ צומת בו פונים ימינה.

0.6 ק''מ צומת כבישים ביציאה הצפונית מהכפר לכיוון חורפיש.

נ.צ. 8 - צומת אספלט

פונים שמאלה ולמטה על הכביש ועם הסימון האדום, צפונה לכיוון עמק חירם וחורפיש.

0.1 ק''מ מימין לכביש שוקת חצובה בסלע אליה זורמים מי המעיין הנובעים מקיר הסלע שמעליה.

ממשיכים לרדת על הכביש המשובש לתוך עמק צר שכולו ירוק מבוסתנים פורחים ומסודרים של זיתים ועצי פרי אחרים. חבל רק שמסביב זורקים זבל ביתי והסביבה מלוכלכת.

3.6 ק''מ ממש ליפני הגישרון שמעל נחל עפאיים, אנדרטה לזכר אסון המסוקים שהתנגשו מעל שאר ישוב.

4.4 ק''מ חוצים צומת של הכביש המסומן בסימון שבילים שחור עם השביל הרגלי היורד מערבה בתוך נחל כזיב.

5.8 ק''מ צומת T עם כביש 89 בכניסה המזרחית לכפר חורפיש.

נ.צ. 9 - צומת T

הר המירון

ההר השני בגובהו בישראל, לאחר החרמון, ופסגתו בגובה 1,208 מטרים נמצאת בשימוש צבאי. מסביב להר שמורת טבע הסגורה לנסיעת כלי רכב ובה מספר שבילים מסומנים להליכה רגלית בלבד. המירון ירוק כל השנה ובשיא החורף גם נצבע בלבן בזכות המשקעים הרבים היורדים על ההר - כ-900 מ''מ בממוצע רב שנתי. סביב ההר שרידי התיישבות יהודית עתיקה עוד מתקופת יהושע בן נון (המאה ה-13 לפני הספירה) ומאוחר יותר מתקופת בית שני (תחילת הספירה).

פונים שמאלה ומערבה לכביש 89 - זהירות בעלייה על הכביש הראשי!

ונכנסים לחורפיש, כשמשמאל תחנת דלק סונול.

0.4 ק''מ כיכר בה ממשיכים ישר ומערבה.

1.0 ק''מ צומת הר זבול בו ממשיכים ישר ומערבה על כביש 89 ליציאה מחורפיש (פנייה שמאלה תוביל אתכם לטיפוס להר זבול כשבראשו קבר נבי סבלאן - מהקדושים ביותר לדרוזים).

1.3 ק''מ כיכר הכניסה לחורפיש בה ממשיכים ישר.

3.2 ק''מ צומת אלקוש בו ממשיכים ישר על כביש 89 וחוצים את גשר נחל כזיב על שם נביה מרי - מח''ט בצה''ל, בן העדה הדרוזים, אשר נפל ברצועת עזה ב''מהומות המנהרה''.

5.9 ק''מ חולפים על פני הכניסה לצוריאל.

7.7 ק''מ צומת חוסן בו ממשיכים ישר לכיוון מעלות - תרשיחא (מיד לאחרי הצומת כניסה, מצד ימין, לאגם מונפורט).

9.0 ק''מ צומת תפן - צומת מרומזר בו פונים שמאלה לכביש 854.

נ.צ. 10 - צומת תפן

פונים שמאלה לכיוון תפן ונוסעים דרומה על כביש 854.

0.6 ק''מ חולפים על פני הכניסה לשביל, מצד שמאל (נוסעים לבצע סיבוב פרסה ולחזור לכניסה זו).

2.0 ק''מ צומת הכניסה לכפר ורדים בו פונים ימינה לכיוון הכפר.

2.2 ק''מ מבצעים פניית פרסה בכיכר הראשונה של כפר ורדים.

2.5 ק''מ בחזרה בצומת הכניסה לכפר ורדים.

נ.צ. 11 - צומת כפר ורדים

פונים שמאלה וצפונה חזרה לכיוון מעלות - תרשיחא.

(0.5 ק''מ פנייה ימינה לכביש אספלט - למי שרוצה לעקוף את קטע השביל שבהמשך).

1.3 ק''מ פתח של מעקה הבטיחות בירידה מהכביש לשביל בשטח.

נ.צ. 12 - ירידה לשביל

פונים ימינה ויורדים מהכביש לשביל בשטח (זהירות מדרגה קטנה בירידה מהכביש).

ומיד פונים שוב ימינה לתוך השביל הנכנס לחורשת הברושים הנטועה במקביל לכביש.

0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה לכיוון עמוד החשמל.

0.5 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה לכיוון הכביש.

0.9 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה.

1.0 ק''מ פונים ימינה לכביש הצר והמשובש.

נ.צ. 13 - חזרה לכביש

על הכביש המשובש פונים שמאלה ונוסעים לכיוון כפר סמיע.

2.4 ק''מ נכנסים לתוך הכפר וממשיכים ישר בצומת.

3.0 ק''מ צומת בו פונים שמאלה וימינה, בדיוק לאחר מרכז השיטור הכפרי.

3.4 ק''מ צומת T

נ.צ. 14 - צומת T

פונים ימינה על הכביש היוצא מכפר סמיע.

0.6 ק''מ מיד בלב העיקול בכביש האספלט פניה שמאלה לשביל כבוש.

נ.צ. 15 - ירידה לשביל

פונים שמאלה ומזרחה לכביש כורכר כבוש וסביבו הרבה זבל (חבל!!!).

0.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם השביל הלבן הכבוש.

1.3 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ויורדים למטה לכיוון פקיעין.

1.4 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה עם האספלט.

1.4 ק''מ כיכר בו ממשיכים ישר ולמטה.

1.5 ק''מ צומת T עם הכביש הראשי בפקיעין.

נ.צ. 16 - צומת T

פונים שמאלה בכביש.

0.2 ק''מ חוצים כיכר בה ממשיכים ישר.

0.3 ק''מ צומת בו מתעקלים שמאלה עם הכביש.

0.6 ק''מ צומת בו פונים ימינה ולמעלה ומיד לאחר מכן עוד צומת בו גם ממשיכים ישר ולמעלה.

0.7 ק''מ צומת T.

נ.צ. 17 - צומת T

פונים ימינה ללב פקיעין העתיקה.

0.2 ק''מ חונים, ליד בית המרקחת בכפר או בסביבה.

נ.צ. 18 - חנייה בלב הכפר

יוצאים להליכה ברגל בלב הכפר העתיק פקיעין

מטפסים במדרחוב המרוצף לכיוון בית הכנסת העתיק והמעיין הנובע לברכיה למרגלות עץ התות.

לאחר כ-50 מטרים, מול סניף פקיעין של תנועת הנוער הדרוזי, פונים בסמטה הרגלית ימינה ולמטה.

לאחר עוד כ- 50 מטרים מצד ימין בית כנסת העתיק וממול בית משפחת זינתי היהודית.

חוזרים לצומת תנועת הנוער ופונים ימינה לכיוון כיכר המעיין.

אם ממשיכים למטה וימינה ממעין עץ התות עוברים באנדרטה של הבנים הדרוזים ופונים שוב ימינה לכיוון הכנסייה הקטנה של פקיעין.

יוצאים להליכה ברגל בלב הכפר העתיק פקיעין

פקיעין

מהיישובים העתיקים ביותר בארץ ישראל מיושב כיום ברובו ע''י דרוזים ויש בו מכל הדתות. בליבו של הכפר בית כנסת עתיק, יש שיאמרו מהעתיקים בישראל! ובו שתי אבנים המזוהות כשרידים מבית המקדש השני!! משפחת זינתי הגרה ליד בית הכנסת לא עזבה את ארץ ישראל מעולם ולמעט תקופה קצרה גם לא את הכפר פקיעין. חזית בית הכנסת מופיע על שטר 100 ש''ח לצד הדיוקן של נשיא המדינה - יצחק בן צבי. לא רחוק מבית הכנסת מעיין השופע בריכה מבוטנת, מעליו עץ תות עתיק ומסביב חנויות ומסעדות דרוזיות - מומלצות במיוחד.

תמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעין

תמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעיןתמונות מבית הכנסת ומרחובות פקיעין

חוזרים לכלי הרכב ומאפסים מד אוץ

חוזרים בנסיעה לאחור, חולפים על צומת ה-T ממנה באנו וממשיכים ישר וצפונה.

0.3 ק''מ צומת עם כביש 864 - הכביש הראשי העובר מצפון לכפר.

נ.צ. 19 - כביש ראשי

חוזרים לכלי הרכב ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה ולמעלה על כביש 864.

0.7 ק''מ מימין לכביש מפרץ חנייה קטנה ושער בגדר ממנו יורידים למערת רשב''י - רב המערה חסומה ע''י מפולת אך ע''פ האמונה היהודית כאן התחבאו מפני הרומאים רבי שמעון בר יוחאי ובנו, כאן כתבו את ספר הזוהר והתקיימו במערה בזכות עץ החרוב הגדל בפתחה והמעיין הזורם בתוכה.

נ.צ. 20 - מערת רשב''י

ממשיכים בנסיעה על הכביש דרומה.

3.6 ק''מ חולפים על פני צומת הכניסה לחרשים.

4.0 ק''מ צומת הפניה לבית ג׳אן - נ.צ. 2.

9.2 ק''מ יורדים על הכביש הראשי עד צומת רמה שעל כביש 85.

נ.צ. 1 - צומת רמה

עד כאן 49 ק''מ של מסלול טיול

פונים ימינה על כביש 85 לכיוון כרמיאל ומפרץ חיפה.

פונים שמאלה על כביש 85 לכיוון צומת עמיעד וצפת.

להתראות בטיול הבא...

מזרחיות

181947

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS ובתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.