שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול למרגלות החרמון

מסלול טיול בעבירות קלה על השבילים והכבישים הצרים של צפון רמת הגולן עד למרגלות החרמון. המסלול עובר בין אתרי מורשת, מקומות היסטוריים, אתרי טבע רבים ומטפס לתצפיות מקסימות לעבר הרמה הסורית והחרמון. שימו לב כי קיים פוטנציאל לעבירות קשה במיוחד לאחר הגשם והיווצרות הבוץ ואף לעבירות קשה מאוד לאחר שיורד השלג.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

רמת הגולן, הר אביטל, צומת הבוסטר, מפקדת הכוחות הסורים בגולן, קוניטרה, סלע אלי כהן, צומת בראון, אל רום, אל מנס'ורה, עין חווארה, עוז 77, עמק הבכא, הר חרמונית, אנדרטת פלס''ר 7, בוקעתא, יער אודם, ברכת רם, בקעת יעפור, מסעדה, נחל סער, מג׳דל שמס, הר החרמון, נמרוד, עין קיניא, גשר הידידות, מפל סער, בניאס.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה - רובו על שבילים כבושים שחלקם אף סלולים על מנת להתגבר על העבירות בימי החורף הקשים. לאחר הגשם המסלול בוצי והעבירות הופכת קשה יותר וכשיורד שלג העבירות קשה, תלוי בעומק השלג, ואף אפשר שחלק מהדרך תהיה בלתי עבירה! בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים ובימי החורף גם עם מוכנות להיתקע בשלג.

קישור לטיפ שטח: שלג, בוץ וקרח - טיפ נהיגה

המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים כשמסביב רב השטח מוכרז כשמורות טבע ויש להקפיד שבעתיים.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול כ-40 ק''מ והוא יארך כ-6 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 23 נקודות ציון ל- GPS הניתנות להורדה מהדף האחרון של כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

טרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים (ובימי החורף סט כפול),

מפות סימון שבילים מס' 1 (החרמון והגולן),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

בימי שלג - מיכל דלק מלא, בגדים חמים מאוד!, שמיכות ומוכנות להיתקע בשלג!

ולא לשכוח: מים ומזון ליום שלם.

הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ

תחילת מסלול הטיול:

בצומת הבוסטר - בעיקול החד של כביש 98 צפונית לצומת עין זיוון. כ-200 ק''מ מתל אביב.

למי שמגיע ממרכז הארץ: בצומת מחניים, צפונית לראש פינה, פונים מזרחה לכביש 91, חוצים את גשר בנות יעקב ומטפסים לרמת הגולן. ממשיכים מזרחה על כביש 91 חולפים על פני צומת בית המכס, צומת השיריון (צומת נפח), צומת השיפון, צומת אביטל עד לצומת זיוון. פונים שמאלה, עם הכביש הראשי המתעקל צפונה, ועוברים לנסיעה על כביש 98 (הכביש הכי מזרחי במדינת ישראל), כשרכס האביטל משמאל (ממערב) לכביש. נוסעים כ-3 ק''מ צפונה עד לעיקול החד בכביש בק''מ (אבן דרך) 74. במקום בו נמצא גם צומת הבוסטר - ישר לכביש צבאי משובש האסור לכניסה ומטפס למוצב הבוסטר, ימינה לכיוון קוניטרה ועם עיקול הכביש שמאלה לצומת בראון.

נ.צ. 1 - צומת הבוסטר

תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:

תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:תמונות של תומר גורפינקל מהמסלול כשהוא מושלג:

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכביש המשובש לכיוון קוניטרה.

0.1 ק''מ, מיד לאחר סוללת הסלעים, פונים שמאלה לעבר המבנה הגדול והמאורך.

0.2 ק''מ הכניסה למבנה של מפקדת הכוחות הסורים בגולן (עד שנת 1967, כמובן) כשמולה ''מנעול'' הזכרון לאיש המוסד אלי כהן (אשר ''תרם'' את הכסף להקמת המבנה כחלק מסיפור הכיסוי שלו כמרגל בסוריה).

נ.צ. 2 - סלע אלי כהן

מתחילים ומאפסים מד אוץ

אלי כהן - ''אני לא בוגד אני שליח''

''אני לא בוגד אני שליח'' כך השיב אלי כהן במשפט הראווה שנערך לו בסוריה לאחר שנתפס משדר מודיעין לישראל. בשנת 1965 הועלה לגרדום בדמשק (ומאז לא הושבו עצמותיו ארצה) לאחר שרשת ריגול ישראלית (ואמרקאית) נחשפה בדמשק. אלי כהן הספיק ב-4 שנותיו כסוכן ישראלי בלב הבירה הסורית להעביר מודיעין רב ערך על הצבא, החברה, היחסים עם ברית המועצות ושירותי המודיעין הסוריים.

סרט על אלי כהן:

חוזרים לאחור עד לצומת הבוסטר שעל כביש 98.

נ.צ. 1 - צומת הבוסטר

חוזרים לכביש 98 ונוסעים צפון מערבה לכיוון אל רום.

1.9 ק''מ חולפים על שרידי הכפר הנטוש אל מנס'ורה - כפר צ'רקסי, אחד מתוך 13 כפרים של מוסלמים מהקווקז אשר יושבו בגולן ע''י העות'מנים (הטורקים) ולאחר מלחמת ששת הימים ברחו לסוריה (לקוניטרה) ורובם חזרו לקווקז. הכפרים נהרסו ע''י מדינת ישראל וחלקם משמשים כאתרי אימונים לצה''ל, המפורסם שבהם: ח'ושנייה (כ-15 ק''מ דרומה לנו).

2.8 ק''מ חוצים את צומת בראון לכיוון צפון מערב.

3.2 ק''מ ירידה ימינה לשביל הגולן (מסומן בכחול-לבן-ירוק) .

נ.צ. 3 - ירידה לשטח

חוצים מעבר בקר ונוסעים בכיוון צפון-מזרח על שביל הגולן.

0.8 ק''מ הדרך הופכת לשביל מרוצף באבני בזלת שחורה.

1.7 ק''מ משמאל לדרך, בדיוק בתחילתה של גדר המקיפה עצים הצעירים, כ- 50 מטרים מערבה - עין חווארה, באר מים מכוסה בטון ואבני בזלת.

2.0 ק''מ כביש אספלט צר המחבר בין המטעים והכרמים של קיבוץ אל רום.

נ.צ. 4 - כביש אספלט

פונים ימינה על הכביש וחוצים את שער הכניסה לכרמי אל רום.

0.4 ק''מ צומת אספלט בו פונים שמאלה על הכביש הצר ועם סימון שביל הגולן.

1.3 ק''מ צומת אספלט בו פונים שמאלה ומערבה.

1.7 ק''מ צומת עוז 77 עם כביש אספלט טוב בו פונים ימינה על האספלט ונוסעים לכיוון הר חרמונית.

2.3 ק''מ מימין לכביש אנדרטת עוז 77 - עמק הבכא.

נ.צ. 5 - עוז 77

עמק הבכא

אתר ההנצחה מעל עמק הבכא בפתחת קוניטרה מספר את סיפור הגבורה המדהים של לוחמי השריון בקרבות הבלימה במלחמת יום הכיפורים, בין ה-6 לאוקטובר (1973) ועד למעבר להתקפת הנגד ב-9 לאוקטובר. האתר מתמקד בגדוד 77 (מחטיבה 7) בפיקודו של סא''ל אביגדור קהלני שהגיע לעזרתו של גדוד 74 (מחטיבה 188) בפיקודו של סא''ל יאיר נפשי שנשחק עת בלם לראשונה את התקפת הפתע הסורית בפתיחת המלחמה.

עוז 77 - הסרט

ממשיכים על הכביש צפונה למרגלות החרמונית.

0.3 ק''מ צומת אספלט-שביל בו ממשיכים ישר ושמאלה.

1.7 ק''מ צומת עם שביל חום משמאל לדרך המטפס על רכס החרמונית לכיוון הטנק.

נ.צ. 6 - צומת עם שביל

פונים שמאלה ומערבה ומטפסים על רכס החרמונית, לצד שיא הגובה.

0.3 ק''מ טנק ישן בראש הגבעה ולאחריו צומת T בו פונים ימינה ולמטה על השביל החום לכיוון בוקעתא.

0.8 ק''מ דרך לבנה בקצה הדרומי של בוקעתא - אחד מארבעת כפרי הדרוזים שבצפון רמת הגולן.

נ.צ. 7 - דרך לבנה

פונים שמאלה ודרומה על השביל הלבן.

0.8 ק''מ צומת עם כביש אספלט צר ומשובש היורד מהר החרמונית (משמאל) בו פונים ימינה ומערבה.

1.9 ק''מ צומת עם כביש 98 (בקטע שבין אל רום מדרום לבוקעתא בצפון) ומעבר לו אנדרטת פלס''ר 7 - יחידת הסיור של חטיבת השריון 7 שבמלחמת יום הכיפורים איבדה 24 מלוחמיה ואת מפקדיה בקרב על הר החרמונית.

נ.צ. 8 - צומת פלס''ר 7

פונים ימינה וצפונה על כביש 98 (או שמאלה וצפונה למי שיוצא מתוך האנדרטה).

0.2 ק''מ פונים שמאלה לשביל לצד עמוד חשמל בכניסה לשביל וגדר של מחצבה.

0.3 ק''מ לפני השער של המחצבה פונים שמאלה לשביל המטפס לכיוון האנטנה איתו נוסעים ישר ומערבה.

שימו לב כי השביל אינו ברור ויש להמשיך ישר ומערבה כשמשמאל כרם ענבים מגודר ובהמשך הגדר של שמורת הטבע אודם.

1.9 ק''מ בקצה השדה ובסוף השביל, לצד גדר האבנים, פונים ימינה עד לשביל הברור שמצפון.

נ.צ. 9 - שביל

פונים שמאלה ומערבה עם הסימון של שביל הגולן, כשמשמאל השטח המגודר של שמורת אודם.

0.1 ק''מ צומת לאחר מעבר הבקר בו פונים ימינה ולמעלה לכיוון הר אודם.

0.5 ק''מ צומת בכניסה למחצבה בו פונים שמאלה ולמעלה.

0.7 ק''מ בסיום העליה צומת בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס לראש הר אודם.

0.8 ק''מ אחת הפסגות של הר אודם, בגובה 1180 מטרים, עם תצפית לכיוון סוריה ולכיוון רמת הגולן.

ממשיכים על השביל צפונה ויורדים מהפסגה.

1.1 ק''מ צומת T עם שביל כבוש לבן עליו פונים ימינה ומטפסים למעלה לכיוון המוצב הצה''לי שעליו הרבה אנטנות.

1.3 ק''מ צומת בכניסה למוצב הנמצא בשיא הגובה של הר אודם (1187 מטרים).

נ.צ. 10 - הר אודם

ממשיכים ישר וצפונה עם השביל המסומן כשביל הגולן.

0.3 ק''מ צומת T לפני מתקן הברזים המגודר בו פונים ימינה לכביש האספלט המסומן באדום וכשביל הגולן.

0.5 ק''מ צומת אספלט למרגלות טרסה גבוה של אבני בזלת בו פונים שמאלה עם השביל האדום ושביל הגולן.

0.9 ק''מ צומת T לפני מתקן ברזים מגודר בו ימינה וצפונה עם האספלט והסימון האדום.

1.0 ק''מ צומת אספלט בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.

1.4 ק''מ צומת T בקצה כביש האספלט.

נ.צ. 11 - צומת T

פונים שמאלה עם הסימון האדום.

0.05 ק''מ (לאחר כ-50 מטרים) פונים ימינה עם הסימון האדום על כביש האספלט.

0.8 ק''מ צומת גדול בו פונים ימינה עם סימון השביל האדום ושביל הגולן.

1.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמטה על הכביש הישן והמשובש המסומן באדום.

1.7 ק''מ כביש בקטע המחבר בין בוקעתא למסעדה.

נ.צ. 12 - כביש

פונים שמאלה וצפונה על הכביש.

0.3 ק''מ יורדים מהכביש ימינה לכביש אספלט צר.

נ.צ. 13 - צומת

0.2 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה עם האספלט.

0.5 ק''מ צומת T עם כביש אספלט חדש בלב המטעים שמדרום לברכת רם.

נ.צ. 14 - צומת T

פונים שמאלה וצפונה.

0.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר על כביש בטון.

1 ק''מ צומת מעל ברכת רם כשהמשטח ממול הצומת צופה על ברכת רם.

נ.צ. 15 - צומת

פונים ימינה ומזרחה ומיד שמאלה ולמטה לשביל הלבן המסומן בירוק והיורד מטה עד לברכת רם.

0.3 ק''מ שער הכניסה למתקן מקורות על שפת ברכת רם בו פונים ימינה ונוסעים על השביל-כביש המקיף את ברכת רם.

1.5 ק''מ צומת בו ממשיכים עם הכביש שמאלה וישר.

1.6 ק''מ צומת T מעל בקעת יעפור.

כשממול למרגלות הר החרמון רואים את מג׳דל שמס - כפר דרוזי שנבנה במאה ה-16 על חורבות כפר יהודי עתיק!

נ.צ. 16 - צומת T

ממשיכים ישר לשביל היורד בין מטעים פרי.

0.2 ק''מ כביש בו פונים ימינה ומשמאל בית תפילה דרוזי - נבי יעפור, אחד מהנביאים החשובים של הדרוזים, כשסביבו שוק פירות ססגוני.

לאחר ביקור במקום ובשוק ממשיכים על הכביש המשובש צפונה בתוך בקעת יעפור.

1.3 ק''מ צומת באספלט בו ממשיכים ישר ושמאלה.

1.4 ק''מ צומת הכניסה לנחל סער.

נ.צ. 17 - צומת נחל סער

פונים שמאלה ויורדים על הכביש שהופך לדרך עפר במקביל ומימין לזרימת נחל סער - הנחל היורד ממג'דל שמס, מנקז את בקעת יעפור, נופל במפל קטן שלפני ליד גשר הידידות (נ.צ. 21) ובמפל גדול - מפל סער (נ.צ. 22) ומגיע עד לבניאס (נחל חרמון) ומשם לירדן.

1.9 ק''מ כביש ראשי 98 בקטע שבין מסעדה מדרום למג'דל שמס שמצפון.

נ.צ. 18 - כביש 98

פונים ימינה ומטפסים על כביש 98.

1.3 ק''מ פניה שמאלה לכביש 9898 עם השלט לנימרוד.

2.2 ק''מ צומת בכביש בו פונים שמאלה עם השלט לנחל נמרוד.

3.3 ק''מ צומת עם שביל משמאל לכביש, לפני שער הכניסה לנמרוד - ישוב יהודי קטנטן, הוקם בשנת 1982 ע''י גרעין נח''ל, והוא היישוב היהודי הגבוה בעולם! (1,110 מטרים).

נ.צ. 19 - צומת

פונים שמאלה ולמטה לשביל המסומן באדום וכשביל הגולן.

1.1 ק''מ צומת T עם כביש אספלט בו פונים ימינה עם הסימון האדום.

2.2 ק''מ הכניסה לכפר הדרוזי הקטן - עין קיניא, בו מתעקלים שמאלה וישר על הכביש הראשי כל הדרך למטה.

2.7 ק''מ צומת מרכזי בכפר בו פונים שמאלה וימינה למטה לכיוון הכנסיה.

2.9 ק''מ צומת ליד מרכז הדואר, בו פונים שמאלה.

3.0 ק''מ הכיכר של עין קיניא.

נ.צ. 20 - כיכר עין קיניא

ממשיכים על הכביש בתוך עין קיניא ישר ולמטה לכיוון היציאה הדרומית מהכפר.

0.7 ק''מ גשר הידידות מעל נחל סער - אפשר לרדת לבריכה הקטנה שמשמאל לגשר.

1.9 ק''מ צומת היציאה הדרומית מעין קיניא על כביש 99.

נ.צ. 21 - צומת עין קיניא

פונים ימינה ולמטה על כביש 99 לכיוון קריית שמונה.

3.9 ק''מ צומת מפל סער על כביש 99 עם כביש 989 המטפס לכיוון קלעת נמרוד, נווה אטי''ב ומג'דל שמס.

נ.צ. 23 - צומת מפל סער

222069

220516

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS ובתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.