שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מסלול טיול בשיפולי רמת הגולן

מסלול טיול בעבירות קלה על השבילים הכבושים המטפסים לצפון רמת הגולן בין תצפיות, אתרי עתיקות, טבע ירוק, שדות פורחים, מים זורמים ומוצבים סוריים ישנים (תלים) שנכבשו בגבורה של לוחמים במלחמת ששת הימים.
המסלול מתאים ברוב ימי השנה גם לג'יפונים. אפשר לבצעו גם כמסלול מעגלי לכלי רכב המגיעים לשטח על עגלה נגררת (אופנועים / טרקטורונים / RZR'ים)

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צומת גומא, קריית שמונה, רמת הגולן, קיבוץ שמיר, גבעת האם, חרבת עומרית, קיבוץ שניר, מצפה גולני, תל פאחר (תל פאר), ציר הנפט, נחל פרע, נחל חרמון (הבניאס), תל עזזיאת, קבר הנביא יהודה, חורשת טל, כפר סאלד.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה ומתאים לכל כלי הרכב עם הנעה כפולה (לרבות ג'יפונים). לאחר הגשם השבילים בוציים וחלקים והעבירות הופכת לבינונית ואף קשה ובלתי עבירה לכלי רכב ללא הילוך כוח. בכל מקרה מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ מתאים.

קישור לטיפ שטח: שלג, בוץ וקרח - טיפ נהיגה

המסלול עובר על שבילים ברורים או מסומנים כשסביב חלק השטח מוכרז כשמורות טבע ושם יש להקפיד שבעתיים. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני המזהם את הטבע והיכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח!

המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה בכל ימות השבוע.

אורכו של המסלול כ-40 ק’‘מ בכביש ובשטח והוא יארך כ-6 שעות, בהתאם למהירות הנסיעה וזמן העצירות לאורך הדרך.

לכלי רכב המגיעים על עגלה נגררת (אופנועים / טרקטורונים / RZR'ים):

מומלץ להחנות ולנעול היטב את הרכב והנגרר בחורשה של גבעת האם (נ.צ. 3) ולאחר נ.צ. 12 לחזור חזרה לנ.צ. 4 ומשם היישר לרכב ולנגרר.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל- GPS הניתנות להורדה מהדף האחרון של כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך. יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

טרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

הכנת אמצעים למסלול הטיול:

גלגל חלופי מנופח וכלי עבודה תקינים – מגבה ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים בדוקים (ובימי החורף סט כפול),

מפות סימון שבילים מס' 1 (החרמון והגולן),

לא חובה: מצפן ומכשיר GPS,

מומלץ: מצלמה וטלפון סלולרי, מטען ו/או סוללה נוספת,

ולא לשכוח: מים ומזון ליום שלם.

הרשימה המלאה של ציוד גרירה וחילוץ

תחילת מסלול הטיול:

בצומת גומא שעל כביש 90, כ-5 ק’‘מ צפונית לצומת כ’‘ח וכ-3 ק’‘מ דרומית לקריית שמונה (כ-180 ק’‘מ מתל אביב).

נ.צ. 1 - צומת גומה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

לפירוט המסלול עברו לדף הבא >>>

פונים ימינה ומזרחה על כביש 977 לכיוון להבות הבשן וקיבוץ גונן.

7.4 ק’‘מ צומת על כביש 977 וכביש 918 בפנייה לקיבוץ שמיר.

נ.צ. 2 – צומת בכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה לכביש 918.

1.4 ק’‘מ צומת הכניסה לקיבוץ שמיר בו פונים שמאלה וממשיכים צפונה על כביש 918.

7.3 ק’‘מ פנייה ימינה לשביל מסומן בירוק עם השלט לגבעת האם.

נ.צ. 3 – ירידה לשטח

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק לכיוון גבעת האם ומטפסים מעלה לכיוון חורשה האקליפטוסים (מקום נפלא ומוצל לפיקניק ביום קיץ חם).

לאחר כ-50 מטרים על השביל המסומן שער הכניסה לחורשה – היה והשער נעול (לא ברור מי נועל את השער?) ישנה אפשרות קלה למעקף מצד שמאל לשער דרך גדר התיל הפתוחה למעבר.

0.5 ק’‘מ צומת שבילים בקצה החורשה בו ממשיכים ישר שמאלה ולמעלה.

1.2 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ומיד עוד צומת שבילים למרגלות זחל’‘ם ישן (רכב צבאי משוריין).

נ.צ. 4 – צומת הזחל’‘ם

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמעלה לכיוון גבעת האם.

0.2 ק’‘מ ראש גבעת האם - גבעת הבזלת בשיפולי רמת הגולן נכבשה ע’‘י צה’‘ל במלחמת העצמאות (1948) ומאז ועד מלחמת ששת הימים (1967) הייתה נקודת תצפית לצה’‘ל ולאו’‘ם לכיוון מזרח וצפון. הגבעה על שמה של אם עליית הנוער - הנרייטה סאלד. במלחמת ששת הימים יצאו מכאן כוחות גולני, שריון והנדסה לכבוש את צפון רמת הגולן מידי הסורים.

מהגבעה תצפית מדהימה על אצבע הגליל - במזרח רואים את הכפר עין קינייה שברמת הגולן, את מצודת קלעת נמרוד על רכס החרמון, את הגגות האדומים של הישוב נמרוד ומעליו רכס החרמון. מעט צפונה הר דב והמוצבים של צה’‘ל הצופים לכיוון לבנון. צפונה במרכז העמק רואים את הכפר הגדול ר'ג'ר (ע'ג'ר) הנמצא בחציו בישראל ובחציו בלבנון. ממערב לר'ג'ר על גבוה על הרכס רואים את הגגות של מטולה וממערב את המחצבות של כפר גלעדי. ממערב רואים את רכס רמים (הרכס שעליו האנטנות) מעל קריית שמונה ודרומה לו את קרן נפתלי.

חוזרים למטה כ-200 מטרים עד לצומת בנ.צ. 4.

נ.צ. 4 – צומת הזחל’‘ם

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמעלה על השביל המסומן בירוק.

0.6 ק’‘מ צומת T בו פונים שמאלה ולמטה על השביל הכבוש לבן ובצמתים שבדרך ממשיכים עם השביל הכבוש.

1.2 ק’‘מ צומת לפני השער הצהוב (והעלייה לכביש הצר) פונים ימינה לשביל החום לחום לכיוון חרבת עומרית.

1.4 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לשביל העולה על הגבעה ויורד מצד שני לכיוון הגדר .

1.7 ק’‘מ שער הכניסה לחרבת עומרית – מקדש רומי למרגלות החרמון.

נ.צ. 5 – חרבת עומרית

חרבת עומרית

מקדש, השייך לחלק ממפעלי הבנייה של המלך הורדוס בתקופה בה שלטו הרומאים בארץ ישראל. המקדש נבנה במאה שלפני הספירה והיה פעיל כמאתיים שנים.

המקדש נהרס ברעידת האדמה של שנת 363 לספירה ולאחר מכן בנו בו הביזאנטיים (נוצרים) קפלה קטנה. במרכז המקדש פודיום גבוה בנוי אבני גזית מסותתות ומסביב רחבה גדולה למתפללים שתחתיה מרתף מטויח בטיח צבעוני, במקום נמצאו עמודים בעלי כרכובים מעוטרים ושברי פסלים.

חוזרים על השביל לאחור.

0.3 צומת T בו פונים שמאלה.

0.7 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמעלה עם השביל הפחות ברור.

1.5 ק’‘מ צומת T לאחר שחוצים מעבר בקר בקרקע.

נ.צ. 6 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמעלה על השביל המסומן באדום.

0.1 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ולמטה כשממול ומצפון גגות המפעל של קיבוץ שניר.

0.7 ק’‘מ צומת בו פונים ימינה ומזרחה ועוזבים את השביל הראשי.

1.7 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וצפונה.

2.4 ק’‘מ צומת (לפני השער) בו פונים ימינה ולמעלה.

3.5 ק’‘מ צומת T עם הכביש הצר (ציר הנפט) בו פונים ימינה ובשער של מצפה גולני פונים שוב ימינה לעבר רחבת החנייה של תל פאחר (תל פאר).

נ.צ. 7 – תל פאחר

תל פאחר ובעברית תל פאר

אחד מאתרי ההנצחה הבולטים של לוחמי חטיבת גולני בזכות הגבורה של הלוחמים בקרב הקשה לכיבוש התל במלחמת ששת הימים (1967) בדרכם של כוחות צה’‘ל לכיבוש רמת הגולן מידי הסורים.

ביום החמישי למלחמת ששת הימים הוחלט לכבוש את רמת הגולן ואז יצאו מגבעת האם (בתחילת מסלול טיול זה) כוחות משולבים של חי’‘ר (גולני), שריון (חטיבה 8) והנדסה לכיבוש רמת הגולן. לאחר שהכלים המשוריינים נעצרו בגלל האויב שפגע בהם המשיכו לוחמי גולני, תחת אש סורית כבדה, לטפס על התל שהיה מבוצר בתעלות ובונקרים, לפוצץ את גדרות התיל, לעבור את שדות המוקשים ואז להילחם פנים מול פנים באויב הסורי שהיה מחופר בבונקרים מבוצרים היטב.

הקרב על התל היה קשה מאוד, רצוף בסיפורי גבורה של לוחמים (21 עיטורי גבורה, עוז ומופת ניתנו ללוחמים) ובסופו נהרגו בכיבושו 32 לוחמי גולני ושיריון ובהם גם מג’‘ד 12 (גולני) משה קליין.

שני לוחמי גולני ‘‘צעירים’‘ – דויד שירזי, שנשכב על הגדר ועליו דרכו הלוחמים שפרצו לתל, ומשה דרימר, שהמשיך להפעיל את המקלע מתוך הזחל’‘ם הבוער על מנת לחפות על חבריו, זכו בעיטור גבורה.

תל פאחר ובעברית תל פאר

מאפסים מד אוץ

חוזרים לשער של האתר ופונים שמאלה וצפונה על הכביש שהוא חלק מציר הנפט – קו צינור להובלת נפט מכיוון סעודיה לעבר נמל בלבנון, אשר היה פעיל בתחילת שנות ה-60 (קישור לכתבה על דרכי הנפט במזרח התיכון).

1.9 ק’‘מ צומת אספלט.

נ.צ. 8 – צומת אספלט

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן באדום (הסימון נראה רק בהמשך הדרך).

1.1 ק’‘מ צומת בו פונים ימינה לשביל צר במקביל לנחל פרע ויורדים לצידו.

1.3 ק’‘מ עוצרים לצד השביל ויורדים ברגל מעל מפגש ערוצים נחל פרע ונחל חרמון (הבניאס) – שימו לב לתלילות של השביל והיזהרו מהחלקה בזמן שהשביל בוצי!

לאחר התצפית על המפלים (בעיקר שומעים את שאון המים) חוזרים לרכב וממשיכים בנסיעה על השביל הצר.

2.5 ק’‘מ משמאל לדרך בונקר ‘‘בונקר הרקפות’‘ – חלק מהביצורים של תל עזזיאת ועליו פורחות היום רקפות מקסימות.

2.8 ק’‘מ צומת T עם הציר המטפס לתל עזזיאת.

נ.צ. 9 - צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה לכיוון הגבעה עם האקליפטוסים - תל עזזיאת.

0.8 ק’‘מ נכנסים לתוך הרחבה הקטנה למרגלות האקליפטוסים ובין המבנים והביצורים של תל עזזיאת.

נ.צ. 10 - תל עזזיאת

תל עזזיאת

במלחמת העצמאות (1948) לא הצליחו חיילי צה’‘ל לכבוש את התל ומאז ועד מלחמת ששת הימים (1967) בוצר התל, סביבתו נזרעה במוקשים והוא היה חלק מקו המוצבים הסורים בשיפולי רמת הגולן. במלחמת ששת הימים הסתערה על התל פלוגה מגדוד 51 של גולני והמקום הוכרע במהרה עם הרוג אחד לכוחותינו – החובש יוסף מנצור.

חוזרים על השביל למטה וחוצים את נ.צ. 10 ישר ומזרחה.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים במזלג השמאלי.

1.2 ק’‘מ צומת T עם הציר המסומן באדום (הסימון לא נראה בשטח)

נ.צ. 11 – צומת T

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה על השביל המסומן באדום.

0.2 ק’‘מ חוצים צומת שבילים וממשיכים ישר ודרומה עם הסימון האדום.

2.0 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמטה חוצים מעבר בקר וממשיכים על השביל המסומן באדום.

3 ק’‘מ צומת שבילים.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

עוזבים את השביל המסומן באדום ופונים ימינה ולמטה.

0.1 ק’‘מ צומת עם הדרך הלבנה עליה פונים צפונה - ימינה למטה.

0.6 ק’‘מ חוצים שער (השער הצהוב שלאחר הפניה לחרבת עומרית) ועולים על כביש אספלט צר.

1.1 ק’‘מ צומת כבישים בכניסה לאתר קבר הנביא יהודה – אתר הקדוש לדרוזים, בעבר היה כאן גם מסגד מוסלמי והוא על שמו של יהודה בן יעקב ולאה. בנם הרביעי של אלה אימנו ויעקב אבינו שהיהודים החיים היום בעולם הם צאצאיו.

נ.צ. 13 – צומת הנביא יהודה

מאפסים מד אוץ

אפשר להמשיך ישר לביקור, רחצה ופיקניק על גדת הבניאס (נחל חרמון) או לפנות שמאלה לעבר כביש היציאה וסיום המסלול (נ.צ. 15).

לממשיכים לבניאס – יש לנסוע ישר, לחצות את השער הכחול הנמצא בערוץ בין שיחי הקנה ולהמשיך בנסיעה על שביל הכורכר הלבן.

1.3 ק’‘מ עיקול חד שמאלה של הדרך הלבנה שמעכשיו מסומנת עם סימון שחור (בעיקול אפשר לעצור מעל מרפסת תצפית קטנה על נחל חרמון).

1.6 ק’‘מ מימין לשביל השחור שביל אדום רגלי היורד לנחל חרמון.

2 ק’‘מ ירידה נוחה לנחל חרמון - הבניאס.

2.2 ק’‘מ צומת הגשר (מעל הנחל חרמון) שלצידו ולאחריו פינות זולה ורחצה בנחל (שימו לב היכן אפשר ומותר לעצור והיכן אפשר להיכנס לרחוץ בנחל).

נ.צ. 14 – הגשר מעל הבניאס

מאפסים מד אוץ

מכיוון שכל השערים מסביב נעולים יש לחזור לאחור על השביל המסומן בשחור והשביל הכבוש בלבן 2.2 ק’‘מ לצומת הכביש בכניסה לקבר הנביא יהודה.

נ.צ. 13 – צומת הנביא יהודה

פונים ימינה ומערבה על הכביש אספלט הצר לכיוון היציאה לכביש הראשי.

1.1 ק’‘מ מימין לכביש הצר פתח בגדר עם שלט של שמורת הטבע – מומלץ לעצור ולרדת לנחל – יש כאן צינור של מקורות המחזיר מים לטבע וגורם לאזור לפרוח גם בשיא הקיץ.

1.6 ק’‘מ ממשיכים מערבה על הכביש הצר עד הצומת עם כביש 918 המחבר בין חורשת טל מצפון לכפר סאלד מדרום.

נ.צ. 15 – צומת כביש 918

עד כאן 39.8 ק’‘מ של מסלול טיול

פנייה ימינה על כביש 918 תיקח אתכם צפונה לחורשת טל, לשאר ישוב ולכיוון קריית שמונה ורמת הגולן.

פנייה שמאלה תיקח אתכם חזרה לכיוון קיבץ שמיר, צומת גומא ודרומה למרכז הארץ.

להתראות בטיול הבא...

203583

209982

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS ובתוכנות ניווט:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.