שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מבית שאן לפסגת הגלבוע

טיול שמתחיל בשבילים הפתוחים של עמק בית שאן, עובר בין בריכות מים ומעיינות, מטפס בעליה אתגרית לפסגת הגלבוע ויורד מערבה דרך דרכי עפר לגן נר.
המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך וקובץ נ.צ. להורדה.

טייל וכתב: עפר אוגש, צילם: אילן אשל.

טיול שמתחיל בשבילים הפתוחים של עמק בית שאן, עובר בין בריכות מים ומעיינות שבהם אף אפשר לשחות, מטפס במעלה בית אלפא - עליה אתגרית לפסגת הגלבוע ויורד מערבה דרך דרכי עפר בחלקו הדרומי של ההר. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים מספר 3 - הגליל התחתון, העמקים והגלבוע. המסלול אינו עובר בשטחי אש של צה''ל ואפשרי לכל ימות השבוע. אורך המסלול כ- 30 ק''מ והוא ניתן לנסיעה רצופה של כשלוש שעות בקצב בינוני-מהיר וארבעה שעות עד שש שעות באופן רגוע יותר עם עצירות ליהנות מהטבע. המסלול בעבירות קלה, למעט מעלה בית אלפא בעבירות בינונית ולאחר הגשם קשה עד כדי מסוכן. חשוב להתחיל לטפס את המעלה כשעה לפני החושך, אחרת - מסוכן!!! אפשר להתחיל את המסלול לאחר סיום של מסלול בשלוחת צבאים ונחל יששכר (כ-30 ק''מ נוספים). הנחיות מלאות בנושא: ניווט, שמירת טבע ונהיגה במסלול הטיול ראו בקישור לטיול בשלוחת צבאים ונחל יששכר:

קישור למסלול טיול בשלוחת צבאים ונחל יששכר

תחילת המסלול:

בצומת בית שאן, על כביש 71 המגיע מעפולה ויורד לבקעת הירדן. למי שמגיע ממערב - ממשיך ישר בצומת לכיוון בית שאן. למי שמגיע ממזרח (ומהמסלול של שלוחת צבאים) פונה שמאלה בצומת T לכיוון בית שאן. נ.צ. 1 - צומת בית שאן

600 מטרים על כביש הכניסה לבית שאן עד שחולפים על תל נהרון ומשמאל מגרש חניה חדש. פונים ימינה, חוצים את המדרכה (קיימת עלייה מסודרת) ונכנסים לשביל כבוש מסומן בסימון שבילים אדום. נ.צ. 2 - כניסה לשביל האדום

נוסעים במעלה של נחל עמל (המים זורמים כל השנה אך אינם לרחצה וכנראה שאינם בריאים לשתייה) בתחילה חולפים על פני שולחנות וגן שעשועים (מלא בסופי שבוע) ולאחר 1.9 ק''מ גשר אירי החוצה את הנחל דרומה. נ.צ. 3 - חציית הנחל

חוצים את הגשר האירי ופונים מיד ימינה לצד הגדה הדרומית של הנחל. לאחר כ-100 מטרים נחסם השביל שלאורך הנחל עם אבנים (בנקודה בה חוצה צינור ברזל עבה את הנחל) פונים שמאלה ומטפסים על השביל שהופך במהרה לשביל כבוש. לאחר 200 מטרים (מצטבר) צומת הכניסה לחניון של גשר הקנטרה – שווה להיכנס, יש שולחנות פיקניק, ואפשר לצאת למסלול רגלי סביב הגשר ואל קיר הנטיפים (טרווטרין) בגדה הדרומית של נחל עמל .

גשר הקנטרה

גשר קשתות עתיק הבנוי על נחל חרוד במפגש עם נחל עמל. על הגשר תעלת בטון אשר שימשה בעבר להעביר מים מנחל עמל לרמת צבאים. קיים שביל להולכי רגל שחוצה את הגשר ומתצפת על המפל הקטן שמתחתיו.

ממשיכים ישר על השביל המרכזי לאורך הנחל ובין הסוללות של בריכות הדגים עד למגדל תצפית - הנוף של עמק חרוד (חלק מבקעת בית שאן) - שווה טיפוס! שימו לב כי השביל משמש גם הולכי רגל ורוכבי ופניים - סעו בזהירות! לאחר 1.8 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים בו פונים שמאלה, חוצים גשרון, וממשיכים עם השביל המסומן באדום. לאחר 1.9 ק''מ (מצטבר) מגיעים לכביש היוצא מבית שאן לכיוון הקיבוצים של עמק חרוד. נ.צ. 4 - כביש

פונים ימינה על הכביש ובצומת הקרוב שמאלה לכיוון ירושלים, על כביש 669

הכביש חוצה גשר קטן ומיד לאחריו פונים ימינה עם השביל והשילוט ל''נחל חרוד''.

נוסעים על השביל שמימין לכביש הסלול שמולנו תל שוקק ועליו מגדל השלושה - על שמם של 3 שומרים בני הקיבוצים שנפלו בשנת 1938 בדרכם לשמור על העובדים בשדות. לאחר 400 מטרים מגיעים למרגלות התל ופונים שמאלה. לאחר 500 מטרים (מצטבר) מגיעים לשביל נוח המטפס לראש התל - מומלץ לשלב להילוך LOW עולים ויורדים באותה הדרך. חשוב: אל תתפתו לדרכים שמסביב - הן גם מסוכנות וגם מכערות את התל - די לנו בדרך אחת. נ.צ. 5 - תל שוקק ומצפה השלושה

טיפ שטח - טיפוס עלייה

בירידה מהתל פונים ימינה (ואלו שלא טיפסו ממשיכים ישר) 1.2 ק''מ מגיעים לצומת בצורת מזלג יש להמשיך ישר (מעט ימינה) על השביל המרכזי הכבוש המסומן בשחור 1.8 ק''מ (מצטבר) צומת, כ-100 מטרים לפני מבנה בקצה השביל, בו פונים שמאלה לשביל בין השדות. 2.4 ק''מ (מצטבר) חולפים ליד החניון הגדול והמסודר של עין מודע – מקום מצוין לעצירה ולרחצה. ממשיכים בנסיעה על השביל הכבוש לאורך התעלה. לאחר 3 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל המגיע מימין וחוצה את התעלה מעל גשרון. נ.צ. 6 - גשרון

מבצעים פניית פרסה ימינה על הגשרון וחוזרים לאורך התעלה. לאחר 200 מטרים צומת שמשמאל שיברים (ברזים) ענקיים ומבנה עליו רשום ''מכון שאיבה גלבוע'', פונים שמאלה לשביל המטפס לכיוון בריכות הדגים. לאחר 300 מטרים (מצטבר) פונים ימינה, לאחר 500 מטרים (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר בין הבריכות, לאחר 600 מטרים (מצטבר) מגיעים לצומת T שמולנו שטח סבוך ומגודר. נ.צ. 7 - צומת T

פונים ימינה בצומת T ונוסעים לאורכה של תעלת מים מבטון מצד ימין של השביל. לאחר 500 מטרים מסתיימת הגדר שמשמאל, פונים שמאלה, חוצים תעלה ונוסעים לאורך צינור מתכת לצד שדרת איקליפטוסים. לאחר 1 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת בו השביל המסומן בשחור ממשיך ישר (הופך לשביל רגלי המטפס את מעלה עמינדב), אנחנו פונים ימינה וממשיכים בנסיעה לאורך הצינור. לאחר 2 ק''מ (מצטבר) נחסם השביל בסלעים ושער מרותך (כנראה נגד גנבים). יש לרדת ימינה לכיוון השדה - זהירות בירידה, אפילו שהיא קצרה ונראית פשוטה (לבוא ישר לירידה עם הגה לכיוון השיפוע) ממשיכים לכיוון צפון-מערב לצד השדה. לאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) בסימה של שדרת עצים קטנים משמאל חוצים שער בקר (לא לשכוח לסגור - אם פתחתם את השער). ממשיכים בנסיעה לכיוון מאגר המים הגדול שלצידו 4 עצי דקל גבוהים. לאחר 3 ק''מ (מצטבר) שער בקר (לפתוח – לסגור), ולאחר 3.1 ק''מ (מצטבר) מתחברים לשביל הכבוש וחוצים מעבר בקר בכיוון של מאגר המים הגדול. נ.צ. 8 - מעבר בקר

טיפ שטח - ירידת ירידה

ממשיכים צפונה על השביל הכבוש המסומן בסימון שבילים אדום. לאחר 1 ק''מ מגיעים לכביש היורד ממעלה גלבוע לעמק. נ.צ 9 - כביש

לאחר כ-2 ק''מ על הכביש חולפים על פני שער של מחצבה גדולה משמאל, בסיום שטח המחצבה לאחר 2.4 ק''מ (מצטבר) יש לפנות שמאלה לשביל לאורכה של שדרת איקליפטוסים משמאל. (מכיוון שקיים קו הפרדה רצוף על הכביש יש להמשיך למטה עד הצומת - לבצע פרסה ולחזור לכניסה לשביל). נ.צ. 10 - ירידה לשטח

נוסעים על השביל, שמימין שדה פתוח ומשמאל שדרת האיקליפטוסים, ובדרך פוגשים את סימון השבילים הירוק. לאחר 800 מטרים - צומת T בו פונה השביל המסומן בירוק שמאלה. נ.צ. 11 - צומת T

לאחר 250 מטרים מגיעים לקצה המחצבה - זהירות!!! פונים ימינה-מערבה עם השביל הירוק ומתחילים לטפס לצד המצוק של המחצבה. לאחר 500 מטרים (מצטבר) פוגשים שלט של ''שמורת הגלבוע''. כאן מומלץ לשלב להילוך LOW - אפילו שאפשר לטפס את המעלה הארוך בלעדיו - הילוך LOW יקל על הרכב, יקל עליכם כנהגים ויעזור בעת צרה.

מעלה בית אלפא

מעלה מרשים מאוד עם נוף מהמם לכל עמק בית שאן מטפס מגובה של מינוס 99 מטרים (בעמק) לשיא הגובה על הגלבוע - הר ברקן 497 מטרים מעל פני הים. במפה מסומן חץ המסמן כי השביל מומלץ לירידה בלבד. המעלה לא קשה לטיפוס אלא מסוכן שכן אין לו שוליים מצד ימין ובמרכזו תעלה המשתנה בהתאם לגשם - שימו לב! והיצמדו לשמאל. ביום גשם והשטח רטוב לא מומלץ לא לטפס ולא לרדת במעלה - הדבר עלול להיות מסוכן!

לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים לטפס משמאל (ימינה יורד לבית אלפא), לאחר 2.2 ק''מ ו- 2.4 ק''מ (מצטבר) צמתים בהם ממשיכים שמאלה עם השביל המסומן בירוק, לאחר 2.5 ק''מ (מצטבר) מעבר בקר עם צומת בו ממשיכים לטפס שמאלה עם הסימון הירוק, לאחר 2.9 ק''מ (מצטבר) צומת בו ישר ממשיך שביל המסומן שחור ואילו הירוק פונה שמאלה והופך בהמשך לשביל להולכי רגל. נ.צ. 12 - צומת שחור-ירוק

ממשיכים לטפס לאורכו של השביל הכבוש המסומן בשחור. לאחר 200 מטרים צומת בו פונים שמאלה, לאחר 700 מטרים (מצטבר) צומת בו פונים פנייה חדה שמאלה, לאחר 1.15 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה עם השילוט להר ברקן, לאחר 1.4 ק''מ (מצטבר) צומת בו השביל הירוק מגיע מימין ואנחנו פונים חזק ימינה וממשיכים לטפס על השביל המסומן בשחור, לאחר 3.5 ק''מ (מצטבר) עם הרבה פיתולים מגיעים לכביש אספלט בגובה 460 מטר מעל פני הים. (מי שרוצה יכול לפנות שמאלה ולטפס לתצפית בהר ברקן - בגובה של 497 מטרים) נ.צ. 13 - כביש

הגלבוע

הרכס הצפוני והמזרחי ביותר בהרי השומרון נזכר בתנ''ך כמקום הקרב האחרון בין שאול והפלשתים. שמות הישובים והכיפות מנציחים את שמות בני משפחתו של שאול: אחינועם - אשתו של שאול ואמא של יהונתן, הר גיבורים, מגן שאול, מירב - בתו של שאול ואחותו של יהונתן, מלכישוע - בנו של שאול וכמובן הר שאול ולידו גבעת יהונתן. אורכו של הגלבוע כ-18 ק''מ ומצפון מזרח יורד הרכס לבקעת בית שאן במתלול עז (אותו טיפסנו). רב צמחיית ההר היא חורש אורנים - שניטע בידי קק''ל, פרחים כמו כלניות ונוריות וכמובן אירוס הגלבוע המפורסם הפורח לקראת האביב (במרץ).

פונים ימינה על הכביש ונוסעים 2.5 ק''מ עד צומת עם שביל משמאל ושלט ל ''לגן נר'' נ.צ. 14 - צומת על הכביש

פונים שמאלה לשביל, חוצים מעבר בקר ועולים על שביל המסומן בסימון שחור. לאחר 900 מטרים פונה השביל השחור ימינה, לאחר 1.7 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה וממשיכים על השביל המרכזי, לאחר 2 ק''מ (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה, לאחר 2.4 ק''מ (מצטבר) צומת. נ.צ. 15 - צומת שבילים

פונים שמאלה ומתחילים לרדת, לאחר 400 מטרים מתחילים לרדת לאורכה של גדר משמאל, לאחר 800 מטרים (מצטבר) פונים מעט ימינה ועולים עם השביל השחור, לאחר 1.3 ק''מ (מצטבר) חוצים מעבר בקר. אפשר לראות משמאל את גדר ההפרדה ורחוק יותר את העיר ג'נין והכפרים שסביבה. לאחר 3.3 ק''מ פונה השביל השחור ימינה לכיוון צפון מערב, לאחר 3.6 ק''מ צומת בו ממשיכים עם השביל השחור בכיוון מטה, לאחר 3.9 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת שמולנו הגדר ההיקפית של גן נר. נ.צ 16 - קרוב לגן נר

פונים שמאלה לכיוון הגדר, השביל מתקרב ונוסע לצד הגדר 1.8 ק''מ עד צומת T. נ.צ. 17 - צומת T

פונים ימינה לכיוון גן נר (שמאלה מוביל לכפר צנדלה) ולאחר כ-20 מטרים פונים שמאלה וממשיכים בנסיעה על השביל המסומן בשחור, לאחר 300 מטרים צומת בו פונים שמאלה ולמטה, לאחר 500 מטרים (מצטבר) צומת בו פונים שמאלה, לאחר 1.2 ק''מ (מצטבר) עולה השביל ומגיע לכביש הכניסה ליישוב גן נר. נ.צ. 18 - כביש

מי שגר בגן נר פונה ימינה שאר האנשים פונים שמאלה על הכביש ויורדים לצומת T . שימו לב - רגע לפני העלייה הכביש מומלץ לעצור, לבדוק את תקינות הרכב ואת שלומם של הנוסעים, להדליק אורות ולנסוע בזהירות הביתה. נ.צ. 19 - צומת T פונים ימינה עם השילוט לכיוון עפולה (שמאלה זה לג'נין). נ.צ. 20 - צומת יזרעאל - סוף הדרך.

חשוב לקרוא - טיפ בטיחות

קובץ נקודות ציון להורדה למחשב שלכם

הקובץ בפורמט של תוכנת NAVIGUIDE (ראו קישור לתוכנה באתר) ומתאים לשימוש במחשב PC ומשם גם למחשבי כף - לבעליהתוכנה על המכשיר. יש ללחוץ על התמונה שמשמאל ואז על SAVE:

לפרטים על תוכנת NAVIGUIDE גרסת PC הקליקו כאן
לפרטים על תוכנת NAVIGUIDE גרסת כף יד הקליקו כאן

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון להורדה למחשב שלכם

מספר צפוניות מזרחיות

196828 1213091 1 196799 1212572 2 195157 1212714 3 193945 1211626 4 193336 1211458 5 193510 1209045 6 192999 1209124 7 190999 1210536 8 191065 1211328 9 191676 1212925 10 191170 1212925 11 189303 1213443 12 188442 1213065 13 186370 1213641 14 184462 1214528 15 181828 1214372 16 181073 1214399 17 180926 1215177 18 180144 1215498 19 180079 1218200 20

למכשירי GPS בקניון שטח הקליקו כאן

מספר  צפוניות  מזרחיות

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE, לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.