שטח 4X4 > מסלולי טיול > גליל ורמת הגולן

מהעמק להר - מסלול מעמק זבולון ליודפת בדרך המעניינת

בין עכו לקריית ביאליק מתחילים בתנועה על השבילים הכבושים שבין השדות הפוריים של עמק זבולון, מטפסים בערוצי הנחלים מזרחה עד לבקעת בית נטופה ומשם מעפילים להר עצמון עד ליודפת – טיפוס של כ-500 מטרים לאורך 34 ק"מ של טיול בשטח.
לאחר הגשם צפו לשבילים מוצפים בעמק, אך לרוב עבירים ואילו בערוצי הנחלים השבילים יהיו בוציים, ולפעמים עמוסים בסחף וממש לא עבירים.

אבני דרך: שדות עמק זבולון, נחל אבלים, כפר מנדא, בקעת בית נטופה, נחל יודפת, הר עצמון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות קלה בימי שמש, אך לאחר הגשם החלק המערבי והנמוך של המסלול יכול להיות מוצף, ולרוב עביר. ואילו החלק העליון של המסלול בוצי ולפעמים גם לא עביר. מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים לפחות וציוד גרירה וחילוץ.
בחורף מומלץ כי לפחות רכב אחד יהיה עם הילוך כוח LOW.
מסלול הטיול עובר גם בתוך שמורות טבע מוכרזות אבל יש לשמור על הטבע גם היכן שאין הכרזה על שמורת טבע. לנוחות הנוסעים אין שער אחד לאורך המסלול. הטיול אפשרי בכל ימות השבוע ללא מגבלות שטחי אש של צה''ל.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

שיטת הניווט:

הניווט רובו על שבילים שרובם מסומנים בשטח (אבל לא תמיד הסימון נראה לעין). מומלץ להשתמש במפה מספר 2 של גליל עליון. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט. שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך לא מחויב במסלול זה.
מה עושים?
בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מאיפוס לאיפוס) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט:

הכנות למסלול:

בקיץ מומלץ לצאת למסלול עם 4X4 חובה עם הילוך כוח באחד הרכבים. בחורף יש לצאת עם ציוד גרירה וחילוץ המתאים לבוץ וסלעים חלקלקים.
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
מכשיר GPS – לא חובה
מפת סימון שבילים – מפה מספר 2 (גליל עליון)
מזמרה – על מנת לחסוך את השריטות הדקות לרכב
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שטח

הכנות למסלול:

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים צפונה על כביש האספלט לכיוון הקיבוץ.
0.4 ק''מ בשיאו של עיקול הכביש פונים שמאלה לשביל כורכר לבן (במפה מסומן בסימון שבילים אדום).
נ.צ. 2 – ירידה מהכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים על דרך הכורכר הלבנה.
0.3 ק''מ הדרך מתעקלת ימינה לכיוון שדרת האיקליפטוסים והגדר של קיבוץ אפק.
השביל הופך לכביש אספלט ומתקרב לצד הגדר של הקיבוץ, מתעקל שמאלה ויוצא צפונה לשדות.
0.9 ק''מ (מצטבר) הכביש חוזר להיות שביל כורכר כבוש ולצדו קו מתח.
2.1 ק''מ (מצטבר) שביל הכורכר מגיע לצומת T.
נ.צ. 3 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון מתקן השאיבה של מקורות (''תחנת אפק'').
0.1 ק''מ לפני השער של מתקן מקורות פונים ימינה לשביל שלצידו קו מתח.
1 ק''מ (מצטבר) עמוד חשמל עם סימון שבילים אדום בקצה השביל, שמצד ימין קצה שטח מגודר.
פונים ימינה לשביל לבן שמימין גדר.
1.1 ק''מ (מצטבר) עמוד חשמל, עם סימון שבילים אדום, בו פונים שמאלה ונוסעים לצד קו המתח.
1.4 ק''מ (מצטבר) צומת T בקצה השביל.
נ.צ. 4 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ונוסעים לצד קו המתח והדרך המסומנת באדום.
0.3 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ומזרחה.
1.4 ק''מ (מצטבר) צומת V בין שדות וחממות, כשמימין שביל הנכנס לתוך מטע זיתים.
נ.צ. 5 – צומת V

מאפסים מד אוץ

תחילת המסלול

בצומת אפק שעל כביש 79 (בין צומת סומך ממזרח וצומת עין אפק ממערב) בפניה צפונה לקיבוץ אפק ולדרך הכותנה.
נ.צ. 1 – צומת אפק

תחילת המסלול

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ב-V לצד מטע הזיתים והשביל מתעקל במהרה דרומה.
0.4 ק''מ חוצים צומת שבילים ומימין שיבר אדום וגדול של מקורות.
ממשיכים על השביל לצד ''קו המים'' של מקורות.
1 ק''מ (מצטבר) צומת Y בו פונים שמאלה לכיוון דרום – מזרח כשממול רואים את כביש 70.
1.5 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע סמוך לכביש ופונה שמאלה לצד הכביש.
1.7 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע למעבר תת קרקעי מתחת לכביש 70.
נ.צ. 6 – מעבר תת קרקעי

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וחוצים מתחת לכביש.
0.1 ק''מ מגיעים לצומת T בו פונים ימינה וממשיכים על השביל השמאלי למטה ודרומה.
0.4 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לצומת שממול פנצ'ריה גדולה ומימין כביש אספלט המתחבר לכביש הראשי.
נ.צ. 7 – צומת הפנצ'ריה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה על השביל - כביש.
0.5 ק''מ צומת (מימין מחסן של ''ערמוש'') בו ממשיכים ישר לכיוון דרום-מזרח.
1.2 ק''מ (מצטבר) צומת מזלג בו ממשיכים על השביל האמצעי והמרכזי לכיוון האוכף.
1.5 ק''מ (מצטבר) צומת מזלג בו ממשיכים ישר ובעליה על השביל הלבן.
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת V בו אפשר לנסוע מימין על השביל המשובש או משמאל על השביל החום (והבוצי בחורף).
1.8 ק''מ (מצטבר) שני השבילים הנ''ל מתחברים שוב יחד, חוצים אוכף ויורדים לכיוון כביש 787 והישוב אעבלין.
2.4 ק''מ (מצטבר) השביל כביש מתעקל ימינה לכיוון הכביש הראשי.
2.8 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה מול ''פיצוחי שאדי'' ומגיעים לכביש הראשי.
נ.צ 8 – כביש 878

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

עולים על הכביש בזהירות!!! ופונים שמאלה לכיוון מזרח.
1.6 ק''מ צומת הכניסה המזרחית של אעבלין כשמשמאל לכביש 787 מגרש כדורגל מגודר.
נ.צ. 9 – צומת מזרח אעבלין

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון עאבלין.
0.1 ק''מ צומת V (ימינה לכפר) בו פונים שמאלה לכיוון המוסך (מוסך אחים אדריס).
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים ימינה.
0.8 ק''מ (מצטבר) השביל פונה ימינה ומטפס על תלולית (מלפנים שטח מגודר).
0.9 ק''מ (מצטבר) בראש התלולית.
נ.צ. 10 – תלולית עפר

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

אפשר לפנות שמאלה ולנוסע עם השביל שבנחל עד נ.צ. 11 .
ואפשר לשלב להילוך LOW ולטפס ימינה על התל.
השביל מגיע לצומת T בו פונים שמאלה ונוסעים במורד התל ובמקביל לנחל שמשמאל.
0.5 ק''מ השביל יורד ונפגש עם השביל לאורך הוואדי בפתחה של מפגש ערוצים רחב.
נ.צ. 11 – פתחה רחבה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים לנסוע במעלה הוואדי לכיוון דרום- מזרח.
0.4 ק''מ פונים שמאלה בפיצול הערוצים.
0.6 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר בכיוון דרום מזרח עד ערוץ הנחל..
1 ק''מ (מצטבר) עץ ענק באמצע הערוץ – נקודה מצוינת לארוחת בוקר בטבע.
1.6 ק''מ (מצטבר) צומת בלב פתחה גדולה של מפגש ערוצים שמימין ורחוק מחצבה על צלע ההר.
נ.צ. 12 – פתחה גדולה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים שמאלה ומזרחה.
0.3 ק''מ השביל נכנס בין מטעי זיתים שמימין ומשמאל גדר.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת V בו פונים ימינה שמשמאל עץ גדול.
1.1 ק''מ (מצטבר) צומת T.
נ.צ. 13 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה בערוץ הנחל.
0.5 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר ושמאלה.
0.9 ק''מ (מצטבר) צומת בו ממשיכים ישר לכיוון מטע זיתים.
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת כפול בו ממשיכים על השמאלי שהופך לשביל כבוש לבן.
2.1 ק''מ (מצטבר) חוצים ואכף ורואים ממול את כפר מנדא.
2.9 ק''מ (מצטבר) השביל מגיע לכביש 784, בצומת הכניסה לכפר מנדא, ופונה ימינה לצידו.
3.1 ק''מ (מצטבר) צומת העלייה לכביש 784.
נ.צ. 14 – כביש 784

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על כביש 784 לכיוון צומת יפתחאל.
0.4 ק''מ, מיד בסיום הקו הלבן שעל הכביש, פנייה שמאלה למשתלה.
אם פספסתם את הפנייה אז ב- 0.7 ק''מ מפרץ כורכר מצד ימין לכביש בו פונים ימינה, מבצעים פרסה וחוזרים 300 מטרים על כביש 784 לכיוון כפר מנדא עד הפנייה ימינה לשביל ולמשתלה.
נ.צ. 15 – ירידה מהכביש למשתלה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים על השביל מזרחה לצד המשתלה.
0.5 ק''מ מאגר ימים מגודר משמאל.
0.7 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים שמאלה לכיוון כפר מנדא ונוסעים לצד תעלת ביוב מצחינה.
1.4 ק''מ (מצטבר) השביל הופך להיות כביש אספלט.
1.9 ק''מ (מצטבר) הכביש מגיע לצומת T בתוך כפר מנדא.
נ.צ. 16 – צומת T במנדא

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה בתוך הכפר.
0.2 ק''מ מגיעים לכיכר של מרכז הכפר ויוצאים ביציאה השלישית לכיוון צפון – מזרח שמשמאל הצלע התלולה של הר עצמון.
0.8 ק''מ (מצטבר) הכביש יוצא לשטח הפתוח.
1.2 ק''מ (מצטבר) הכביש מתעקל שמאלה ואנו ממשיכים ישר לשביל המסומן שחור לצד קו המתח ובצמוד לצלע של ההר.
4.2 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 17 – צומת אדום - שחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וצפונה על השביל המסומן באדום.
0.4 ק''מ צומת מזלג בו ממשיכים על השביל האמצעי - האדום.
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים אדום ושחור.
נ.צ. 18 – צומת אדום - שחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר על השביל האדום.
1.1 ק''מ מפגש ערוצים בו ממשיכים ימינה על השביל האדום.
1.9 ק''מ (מצטבר) צומת T בנחל יודפת (וממול הר השאבי).
נ.צ. 19 – צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה בעלייה לכיוון האוכף.
0.4 ק''מ צומת בו משמאל חניון יודפת ותחיל השביל המטפס להר ומימין שולחנות פיקניק.
לאחר הביקור ביודפת פונים ימינה על השביל המסומן באדום והעולה מערבה לכיוון הישוב יודפת.
1.3 ק''מ (מצטבר) מגיעים לצומת T במפגש שבילים ירוק ואדום.
נ.צ. 20 – צומת T

מאפסים מד אוץ

יודפת

יוסף בן מתיתיהו, אשר היה למפקד הגליל לאחר נפילת ציפורי ובזמן המרד הגדול של היהודים ברומאים כתב כי יודפת הוא ''המקום הוא משגב חזק לבני הגליל''. וכך על כיפה נסתרת בין הר עצמון להר השאבי הוקם ישוב מבוצר עם חומה אשר עמד 47 יום במצור הרומאי של אספסיאנוס. המפקד הרומי, אשר לא הצליח להבקיע את העיר באמצעים הקונבנציונליים, שלח את בנו טיטוס במבצע חשאי לילי, להתגנב לעיר, לטפס על החומה ולחסל את הנצורים העייפים. יודפת הפכה לסמל של גבורה ושמה נזכר מימי יהושע בן נון ועד כתבי ז'בוטינסקי.
בתחילת שנות ה-60 הוקם למרגלות התל הישוב הקהילתי יודפת כחלק משרשרת ישובים קהילתיים (הררית ואבטליון ממזרח וקורנית, שכניה ומנוף ממערב) על הרכס הצפוני שמעל בקעת בית נטופה - הוא רכס יודפת.

יודפת

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן בירוק.
0.3 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל הירוק (ימינה – השער האחורי של יודפת).
1.2 ק''מ (מצטבר) כביש 7955 כביש הררית משגב .
נ.צ. 21 – כביש 7955

מאפסים מד אוץ

סוף מסלול - עד כאן כ-34 ק''מ נסיעה

איך נוסעים הבייתה? ימינה בצומת - נוסעים על קו הרכס לכיוון הררית.
שמאלה בצומת - יורדים 1 ק''מ לצומת יודפת ומשם שמאלה לכיוון חיפה ותל אביב וימינה לכיוון עכו וכרמיאל .

סוף מסלול - עד כאן כ-34 ק''מ נסיעה

רשימת נקודות הציון ברשת ישראל הישנה

נ.צ.
צפוניות
מזרחיות
1
1249322
161412
2
1249686
161643
3
1250744
163071
4
1251821
163740
5
1251735
165170
6
1250652
166000
7
1250415
166023
8
1248572
167711
9
1248098
169154
10
1247304
169505
11
1246965
169527
12
1246017
170710
13
1245759
171786
14
1245365
174034
15
1244889
174034
16
1245898
174741
17
1247052
178338
18
1247922
177333
19
1248884
176545
20
1248506
175499
21
1249586
175274

קובץ נקודות ציון TWL להורדה (לתוכנת נביגייד)


שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ נקודות ציון TWL להורדה (לתוכנת נביגייד)

תגובות

8 תגובות

1

אורח/ת

08 בנובמבר 2009 ב 05:53

בקעת בית נטופה

הבקעה ממש ביצה בימי החורף, מומלץ לא להיכנס !!!

2

styul

17 בנובמבר 2009 ב 17:33

מי מעוניין להצטרף מחר למסלול טיול הזה?

אני מעוניין מחר יום ד' 18/11/09 לעשות את המסלול.
מי שמעוניין להתלוות נא לפנות אלי בפורום זה,או למייל שלי:
 styul@hotmail.com (או בהודעה פרטית)

3

styul

18 בנובמבר 2009 ב 22:59

עשיתי את המסלול היום ד' 18/11/09

אז ככה:
הרכב שלי הוא יונדאי טוסון בנזין 2700 סמ"ק.
כל המסלול ללא יוצא מן הכלל הוא עביר לגמרי לאוטו הזה ולדומיו.
לא צריך הילוך כוח כלל,רק שהאוטו יהיה מספיק גבוה (פרייבט יידפק מהחלוקי נחל שבדרך).
הייתי אחרי יום גשם ולא הרגשתי שום סכנת שקיעה בבוץ.
הרכב חוזר מלוכלך מאוד אך אין שם ביצות טובעניות.
המסלול נחמד מאוד,לדעתי מתאים גם למשפחות.לקח לי 4 שעות כולל ארוחת בוקר של חצי שעה.ההסברים של יוצר המסלול מאוד טובים ומדוייקים.בהצלחה לכולם.

4

bechboaz

29 בדצמבר 2009 ב 19:27

מסלול לא מעניין

יצאנו בשבת האחרונה 26.12.09 שני רכבים לטיול לפי המסלול. המסלולים של עופר בד"כ מוצלחים וההסברים מדוייקים כך שמתאור המסלול נראה שמצפה לנו חוויה נעימה. אך לא כך!! לטיול היה צריך לקרא - "מזבלות עבאלין". תחילת הטיול חושפת את המטייל למגוון מזבלות ו"חצרות אחוריות" שלא נעימות לעין ולאף... ההסברים מדוייקים אך הנוף לא לעניין. אנחנו פרשנו בנ"צ 7 - פיצוחי שאדי והמשכנו לנחל ציפורי וטוב שכך.

5

53hanoch

16 בינואר 2010 ב 22:05

נ.צ.7

לאחר 1.6 צומת הv המשיכו רק בימני (השמאלי חסום באבנים )נכון ליום 16.01.10 .

6

אורח/ת

21 בפברואר 2010 ב 22:14

מרבדי כלניות, וזבל

עשינו את המסלול ב19.2.2010 בגיפ גימיני פרט לקטע קצר בהתחלה עם מעט בוץ כל הדרך כמעט יבשה ( 10 ימים ללא גשם) סביב לכפרים הערבים הרבה זבל, בדרך עדין הרבה מרבדי כלניות. הקטע מבקעת בית נטופה עד ליודפת פריחה יפהפיה של הרבה מאד סוגי פרחים לאורך הדרך.

7

katsirz

23 בינואר 2013 ב 09:05

קצת להוסיף וקצת להחסיר

אפשר ורצוי לוותר על המרחב שבין קיבוץ אפק ועד אעבלין. כמויות הפסולת המפוזרות והביוב הזורם באופן חופשי הופכות את הקטע למגעיל במיוחד. מאעבלין ומזרחה, הדרך יפיפיה ומעניינת.
כדאי להמשיך מיודפת מזרחה עד להררית ולרדת דרך עין נטופה לעילבון.

8

zmerv

16 ביולי 2016 ב 16:05

מסלול טיול מהעמק להר - מעמק זבולון ליודפת בדרך המעניינת