שטח 4X4 > מסלולי טיול > מרכז וגוש דן

מסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

אחד מהמסלולים הכי הרפתקניים שיש בישראל!
למרות העבירות הקלה, חלק מהמסלול עובר בשבילים צרים עמוסי צמחייה, נוף הררי ירוק, מבודד ומדהים וסיפור גבורה מקום המדינה ילוו אתכם לאורך כל הדרך.
המסלול באורך של כ-50 ק'מ בעבירות קלה ומתאים לכל רכב 4X4 (גם ללא הילוך כוח), מי שמחפש אתגר עבירות מוזמן לבצע את המסלול מהסוף להתחלה.

שמורות טבע, שטחי אש וסיפור הדרך

חלק מהטיול נמצא בשמורות טבע – בהן יש להקפיד בנסיעה רק על שבילים מסומנים.
הר סנסן הוא שטח אש פעיל של צהל ולכן אפשרי לטיול רק בסופי שבוע. מומלץ לצאת בקבוצה בשל קרבתו של המסלול לגדר ההפרדה.
מסלול הטיול כולו על שבילים. בשבילים הקטנים, עמוסי הצמחייה – עדות לכך כי לא רבים נוסעים עליהם, יש להקפיד הקפדה יתרה על סיפור הדרך.
מומלץ להיעזר במכשיר GPS לצורך דקירת נקודות הציון שלאורך המסלול. המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 20 נקודות ציון הניתנות להורדה בסוף המסלול (הכתבה).

שמורות טבע, שטחי אש וסיפור הדרך

שיטת הניווט:

הניווט במסלול הנוכחי מחייב הקפדה על סיפור הדרך. אפשר להשתמש במפה ה 1/50,000 (מפה מספר 9 ירושלים) אך אם בידכם מפה בקנ''מ גדול יותר זה עדיף! (מומלץ 1/25,000 של שביל-נט).
הנסיעה על השבילים המסומנים קלה ופשוטה והנסיעה על השבילים הלא מסומנים והצרים מחייבת הקפדה על סיפור הדרך, שימוש במפה וב-GPS ובטחון עצמי.
אז מה עושים? יש לנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

שיטת הניווט:

הכנות למסלול:

מומלץ לצאת למסלול עם שני רכבי 4X4 לפחות
לא חובה הילוך כוח אך זה תמיד טוב שיש!
הכנת אמצעים בסיסיים:
ציוד גרירה בסיסי: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים
גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים
רצוי – קומפרסור ומד לחץ אוויר
מכשיר GPS - יכול לעזור ולספק בטחון במיוחד על השבילים הלא מסומנים במסלול
מפה מתאימה
מצפן
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת
מים ומזון ליום שטח

הכנות למסלול:

תחילת המסלול:

על כביש 38, המחבר את שער הגיא לבית שמש עד לקריית גת. בצומת הפנייה הצפונית לבית שמש - לכביש 3855
למגיעים מכביש 1 – חוצים את פסי הרכבת ובצומת הראשון שמאלה לתוך אזור התעשייה של בית שמש
נ.צ. 1 – צומת א.ת. בית שמש

תחילת המסלול:

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מזרחה לכביש 3855 וחוצים מזרחה את אזור התעשייה של בית שמש
1.5 ק''מ צומת T בו פונים ימינה- דרומה
8 ק''מ (מצטבר) צומת עם כביש 375
נ.צ. 2 – צומת 375

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכביש 375
1.4 ק''מ פונים שמאלה בצומת עציונה לכביש 376 לכיוון גוש עציון
ממול אפשר לראות את האנטנות/צלחות התקשורת של עמק האלה
2.7 ק''מ (מצטבר) פנייה חדה שמאלה של כביש 376
4.3 ק''מ (מצטבר) צומת אספלט קטן עם שלט שמאלה ''מחצבות שפיר''
נ.צ. 3 – צומת מחצבות שפיר

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם סימון שבילים שחור לכיוון המחצבות
0.5 ק''מ על האספלט ורגע לפני העיקול החזק ימינה, סימון השבילים השחור פונה שמאלה לשביל (שימו לב כי זה השביל השני שמאלה הנמצא לאחר השיבר - ברז גדול, המגודר)
נ.צ. 4 – תחילת השטח

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בשחור
0.1 ק''מ בצומת T פונים שמאלה עם השביל השחור
1.4 ק''מ (מצטבר) ממשיכים על השביל השמאלי (השחור) ואחר ימינה עם השלט ל''גבעת הקרב''
משמאל על הגבעה רואים את חרבת בית בד
2.3 ק''מ (מצטבר) ממשיכים ישר על השחור עם השלט ל''גבעת הקרב'' (וקובית הבטון בכניסה לשטח אש)
2.8 ק''מ (מצטבר) במפגש שביל שחור עם הכחול ממשיכים על השביל השחור
6.1 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים שחור ואדום עם שלט ימינה ל''גבעת הקרב של הל''ה''
נ.צ. 5 – צומת שחור - אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל המסומן באדום
2 ק''מ במורד השביל האדום עד סיומו ברחבת חנייה קטנה
נ.צ. 6 – רחבת חנייה
חונים ברחבה ויוצאים להליכה על השביל הרגלי המסומן באדום (יש גם חצי סימון בתכלת על הסלעים) עד לאנדרטה בגבעת הקרב של הל''ה

מאפסים מד אוץ

גוש עציון וגבורת הל''ה

''לא בגדנו. ראה נשקנו צמוד ומרוקן כדורים, אשפתנו ריקה.''
(חיים גורי לדני מס ולחללי הל''ה)
גוש עציון הוקם טרם הכרזת העצמאות על מנת להגן על ירושלים מדרום וכלל בראשיתו 4 ישובים: כפר עציון– נוסד ב- 1943, עין צורים, רבדים ומשואות יצחק.
תוכנית החלוקה של האו''מ 29/11/1947, השאירה בין היתר את ארבעת ישובי גוש עציון מחוץ למדינה המתהווה.
לאחר שהערבים דחו את תוכנית החלוקה הם החלו לתקוף את הגוש עצמו, את שאר הישוב היהודי, ואת הרכבים שנעו על הדרכים המקשרות לגוש.

גוש עציון וגבורת הל''ה

ב-15 לינואר 1948 ניסתה מחלקה של הפלמ''ח בפיקודו של דני מס, אשר היה מפקד גוש עציון וסגן מפקד גדוד בפלמ''ח, להגיע,לתספק ולתגבר את הגוש מכיוון בית שמש. המחלקה מנתה 40 לוחמים, שניים לא יצאו בגלל חוסר בנשק אישי ושלושה חזרו לאחור שאחד מהם נקע את רגלו.
בבוקר ה-16 לינואר התגלתה המחלקה ע''י ערבים מהכפר צוריף, הנמצא למרגלות הגוש ובאמצעות ה''פאזעה'' (אזעקה המונית) הגיעו כוחות מסודרים והמון רב לאזור גבעת הקרב. במהלך יום שלם נלחמו הל''ה כנגד מאות עד אשר נהרגו כולם על הגבעה.

''ודמנו מותז בשבילים שעל-שעל. עשינו ככול שנוכל, עד נפל האחרון ולא קם.''
(חיים גורי לדני מס ולחללי הלה)
המיתוס הערכי שנפוץ עם השנים ונלמד בצה''ל הוא שהלוחמים פגשו בדרכם לגוש רועה ערבי זקן. בהחלטה בשטח הם שחררו אותו ולפי הסיפור הוא זה שהזעיק את כל הכוחות הערבים.
ב-27 למרץ 1948 הותקפה בנבי דניאל שיירת אספקה שהגיעה לגוש בדרכה חזרה לירושלים וב-13 למאי 1948, יום לפני שבן גוריון הכריז על הקמת מדינת ישראל, נערכה התקפה עצומה כנגד הגוש וכל לוחמיו נפלו בקרב או נטבחו לאחר שנכנעו. בקרבות הגוש נהרגו 242 לוחמים ואנשי הגוש אשר גופותיהם הוחזרו לישראל בתום מלחמת השחרור ונקברו בהר הרצל.

הישובים ניר עציון, רבדים, עין צורים ומשואות יצחק נבנו מחדש לאחר מלחמת השחרור במקומות שונים בארץ ובספטמבר 1967, מיד לאחר מלחמת ששת הימים ובהחלטת ממשלה לוי אשכול, נוסד מחדש כפר עציון והיה להתיישבות הראשונה בשטחי הגדה המערבית.
מאז גדל הגוש והוא מורכב כיום מ-18 ישובים במועצה האזורית ומהעיר בית''ר עילית. הגוש ויושביו מתוכננים להיות בתוך גדר ההפרדה הנבנית בימים אלו.
''הנה מוטלות גופותינו שורה ארוכה איננונושמים,כבים נגוהות אחרונים וערב צונח בה.''
(חיים גורי לדני מס ולחללי הל''ה)

תצפית

ממול-מדרום אפשר לראות כביש 367 ועליו מחסום/מעבר גדול ומגודר בדרך לגוש עציון (גוש עציון ובית''ר עילית מתוכננים להיות בתוך גדר ההפרדה).
דרומה לכביש רואים את הכפר צוריף.
ומדרום – מזרח על הרכס את הישובים של גוש עציון, קרוב אלינו את בת עין ומעליו את כפר עציון ואלון שבות.

תצפית

חוזרים במעלה השביל האדום 2 ק''מ עד נ.צ. 5 בצומת T עם השביל השחור

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על השביל השחור
0.5 ק''מ פונים שמאלה עם סימון השבילים השחור
1.8 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל כחול בו פונים ימינה עם הסימון השחור
2 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל אדום בו פונים שמאלה עם הסימון השחור
3.1 ק''מ (מצטבר) צומת עם שביל המסומן בירוק מימין
נ.צ. 7 – צומת שחור - ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

נוסעים עוד כ-30 מטרים מהצומת על השביל השחור ופונים ימינה לשביל ללא סימון
(השביל השחור מוביל לשער נעול בכניסה לצור הדסה)
מכאן מתחילה נסיעה הרפתקנית על שבילים שכמעט אין נוסעים עליהם, הם עמוסים בצמחייה, מקיפים את צור הדסה והם מפורטים רק במפה של קנ''מ 1/25,000
1.4 ק''מ פונים שמאלה לשביל העליון
1.5 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה
1.8 ק''מ (מצטבר) צומת מעל הכפר ואדי פוכין
נ.צ. 8 – צומת ואדי פוכין

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל היורד מטה (ממול רואים את המסגד של ואדי פוכין ומעבר לכפר את העיר בית''ר עילית) ונוסעים על השביל העובר במקביל ומעל לכפר ואדי פוכין
0.7 ק''מ ממשיכים ישר על השביל
1.2 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה
1.3 ק''מ (מצטבר) פונים שמאלה
1.7 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים ביער
נ.צ. 9 – צומת שבילים ביער

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

בצומת ממשיכים ישר
0.1 ק''מ פונים שמאלה ולשביל העליון
0.3 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה בצומת T (פנייה שמאלה ב-T תביא אתכם לכביש 375, אך המעבר אליו חסום בשער)
0.7 ק''מ (מצטבר) פונים ימינה
0.9 ק''מ (מצטבר) לוקחים את השביל השמאלי במזלג
1.1 ק''מ (מצטבר) פנייה חדה שמאלה
נ.צ. 10 – פנייה חדה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה בחדות ומטפסים עם השביל
לאחר 50 מטרים פונים לזרוע הימנית במזלג
לאחר כ- 100 מטרים (מצטבר) על השביל מגיעים למעבר צר בן סלעים הדורש מכוון קרקעי
נ.צ. 11 – מעבר צר

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

לאחר מעבר הסלעים פונים שמאלה על השביל ונוסעים לכיוון הגדר של תחנת הדלק
0.2 ק''מ תחנת הדלק על כביש 375
נ.צ. 12 – כביש 375

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

זהירות בעלייה לכביש
פונים שמאלה על כביש 375 ונוסעים בירידה לכיוון צור הדסה
3.1 ק''מ צומת צור הדסה
נ.צ. 13 – צומת צור הדסה

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לכיוון בר גיורא על כביש 386
0.6 ק''מ חוצים מתחת לשני קווי מתח גבוה ופונים שמאלה לשביל המסומן בשחור ובשביל ישראל (כחול-לבן-כתום)
שימו לב – כי קו הפרדה מלא (קו לבן) מונע את הפנייה שמאלה לשטח ולכן יש להמשיך על הכביש ולפנות פנייה פרסה כשמותר ואז לחזור ולרדת לשביל השחור
נ.צ. 14 – ירידה לשביל השחור

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

0.1 ק''מ פנייה חדה ימינה על השביל השחור ושביל ישראל בכיוון קווי המתח הגבוה
0.4 ק''מ (מצטבר) צומת שבילים שחור – כחול ושביל ישראל
נ.צ. 15 – צומת שחור - כחול

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה לשביל הכחול ושביל ישראל
0.5 ק''מ עוברים מעל חרבת שיך אחמד אל חובני (אכן עונה להגדרת חרבה)
0.8 ק''מ (מצטבר) פנייה חדה שמאלה בירידה
1 ק''מ (מצטבר) פנייה חדה ימינה במישור
2 ק''מ (מצטבר) ו-50 מטרים לאחר עמוד חשמל מספר 9158 צומת שבילים לא ברור
נ.צ. 16 – צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה מהשביל הכחול לשביל לא ברור היורד כשממול הישוב מטע
0.1 ק''מ צומת T בו פונים ימינה
0.2 ק''מ (מצטבר) צומת T בו פונים ימינה לכיוון העלייה ולאחר כ-30 מטרים פונים שמאלה עם סימון השבילים השחור וכיוון כבלי המתח הגבוה
2.2 קמ (מצטבר) צומת T בנחל אוזן עם שביל שחור ושביל אדום
נ.צ. 17 – צומת T שחור - אדום

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה במעלה נחל אוזן עם סימון השבילים האדום
רגע רגע רגע !
כותב: אמיר שושני
לפני שפונים ימינה במעלה נחל אוזן, פונים שמאלה, ואחרי 50 מטר פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל ועוצרים מול השיח הגדול שעל הגדה הצפונית. נכנסים לשיח ומגלים תחתיו בור ובו מעיין. זהו עין אזן. מלא מים. יש בו גם מחילה שמובילה מאולם אחד לשני.
זהירות!!! מישהו כבר טבע כשניסה לחצות את המעבר בצלילה והגיע לחלל השני כשבחלל אין אויר !
איך מזהים את השיח ? ראו לידו שוקת מים חצובה בסלע. הפעילו את ההגיון ותמצאו. (איפה יש שוקת אם לא שני מטר מהמעיין ? כך תזהו את השיח האחד והיחיד בין כל האחרים)
0.1 ק''מ צומת בו פונים שמאלה עם השביל האדום
0.8 ק''מ (מצטבר) צומת T בנחל המערה עם שביל אדום ושביל ירוק
נ.צ. 18 – צומת T אדום - ירוק

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל המסומן בירוק במורד נחל המערה
4.4 ק''מ עץ חרוב משמאל לדרך - מקום מצוין בהמלצתו של אמיר שושני לעצירת קפה ורגיעה רגע לפני סוף הטיול....
4.6 ק''מ (מצטבר) פונים לשביל השמאלי
5 ק''מ (מצטבר) חוצים מעבר בקר וממשיכים למטה
5.3 ק'' (מצטבר) חוזרים לכביש 3855 מול צומת הכניסה למושב זנוח
נ.צ. 19 – צומת זנוח
(פנייה שמאלה על הכביש ונסיעה של 1 ק''מ תביא אתכם לצומת עם שביל אדום משמאל המוביל למערת התאומים שבנחל המערה)

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על כביש 3855
2.3 ק''מ צומת עם מחסום ממול בו פונים שמאלה לכיוון בית שמש
3.9 ק''מ (מצטבר) צומת עם כביש 38 (נ.צ. 1 – נקודת תחילת המסלול)
נ.צ. 20 – צומת א.ת. בית שמש

מאפסים מד אוץ

סוף הדרך

ימינה לכיוון כביש מספר 1 (תל אביב וירושלים)
או שמאלה לכיוון קריית גת
השתלבו בזהירות בתנועה המהירה וסעו בשלום....
שבוע טוב ולהתראות בטיול הבא...

רשימת קואורדינטות

נ.צ.
צפוניות
מזרחיות
תיאור
1
1129330
148706
צומת א.ת. בית שמש
2
1122663
151138
צומת 375
3
1120184
152120
צומת מחצבות שפיר
4
1120621
152133
תחילת השטח
5
1122640
156305
צומת שחור - אדום
6
1121059
155536
רחבת חניה
7
1123428
158281
צומת שחור - ירוק
8
1124016
159528
צומת ואדי פוכין
9
1124974
160423
צומת שבילים ביער
10
1124589
161284
פנייה חדה
11
1124560
161347
מעבר צר
12
1124683
161568
כביש 375
13
1125588
158945
צומת צור הדסה
14
1125982
158515
ירידה לשביל השחור
15
1125858
158221
צומת שחור – כחול
16
1125774
156554
צומת שבילים
17
1125755
155075
צומת T שחור - אדום
18
1126225
154992
צומת T אדום - ירוק
19
1126600
150612
צומת זנוח
20
1129332
148708
צומת א.ת. בית שמש

רשת ישראל הישנה

שימו לב! הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת NAVIGUIDE
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''

קובץ TWL להורדה למחשב

הקובץ מתאים לתוכנת נביגייד לייעוץ ועזרה בנושא ניווט אפשר לקרוא את הכתבות באתר או להיעזר בפורום באתר רצוי לקרוא טיפ נהיגה לפני היציאה לדרך להורדת הקבוץ ושמירתו הקישו על הקישור הקטן:

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה למחשב

תגובות

28 תגובות

1

דני דיאמנט

08 במאי 2009 ב 18:04

עונה מומלצת - אביב

כמי שהמקום קרוב יחסית לביתו, אני יכול לןאמר שהמסלול מדהים. יופיו משתבח בחודשים מרץ-אפריל כשכל הצמחייה הרבה באיזור פורחת.
לא מומלץ (מהטעמים שהוזכרו) לנסוע באיזור לבד (למרות שהמסלול קל )

2

רז פיני

13 במאי 2009 ב 08:54

טיול במסלול הגיבורים

שלום לכם.
אני רוצה לדעת עד כמה הצמחיה במסלול סבוכה .יש סיכון של חריטה של שמי על הרכב.ומה סוג הצמחיה.
רז פיני

3

אורח/ת

05 ביוני 2009 ב 16:39

היינו במסלול ביום 5/6/2009.

מסלול יפהפה.
יש לנו כמה הערות לעדכון:
1. בין נ.צ. 4 לנ.צ. 5 - ב2.3 ק"מ מצטבר, כתוב "ממשיכים ימינה על השחור..." צריך להיות "ממשיכים ישר על השחור..."
2. בין נ.צ. 9 לנ.צ. 10 - אחרי 0.7 ק"מ אכן פונים ימינה, אבל אז, ב-0.9 ק"מ יש מזלג. לוקחים את השביל השמאלי.
3. בין נ.צ. 10 לנ.צ. 11 - חמישים מטר אחרי הפניה החדה שמאלה ישנו מזלג שבילים. לוקחים את הזרוע הימנית. אחרי עוד 50 מטר מגיעים למעבר הצר בין הסלעים.
4. נ.צ. 17 - רגע רגע רגע ! לפני שפונים ימינה במעלה נחל אוזן, פונים שמאלה, ואחרי 50 מטר פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל ועוצרים מול השיח הגדול שעל הגדה הצפונית. נכנסים לשיח ומגלים תחתיו בור ובו מעיין. זהו עין אזן. מלא מים. יש בו גם מחילה שמובילה מאולם אחד לשני. זהירות!!! מישהו כבר טבע כשניסה לחצות את המעבר בצלילה והגיע לחלל השני כשבחלל אין אויר !.
איך מזהים את השיח ? ראו לידו שוקת מים חצובה בסלע. הפעילו את ההגיון ותמצאו. 5. בין נ.צ. 18 לנ.צ. 19 - אחרי 4.4 ק"מ, ראו בצד שמאל עץ תאנה עתיר עלוה. מקום מצויין לקפה (אייס קפה) של סוף טיול. אחריו, הכל נראה טוב יותר, רגוע יותר, מתוק יותר. שבת שלום

4

אמיר

05 ביוני 2009 ב 18:32

אוי לאותה בושה

אורח/ת כתב/ה:
"מסלול יפהפה.
יש לנו כמה הערות לעדכון:
1. בין נ.צ. 4 לנ.צ. 5 - ב2.3 קמ מצטבר, כתוב ממשיכים ימינה על השחור... צריך להיות ממשיכים ישר על השחור...
2. בין נ.צ. 9 לנ.צ. 10 - אחרי 0.7 קמ אכן פונים ימינה, אבל אז, ב-0.9 קמ יש מזלג. לוקחים את השביל השמאלי.
3. בין נ.צ. 10 לנ.צ. 11 - חמישים מטר אחרי הפניה החדה שמאלה ישנו מזלג שבילים. לוקחים את הזרוע הימנית. אחרי עוד 50 מטר מגיעים למעבר הצר בין הסלעים.
4. נ.צ. 17 - רגע רגע רגע ! לפני שפונים ימינה במעלה נחל אוזן, פונים שמאלה, ואחרי 50 מטר פונים ימינה, חוצים את ערוץ הנחל ועוצרים מול השיח הגדול שעל הגדה הצפונית. נכנסים לשיח ומגלים תחתיו בור ובו מעיין. זהו עין אזן. מלא מים. יש בו גם מחילה שמובילה מאולם אחד לשני. זהירות!!! מישהו כבר טבע כשניסה לחצות את המעבר בצלילה והגיע לחלל השני כשבחלל אין אויר !.
איך מזהים את השיח ? ראו לידו שוקת מים חצובה בסלע. הפעילו את ההגיון ותמצאו. 5. בין נ.צ. 18 לנ.צ. 19 - אחרי 4.4 קמ, ראו בצד שמאל עץ תאנה עתיר עלוה. מקום מצויין לקפה (אייס קפה) של סוף טיול. אחריו, הכל נראה טוב יותר, רגוע יותר, מתוק יותר. שבת שלום"
לא עץ תאנה, אלא עץ חרובים !!!!! בין נ.צ. 18 לנ.צ. 19 טעות טעינו טועים.

5

Ogash Ofer

11 ביוני 2009 ב 11:02

התיקונים של אמיר שושני

הכנסתי לתוך הכתבה את התיקונים של אמיר שושני - מדויקים ונכונים להפליא!
לרבות התוספות של עין אזן ואת עץ החרוב המפורסם (ועל כך כותבים: טעות לעולם חוזרת) להפסת קפה של סוף הטיול.
תודה רבה לאמיר - כן ירבו!

6

TrooTroo

06 ביולי 2009 ב 22:37

טיול לשבת

מה דעתך?

7

eanv

03 באוקטובר 2009 ב 20:39

מצויין

תודה על המסלול נחמד מאד .

8

beni.lazar

09 בנובמבר 2009 ב 23:12

בקשה למידע על מפות שביל נט

איזה מפה של שביל נט מקבילה למפת שבילים מבואות ירושלים מספר 9

9

eitanracin

21 בינואר 2011 ב 23:58

גיבורים-סנסן

טוב, מצאתי את הטיול אך נראה קצת עמוס לאילן גם...מה שתגיד

10

ilix

28 בינואר 2011 ב 18:46

איזה כיף!

סוף הדרך מסלול קל עביר ויפה סיפור דרך מדויק!
כיף גדול תודה רבה

11

אורח/ת

09 באפריל 2011 ב 17:31

חסימת שבילים פתרון

נכון ל שבת 9/4/11 , יש שתי חסימות שבילים בין צור הדסה לפוכין.
הראשונה מתחת לנ.ג. 739 , ניתן לעקוף משמאל . זהירות מאבנים .
השניה בין נצ 8 ל 9 , אחרי "צומת פוכין " ממשיכים צפון מזרח כ- 700 מ' פונים ימינה , ויש חסימה. במקום זה צריך לחזור ל"צומת פוכין" ולרדת לשביל המקביל כ- 50 מ' לכיוון פוכין.
אמיר

12

kararo

13 באוקטובר 2011 ב 17:29

מסלול יפיפה אבל סיפור הדרך מנ.צ 8 ...

עשינו את המסלול היום ה- 13/10/11, היה מקסים והאמת אפילו מוזר כי היינו ממש לבד לאורך כל המסלול (כאילו הגענו למקום שאין בו חיים) אבל מנקודה 7 התחלנו קצת להסתבך, מתחת לנ.ג. 739 , הייתה חסימה אותה ניתן לעקוף משמאל בין הסלעים.
ומנקודת ציון 8 סיפור הדרך ממש מבלבל ולאחר מספר נסיונות לחזור למסלול או לנסות להמשיך אותו פרשנו לשער של צור הדסה והתקשרנו למספר טלפון שעל השער על מנת לצאת מהשטח (הבחור היה חביב ומיד בה לפתוח לנו את השער).
סך הכל נראה מסלול מדהים ויפיפיה וחבל שהמשך הניווט היה לא ברור...

13

amirsoc

15 באוקטובר 2011 ב 19:37

מסלול טיול של גיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

חבל שלא הצצתם, בהודעה קודמת שלי , לגבי האפשרות לעקוף את החסימה אחרי נצ 8 . לצוות האתר - כדאי להכניס את העקיפה הנ''ל לסיפור דרך בגוף הכתבה  לטובת המטילים הבאים. יש לי גם הקלטת מסלול . אמיר

14

קובי53

15 באוקטובר 2011 ב 22:24

חסימת השבילים בסלעים

ב15.10.2011 נסענו במסלול עד קטע 12 (כביש 367) בקטעים 7, 8, 9 נתקלו בסלעים שחוסמים את השבילים(ניתן לעקוף). האם אסור לנסוע שם(קרוב לכפר ערבי)?.

15

Ogash Ofer

17 באוקטובר 2011 ב 21:08

מנ.צ. 7 עד נ.צ. 12

הנסיעה היא מאוד הרפתקנית בשטח, בשבילים צרים תוך כדי עקיפה של סוללות וסלעים. אפשר להשתמש ב-GPS ולשמור כיוון בין נ.צ. נוכחי לבא אחריו.
הכפר הוא ואדי פוכין ומידי פעם מתקרבים לבתים הקיצוניים שלו.
חשוב לקרוא את העדכון האחרון של המטיילים במקום.

16

amirsoc

18 באוקטובר 2011 ב 00:11

טיול במסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

מיקום החסימה  ליד הגדר של צור הדסה . והמסלול העוקף  לכיוון פוכין. אמיר  

17

Ogash Ofer

18 באוקטובר 2011 ב 07:29

טיול במסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

אמיר:

היכן בדיוק פנית ימינה בתמונת מסלול שצרפת?

כמה זה רחוק מאחד הנ.צ. הדקורים במסלול?

18

amirsoc

18 באוקטובר 2011 ב 13:26

טיול במסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

ההסבר בגוף הסיפור דרך  נכון . נצ 8 - צומת פוכין  היא הנקודה שבה  יש את הפיצול בתמונה. לפי סיפור דרך צריך לרדת לכיוון פוכין  ולהמשיך עם השביל. בפועל לפני שנתיים אני המשכתי על השביל הראשי,  לא היתה חסימה  ושני המסלולים נפגשים.  השביל שיורד לכיוון פוכין מלא צימחיה,  ולכן קל להחמיץ אותו, אמיר    

19

Ogash Ofer

18 באוקטובר 2011 ב 14:54

טיול במסלול הגיבורים – מהר סנסן לנחל המערה

amirsoc כתב/ה:
"ההסבר בגוף הסיפור דרך  נכון . נצ 8 - צומת פוכין  היא הנקודה שבה  יש את הפיצול בתמונה. לפי סיפור דרך צריך לרדת לכיוון פוכין  ולהמשיך עם השביל. בפועל לפני שנתיים אני המשכתי על השביל הראשי,  לא היתה חסימה  ושני המסלולים נפגשים.  השביל שיורד לכיוון פוכין מלא צימחיה,  ולכן קל להחמיץ אותו, אמיר    "
אז טוב לדעת שסיפור הדרך בסדר. אכן מנ.צ. 8 הניווט קשה, בשבילים צרים, בין צמחייה שמסתירה חלק מהשבילים ולפעמים יש לבצע מעקפים של חסימות וסלעים. אבל זה חלק מהקסם והייחודיות וההרפתקנות של המסלול - ושווה להשקיע ולעבוד לפי סיפור הדרך בתוספת שכל ישר וחוש כיוון...

20

Ogash Ofer

18 באוקטובר 2011 ב 15:10

הוספת קובץ או תמונות למסלול טיול

אמיר - אם יש לך קובץ / תמונות שתרצה שאוסיף למסלול הטיול - שלח אליו בבקשה.

21

חנן שרקין

23 באוקטובר 2011 ב 09:38

חביב ביותר

עשינו את המסלול בשבת ללא בעיות. הקפידו באמת על סיפור הדרך ואל תקפאו שתראו מחסומי עפר. ההסברים הם טובים ולרוב מדויקים. גיפיאס יתן לכם ביטחון שאתם לא מתברברים. בחצי השני יותר מהנה מהחצי הראשון. אל תוותרו על הפסקה בסוף התחת לעץ החורב.

22

Ogash Ofer

23 באוקטובר 2011 ב 09:50

חביב ביותר

חנן שרקין כתב/ה:
"עשינו את המסלול בשבת ללא בעיות. הקפידו באמת על סיפור הדרך ואל תקפאו שתראו מחסומי עפר. ההסברים הם טובים ולרוב מדויקים. גיפיאס יתן לכם ביטחון שאתם לא מתברברים. בחצי השני יותר מהנה מהחצי הראשון. אל תוותרו על הפסקה בסוף התחת לעץ החורב."
טוב לדעת. תודה רבה.

23

yoramdvr

12 בפברואר 2012 ב 11:02

טילנו בשבת 11.2.2012 , טיול נפלא

פריחת כלניות ורקפות. אכן חסימות באיזור נקודות ציון 9-12 אבל אם יש ג'.פ.ס אפשר לאלתר
מדהים לראות את קווי המתח הגבוה.

24

Asi33

24 בפברואר 2012 ב 22:47

אחלה מסלול - יש מעקפים לכל החסימות

טיילנו היום, שישי 24.2.12 מסלול מאד יפה. כל החסימות ניתנות למעקף.

25

גיא מרמור

09 בנובמבר 2012 ב 20:38

המסלול ההפוך

היום עשינו את המסלול ההפוך 9.11.12 היה עבירות קלה בינונית לא נדרשת יותר מנעילה מרכזית אך צריך מרווח גחון נחמד מסלול מאוד נחמד אך יש להיזהר מהכפרים באיזור נכנסו לאחד בטעות והסתכלו עלינו באור לא נעים

26

gb228

08 באפריל 2014 ב 16:31

כנראה שלא ניתן יותר לעקוף באזור פוכין

נכון לסוף מרץ 2014.
בגלל עבודות הרחבה בצור הדסה היישוב (והגדר הסגורה שסובבת אותו) כבר גולש לתוך הואדי.
עשינו 3 נסיונות בשלושה שבילים שונים בגבהים שונים של המדרון - כולם הסתיימו בנקודה בלתי עבירה - ערימת סלעים ענקית, או טרסה בלתי עבירה.
ייתכן ויש דרך כלשהיא לגלוש לתוך הכפר פוכין, לחצות אותו בדרך הראשית שלו, ומשם לטפס בחזרה אבל לא ניסינו.
הגענו לבסוף לאחד השערים, צלצלנו לסייר הבטחון שפתח לנו את השער, יצאנו דרך היישוב לכביש ומשם המשכנו.
מסלול נהדר.

27

oferdu

12 במאי 2016 ב 09:31

למה אין קובץ gpx

28

Ogash Ofer

12 במאי 2016 ב 17:50

למה אין קובץ gpx

oferdu כתב/ה:
""
יש קובץ TWL של נקודות ציון המתאים לתוכנת נביגייד ולעמוד ענן. אתה יכול להמיר אותו לכל קובץ אחר.