שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול - משוטטים בגבעות גורל

טיול שבילים עם אתגרי עבירות ברמה בינונית בתא שטח תחום מצפון לבאר שבע המאפשר לג'יפאים ליהנות מ"ניווט למתחילים". המסלול יפה ומיוחד בחורף - שילוב של סלע מדברי, ירוק שלאחר הגשם וגם קצת צהוב של חלמוניות לאחר הגשם. המסלול קצר ומאפשר גיחה קצרה של שיטוט בשטח שומם לא רחוק ממרכז הארץ. המדרונות החדים ומדרגות הסלע הקטנות מחייבים רכב עם הילוך כוח.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

להבים, חרשת החלמוניות, מצפה יהודה, נחל עלקת, גבעות גורל, נחל פחר, באר פחר, יער להב דרום, לקיה, מאגורת גורל, יער דודאים, נחל כרכור, צומת גורל, כביש 40.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול סלעי - טרשי בעבירות בינונית ומתאים לרכבי שטח עם הילוך כוח. שימו לב שבימי גשם הסלעים יכולים להיות חלקים וקשים לטיפוס.

שטחי אש - רב השטח משמש גם כשטחי אימונים למרות ניווט ב''יבש'' של צה''ל, כאשר גם הצבא מקפיד לשמור על ערכי הטבע. אפשר לטייל בשטח בכול ימות השבוע.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשחלק מהשטח הינו שמורת טבע מוכרזת. בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 18 ק''מ והוא יארך כ-3 עד 4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות באתרים.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS בפורמט של נביגייד / Naviguide הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש ב- מפה של סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח (מומלץ להתחיל עם כתבה מספר 1...).

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מס' 12 (דרום השפלה),

מצפן ומכשיר GPS - נוח מאוד לשימוש בשטח רווי השבילים,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

מונחים טופוגרפים לעזרת הנווט המתחיל

השטח של גבעות גורל, תחום ע''י כביש 40 במערב ובדרום, כביש 31 בצפון ובמזרח וכביש 60 במזרח. הגבעות והערוצים משמשים את כוחות צה''ל לאימוני ניווט ראשונים שכן התבליט בגבעות גורל נוח לניווט בזכות היותו תבליטי באופן ברור ובולט.

להלן רשימה של כמה מושגים בניווט והגדרות לתאי השטח השונים:

אזימוט: זה המונח הצבאי לכיוון של רוחות השמיים כשמחלקים את שושנת הרוחות (צפון-דרום-מזרח-מערב) לחלוקה של 360 מעלות (צפון = אזימות 0, דרום = אזימוט 180 וכך הלאה).

טווח: מרחק בין שתי נקודות (נ.צ.) בשטח.

נ.צ.: נקודת ציון - נקודה בשטח שיש לה ערך מספרי ברשת קואורדינטות מסויימת (כמו רשת ישראל הישנה). לכל נ.צ. יש מספר חד ערכי ייחודי בקווי האורך (מזרחיות) ובקוי הרוחב (צפוניות).

כיפה: שיא הגובה של הר או של גבעה. על חלק מהכיפות בחר משרטט המפה לסמן את הגובה המוחלט של הכיפה ואז המקום נקרא נ.ג. (נקודת גובה) או נ.טריג (נקודת טריאנגולציה - נקודת גובה שממנה רואים שתי נקודות טריג אחרות).
אוכף: כשמו כן הוא, הנקודה הנמוכה ביותר בין שתי כיפות והגבוה ביותר בין הגאיות / הערוצים העולים אליה.

שלוחה: השתפלות המדרון מהכיפה לאורך ההר או הגבעה עד למרגלותיה, משני צידי השלוחה ונמוכים יותר יש גאיות / ערוצים.

כתף: קטע בשלוחה אשר שיפועו מתון יותר.
קו רכס או קו אגן: הוא גם קו פרשת המים העובר על השלוחות ומחבר את כל הכיפות והאוכפים.
מצוק: מדרון תלול מאוד.
נחל או ואדי בערבית: מקום נמוך, שאליו ובתוכו זורמים מים. במרכזו של הנחל נמצא הערוץ: חריץ צר ועמוק שבו זורם נחל או מים המצויים בעמק.

מפגש הערוצים: הנקודה בה שני ערוצי נחל נפגשים ומתאחדים לערוץ אחד הממשיך לזרום מטה.
גיא: מקום נמוך בין שלוחותיו של הר שאליו מתנקזים מים. גאיות היורדים מההר זורמים לתוך הנחל ומשם לים או לעמק.

קודים צבאיים המשמשים את החיילים שמנווטים

קודים צבאיים המשמשים את החיילים שמנווטיםקודים צבאיים המשמשים את החיילים שמנווטים

תחילת המסלול:

על כביש 31, שבין צומת להבים לצומת שוקת, מעט מזרחה לכיכר הכניסה המזרחית לישוב להבים. עוברים את הכיכר מזרחה לכיוון צומת שוקת ומיד לאחריה שביל כניסה לשטח בצמוד לחורשה קטנה (חורשת החלמוניות) ובה ספסלים של קק''ל.

נ.צ. 1 - ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

לאחר הירידה מהכביש לשטח חוצים את רחבת הכורכר הקטנה וממשיכים ישר ודרומה לשביל מסומן בשחור המטפס לכיוון מאגר המים והאנטנה הסלולארית הגבוהה. מסביב לשביל ולצד החורשה אפשר לאחר הגשם הראשון לראות חלמוניות צהובות.

0.3 ק''מ השביל המסומן בשחור, הכבוש בכורכר, מתעקל שמאלה ומקיף משמאל את האנטנה.

1.3 ק''מ צומת שבילים למרגלות מצפור יהודה בו פונים שמאלה עם השביל המסומן בשחור.

1.4 ק''מ צומת שבילים באוכף, מתחת למצפור האבנים הבנוי, המסומנים בשחור ובאדום.

נ.צ. 2 - צומת שבילים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמעלה עם השביל המסומן באדום.

0.2 ק''מ צומת באוכף, בין שתי כיפות קטנות, בו פונים ימינה עם השביל הראשי.

0.3 ק''מ צומת בו פונים ימינה עוזבים את השביל הראשי ומטפסים מעלה עד לראש הכיפה.

0.5 ק''מ בראש נ.ג. 448 (מטרים) כשמדרום לנו הגבעות המוריקות בחורף של גבעות גורל.

נ.צ. 3 - נ.ג. 448

פונים ימינה ודרומה ויורדים על השביל הטרשי מטה עם השלוחה לכיוון הערוץ.

0.1 ק''מ עוברים כתף וממשיכים על השלוחה הימנית למטה באזימוט 210 מעלות (דרורם- דרום מערב). שימו לב לריבוי הסימנים, ''קוד'', הצבועים על הסלעים ומשמשים את הנווטים הצבאיים.

0.6 ק''מ השביל יורד לתוך הערוץ של נחל עלקת, כשמימין מפגש עם ערוץ נוסף, ומטפס לגדה הדרומית של הערוץ. נ.צ. 4 - מפגש ערוצים

פונים שמאלה על השביל ונוסעים במעלה ערוץ נחל עלקת מזרחה על הגדה הדרומית.

0.2 ק''מ חוצים את הערוץ ומיד לאחר הטיפוס על הגדה המזרחית פונים ימינה ודרומה לצד הערוץ. במטרים הראשונים השביל אינו ברור אך לאחר קטע קצר של שיפוע צד רואים את השביל הצר המקביל לערוץ הנחל.

0.3 ק''מ השביל חוצה את הערוץ לצד המערבי וממשיך דרומה ולאחר כ-100 מטרים שוב חוצה את הערוץ.

0.5 ק''מ מיד לאחר עמוד הברזל ומעט חוטי תיל ולפני העצים שלמרגלות השלוחה, צומת שבילים עם שביל טרשי המטפס על השלוחה מערבה.

נ.צ. 5 - צומת שבילים

פונים ימינה ומערבה ומתחילים לטפס על השלוחה (כאן מומלץ לשלב הילוך כוח).

0.5 ק''מ צומת שבילים בו פוגשים את השביל המסומן באדום המטפס על השלוחה מימין לשמאל.

נ.צ. 6 - צומת שבילים

פונים שמאלה, דרומה ולמעלה לכיוון הכיפה עם השביל המסומן באדום (שוב מומלץ לשלב להילוך כוח).

0.3 ק''מ פסגת הגבעה - הכיפה ועליה קוביית בטון לאחריה פונים ימינה ומערבה במגמת ירידה על השביל לכיוון עמוד החשמל.

0.8 ק''מ על הכיפה למרגלות עמוד החשמל כשבפיצול שבילים בוחרים את השמאלי לכיוון דרום מערב ומתרחקים מקו המתח.

1.1 ק''מ צומת שבילים בו בוחרים את השביל הימני כשערוץ נחל פחר, המגיע מהגבעה עליה היינו עם קו המתח מימין, ויורדים מטה במקביל לקו המתח.

2.2 ק''מ השביל יורד לתוך ערוץ הנחל.

נ.צ. 7 - ערוץ הנחל

פונים שמאלה חזק ומטפסים לגדה שמנגד.

0.1 ק''מ באר פחר - באר מבוטנת בבטון ובאבן, בעומק של כ-20 מטרים, ומצידה שוקת להשקיית עדרי הרועים.

ממשיכים לטפס על השביל עם השלוחה כל הזמן בכיוון מעלה.

1.2 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה ולמעלה.

1.7 ק''מ כיפה בנ.ג. 448 בו פונים שמאלה יורדים מעט לאוכף וממשיכים לטפס על השביל לכיפה הגבוהה מהצד השני של האוכף - מומלץ לשלב הילוך כוח.

2.2 ק''מ ראש הכיפה ועליה משטח סלע שכולו צבוע בקודים לניווט של הצבא.

נ.צ. 8 - כיפה

ממשיכים ישר צפונה ומטפסים לכיפה הגבוהה שמעל עמוד החשמל.

0.7 ק''מ השביל הטרשי מטפס לכיפה בגובה של 530 מטרים, עובר בין גלי אבנים ושורה של אבנים שטוחות שהם השרידים של מצודת פחר - מצודה המתוארכת לתקופה הישראלית / תקופת הברזל, כ-900 שנים לפני הספירה בסוף תקופתו של המלך שלמה ולפני הפיצול של למלכות ישראל (המלך ירבעם) ולמלכות יהודה (המלך רחבעם), כשתפקידה להגן על הממלכה מפני המצרים שהגיעו מדרום.

נ.צ. 9 - מצודת פחר

יורדים ממצודת פחר ומטפסים לכיפה הגבוהה ממזרח.

0.3 ק''מ כיפה - אחת הכיפות הגבוהות שמעל 500 מטרים שבגבעות גורל. מכאן תצפית צפונה כ- 700 מטרים לעבר מבנה לבן מגודר בבטון אפור (ובמפה רשום כי יש כאן אנטנה שלא קיימת במציאות). מזרחה מתחת לגבעות רואים את היישוב הבדואי - לקיה ועוד מזרחה מעבר לבקעת חטיל השטוחה רואים את חורה וצפונית לה את מיתר. מצפון מערב בקצה הגבעות להבים ומעבר למסילת הברזל ולכביש 40 במישור את העיר הגדולה רהט. מדרום ומעבר לקו המתח הגבוה רואים את מגדלי המגורים של באר שבע.

חוזרים לשביל שבאוכף למרגלות מצודת פחר.

0.6 ק''מ שביל טוב וברור העובר באוכף בין כיפת 500 (מטרים) לכיפה של מצודת פחר.

נ.צ. 10 - שביל

פונים שמאלה ודרומה ונוסעים על השביל הטוב לכיוון קו המתח (הסימון האדום אינו ברור בשטח).

0.2 ק''מ למרגלות קו המתח השביל האדום מתעקל שמאלה ויורד למטה לאוכף.

0.7 ק''מ לאחר שחוצים את האוכף השביל מטפס ומתעקל שמאלה ודרומה לעבר הכיפה עם שני השבילים כשיש לכוון לכיוון השביל הימני עליו הסימון שבילים האדום.

0.9 ק''מ לפני הטיפוס החד למעלה - מערת רועים מימין ומתחת לדרך.

ממשיכים לטפס בשביל החד והימני.

1 ק''מ ראש הכיפה על השביל האדום כשיש להמשיך ישר לכיוון דרום מזרחה כשממול המיכל מים הלבן רחוק מעבר לקווי המתח.

1.2 ק''מ צומת T של שבילים בירידה מהגבעה.

נ.צ. 11 - צומת T

פונים ימינה ודרומה עם הדרך הראשית.

0.2 ק''מ צומת בו פונים עם השביל הימני למטה לאוכף.

0.3 ק''מ בנקודה הנמוכה ביותר באוכף - חונים והולכים ימינה לעבר המחשוף הלבן בערוץ הנחל ובראשו בור מים יבש מקסים.

ממשיכים על השביל המסומן באדום ומטפסים למעלה לכיפה.

0.6 ק''מ נ.ג. 472 כשממול ומשמאל לקווי המתח רואים את פארק תעשיות עומר.

פונים ימינה ומערבה עם הסימון האדום ומטפסים על הכיפה הקרובה וממנה ממשיכים מערבה לעבר שיא הגובה (נ.טריג 473).

1.1 ק''מ חוצים את הכיפה הראשונה וממשיכים לטפס מערבה לעבר שיא הגובה.

1.8 ק''מ שיא הגובה בדרם גבעות גורל נ.טריג 473 ועליו חבית בטון ועמוד ברזל עגול לסימון נקודת הטריאונגלציה.

נ.צ. 12 - נ.טריג 473

חוזרים לאחור ויורדים משיא הגובה, פונים ימינה ודרומה לשביל המסומן באדום שנוסע לאורך קו פרשת המים.

0.6 ק''מ על הכיפה השביל מתעקל ימינה, יורד לאוכף ומטפס לכיפה שמעבר כשיש להמשיך מערבה עם השביל המחבר את הכיפות הגבוהות.

1.3 ק''מ כיפה גבוהה וממנה יורדים מערבה ולמטה לעבר הגבהות הנמוכות יותר.

1.8 ק''מ צומת שבילים בעמק הרחב והחרוש.

נ.צ. 13 - צומת שבילים

בצומת השבילים פונים ימינה.

0.1 ק''מ צומת שבילים בו פונים חזק שמאלה.

0.3 ק''מ מעברו השני של הצומת של נ.צ. 13 צומת שבילים לא ברורים בו פונים ימינה ומטפסים לגבעה שמעליו.

0.4 ק''מ נ.ג. 422 מטרים.

נ.צ. 14 - נ.ג. 422

ממשיכים מערבה על השביל לכיון עמוד החשמל והכביש.

0.3 ק''מ צומת בו השביל הטוב מתעקל שמאלה לכיוון העמוד.

ממשיכים ישר, על השביל הפחות ברור, קצת מעבר לגבעה בריכת מים מבוטנת ומכוסה - מאגורת גורל וממערב לה קבוצת פחונים של תושבים בדואים.

חוזרים שמאלה לשביל הראשי ונוסעים לכיוון כביש 40 וקו המתח.

1.2 ק''מ עמוד החשמל למרגלות נ.טריג 375 מטרים.

נ.צ. 15- עמוד חשמל

פונים מערבה ונוסעים במקביל לכביש 40.

0.4 ק''מ מימין לדרך בוסתן מגודר עם עצי זית יפים.

0.9 ק''מ השביל יורד לתוך מפגש ערוצים הזורמים לנחל כרכור.

נ.צ. 16 - מפגש ערוצים

חוצים את הערוץ ומיד פונים שמאלה עם הערוץ לכיוון המחפורת הלבנה, השביל לא ברור ויש לחצות את הבתרונות בזהירות.

0.3 ק''מ בור מים מבוטן ומקסים על הגדה של ערוץ הנחל.

נ.צ. 17 - בור מים

ממשיכים במעלה הערוץ עוד כמאה מטרים וחותכים ימינה למעלה על המדרון לכיוון קו המתח הנמוך כשהדרך הכבושה נמצאת בראשו, מומלץ לשלב הילוך כוח.

0.2 ק''מ על הדרך הכבושה פונים ימינה ומערבה.

0.7 ק''מ השביל מתעקל שמאלה לכיוון כביש 40.

1.2 ק''מ נקודת המפגש עם הכביש מתחת לשלט של קק''ל - יער דודאים.

נ.צ. 18 - כביש 40

עד כאן כ-18 ק''מ של מסלול טרשים

עולים בזהירות!! על כביש 40 בו התנועה זורמת מהר ונוסעים מערבה לצומת גורל.

בצומת גורל אפשר לפנות ימינה וצפונה על כביש 40 לכיוון כביש 6 ומרכז הארץ או שמאלה על כביש 406 לכיוון באר שבע.

להתראות בטיול הבא...

עד כאן כ-18 ק''מ של מסלול טרשים

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.