שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול חוצה ים החולות של הנגב – מאשלים עד דקל

טיול שבילים מהיר החוצה את "ים החולות" של הנגב מדרום לצפון. בין לבין עוצרים בבורות מים עתיקים, מטיילים בחורבות המרשימות והענקיות של רחובות בנגב, נהנים בדיונה הגדולה ולסיום מבקרים באנדרטת הפלדה.
צילמו: יובל לבקוב ועופר אוגש.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

משאבי שדה, טללים, אשלים, גבעת חיל, נחל הבשור, רוחייבה, נחל שונרה, רחובות בנגב, הדיונה הגדולה של דקל, חולות חלוצה, הר קרן, חולות עגור, דקל, נווה, צומת אבשלום, אנדרטת אוגדת הפלדה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול חולי ובעבירות קלה בחורף ועבירות בינונית בימי הקיץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות ג'יפונים 4X4 ללא הילוך כוח.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשחלק מהשטח הינו שמורת טבע מוכרזת.

רב השטח משמש גם כשטחי אימונים של צה’‘ל, כאשר גם הצבא מקפיד לשמור על ערכי הטבע. החלק הצפוני של השמורה באזור ‘‘הדיונה הגדולה של דקל’‘ לא מתוחזק עם סימון שבילים וכלי רכב נוסעים בו לכל עבר. בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול עובר, כאמור, בלב שטחי אש מהפעילים של צה’‘ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע או בחגים.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 65 ק’‘מ (מתוכם 55 ק’‘מ רצוף בשטח) והוא יארך כ-7 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות באתרים. חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 19 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי וחשוב מאוד במסלול זו בו יש שפע רב של שבילים בשטח.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר ובמקרה של סטיול לנסוע לעבר נקודת ה-GPS הבאה.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים וציוד למסלול הטיול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מס' 15, 13 ו- 16 (הנגב התיכון, מישור חוף הנגב ו- חולות ורמות הנגב),

מצפן ומכשיר GPS – חובה ויעזור מאוד לאורכו של המסלול,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

מספר טיפים לנהיגה בשטח חולי

נהיגה בחול היא חוויה נעימה לנוסעים ולנהג המכיר את רזי הנהיגה בחול אך ברגע אחד, של שקיעה בעומק החול, היא יכולה להפוך לחוויה מסוג אחר, יש יאמרו סיוט...

מכאן החשיבות של טיול עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה בסיסי, אך בדוק!

היה והחול רך ועמוק מומלץ להגדיל את שטח הפנים של הצמיגים ע’‘י הורדת אוויר. כמה להוריד? עד ללחץ של 15PSI בכל צמיג. למרות שבימי החורף החול לח ואפשר לצלוח את כל המסלול גם מבלי להוריד אוויר.

במהלך הנסיעה יש לשמור על רציפות בתנועה ומיעוט בתמרון בטח כשהחול עמוק. יש להקפיד לעצור במקומות הגבוהים כאשר פני הרכב לכיוון הירידה (כך קל להתחיל בתנועה).

יש להיזהר מתלוליות או שיחים, האוספים סביבם חול, היכולים להקפיץ את הרכב, להסיטו מהמסלול ואף לקרוע צמיג.

יש לשים לב בחציית ‘‘סכיני הדיונות’‘ ולהפנות הגה ואת קדמת הרכב לכיוון הירידה ולא לצידה.

יש לשמור מרווח בין כלי הרכב בשיירה על מנת שלא שניהם ישקעו יחד.

טיפ שטח לנהיגה מוצלחת בשטח חולי

תחילת מסלול הטיול:

בצומת טללים שעל כביש 40 בחיבור עם כביש 211 לכיוון ניצנה.

תחנת דלק אחרונה לפני תחילת המסלול – דלק משאבי שדה, על כביש 40 כ-1.5 ק’‘מ לפני שמגיעים לצומת טללים.

נ.צ. 1 - צומת טללים

מתחילים ומאפסים מד אוץ

ממשיכים על כביש 211 מזרחה לכיוון שיבטה וניצנה.

חולפים על פני הכניסה ליישוב הקהילתי אשלים כשמימין ומשמאל לכביש חוות ענק לייצור חשמל באמצעות השמש. החווה שמדרום ומשמאל לכביש הינה תחנת כוח תרמו-סולארית בה 50,000 מראות קולטות את השמש ומכוונות את הקרינה למגדל בגובה 250 מטרים - שם למעלה מרתיחים את הנוזל המניע טורבינה לייצור החשמל. החווה השנייה שמימין ומצפון לכביש הינה תחנה המייצרת חשמל גם באמצעות השמש – אבל תהליך החימום של הנוזל להנעת הטורבינה מתרחש בתוך המראות הקעורות שפרושות בשדה.

12.2 ק’‘מ מפרץ חנייה קטן סלול מימין לכביש ועמוד תאורה נוסף מוצב מעליו.

נ.צ. 2 – הירידה מהכביש

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים ימינה למפרץ החנייה הקטן שתחילתו אספלט ומיד שמאלה לשביל ושוב ימינה צפונה, חוצים תחת קו מתח נמוך, ונוסעים בשביל חצי טרשי חצי חול החוצה ערוץ נחל ומטפס לגבעות.

0.5 ק’‘מ השביל מטפס על הגבעה ומתעקל ימינה.

1 ק’‘מ השביל הראשי מתעקל שמאלה על קו הרכס וממשיכים עם השביל הראשי.

שימו לב שיש לא מעט שבילים מימין ומשמאל ויש להמשיך עם השביל הראשי.

2.6 ק’‘מ צומת שבילים בשיא הגובה על הרכס של גבעת חיל.

נ.צ. 3 – גבעת חיל

ממשיכים על השביל הראשי צפון-מזרחה למטה לשבילים החוליים.

2.2 ק’‘מ צומת שבילים גדול בו פונים שמאלה לכיוון צפון-מערב.

5.9 ק’‘מ צומת שבילים גדול ממנו רואים צפונה סוללה גדולה לבנה ואליה ‘‘חותכים’‘ בשטח הבור שהוא ערוץ רחב המנקז את הגבעות לתוך נחל הבשור שמצפון.

6.5 ק’‘מ סוללה לבנה במבנה של חצי סהר ובתוכו בור מים עמוק (ויבש) - זהירות לא ליפול!

שימו לב לחפירה של הבור בתוך שכבות סלע הגיר. כשראש הבור מדופן עם סלעים בהם החבל, ששימש למשוך את דליי המים, שחק ויצר חריצים בסלע.

נ.צ. 4 - בור מים

מבור המים יוצאים על השביל המטפס לכיוון צפון-מערב כשהשביל ‘‘ימשוך אתכם’‘ מעט שמאלה לכיוון ה’‘פיתה’‘ – ביצורי הסוללות עליהן מתאמנים החיילים.

2.1 ק’‘מ חולפים על השביל שמימין ל’‘פיתה’‘ וממשיכים עם השביל הראשי לכיוון צפון-מערב.

3.3 ק’‘מ צומת שבילים על קו הרכס.

נ.צ. 5 – צומת שבילים

פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב על השביל המרכזי.

1.1 ק’‘מ צומת שבילים בו פוגשים את השביל המסומן בשחור (יכול ותראו את סימון השבילים השחור עוד בטרם תגיעו לצומת).

נ.צ. 6 – צומת שבילים

פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור ויורדים לאורכו.

3.5 ק’‘מ צומת שבילים בנחל שונרה עם השביל המסומן בכחול ומשמאל עץ שיטה גדול (מקום מצוין לעצירה) למרגלות רוחייבה – מצודת השמירה המזרחית של רחובות בנגב.

נ.צ. 7 – צומת בנחל שונרה

פונים שמאלה בנחל שונרה עם הסימון הכחול כשמימין התל הגבוה ועליו השרידים של העיר הנבטית הענקית – רחובות בנגב. לרוחב השביל הכחול שבנחל שונרה שרידי טרסות עתיקות אשר ‘‘תפסו’‘ את המים בערוץ הנחל ויצרו חלקות אדמה – זכר לחקלאות המדבר של הנבטים.

1.6 ק’‘מ במעלה הערוץ עד צומת השבילים המסומנים בכחול ובשחור, כשמשמאל עץ שיטה גדול.

נ.צ. 8 – צומת כחול שחור

פונים ימינה במעלה הערוץ עם השביל המסומן בשחור.

1.1 ק’‘מ משמאל לדרך עמודי אבן ולפניהם שרידי באר המים הגדולה של רחובות בנגב.

נ.צ. 9 – באר המים

רחובות בנגב

רחובות בנגב נמצאת על דרך הבשמים הנבטית העתיקה המחברת את החיג'אז (חצי האי ערב) לנמל עזה. הנבטים אשר חיו במדבר ערב, בתקופה של מינוס 200 לספירה עד 100 לספירה, ידעו לשרוד במדבר, להפריח בו חקלאות ולהוביל שיירות גמלים מקצה אל קצה. בזכות זאת חברו הנבטים לרומאים והובילו עבורם סחורות מהמזרח אל הים התיכון. הדרך זכתה מאוחר יותר לכינוי ‘‘דרך הצליינים’‘ שכן על דרך זו, בכיוון ההפוך, הלכו הצליינים שהגיעו מנמלי הים של אירופה בדרך להר משה (ג'בל מוסה / סנטה קטרינה) שבסיני. הדרך והערים הנבטיות שלאורכו הוכרו כאתרי מורשת עולמית על ידי אונסק''ו.

כדאי לנעול את כלי הרכב ולטפס ברגל אל תל החורבות של רחובות בנגב - העיר הנבטית הענקית, הייתה בירת המחוז של הנבטים בארץ ישראל, כיום רובה ממוטטת, קבורה תחת גלי האבנים וחולות עגור. רק מעט משרידי העיר נשתמרו: הכנסייה הגדולה, באר המים העמוקה, התיאטרון ועוד מספר מבני מגורים ומחסנים גדולים. סיור בין גלי החורבות וטיפוס לראש התל ימחיש לכם את גודל ופאר העיר העתיקה.

ממשיכים מערבה על השביל המסומן בשחור.

0.2 ק’‘מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

0.4 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה וימינה לכיוון צפון-מערב עם הסימון השחור ומטפסים מעלה.

1.2 ק’‘מ צומת בו בוחרים במזלג השמאלי והשביל הופך חולי.

2.4 ק’‘מ בראש גבעה – נ.ג. 311 ממשכים לצפון- ערב עם הסימון השחור.

3.2 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק על קוביית בטון גדולה.

נ.צ. 10 – צומת הקובייה

פונים שמאלה לשביל המסומן בירוק ויורדים מטה.

1.5 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בירוק ובכחול.

נ.צ. 11 – צומת שבילים

פונים שמאלה לכיוון דרום-מערב על השביל המסומן בכחול, כשממול רואים את האנטנות של הר קרן.

3.8 ק’‘מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובאדום, בכניסה לשמורת טבע חולות עגור.

נ.צ. 12 – צומת שבילים

פונים ימינה וצפון-מערבה לשביל המסומן באדום, שהוא גם קצה גבול שמורת הטבע בשלב זה.

3.5 ק’‘מ צומת שבילים גדול בו ממשיכים ישר על האדום ונהנים בהמשך מכמה תלוליות חול מהנות למעבר.

15.5 ק’‘מ הקצה הצפוני של השביל האדום.

נ.צ. 13 – העיקול בשביל האדום

פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום.

0.2 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון הדיונה הגדולה.

1.7 ק’‘מ עוצרים למרגלות הדיונה הגדולה של דקל.

נ.צ. 14 – הדיונה הגדולה

כאן אפשר להשתעשע ברגל או ברכב על הדיונה ובשבילים הקרובים אליה. שימו לב והיזהרו מכלי רכב אחרים שמנסים לעלות או לרדת את הדיונה ושמרו היטב על הילדים.

מנקודת ציון 14 שלמרגלות הדיונה הגדולה יוצאים צפונה לעבר השביל האדום וחוצים את המליחה הרחבה והשטוחה.

0.5 ק’‘מ – חזרה לשביל המסומן באדום, לפני שנכנס לתוך גבעות החול.

נ.צ. 15 – השביל האדום

ממשיכים צפונה על השביל המסומן באדום.

0.9 ק’‘מ צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הסימון האדום.

1.1 עיקול שמאלה בשביל האדום.

נ.צ. 16 – עיקול שמאלה

ממשיכים על השביל המסומן באדום מערבה.

0.3 ק’‘מ צומת שבילים בו השביל הממשיך ישר הוא ללא סימון.

נ.צ. 17 – צומת שבילים

ממשיכים ישר על השביל הברור יותר, ללא סימון ולכיוון צפון מערב.

3.4 ק’‘מ פוגשים את כביש 2211 המחבר את צומת אבשלום עם הישובים חדשים נווה ובני נצרים – ישובים שהוקמו ע’‘י המתיישבים שעזבו את גוש קטיף ורצועת עזה ב-2006.

נ.צ. 18 – כביש 2211

פונים ימינה על כביש 2211 ונוסעים צפונה דרך הישובים החדשים והוותיקים באזור – נווה, דקל, אבשלום, יתד, שדה אברהם עד צומת אבשלום.

8.6 ק’‘מ צומת אבשלום בו פונים שמאלה לכביש 232.

9.7 ק’‘מ צומת הכניסה לאנדרטת הפלדה בו פונים שמלאה לכביש צר ומשובש.

10.7 ק’‘מ מגרש חנייה ושולחנות פיקניק למרגלות אנדרטת הפלדה של אוגדה 84 אשר כבשה את צפון סיני במלחמת ששת הימים. האנדרטה היא מצבת זיכרון ל-123 חללי האוגדה – טנקיסטים, צנחנים, אנשי הנדסה ועוד. האנדרטה הוקמה במרכז העיר ימית ולאחר כינון הסכם השלום עם מצרים הועתקה ונבנתה מחדש במקומה הנוכחי. במרכז האנדרטה מגדל תצפית בגובה של 25 מטרים שממנו אפשר לראות את הגבול עם מצרים, את דרום רצועת עזה ואזור רפיח ואת מעבר הגבול כרם שלום.

נ.צ. 19 – אנדרטת הפלדה

עד כאן 67 ק’‘מ של מסלול הטיול (מתוכם 55 ק’‘מ רצוף בשטח)

חזרה צפונה על כביש 232 עד לאשקלון שעל כביש 4 ולבאר שבע על כביש 25.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן 67 ק’‘מ של מסלול הטיול (מתוכם 55 ק’‘מ רצוף בשטח)

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל הישנה:

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת קובץ TWL למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

קובץ TWL לשימוש במכשירי GPS:

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הדרומי

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הדרומימפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הדרומי

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הצפוני

מפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הצפונימפת מסלול הטיול בקנה מידה של 1/250,000 - החלק הצפוני

קישורים לטיולים נוספים בארץ ובעולם:

מסלולי טיול בארץ: בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים ושפלה | כללי ומיוחד | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת |נקודה בשטח | עבירות