שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול - שמורת נחל שיזף במסלולים סובב חצבה

על הדרך לאילת, לצד כביש הערבה, שני מסלולי טיול (צמודים אחד לשני) בתוך הטבע הפראי של הערבה עם צמחיית מדבר עשירה וערוצי נחלים צחיחים.
המסלולים בעבירות קלה, מתאימים לכל רכב 4X4, כל מסלול כשעה וחצי של טיול ומתאים גם לשיא הקיץ כשבערבה חם מאוד (ויבש...) וכשלמטיילים יש מזגן טוב ברכב.

אבני דרך לאורך המסלול וקישורים למסלולים בדרך לאילת:

צומת חצבה, נחל גדרון, נחל שחק, עין גדרון, חצבה, גבעות שיזף, נחל עדן, סיגי נחושת, מצפור שיזף.
בדרך מאילת - מסלול טיול דרך קניון שחורת ונחל עתק
בדרך לאילת - מסלול טיול דרך נחל שחורת והר ברך
בדרך מתל אביב לאילת עם סובארו אמפרזה

עושר בוטני בלב המדבר הצחיח

עד לפני 15 אלף שנים נפרס ים המלח מהכנרת ועד הערבה והיה הרבה פחות מלוח. הסחף שהגיע הביא איתו את המשקעים שיצרו את כיסוי הקרקע הנראה לעין - שחלקו (הכהה) מתאים לגידול צמחייה (ומשמש גם כמצע בחממות של המושבים) וחלקו (הבהיר) אינו מאפשר צמיחה.
בערוצי הנחלים בשמורת שיזף גדלה, בתנאי מזג אוויר קשים, צמחייה מגוונת המשלבת בין צמחייה ים תיכונית מדברית לצמחייה של סוואנה אפריקאית. עצי שיטה סלילנית, שיטה סוככנית ושיזף מצוי, שיחים של רותם המדבר ומטפסים נדירים של סהרון משולשל ומחומש לולייני חובקים את העצים או הגזעים (שרידי העצים) ואף עצי זקום מצרי ועצי תמר מסביב לעין גדרון.
בתוך הסבך יש חיים - זוחלים רבים, עופות וציפורים ויונקים קטנים - צבוע, זאב, קרקל, גירית הדבש (נצפתה לראשונה בישראל בעין גדרון), שועל הנגב, שועל מצוי, וגם צביים הרצים על השלוחות ובערוצי הנחלים וניתן לראות אותם גם באור יום.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול על שבילים ובערוצי הנחלים, בעבירות קלה ומתאים לכל רכב 4X4.
מומלץ לצאת לדרך עם שני רכבים וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.
אורכו של המסלול הראשון כ-10 ק''מ ושל השני כ-20 ק''מ ואפשר לבצע אותם ברצף של כשלוש שעות טיול, בהתאם לעצירות ולקצב הנהיגה.
המסלול עובר בשמורת טבע ואין לרדת לאורכו מהשבילים המסומנים. אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של חיות המדבר. אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.
המסלול אינו חוצה שטחי אש של צה''ל ואפשר לטיול בו בכול ימות השבוע.
חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 15 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בדף 3 של כתבה זו.

שיטת הניווט:

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח. מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ מד אוץ עדל: מאפסים מד אוץ מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.
בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון (נ.צ.).
באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ורק משם להמשיך הלאה לקטע הבא.
שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).
חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,
ציוד חילוץ בסיסי (תמיד טוב שיש ברכב): רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,
מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך עוזר,
מפות סימון שבילים 14 (צפון הערבה),
טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,
מים וקצת מזון אם רוצים לעצור בצל עצי המדבר,
והכי מומלץ:לבדוק אם יש במקרה מקום לארוחת צהרים במסעדה של משפחת מוצ'ניק (יוסי: 052-3205427).

תחילת המסלול:

בצומת חצבה שעל כביש 90 - כביש הערבה.
כ- 27 ק''מ דרומית לצומת הערבה.

נ.צ. 1 - צומת חצבה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מזרחה עם השלט לחצבה ונחל שיזף.
0.3 ק''מ מיד בסיום הגדר של בית ספר שדה חצבה פנייה שמאלה לשביל עם השלט לנחל גדרון.

נ.צ. 2 - ירידה מהכביש

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה עם השלט לנחל גדרון.
נוסעים צפונה על השביל הכבוש, המסומן בכחול וצמוד לגדר של תחנה הניסיונות החקלאית שמשמאל לדרך.
1.1 ק''מ הדרך מתקרבת לכביש הערבה (תסתכלו שמאלה וחכו למוכניות חולפות) ומתעקלת ימינה ומזרחה.
1.2 ק''מ הדרך מתעקלת ימינה ומזרחה ועוקפת את מטע הדקלים הצעיר ואת החממות שמימין.
1.9 ק''מ השביל הכחול חוצה את הדרך שיוצאת צפונה ממושב חצבה לעבר החממות.
2.6 ק''מ צומת שבילים בקצה החממות.

נ.צ. 3 - צומת

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה לעבר ערוץ נחל גדרון וחוצים את ערוץ הנחל שבו צמחיית מדבר מיוחדת ומאוד מגוונת (שווה צילום...).
0.2 ק''מ צומת שבילים המגודר סביב באבני דרך בו פונים שמאלה ומזרחה עם השביל המסומן בכחול.
0.3 ק''מ צומת שבילים בו פונים עם המזלג השמאלי וממשיכים עם הסימון הכחול.
2.4 ק''מ משמאל לדרך עצי תמר וצמחייה סבוכה ומאוד ירוקה זהו עין גדרון - מעיין לכאורה יבש אך הסבך הסמיך מסתיר מקור מים פעיל בלב המדבר החם.
3.1 ק''מ בצמוד לגידור של המוקשים (שימו לב לגדר ולמשולשים האדומים) בערוץ של נחל גדרון השביל מתעקל דרומה לתוך הערוץ של נחל שחק.

נ.צ. 4 - צומת ומפגש ערוצים

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה (בהמשך מתעקל דרומה) לתוך הערוץ של נחל שחק.
1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים דרומה עם השביל המרכזי בתוך ערוץ הנחל.
1.6 ק''מ הדרך עולה על גדת הערוץ ומתעקלת שמאלה תוך שהיא משקיפה על הבתים והחממות של מושב חצבה.
2 ק''מ צומת שבילים, כשלפנים הגדר ושער חקלאי של מושב חצבה.

נ.צ. 5 - צומת

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ומערבה לשביל ולאחר 0.1 ק''מ צומת בו ממשיכים ישר וימינה.
0.3 ק''מ הדרך מטפסת מהערוץ למעלה.
1 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.
1.3 ק''מ השביל מתעקל שמאלה ויורד לדרך שבין החממות של חצבה.
1.8 ק''מ נעצרים באספלט (זהירות!) - כביש הכניסה למושב חצבה.

נ.צ. 6 - כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

עד כאן 10.1 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים של השמורה הצפונית, כשעה של נסיעה רצופה ועוד שעה להליכה.עד כאן 10.1 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים של השמורה הצפונית, כשעה של נסיעה רצופה ועוד שעה להליכה.

חלק ב' - המסלול הדרומי, נחל שיזף:

תחילתו 2.2 ק''מ מזרחית לצומת חצבה שעל כביש הערבה.
הכניסה לתחילת המסלול הדרומי מול צומת הסיום של המסלול הצפוני - רק כשבמרכז עיקול הכביש לחצבה מפריד קו הפרדה - לבן רצוף.
יש לפנות ימינה על הכביש, לבצע פניית פרסה במקום רחב עם שדה ראייה לשני הכיוונים ולחזור עד ל- נ.צ. 7.

נ.צ. 7 - צומת, ירידה מהכביש לחצבה

חלק ב' - המסלול הדרומי, נחל שיזף:

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים דרומה על כביש אספלט ישן וצר לצד החממה.
0.4 ק''מ האספלט מסתיים וממשיכים ישר ודרומה במקביל לקו המתח, לעבר הגדרות ותחנת השאיבה מבטון בהמשך.
0.8 ק''מ השביל מגיע לכביש אספלט ישן עליו פונים שמאלה ודרומה.
1 ק''מ צומת שבילים לצד קידוח מגודר ועליו השלט: חצבה 3א׳.

נ.צ. 8 - קידוח חצבה

מאפסים מד אוץ

יורדים עם השביל לכיוון דרום - מזרח לתוך שמורת טבע שיזף.
1 ק''מ השביל יורד לתוך הערוץ של נחל שחק עם סימון השבילים השחור.
1.2 ק''מ השביל מתחבר לשביל טוב יותר וממשיך דרומה. משמאל לדרך גבעה עם כתמים שחורים ומצפה - המסלול יטפס אליה לקראת סופו.
3.1 ק''מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובירוק.

נ.צ. 9 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

ממשיכים על השביל השחור בתוך הערוץ המקסים של נחל שחק - סוואנה אפריקאית בישראל.
5.9 ק''מ השביל השחור יוצא מערוץ הנחל, עולה על הגדה (מתחבר לציר צבאי המסומן בשם ''אלקורטה'') והפוך לדרך חולית נעימה לנסיעה.
6.5 ק''מ השביל מטפס על גבעה, כשמימין כביש הערבה ולפנים מושב עין יהב.
7.4 ק''מ צומת שבילים שחור וכחול.

נ.צ. 10 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מי שרוצה ''לחתוך'' לכביש - יפנה ימינה 1.8 ק''מ עד לקילומטר 148 שעל כביש 90 - כביש הערבה.
המסלול ממשיך עם הפנייה שמאלה לשביל המסומן בכחול הנוסע בתוך נחל שיזף.
2.6 ק''מ צומת שבילים למרגלות עץ שיטה ענק בו פונים שמאלה עם הסימון הכחול.
4.1 ק''מ צומת שבילים המסומנים בכחול ואדום.

נ.צ. 11 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השביל האדום ומתחת לקו המתח לכיוון ציר הבארות.
0.9 ק''מ עיקול בדרך ליד באר 13 א׳.
1 ק''מ עולים על אספלט ישן ומשובש.
2.2 ק''מ חוצים ישר את הצומת של השביל הירוק ונחל שחק.
2.9 ק''מ חולפים ליד קידוח חצבה 6 ב'.
3.2 ק''מ צומת Tמאספלט עם סימון שבילים אדום ושחור.

נ.צ. 12 - צומת T

מאפסים מד אוץ

על הכביש פונים שמאלה ולמעלה עם הסימון השחור לעבר מצפור שיזף.
0.4 ק''מ מצפור שיזף לזכרו של אורן ליאור אשר נפל בשנת 1989 על גדר המערכת בהיתקלות עם מחבלים שרצו לחצות את הגבול הפתוח עם ירדן. מסביב למצפור אבנים שחורות שהם שרידים לכורי ההיתוך אשר הפיקו נחושת מסלעי העופרת אשר כרו במחצבות של פונון (כיום בירדן) ובתמנע. העצים לבעירה הובאו מהנחל למטה והרוח ליבתה את האש בכורים.

נ.צ. 13 - מצפור שיזף

מאפסים מד אוץ

יורדים חזרה למטה עם הכביש המסומן בשחור.
0.6 ק''מ צומת שבילים מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 14 צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה וצפונה עם השביל הכחול.
1.1 ק''מ צומת שבילים עם השביל השחור בו פונים ימינה עם קו המתח לתוך החממות ועם הסימון השחור. במהרה הדרך הופכת לכביש אספלט צר.
2.2 ק''מ מגיעים לכביש הכניסה למושב חצבה, הנמצא מימין לצומת.

נ.צ. 15 - כביש הכניסה לחצבה.

מאפסים מד אוץ

עד כאן 19.4 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים והגבעות הרכות של השמורה הדרומית, כשעה וחצי של נסיעה רצופה...עד כאן 19.4 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים והגבעות הרכות של השמורה הדרומית, כשעה וחצי של נסיעה רצופה...

פונים שמאלה לעבר כביש הערבה ונוסעים 3.3 ק''מ עד ל: נ.צ. 1 - צומת חצבה.

סוף מסלול: עד כאן כ-30 ק''מ של שני מסלולי הטיול.
המסלול הצפוני: 10.1 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים של השמורה הצפונית, כשעה של נסיעה רצופה ועוד שעה להליכה.
המסלול הדרומי: 19.4 ק''מ של טיול בערוצי הנחלים והגבעות הרכות של השמורה הדרומית, כשעה וחצי של נסיעה רצופה ועוד כשעה להליכה.

פנייה ימינה על כביש הערבה תיקח אתכם צפונה לצומת הערבה.
פנייה שמאלה על כביש הערבה תיקח אתכם דרומה לעין יהב ובהמשך עד אילת.

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

14 1017804 175304
15 1019719 175766

קובץ נקודות ציון בפורמט TWL להורדה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן.
לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.