שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול לאורך נחל עקרב - בין הר נפחה להר חמרן

מסלול טיול על שבילים בלב שטח אש של צה''ל, ערוצי נחלים פראיים, גבעות בגבהים של 600-700 מטרים מעל פני הים, מעט מים וצמחייה, שרידים נבטים ובעיקר שממה מדברית שמעט מטיילים בה.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:


כביש 40, צומת הרוחות, כביש 171, הר אריכה, בור חמת, נחל נצנה, נחל דורבן, נחל קוצן, נחל עקרב, נחל כביר, נחל סרפד, הר חמרן, נחל יתר, באר חפיר, פקק נצנה, הגמל, נחל לענה, נחל יתר, נחל ופסי, נחל גבא, נחל עבדת, מחנה רמון.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול בעבירות בינונית ומתאים לכלי רכב עם הילוך כוח או כלי רכב גבוהים (או ממוגני גחון).

המסלול כולו על שבילים מסומנים או שבילים ברורים וחוצה גם שמורות טבע מוכרזות, אך אין סיבה לרדת מהשבילים ולפגוע בנוף.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול בלב שטחי אש פעיל של צה''ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע וחגים.

יש לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול כ- 88 ק''מ מתוכם 58 ק''מ רצופים בשטח. אפשר לנסוע את ברצף של כ-7 שעות טיול.

שיטת הניווט:

המסלול מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 19 נקודות ציון ל-GPS הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו. הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מצפן ומכשיר GPS - נוח כשיש,

מפות סימון שבילים מס' 18 (מערב הר הנגב),

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום טיול שלם.

תחילת המסלול:

בצומת הרוחות שעל כביש 40.

כ-180 ק''מ דרומית לתל אביב, כ-30 ק''מ דרומית לשדה בוקר או כ-6 ק''מ צפונה למצפה רמון. נ.צ. 1 - צומת הרוחות

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים מערבה לכביש 171 עם השילוט למעלה ערוד ולבה''ד 1.

1.8 ק''מ חולפים על צומת הכניסה למחנה לסקוב - בה''ד 1.

8.7 ק''מ חולפים על צומת הכניסה למעלה רמון.

12.8 ק''מ הכניסה לבור חמת - שווה עצירה והליכה לבור.

הבור מתקופת המלכים, לפני כ-3,000 שנים, בנוי מדופן באבן. הבור תופס (אוגר) מי נגר עיליים (מי גשם) הנאספים מהערוצים של נחל נצנה שסביבו. מידי חורף הבור מתמלא במים ובמהלך הקיץ מתאדה ומתייבש. בשיאו מגיע הבור לעומק של כ-5 מטרים, משמש את חיות המדבר לשתייה, סביבו צמחייה של מים ובערוץ נחל נצנה אלה אטלנטית מקסימה ושרידים של טרסות, מערות ואולי גם מצודה עתיקה.

14.3 ק''מ חולפים על גשרון של נחל נצנה וממשיכים על כביש 171 מערבה. שימו לב כי שולי הכביש עשירים בצמחייה גבוהה, ביחס לסביבת המדבר, בזכות עודף המים היחסי שהכביש מנקז לשוליו.

21.6 ק''מ פנייה ימינה על השילוט לנחל עקרב - סימון שבילים אדום.

נ.צ. 2 - ירידה לשטח

מתחילים ומאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ויורדים בערוץ של נחל דורבן (זו לא טעות - נחל דורבן נשפך בהמשך לתוך נחל עקרב).

נוסעים צפונה עם השביל המסומן באדום באחד הערוצים/השבילים הארוכים ללא צמתים או פיצולים.

5.5 ק''מ חניון לילה לצד מפגש הערוצים של נחל דורבן, נחל קוצן ונחל עקרב.

12.5 ק''מ השביל בתוך הנחל פונה מערבה בנקודת מפגש ערוצים של נחל כביר הצפוני בשפך לתוך נחל עקרב. ערוץ הנחל מתרחב והשביל בערוץ הופך ל''דשדש'' (חצץ).

21.7 ק''מ שביל לא מסומן חוצה את הערוץ של נחל עקרב (בקצה הצפוני של שמורת הטבע הר הנגב).

נ.צ. 3 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על השביל המטפס לגדת הנחל ובהמשך מטפס לרמה קטנה ושטוחה - נ.ג. 536.

0.3 ק''מ צומת שבילים על הרמה בו פונים ימינה וצפונה על שביל זרוע אבנים כשמסביב נוף מקסים של נחל נצנה.

1.3 ק''מ צומת שבילים אותו חוצים ישר ולכיוון נחל עקרב.

1.9 ק''מ צומת T עם שביל ברור ואיתו פונים ימינה לכיוון המחפורות (סוללות עפר).

2.1 ק''מ צומת שבילים ביציאה מהמחפורות.

נ.צ. 4 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומערבה על השביל הברור, הלא מסומן (האזור הוא שטח אש אימונים פעיל ונמצא מחוץ וצפונית לשמורת הטבע) .

לאחר 50 מטרים צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון הרמה שלמעלה.

0.5 ק''מ השביל יורד לערוץ של נחל סרפד וחוצה אותו מערבה לכיוון העלייה הברורה על ההר שממול (הר חמרן).

0.8 ק''מ לאחר חציית הערוץ מעל הפרסה הגדולה של נחל סרפד מתחילים לטפס על הרכס של הר חמרן בשביל ברור.

1.8 ק''מ שיא הגובה בפינה הדרום מזרחית של הר חמרן - נ.ג. 598 - שימו לב לא לרדת מהשביל ולא לגעת בנפלים של חימוש.

נ.צ. 5 - הר חמרן

מסביב תצפית מדהימה 360 מעלות: מצפון רמת מטרד ובשיאה פס ירוק - זהו בסיס חיל האוויר, רמון.

משמאל לקו של רמת מטרד בולט הר מעל פני השטח - הר גמל.

צפונה ושמאלה להר גמל - הפתחה הגדולה של פקק נצנה.

ממזרח לתצפית רואים את הר אריכה והאנטנות העגולות שלו.

קישור למסלול המטפס לפסגת הר חמרן

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

יורדים למטה על השביל, כשלעומת שבנו, חזרה לנחל סרפד.

0.8 ק''מ בסיום הירידה ולמרגלות הגבעה צומת שבילים בו פונים שמאלה עם הערוץ הקטן לכיוון ה''פרסה'' של נחל סרפד.

1.6 ק''מ צומת T עם שביל ברור אליו פונים ימינה ולמעלה.

1.7 ק''מ צומת בו פונים שמאלה וממשיכים לעלות מעלה.

1.8 צומת של נ.צ. 4 בקצה המחפורות.

נ.צ. 4 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ולמטה חזרה לערוץ של נחל עקרב.

0.3 ק''מ ערוץ נחל עקרב במפגש עם נחל ניצנה ונחל יתר ובמפגש שבילים כחול ואדום.

נ.צ. 6 - מפגש ערוצים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לשביל המסומן בכחול ונוסעים צפונה לתוך נחל ניצנה.

3.8 ק''מ צומת T במפגש עם השביל המסומן שחור.

נ.צ. 7 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה לכיוון צפון - מערב לשביל השחור.

0.9 ק''מ צומת שבילים ולידו בור מבוטן - באר חפיר. מתחת למכסים בור מים בעומק של כ-8 מטרים המשמש את הרועים הבדואים להשקיית העדרים.

נ.צ. 8 - באר חפיר

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים בנחל נצנה צפונה צמוד למצוק המזרחי.

0.2 ק''מ ערוץ נחל ושביל בו פונים צפונה ומטפסים למעלה.

0.6 ק''מ צומת בשיא האוכף בו פונים שמאלה וממשיכים לטפס מעלה.

0.7 ק''מ צומת בו פונים שמאלה ולמעלה.

1.2 ק''מ שיא הגובה בנ.ג. 508 עם תצפית על פקק נצנה (סמוך לכיפה עמוד מטורולוגי).

נ.צ. 9 - שיא הגובה

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוזרים למטה על השביל.

0.4 ק''מ צומת שבילים בו פונים שמאלה, מטפסים לאוכף ויורדים לצד השני של קו הרכס לעבר שביל לבן כבוש.

0.9 ק''מ שביל לבן כבוש בו פונים ימינה ומזרחה.

1.2 ק''מ צומת שבילים גדול.

נ.צ. 10 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה ודרומה בין שתי הגבעות לשביל שהמשכו כבוש ולבן.

1.5 ק''מ צומת T עם שביל טוב מסומן בשחור ליד מחפורת גדולה (סוללה של אימוני צבא).

נ.צ. 11 - צומת T

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ומזרחה על השחור וחוצים את המחפורת.

0.4 ק''מ צומת בו פונים ימינה עם השביל הראשי, כשמשמאל לדרך רואים את כיפת הגמל על שתי דבשותיה והשביל הלבן המטפס לכיוונה.

2.9 ק''מ השביל נכנס לערוץ נחל לענה וחוצה אותו.

3.3 ק''מ למרגלות המצוק הלבן, השביל חוצה את הנחל וממשיך מזרחה.

5.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים שמאלה וישר על השביל המסומן בשחור.

6.4 ק''מ שימו לב לטרסות האבנים שמשמאל לשביל - משרידי כפר נבטי שלפני כ-2,000 שנים. אם יש לכם זמן - מומלץ לעצור ולשוטט ברגל בערוצי הנחלים הנשפכים לנחל לענה. כאן תמצאו בורות מים עתיקים, שחלקם משמשים גם כיום להשקיית הצאן של הבדואים.

7.8 ק''מ צומת שבילים המסומנים בשחור ובכחול.

נ.צ. 12 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול, כשבאופק רואים את הכדורים שעל הר אריכה.

0.1 ק''מ צומת שבילים בערוץ הנחל בו פונים שמאלה, עוזבים את השביל המסומן בכחול וממשיכים לכיוון דרום מזרח על השביל הכבוש היטב (השילוט הצבאי: ציר הונג).

1.3 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה בשביל הכבוש היטב.

1.9 ק''מ עוד צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה בשביל הכבוש היטב.

2.6 ק''מ צומת שבילים לצד נחל יתר.

נ.צ. 13 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים שמאלה ל''ציר צדע'' (שם צבאי לדרך).

1 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ושמאלה. ממשמאל לדרך - ערוץ הנחל בנוי ברובו מטרסות נבטיות עתיקות, חלק מחקלאות המדבר המפותחת של הנבטים.

שומרים על השביל הימני הטוב והצמוד לצלע הר.

1.6 ק''מ צומת שבילים בלב הפתחה חוצים את הערוץ צפונה לכיוון נחל ופסי הנשפך לנחל יתר.

נ.צ. 14 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

חוצים את הערוץ של נחל ופסי ועולים על השביל צפונה.

1.7 ק''מ צומת שבילים.

נ.צ. 15 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה וממשיכים צפונה על השביל המרכזי לכיוון הכביש ובסיס רמון (רואים מרחוק את המבנים).

1.3 ק''מ צומת שבילים גדול בו ממשיכים ישר ושמאלה בערוץ צפונה כשממול בריכת המיים הלבנה.

2.4 ק''מ צומת שבילים בערוץ נחל גבא.

נ.צ. 16 - צומת שבילים

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וימינה לכיוון צפון.

2.8 ק''מ צומת שבילים מעל הערוץ הרחב של נחל עבדת.

נ.צ. 17 - נחל עבדת

מאפסים מד אוץ

מאפסים מד אוץ

ממשיכים ישר וצפונה - חוצים את הערוץ הרחב של נחל עבדת לכיוון השביל שלצד הערוץ המגיע מצפון.

0.9 ק''מ מאהל בדואי גדול אותו חוצים צפונה ומטפסים מעלה לכיוון קו המתח.

1.2 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה ולמעלה.

1.9 ק''מ כביש הגישה הדרומי למחנה רמון , קרוב לנקודה בה קו המתח חוצה את הכביש.

נ.צ. 18 - כביש אספלט

מאפסים מד אוץ

עד כאן כ-58 ק''מ רצופים של שבילים בשטח

מאפסים מד אוץ

פונים ימינה על הכביש לכיוון הצומת הראשי.

7.8 ק''מ כביש 40 בצומת הכניסה הדרומי למחנה רמון, כק''מ צפונית לכלא נפחה.

נ.צ. 19 - כביש 40

מאפסים מד אוץ

עד כאן כ- 88 ק''מ של מסלול טיול בכביש ובשטח

פונים ימינה לכביש 40 לכיוון מצפה רמון ואילת.

פונים שמאלה לכביש 40 לכיוון שדה בוקר, באר שבע ותל אביב.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן  כ- 88 ק''מ של מסלול טיול בכביש ובשטח

רשימת נקודות ציון ברשת ישראל ישנה


נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

1

1007867

131589

2

995865

116570

3

1009585

112948

4

1011052

112686

5

1011084

111484

6

1011293

112884

7

1014311

111402

8

1014788

110728

9

1015437

110342

10

1015658

111336

11

1014398

112011

12

1013115

119103

13

1011627

121162

14

1011427

122616

15

1012852

122832

16

1015048

122281

17

1017477

122135

18

1018775

121927

19

1016387

127800

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS


הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

להורדת הקובץ לחץ כאן

קובץ TWL להורדה עבור מכשירי GPS

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000מפת המסלול בקנה מידה 1/250,000

חג שבועות שמח

חג שבועות שמחחג שבועות שמח

תגובות

16 תגובות

1

rogel-y

03 ביוני 2014 ב 14:44

רמת עבירות ?

חג שמח
האם המסלול מתאים לפורסטר / טוסון / ראב 4
תודה

2

Ogash Ofer

03 ביוני 2014 ב 16:21

רמת עבירות ?

rogel-y כתב/ה:
"חג שמח
האם המסלול מתאים לפורסטר / טוסון / ראב 4
תודה"
בגוף הטקסט כתבתי: המסלול בעבירות בינונית ומתאים לכלי רכב עם הילוך כוח או כלי רכב גבוהים (או ממוגני גחון).  טריוס יעבור את המסלול בקלות, גם פורסטר מוגבה (ורצוי גם ממוגן). טוסון, ראב 4 או כל ג'יפון אחר סטנדרטי (ונמוך) יתקשה לנסוע בקוליסים שבמרכז השביל אבנים גבוהות. אבל תמיד יש את הנהג המנוסה שיעבור את המסלול עם מזדה 3...  

3

rogel-y

03 ביוני 2014 ב 16:55

מסלול טיול לאורך נחל עקרב - בין הר נפחה להר חמרן


עופר תודה רבה

מה הם העונות מתאימות לטיול במסלול ?

4

Ogash Ofer

03 ביוני 2014 ב 18:24

מסלול טיול לאורך נחל עקרב - בין הר נפחה להר חמרן


לשלת עונות השנה - היית כותב: כל השנה, למעט ימי שיטפונות.

אפילו הקיץ יבש (וחם) בהר הנגב. אבל אם יש מזגן ברכב אין כל מניעה לטייל שם.

5

Yehuda solomon

16 ביוני 2014 ב 16:05

מה אורך המסלול בשטח?

שלום עופר
מה אורך המסלול בשטח? אתה כותב 58 ק''מ בשטח אך סכימה של הקמ מראה הרבה יותר ...רק בין נקודה 2 לנקודה 3 יש כ ~40 קמ בשטח

תודה

6

Ogash Ofer

16 ביוני 2014 ב 16:53

מה אורך המסלול בשטח?

Yehuda solomon כתב/ה:
" שלום עופר
מה אורך המסלול בשטח? אתה כותב 58 ק''מ בשטח אך סכימה של הקמ מראה הרבה יותר ...רק בין נקודה 2 לנקודה 3 יש כ ~40 קמ בשטח

תודה "
אורך המסלול ככתוב. והמרחק בין נ.צ. 2 לנ.צ. 3 הוא רק 27.1 ק''מ. שים לב שמאפסים את מדידת המרחק רק בסוף הקיטוע (כשרשום: מאפסים מד אוץ).

7

Yehuda solomon

16 ביוני 2014 ב 17:26

אורך מסלול

תודה ....הבנתי

8

drje

07 במרץ 2016 ב 22:14

מסלול טיול לאורך נחל עקרב - בין הר נפחה להר חמרן

שלום,

האם המסלול מתאים לניסן פאת׳פיינדר?

9

Ogash Ofer

08 במרץ 2016 ב 09:16

מסלול טיול לאורך נחל עקרב - בין הר נפחה להר חמרן

drje כתב/ה:
" שלום,

האם המסלול מתאים לניסן פאת׳פיינדר? "
לרכב המסלול מתאים! לנהג? תלוי בניסיונו בנהיגה בשטח?

10

אורח/ת - איציק

11 במרץ 2020 ב 00:57

היי
כמה זמן בערך הקטע של ה58 ק"מ בשטח?
הכתבה דיי ישנה האם יש שינויים ועדכונים במסלול?

איציק

11

Ogash Ofer

11 במרץ 2020 ב 05:37

אורח/ת - איציק כתב/ה:
"

היי
כמה זמן בערך הקטע של ה58 ק"מ בשטח?
הכתבה דיי ישנה האם יש שינויים ועדכונים במסלול?

איציק

"
רשום בכתבה:
"אורכו של המסלולכ- 88 ק''מ מתוכם 58 ק''מ רצופים בשטח. אפשר לנסוע את ברצף של כ-7 שעות טיול. "

והכתבה אכן ישנה - אבל מטבעם של שבילים מסומנים במדבר הישראלי הם עדיין במקומם!

נשמח לפידבק לאחר הטיול לטובת המטיילים הבאים. תודה.

12

אורח/ת - שחר

15 באוקטובר 2022 ב 11:59

עופר שלום,
מתכננים לרכוב את ניצנה- דורבן- עקרב עם אופנועים ( רויאל אינפילד, הימליאן) האם מנסיונך עמוק הדשדש מאפשר רכיבה או עמוק מידי? מה אורך הקטעים הבעייתיים? כמובן לא יורדים משבילים מסומנים ולכן רלוונטי רק מה שבמסלול המסומן. תודה

13

Ogash Ofer

15 באוקטובר 2022 ב 12:12

אורח/ת - שחר כתב/ה:
"

עופר שלום,
מתכננים לרכוב את ניצנה- דורבן- עקרב עם אופנועים ( רויאל אינפילד, הימליאן) האם מנסיונך עמוק הדשדש מאפשר רכיבה או עמוק מידי? מה אורך הקטעים הבעייתיים? כמובן לא יורדים משבילים מסומנים ולכן רלוונטי רק מה שבמסלול המסומן. תודה

"
ואוו! נשמע לי מאתגר. אבל בהחלט אפשרי!
אם אתם עם ניסיון טוב עם ההימאליין בשטח אז גם ירוץ לכם מהר ומאוד תיהנו.
ואם יש פחות ניסיון אז קצת תדחפו ותלכו לצד האופנוע.

14

Ogash Ofer

15 באוקטובר 2022 ב 12:14

אורח/ת - שחר כתב/ה:
"

עופר שלום,
מתכננים לרכוב את ניצנה- דורבן- עקרב עם אופנועים ( רויאל אינפילד, הימליאן) האם מנסיונך עמוק הדשדש מאפשר רכיבה או עמוק מידי? מה אורך הקטעים הבעייתיים? כמובן לא יורדים משבילים מסומנים ולכן רלוונטי רק מה שבמסלול המסומן. תודה

"
לא יודע אם אתם מכירים את יומן המסע מצפון הודו עם ההימאלין:
https://www.4x4.co.il/article/15444
מאחל לכם בהצלחה
ואז אתם בטוח מוכנים להודו בקיץ הבא 😄

15

בק שחר

15 באוקטובר 2022 ב 12:32

תודה רבה!
הוכחה שכתבה מקצועית מחזיקה גם שמונה שנים...

16

Ogash Ofer

15 באוקטובר 2022 ב 13:06

בק שחר כתב/ה:
"

תודה רבה!
הוכחה שכתבה מקצועית מחזיקה גם שמונה שנים...

"
תודה רבה.
נשמח לחוויות ותמונות.