שטח 4X4 > מסלולי טיול > עבירות

מעלה הגיהינום

אחד מהמעלות הקשים ביותר במרכז הארץ ובכלל. המעלה מורכב מ-3 מדרגות גבוהות וקשות עד מאוד, כשהאמצעית היא פשוט גיהינום!

גיהינום - כשמו כן הוא!

אומרים כי לגיהינום מגיעות הנשמות הרעות אשר חטאו על מנת לסבול ולהתענות. למעלה הגיהינום, כאן על הארץ, מגיעים הג'יפאים אשר סבלו כל השבוע בעבודה ורוצים להרפות את נשמתם בסלעים ובמדרגות הגבוהות.

מעלה הגיהינום, כשמו כן הוא, קשה ואכזרי לרכב. מיועד לכלי רכב משופרים, בעלי נעילת דיפרנציאל אחורית, נעילה קדמית ולנהגים מנוסים בטיפוס מעלות ועם ההבנה שאפשר והרכב והנהג יחזרו בנפרד כשהרכב על גרר...

המעלה הראשון בסדרת כתבות העבירות היה מעלה אשתאול או בשמו השני מעלה הקדושים (קישור למסלול). מעלה הגיהינום הוא ברמת קושי גבוהה יותר ודורש כאמור רכב משופר ונהג מנוסה. מעלה הגיהינום הוא המעלה שלאורכו נערכו תחרויות מלך הסלעים.

הגעה אל המעלה

מעלה הגיהינום נמצא בשטח גן לאומי ''מבצר קולה'' מדרום לכביש 465 - כביש חוצה בנימין.

שימו לב כי המעלה ממוקם בקצה, אך עדיין בתוך, שטח אש פעיל של צה''ל.

ההגעה למעלה היא דרך כביש 465 ''חוצה בנימין'', כק''מ מזרחה לצומת כוח שעל כביש 444, פונים ימינה לכביש אספלט התוחם את שטחי האש של צה''ל ונתקלים בשלט ''שטח אש''.

על הכביש דרומה כ-800 מטרים עד עיקול הדרך החד הראשון - המעלה מצד ימין.

נקודת ציון ברשת ישראל ישנה: מזרחיות 147100 - צפוניות 1159700

למסלול טיול באיזור: מסלול טיול סביב נחל שילה

רגע לפני הטיפוס

המעלה מורכב משלוש מדרגות קשות ביותר כל אחת בפני עצמה, ושלושתן יחד מצדיקות את השם המחייב שניתן למעלה.

לרכבים ארוכים יש יתרון במעלה הזה כיוון שעל מנת לעלות את כל שלושת המדרגות הקשות של המעלה יש לעלות אותן עם נטייה לצד, ורכבים קצרים עלולים להיכנס ל: שיפוע צד חריף ואף להתהפך.

חשוב לציין שיש להוריד אוויר עוד לפני הכניסה אל המעלה על מנת לשפר את אחיזת הצמיגים בקרקע. זה גם הזמן להזכיר כי המומנט הוא חבר והמהירות היא האויב!!!

טיפ שטח לטיפוס עלייה קשה

המדרגה הראשונה

כבר בכניסה למעלה ישנו קיר ''נחמד'' שמורכב ממספר מדרגות לא פשוטות, עם שיפוע צד לשמאל. מה שהופך את הקיר הזה ל''יותר מעניין'' הוא העובדה כי משמאל למדרגות ישנו עץ אשר חדי העין וודאי יבחינו בסימנים שהשאירו עליו רכבים שניסו לטפס ולמזלם או לרוע מזלם (תלוי מה היא נקודת המבט...) העץ שיבש להם את התוכניות בכיוון שלמעלה.

את המדרגה הראשונה יש לטפס תוך הצמדות לימין ככול שהרכב ושיפוע הצד מאפשרים ולעלות את המדרגה בנטייה שמאלה. ברגע שהגלגלים האחוריים עולים את המדרגה הראשונה, אפשר ל''שבור את ההגה'' ימינה על מנת להמשיך את המעלה. אפשר גם לעלות לגמרי עם שני הסרנים של הרכב ואז לתקן ימינה.

המדרגה האמצעית

המדרגה האמצעית היא אחת המדרגות הקשות ביותר שאני מכיר בארץ. הרבה רכבים נשברו במדרגה הזו בדרכם לכיבוש המעלה, ומי שיצלח אותה סביר כי יצליח לסיים גם את המשך המעלה.

המדרגה האמצעית היא קיר בגובה של כמטר וחצי שמגיע כאשר הרכב כבר נמצא בזווית חדה.

בנוסף לגובה ולזווית של הקיר מפריעה עוד מדרגה קטנה הנמצאת בהמשך הקיר וחוסמת את העלייה - כך שגם הגלגלים הקדמיים וגם הגלגלים האחוריים נתקלים במדרגות גבוהות בו זמנית.

גם את המדרגה האמצעית יש לעלות בצורה אלכסונית וזאת על מנת שהרכב יתקל את המדרגות גלגל - גלגל (ולא בזוגות - מה שמקשה מאוד לעלות את המעלה). שוב זה הוא המקום להזכיר כי לרכבים ארוכים ישנו יתרון במעלה הזה כיוון שיש להם יכולת טובה יותר להיכנס לשיפוע צד. על כן זהו שוב המקום להזהיר ולהזכיר כי ניתן להתהפך בקלות במדרגה, ובמדרגה האמצעית אין את ''העץ ששומר''.

המדרגה העליונה

מי שהצליח לעלות את המדרגה האמצעית מוזמן לנשום, להירגע ולהתרכז להמשך. החלק האחרון של המעלה מורכב ממספר מדרגות קשות וכמקובל במעלה הגיהינום גם הן מובילות לשיפוע צד.

את החלק הראשון של המדרגה הזו יש לעלות בנטייה מימין לשמאל. לאחר שעולים את החלק הראשון של המדרגה, יש ''לשבור'' מיד ימינה על מנת שלא להיתקל בקיר שנמצא לפנים. את הפניה ימינה יש לעשות בזהירות וזאת על מנת שלא להיזרק לימין וגם לשמור על מכלולי הרכב משבירה (זה החלק בו העומס על הדיפרנציאלים, מוטות, גלי הינע ושאר רכיבי ההינע של הרכב גדול מאוד).

לאחר הטיפוס של המדרגה האמצעית בחלק העליון של המעלה, כל שנשאר לנו הוא לעלות בצורה ישרה את המדרגה האחרונה - וזהו זה! זה הוא סוף המעלה!!

ניצחון המטפסים

התחושה אחרי צליחת מעלה הגיהינום היא מדהימה! אני זוכר את התחושה לאחר שעליתי אותו בפעם הראשונה, בפרט כי עליתי אותו מיד לאחר שסיימתי לבנות את הרכב, ועוד לא הכרתי את הרכב כמו שצריך. הפעם השנייה שעליתי אותו הייתה בלילה לאחר כחצי שנה, ואז כבר הכרתי את הרכב והרשתי לעצמי ליהנות לאורך כל הדרך למעלה.

היציאה מהמעלה נמצאת בצד ימין מיד לאחר שמסיימים את המדרגה האחרונה. ממשיכים עם השביל ולאחר כעשרים מטרים יש מעבר בין העצים, כשלאחוריו פשוט ממשיכים למטה וימינה בחזרה לנקודת הכניסה למעלה, למי שלא הספיק...

חשוב להדגיש כי בירידה ישנו קטע עם שיפוע צד חזק ולכן יש להיזהר גם בירידה! עכשיו נשאר רק לאחל: שנה טובה, שנה של טיולים ומעלות מאתגרים.

מטפסים את מעלה הגיהינום

אזהרה לסיום

שימו לב כי הנסיעה במסלולים אלו יכולה לגרום לנזק לרכב! ואף להיות מסוכנת למשתמשים! עד כדי התהפכות!! הקפידו לשמור על מרחק מהרכב המטפס. הקפידו על חגירת חגורות בטיחות והישמרו משיפוע צד ו/או קפיצות של הרכב. כל הנוסע במעלות אלו עושה זאת על אחריותו בלבד ומומלץ כי יהיה בעל ניסיון, מלווה ברכב נוסף ואמצעים לחילוץ, גרירה ומתן עזרה ראשונה רפואית.

תגובות

2 תגובות

1

Ogash Ofer

12 בספטמבר 2013 ב 17:17

כתבה חדשה - מעלה הגיהינום


מזכיר לי את המשפט האלמותי מהטיפוס של המעלה הקשה (במיוחד לאופנועים) במזרח ירדן:

''... השלישית פשוט גיהנום!''

קישור לכתבה של צביקה יחזקאלי (ערוץ 10) ממסע אופנועים בירדן

2

אורח/ת

04 בינואר 2014 ב 10:02

לפי הסרטון הבעיה היא בנהג ולא ברוביקון

הוא פשוט לא יודע לנהוג