שטח 4X4 > מסלולי טיול > נקודה בשטח

נקודה בשטח – עיינות תמסח

נסתרת מעין, בתוך סבך שיחי פטל, נמצאת שמורת טבע קטנה שאפילו תושבי האזור אינם מכירים אותה

עד שנות העשרים של המאה ה-20, השתרעה ביצה רחבת ידיים שגודלה כשישה קמר, בשטח שבין בנימינה לרכס הכורכר עליו שוכנים היום ג'יסר א-זרקא וקיבוץ מעגן מיכאל. הביצה, כבארה שמה, נוצרה כתוצאה ממפעל שהקימו הרומאים כאלף שנה לפני כן: כדי לספק מים לקיסריה, הם סכרו את נחל תנינים, יצרו אגם גדול, והזרימו את המים דרך האמה הנמוכה לעיר. לאחר שחרבה קיסריה, הסחף הצטבר, זרימת המים נפסקה והשטח הפך לביצתי ומקור למחלת המלריה.

אדמות הביצה נרכשו על ידי חברת פיקא ב-1922, והון עתק במושגי הזמן ההוא הושקע בניקוז הביצות. לצורך העבודה, הובאו פועלים ממצרים ומסודן, והם – יחד עם בני שבט ערב אל-ע'וארנה שהתגוררו בשולי הביצה – הקימו מאוחר יותר את ג'יסר.

במרכז השטח נותר שריד זעיר לעולם החי והצומח הביצתי: עינות תמסח, שמורת טבע קטנה שמופיעה על המפות כ''בריכת תמסח''. מדובר בבריכה טבעית הניזונה ממי מעיינות שלא נוצלו להשקיה חקלאית משום שהם מליחים.

בתוך הבריכה שפע של צמחיית מים וסביבה אחו לח שגם בו צמחים רבים. אפשר למצוא כאן אשלים, קנה מצוי, פטל קדוש, שנית גדולה, טיון דביק, סמר, מכבד הביצות, לפופית החיצים, אלף העלה המשובל, קרנן טבוע, געדת הביצות ולוטוס צר-עלים. בבריכה מספר מיני דגים, ביניהם שפמנון, חפף ישראלי, אמנון מצוי, אמנון הגליל, נאווית כחולה ועגלסת הירדן. יש גם מגוון רכיכות של מים מתוקים, סרטנים שונים, צב רך וצב ביצות.

מהביצה זורמים המים לאפיקו של נחל תנינים, אחרון נחלי החוף שמימיו נקיים יחסית ומתקיימים בו חיים.

תמסחים ותנינים

מדוע קיבלו הבריכה והנחל את שמם? בשנת 1912 ניצוד תנין באזור נחל תנינים ושרידיו שמורים בירושלים באוסף זואולוגי של הכומר ארנסט שמיץ. בתקופה הפרסית (המאה הריביעית והחמישית לפני הספירה) היתה במקום עיר ששמה קרוקודילופוליס, עיר התנינים, ששרידיה נחפרו. עיר עתיקה בשם זה היא אולי סימן להימצאות תנינים באותה תקופה. יש גם עדויות של נוסעים מתקופות שונות, על הימצאות תנינים באזור.

איך מגיעים: מכביש 4 פונים לכיוון מעגן מיכאל ואחר מעבר פסי הרכבת פונים שמאלה לדרך עפר הצמודה למסילה. שימו לב שהכניסה לשמורה אינה ברורה כל כך, ונעשית דרך שביל צר העובר בתוך שיחי הפטל. רשות הטבע והגנים לא מכשירה את השמורה למבקרים בכוונה, כדי לשמר ולהגן על עולם החי והצומח בה. מסיבה זו, הכניסה למים אסורה!

עוד באזור: חוף ג'יסר המדהים, אחד החופים היפים ביותר בארץ לטעמי. מהחוף ניתן להמשיך דרומה לאורך אמת המים, עד לחוף הקשתות בקיסריה. על מפעל המים (האקוודוקט) תוכלו לקרוא כאן.

תגובות

1 תגובות

1

leornevo

10 בספטמבר 2014 ב 17:37

נקודה בשטח

עופר - היה מעניין ליקרוא ובקרוב ניקפוץ לבקר, ניתן לך נקודה דומה בהיתנהגותה ובייחודה שלא פורסמה ואניח שתישמח לתעד, לחקור וליכתוב מפאות בשדות מול כפר מסריק בצפון ליד הקריות,,, סגורה, יפה בשקיעה ולפי מה שקראתי מנסים לשחזר בא דגים המיוחדים לאיזור ן אינה פתוחה , אבל ניתן להיכנס, להינות ולצלם ליקראת השקיעה