שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מלטרון ועד צובה בשבילי יערות קרן קיימת

מסלול בעבירות קלה המטפס לאורכה של דרך בורמה מלטרון, דרך נחל כסלון ועד צובה ויורד חזרה לבית שמש דרך נחל שורק.
מסלול בעבירות קלה המתאים לכל רכבי השטח - גם ללא הילוך כוח.
המסלול מתאים למשפחות הרוצות לעשות פיקניק במקומות הרחוקים מהכביש.

הגעה לתחילת המסלול:

נוסעים על כביש 44 המחבר את צומת נחשון עם צומת שמשון ומזרחית לכפר אוריה פנייה צפונה למצפה הראל. פונים צפונה ונוסעים של כביש שהופך לשביל כבוש, בסימון שבילים שחור, ולאחר עלייה של כחמש מאות מטר אל ראש הגבעה מגיעים מתחת למצפה הראל. לפניכם דגם גדול של האזור בו נטייל עם אזכורים של קרבות ממלחמת השחרור. ממערב שרידי בית ספר ערבי של הכפר ג'יז שהפך ב-48 למוצב של חטיבה 7 ומאוחר יותר למצפה על היער שמסביב - זהו מצפה הראל.

דרך בורמה

ירושלים בשנת 48 - עיר במצור שהדרך אליה מהשפלה נשלטת על-ידי הערבים שלא מאפשרים הספקה. ביוני 48 פורצים לוחמי הפלמ''ח דרך אשר תעקוף את מתחם לטרון וקוראים לה דרך בורמה על-שם הדרך שסללו בעלות הברית במלחמת העולם השניה מבורמה לסין. הדרך כיום רחבה וכבושה ב-48 רוחבה היה צר כשל ג'יפ וחלקים ממנה היו עבירים רק להולכי רגל שסחבו את ההספקה מרכב לרכב.

איפוס ספידומטר

מהצומת ממשיכים מזרחה (ימינה) עם הדרך הכבושה המסומנת באדום ולאחר 800 מטר מגיעים לבית סוסין – אמת מים משוחזרת עם ספסלים לפיקניק. בית סוסין ידוע כמקום ממנו החלו הסיורים לכיבוש דרך בורמה. לאחר 2.3 ק''מ על השביל המסומן באדום, מגיעים לחניון תאנים - מקום נהדר לארוחת בוקר. לאחר 2.8 ק''מ על השביל המסומן באדום מגיעים לצומת שבילים של אדום וירוק, אנחנו ממשיכים על הדרך האדומה (שמאלה) בין מחסומי ברזל שהשילוט מורה לכיוון דרך בורמה ושביל הסרפטינות. לאחר 100 מטר פונים חזק ימינה לדרך הידועה כדרך הסרפנטינות. כדאי לעצור ולקרוא בשלטים המסבירים יפה את חיוניותה של דרך בורמה להעברת מים ואספקה לירושלים הנצורה במלחמת השחרור. בקטע התלול שבו אתם נוסעים העבירו במלחמת השחרור את הציוד על הגב כיוון שהרכבים של אז לא יכלו לעבור את הקטע הזה, כיום הקטע כבוש וקל יחסית למעבר. בתום הירידה אנחנו מגיעים לצומת שבילים בה אנו פונים שמאלה עם השילוט של דרך בורמה. לאחר 3.5 ק''מ על השביל המסומן באדום אנו עוזבים את התוואי של דרך בורמה ופונים לשביל הימני ביותר, המסומן בכחול, ומטפס כלפי מעלה.

נוסעים 3.3 ק''מ על השביל הכחול תוך כדי טיפוס על השלוחה עד לצומת שבילים בה שביל מסומן בשחור פונה ימינה ואנחנו עם השביל הכחול הפונה שמאלה ומגיע לחניון אורגאווי-ישראל בו ספסלים ופיסול סביבתי של עמודים כחולים וצהובים. ממשיכים עוד 700 מטר עד לצומת שבילים ממנה ניתן לעלות עם השביל השמאלי לראש הגבעה (לכיוון מסילת ציון) שממנה תצפית יפה אל הרי ירושלים. אנחנו יורדים עם השביל הכחול 1,300 מטר, שהישוב באופק הוא בית שמש, עד לישוב אשתאול. שם השביל הופך לכביש ולאחר כקילומטר יוצא דרך משרדי קק''ל לכביש. בכביש פונים שמאלה לכיוון בית שמש ובצומת שמשון שוב שמאלה לכיוון צומת אשתאול. עוברים את הצומת במעט ופונים ימינה לפי השילוט של יער הקדושים ומערת בני ברית.

נכנסים לנחל כיסלון על השביל המסומן באדום. לאחר 500 מטר חוצים את נחל כסלון על גשרון קטן ולאחר 1.6 ק''מ עוברים מתחת לגשר גדול של בני ברית. לאחר 2 ק''מ מגיעים לרחבה הגדולה של מערות בני ברית לזכר קורבנות השואה (חסומות לכניסה). לאחר רחבת המערות פונים שמאלה עם הסימון האדום וממשיכים עד 9.6 ק''מ לצומת – ימינה לגבעת יערים ושמאלה ומיד ימינה בתוך נחל כסלון ממשיכים מזרחה. לאחר 12.4 ק''מ מצד ימין מעין קטן ויפה מתחת למצוק זהו עין למון ובו ברכת אגירה עמוקה ונקבה קטנה בה ניתן ללכת שפופים לתוך המערה בה שופע המעיין. מאה מטרים לפניכם מתחילים הבתים של עין ראפה משם ניתן לצאת לכיוון כביש מספר 1 וגן לאומי עין חמד. אנחנו פונים ימינה, מיד לאחר המעיין, ומטפסים עם הרכב בדרך התלולה למעלה אל קיבוץ צובה. אפשר להיכנס לקיבוץ צובה ולטפס ברגל אל המבצר העתיק העומד בראשו ממנו אחת התצפיות היפות ביותר אל ירושלים ונבי יושע. אפשר גם לטייל לנקבה של עין צובה ולנוח בחורשה עם הספסלים. למי שרוצה לסיים את טיול השטח מומלץ לרדת חזרה למישור החוף דרך אחד הכבישים היפים בארץ היורד מצובה דרך איתנים, רמת רזיאל וכסלון עד לאשתאול ומשם למחלף שער הגיא על כביש מספר 1.

איפוס ספידומטר

יוצאים נוסעים כחמישים מטרים לכיוון מזרח (לכיוון ירושלים) ויורדים לדרך עפר מסומנת בירוק. נוסעים על השביל הירוק 2,750 מטר ומגיעים לעיקול ולידו שלט עין טייסים. מומלץ להחנות את הרכב ולעלות ברגל כמאה מטר אל בריכת אגירה יפה ובוסתן נעים להפסקה ולמנוחה. ממשיכים עם השביל המסומן בירוק מטה 4,300 מטר אל נחל שורק אותו לא ניתן לפספס בשל המים הזורמים והשביל הכבוש המסומן באדום אליו נתחבר.

מכאן שתי אפשרויות:

אפשרות ראשונה לממהרים ניתן לפנות שמאלה על השביל האדום ולאחר קילומטר לעלות לכביש היורד לכיוון בית שמש. אפשרות שנייה היא לפנות ימינה על השביל האדום היורד לאורכו של נחל שורק . הדרך נוחה וקלה לנסיעה לכל רכב. לאחר קילומטר וחצי תגיעו אל תחנת הרכבת של בר גיורא הנמצאת לא רחוק מהשפך של נחל קטלב היפה - שווה לחצות את הגשר להולכי רגל ולבקר בתחנה. מכאן כעשרה קילומטר במורד הדרך לאורך נחל שורק ומסילת הברזל לירושלים אל המחצבות שליד הישוב נחם ומשם לכביש המחבר את בית שמש למחלף שער הגיא על כביש מספר אחד.

טיול מהנה

רק זכרו לשמור על הטבע ולנהוג בזהירות.