שטח 4X4 > כתבות > טכני

מבחן האייל או למה צריך בקרת יציבות

בשנת 1997 בעת מבחני ההשקה של מרצדס A קלאס - אז סגמנט חדש לחלוטין במרצדס, התהפכה המרצדס הקטנה בבדיקה של 'מבחן האייל' (MOOSE TEST) הבודק את יציבות הרכב.
מרצדס עצרה את ההזמנות, החזירה את אלפי כלי הרכב שכבר הופצו בעולם ושדרגה את הקלאס A עם מערכת אלקטרונית מבית BOSCH השומרת על יציבות הרכב - ESP.
עם השנים הפכה המערכת ESP - שם שמור של חברת בוש, או בשמה הכללי ESC לתקן וחובה בכול כלי רכב (הנמכר במערב) והיא נבדקת במבחני דרכים לכלי רכב חדשים.
מצ"ב סרטוני בדיקה של האתר השבדי Teknikens Varld לטנדרים ולג'יפ גרנד צ'רוקי.

מרצדס CLA מדגימה יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה)

מרצדס CLA מדגימה יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה)מרצדס CLA מדגימה יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה)

מערכת בקרת יציבות

בקרת היציבות - שומרת על יציבות כלי הרכב באמצעות ניטור קבוע של האחיזה, מצב הרכב (זוויות) ותיקון ההחלקה או ההתרוממות דרך ניהול המנוע והבלמים וזאת על מנת לשמור על קווי סיבוב וזוויות שלא מאפשרות גלגלול (התהפכות) של כלי הרכב. 

מערכת בקרת היציבות מקבלת נתונים מחיישני גלגל, אשר מודדים את מהירות הסיבוב (אותם חיישנים של מערכת ה- ABS), מחיישני היגוי (לאן מופנים הגלגלים), חיישני תאוצה, תאוצה צדית וזוויות גלגול ועלרוד. כל הנתונים מוזנים יחד למחשב המכיר את המגבלות הדינאמיות של כלי הרכב ושולט על הבלמים והמנוע. כאשר כלי הרכב מאבד אחיזה, מחליק וסוטה מהכיוון שנקבע על ידי ההגה (מצבים הנקראים: תת היגוי או היגוי יתר) או מסכן עצמו בזוויות מסוכנות המערכת מתקנת את כיוון הנסיעה על ידי הפחתת כוח המנוע ועל ידי בלימה הגלגלים שאבדו אחיזה ו/או יכולים ליצור מומנט סיבובי שיחזיר את המכונית למסלול היציב והנכון.

המערכת פותחה לראשונה ע''י חברת בוש (BOSCH) ובשמה הרשמי והרשום נקראית:  ESP - Electronic Stability Program. למערכת שמות נוספים בהתאם ליצרנים שלא קונים את המערכת מבוש כשהשם המקובל הוא: ESC - Electronic Stability Control .

הדגמה לא טובה של ג'יפ גרנד צ'רוקי והשוואה לטוארג ולוולוו (60 - 70 קמ''ש)

מבחן האייל - MOOSE TEST

המבחן המקובל לבחינת מערכת בקרת יציבות בו ''מופתע'' הנהג ע''י מכשול בדרך - אייל צפוני גדול קרניים הקופץ לכביש (יכול להיות כמובן ילד, רוכב אופניים או כל מכשול אחר לא צפוי על הכביש).  הנהג 'שובר' (מבצע תנועה חדה) את ההגה על מנת לחמוק מהמכשול ומחזיר שוב את ההגה על מנת לחזור למסלול ולא להתנגש ברכב שממול. המבחן מבוצע במהירות של 60-70 קמ''ש בתנועות חדות מאוד ואם מערכת בקרת היציבות יעילה הרכב צריך להישאר על גלגליו. בכלי רכב גבוהים כמו ג'יפים, טנדרים, SUV או בכלי רכב קטנים וצרים האתגר הטכנולוגי גדול יותר בשל מרכז כובד גבוה או חוסר יציבות מובנה בשל מימדי הרכב.

טויוטה היילקס חדש נכשל במבחן ה- MOOSE ורק מיומנות נהג מונעת התהפכות

מרצדס GLE גבוה בהדגמת יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה)

מרצדס GLE גבוה בהדגמת יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה) מרצדס GLE גבוה בהדגמת יציבות (בהדרכת נהיגה של אתר השטח באירוע רכבי קצה)

קישורים לאירועי רכבי קצה של מרצדס:

אירוע רכבי קצה - AMG מרצדס    24/04/2016 רכבי הקצה של AMG מרצדס    31/03/2015

הסרטון המקורי משנת 1997 (צילום מסך מה-BBC)

הסרטון של ה- A קלאס עם מערכת ESP במבחן האייל - ELK TEST

תגובות

2 תגובות

1

אורח/ת

03 בדצמבר 2016 ב 18:56

חשוב ומלמד

כתבה מעולה.
נוהג שנים ולא הבנתי מה זה ESP

2

אורח/ת

22 ביוני 2017 ב 17:10

e