שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מהיר וקר - הרפתקאות במדבר הירדני

4 ימים של רק מדבר למתקדמים בדרום ממלכת ירדן עברו עלינו בהצלחה ו(כמעט)ללא תקלות אך עם הרבה נהיגה בשטח ושינויים תכופים במזג האוויר שרק העצימו את ההרפתקאה.
היה כייף ומיוחד בזכות המשתתפים

קע ג'עפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכון

צילם וערך את סרט הוידיאו המסכם: נחום לנסקי

היום הראשון - מתפללים לגשם!

רביעי בוקר במעבר הגבול בין ישראל לירדן - מעט מאוד עוברים את הגבול ושיירה של 11 רכבי שטח מסוגים שונים (ובניהם ג'יפ אחד אמיתי) חוצים את הגבול כשהיעד הוא המדבר הדרומי. 3 שעות ''על השעון'' ואנחנו בדרך לפלאפל וחומוס בעקבה. טיפוס על דרך המלך, תדלוק אחרון וקדימה לשטח.
נזכרים ברזי הדיונות, מטפסים, יורדים, חוצים סכינים וגם נתקעים ומחלצים על הסכין (בדיוק בשביל זה נסענו עד לכאן).  וגם מחלצים איזה בדואי שהשקיע עצמו (ואת הטנדר שלו) לעומק הדיונה. לקראת חשיכה מגיעים לקשתות של חרז'ה וכאן המקום לקפה ותה, כששעון הזמן נעצר ואפשר להירגע.
עוד כשעה וקצת של שבילים חוליים מהירים בין הדיונות של המדבר הדרומי ואנחנו ''נופלים בול'' על המאהל שלנו. ארוחת ערב טובה, שיוצאת חמה מבטן האדמה ולאחריה שינה עמוקה באוהלים המסודרים (ולא, עוד לא הגיע הקור העז... וגם לא הגשם לו התפללנו ביום הראשון).

הקשת הקטנה של חרז'ה

מעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונות

מעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונותמעקבה ועד החילוץ של הבדואי בתחילת הדיונות

על סכיני הדיונות במדבר הדרומי

על סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומיעל סכיני הדיונות במדבר הדרומי

מהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסה

מהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסהמהקשתות של חרזה ועד לארוחת הערב במאהל שליד דייסה

שבילים חוליים למרגלות אבן חול נובית

היום השני - המדבר הדרומי ומזרחה לרמת המדבר

הבוקר במאהל מתחיל רגוע. לאחר ארוחת בוקר אנו נוסעים לתדלק ולעשות קניות לארוחות הצהרים בדייסה ומשם היישר לשער של שמורת ואדי ראם. לורנס ושבעת עמודי החוכמה מכניסים אותנו לאווירה הנכונה והשבילים החוליים המהירים לוקחים אותנו דרומה ו''חזק'' מזרחה לקצה של שמורת הטבע המופלאה.
כאן זה רק אנחנו, הדיונות ואבן החול הנובית. עוד קצת נסיעה מזרחה וחוזרים צפונה עם השמש שכבר חצתה את קו האמצע של השמיים לעבר קו הרכבת החיג'אזית. המנהרה של הרכבת ולאחריה הדיונה הגדולה שבראשה נהנה מהקפה של דדי וזה כבר השלב שאזלו הערגליות ה''נכונות'' (בטעם תות) והתחילו להגיש ''מקולקלות'' (בטעם שוקולד). במקביל לניפוח הצמיגים יורד עלינו החושך והמדבר הופך קר.
עוד שעתיים של נהיגה בלילה בשטח טרשי ובטיפוס מזרחה לרמת המדבר מביאים אותנו לגובה של 1,500 מטרים. עצירה נוספת לקפה ותה על תחנת רכבת לא פעילה. קצת צפונה ובירידה ואנו מגיעים למצודה טורקית ישנה על ''דרך החוגגים'' למכה - קלעת פצ'ועה. הבדואים כבר כאן, מוכנים עם ארוחת הערב החמה והרוח מתחילה להתחזק. עייפים מיום מדברי ארוך, לא מסיימים את כל האוכל ופורשים אחד-אחד לאוהלים שהקמנו למרגלות המצודה. לילה מלא כוכבים, רוח קלה ועוד לא מאוד קר...

בראש הדיונה

בכניסה לשמורת ואדי ראם

בכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראםבכניסה לשמורת ואדי ראם

בקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראם

בקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראםבקצה הדרום מזרחי של שמורת ואדי ראם

ארוחת צהרים בנקיק הנסתר

ארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתרארוחת צהרים בנקיק הנסתר

סוף היום עד לקלעת פצ'ועה

סוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועהסוף היום עד לקלעת פצועה

בדואי אמיתי בלב המדבר הענק

היום השלישי - יום מדברי עד קצה המדינה

קר בבוקר במדבר והבדואים מכינים לנו תה חם ופריסה טעימה לארוחת בוקר. יוצאים לסיור סביב המצודה הטורקית אשר שימשה את הולכי הרגל המוסלמים בדרך למצוות החאג' במכה. מקפלים את המאהל ונוסעים לתחנת ההטענה של הרכבת החיג'אזית. תחילצ הדרך מזרחה, או אם לדייק ה''אין דרך מזרחה'' מתחילה בשטח טרשי ללא שבילים ברורים המחייב חצייה של ערוצים עמוקים.
לאחר כשעה וחצי של נהיגה איטית וטכנית נפתח השטח עד שהופך לחמדות מהירות, אפילו מהירות מאוד! תצפית מעל המצוק לעבר הגבול והמשך מזרחה עד לאבן הגבול החדשה שבין ירדן לערב הסעודית. ממשכים מזרחה ומתמקמים על צלע הר עם דיונה חולית למרגלות מוצב סעודי הצופה על הגבול. שילוב של סלט וחול לארוחת צהרים.
יוצאים צפונה בדרכים מהירות, המישורים המדברים ירוקים והדרך הופכת מהירה יותר ויותר. לעת שקיעה מגיעים לקע ג'עפר - המליחה הגדולה במזרח התיכון, אותה אנו חוצים לרוחב (רק 20 ק''מ). עולים על הכביש ונוסעים לתדלק את רכבי הבנזין הצמאים בעיר מעאן ומשם על הכבישים הצרים עד לפטרה כשככול שמטפסים מעלה לשיאו של ההר הסביבה הופכת קרה יותר ויותר. במלון חם, המים במקלחת רותחים ואנו מורידים מעלינו שכבות חול ואבק מדברי שאספנו בשלושת הימים האחרונים.
בזמן שבארץ הפסקת חשמל בשל סופה גדולה אנו נאספים לארוחת ערב וגם חווים הפסקת חשמל לכמה דקות. לאחר שמילאנו את בטננו אנו פורשים לישון (משהו אמר שיש בריכה וג'אקוזי במלון?).

בראש המצוק המזרחי הצופה לעבר ערב הסעודית

קלעת פצ'ועה על הבוקר

קלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקרקלעת פצועה על הבוקר

במישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחית

במישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחיתבמישורי החמדות בדרך לאבן הגבול המזרחית

על אבן הגבול בין ירדן לערב הסעודית

במישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודית

במישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודיתבמישורים למרגלות המוצב של ערב הסעודית

קע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכון

קע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכוןקע געפר - ימת המלח הגדולה במזרח התיכון

היום הרביעי - מהשלג בפטרה לדיונות בערבה

במלון בפטרה היה חם ואילו בחוץ חיכה לנו כפור וגם קצת שלג. הנסיעה דרומה על הכביש לאורך מצוק ההעתקים עברה עלינו בתוך ערפל עם כביש מכוסה קרח  וקצת שלג - כך שלאט לאט עברנו בין הכפרים שנראים שוממים, כי כולם הסתגרו בביתהם.
בירידה לשטח גילינו שהגיר של הפאג'רו, שאתמול בלילה התחיל להרעיש, עכשיו גם הפסיק לפעול. גרירה קצרה מחוץ לשטח (ותודה לדודג'), העמסה על משאית גרר ונפרדנו לשלום (עד למעבר הגבול).
חזרנו לשטח במטרה לצלוח את המסלול ההרפתקני במהירות. הדרך משובשת, בקטעים מסויימים צרה מאוד ודורשת כיוון מדויק. לאט ובזהירות ירדנו את מצוק ההעתקים לתוך הערוץ הצר של הנחל.  מפלסים דרכינו במורד הערוץ שאת קטעי המפלים אנו עוקפים בטיפוס על שולי הערוץ, מציאת דרך עוקפת וחזרה לתוך ערוץ.
לבסוף חיכתה לנו הדיונה הגדולה - האתגר האחרון למסע הנוכחי. עם הרבה גז ולפעמים מספר ניסיונות הצלחנו להתייצב בראש הגבעה הגבוהה. משם גלשנו על השבילים החוליים לכביש הערבה הירדני ואיתו דרומה עד למעבר הגבול חזרה באילת.

הכי הרבה שלג שמצאנו בפטרה...

בוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדני

בוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדניבוקר קפוא בראש מצוק ההעתקים הירדני

תחילת הירידה מראש מצוק ההעתקים

תחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקיםתחילת הירידה מראש מצוק ההעתקים

יורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולה

יורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולהיורדים בערוץ הנחל עד הדיונה הגדולה

מעברים צרים בירידה ממצוק ההעתקים

הדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבה

הדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבההדיונה הגדולה והאחרונה לפני הערבה

תודה לכל המשתתפים

קישורים למסעות הבאים של אתר השטח לירדן:

פרטים על המסע הקלאסי לירדן: ירדן במסלול של ואדי ראם - פטרה - ואדי חסה

טיול ג'יפים ואדי ראם ופטרה

פרטים על המסע האתגרי למרחבי המדבר הירדני: ירדן במסלול אתגרי לדיונות של המדבר הדרומי ולחמדות במדבר המזרחי כולל ירידה אתגרית במצוק ההעתקים הירדני

מסע ג'יפים אתגרי במדבר הדרומי של ירדן

פרטים על המסע למזרח ירדן: מסע ג'יפים אתגרי לעומק המדבר הערבי (לקבוצות בתיאום מראש)