שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

יומן מסע - מסע שטח לירדן - פסח 2004

חשבנו בכלל לנסוע לטיול ג'יפים בסיני. אך אלכס אמר לנו מספר פעמים: אני אפתיע אתכם!
להפתעתנו אלכס קנה סוזוקי ג'ימני קטן, חמוד ובעל עבירות גבוהה, שאינה מביישת כלל מול ''אחיו'' הגדולים.

נהנתה וכתבה: דליה אפטבי.

טיול ג'יפים לירדן - יומן מסע

אלכס העלה רעיון לנסוע לטיול ג'יפים לירדן, כאשר המיוחד הוא, שאתה יוצא עם ג'יפ משלך. שיטוט באינטרנט הוביל אותנו לאתר השטח הישראלי www.4x4.co.il של עופר אוגש.

קישור לתמונות נוספות מהמסע לירדן

הגענו למפגש ההכנה עם עופר. הוא תיאר לנו את המסלול בליווי תמונות ומפות. היות והקסם היה רב, הוחלט זמן קצר לאחר מכן לממש את הרעיון וללכת על זה, למרות החשש שליווה אותנו: פעם ראשונה שיוצאים למסע כזה, ג'יפ חדש ונהגים שאינם מנוסים בנהיגת שטח.

הגענו למפגש במעבר הגבול בערבה ביום שישי בבוקר בשעה 8, משפחת סטולר אלכס ואתי, משפחת אפטבי דליה ויוחאי ב''ג'ימני''. המדריך עופר אוגש וזוגתו הגיעו ב''דיפנדר'' שהתגלה אחר כך כחיית שטח אמיתית ומאובזרת למופת...

להפתעתנו הרבה הסתבר לנו שמלבדנו יוצא לטיול רק עוד ג'יפ אחד: משפחת דוידוף, איריס ואבי ב''ניסן טרנו''. לזכותו של עופר עליי לציין, שהוא החליט להוציא את הטיול למרות היותנו שלושה זוגות בלבד. כל הכבוד עופר!! הערכנו זאת מאוד.

השלמנו את סידורי המעבר בגבול, החלפנו את לוחיות הרישוי בג'יפים ללוחיות ירדניות, ומשם נסענו בשמחה לעקבה. בצד הירדני הצטרף אלינו שוטר ירדני ומדריך בדואי מקומי, העונה לשם סמי. בהמשך גילינו כי לפנינו איש אשכולות, אינטליגנטי, בעל ידע רב, חוש הומור מפותח, קשרים וחברים בכל מקום ואוצר מילים מגוון בעברית כגון: אשכנזי, ספרדי, קטן עליך, פטיש, גבר גבר, לך תמצא מי שינענע אותך, חבל על הזמן וכו' בקיצור – אדם מעניין, חכם וסימפטי.

הסבר קצר מעופר מה הולך לקרות בהמשך ויאללה לעקבה אותה ראינו עד כה רק מן הצד הישראלי. עופר חילק מכשירי-קשר לכל ג'יפ ''צעצוע'' שנהנינו ממנו מאוד...

לאחר שיטוט קצר בעיר, אכלנו את הפלאפל המקומי שאומנם לא מגיע לרמתו של ''פלאפל שלום'' בירושלים,אך התרשמנו מפלאפל מקומי ומיוחד. הצטיידנו להמשך היום, הדרמנו ועלינו לתצפית מרהיבה על כל מפרץ אילת ועקבה. התצפית נמצאת בשטח צבאי, אך המעבר לשם התאפשר בזכות השוטר שהיה איתנו.

מהתצפית נסענו צפונה ומזרחה על כביש המלך. לאחר נסיעה של כשעה וחצי בערך הגענו לוואדי רם ויאללה... יורדים סוף סוף לשטח. הגענו לשטח דיונות מרהיב ביופיו ומסביב מצוקים סלעיים מדהימים. פעם ראשונה שהתנסינו בנסיעה על דיונות בשטח.

בפסגת הדיונה הראשונה למדנו מעופר את השיעור הראשון איך להגיע לפסגה, איך יורדים ואיך נחלצים ממצבים שונים. עופר הדגים לנו איך נתקעים על סכין הדיונה וכולנו כמו גי'פאים ממושמעים נתקענו אחריו. הג'ימני וגם הטרנו ישבו על הגחון בשפיץ של הדיונה. כאן הפגין עופר את יכולתו המקצועית וחילץ במהירות את הג'יפים התקועים בליווי טיפים והסברים, עם הרבה סבלנות וחן.

ויאללה לניסיון שני, שהפעם עבר בכיף. מדיונה לדיונה הכיף עולה והביטחון גובר ומטיפ לטיפ - אנו יותר מקצועיים ומיומנים. איזו הרגשה מדהימה לכבוש עוד דיונה ועוד ועוד...

חלק מן הדיונות ''כבשנו '' רגלית: איריס התגלגלה ממש במורד דיונה גבוהה מאוד ,ובסיפוק רב הגשימה משאלה מילדות ואני החלקתי בעקבותיה בתחושת ריחוף... כאשר החול הזהוב והחם מדגדג בכפות הרגליים. זו הייתה חוויה שמימית- כייף אמיתי!!

בשלב מסוים החול הפך להיות טובעני יותר ונעשה קשה לנסוע עליו. הטיפ הבא של עופר לימד אתנו כמה אויר להוריד מן הצמיגים. עצרנו להורדת אויר וכעת אנו מסוגלים להתמודד טוב יותר עם מכשולים, והסיפוק עולה וגואה... באחת הדיונות נתקענו ועופר לימד אותנו את צירוף ההילוכים האופטימאלי כדי להתגבר על הקושי.

לפתע באמצע שומקום, בתוך נוף מדברי עוצר נשימה, עופר קורא לכולנו לעצור, פורש מחצלת ענקית, מוציא גזיה וקומקום גדול ומזמין אותנו לתה עם מקלות קינמון – טעים להפליא. נשכבנו על המחצלת ונהנינו מהנוף המדהים.

בהמשך הגענו למדבריות מלח שנקראות ''קא'', שהנסיעה עליהם היא חוויה בפני עצמה. לאורך כל הנסיעה היו מסביבנו מצוקים אדירים ומרהיבים ביופיים. עופר הסבירו לנו על תוואי הדרך ונקודות ציון בדרך כמו ''שבעת עמודי החוכמה'' ועוד, ואילו סמי למד אותנו איך צריך ''לנענע'' את צוות הגיפ'...

נסענו במרחבים אין סופיים ולקראת חשכה הגענו למאהל קמפינג בדואי, ממוקדם במקום מדהים של מצוק בצורת פטרייה. המבנים השתלבו בצורה מדהימה עם הטבע.המקלחת והשירותים נבנו על צלע המצוק, ובליווי העששיות יצרו אווירת ימי בראשית נפלאה- כאילו הזמן עצר מלכת. מקום מיוחד ומרהיב ביופיו... במאהל הגדול נהנינו מצלילי מוסיקה בדווית של ''זמר הבית המקומי''. ואכלנו ארוחה בדווית טעימה ומיוחדת, באווירה קסומה ונינוחה.

לאחר הארוחה עופר קרא לנו לתצפית על גורמי השמיים, בליווי הסברים מאלפים, זיהוי כיוונים בלילה, שביל החלב, העגלה הגדולה הקסיופיאה ועוד. היה מעניין ומאלף...

לאחר מקלחת צוננת ומיוחדת,לאור עששיות, רבצנו להנאתנו עד אור הבוקר במאהל הבדווי המאובזר היטב. זו הייתה חוויה מיוחדת במינה...

בבוקר התגלה לנו המקום באור יום, במלוא הדרו- מחזה מרהיב וקסום. טיילנו במקום, טיפסנו על המצוקים וצפינו על הכול מלמעלה. ארוחת בוקר מיוחדת, תה מקומי טעים ויאללה אנו מוכנים ליום השני....

נסענו למאגר מים ענק מתחת לשכבת האדמה. שמענו הסבר על המקום ונסענו לתדלק בתחנת דלק מקומית, מבנה עם ג'ריקנים של 20 ליטר של דלק עיראקי ''משובח'' . את הדלק שפכנו בשיטה פרימיטיבית באמצעות משפך ובד לסינון הדלק- חווית עולם השלישי מעניינת ביותר.

נסענו שוב בדיונות חול מדהימות, הגענו לקשת הקטנה וטיפסנו עליה בהנאה רבה. יוחאי המשיך לטפס על הקשת ואני בעקבותיו. עופר אמר שמעל לקשת הוא עוד לא טיפס וכולם עלו בעקבותיו. החזקנו כולנו ידיים מעל הקשת לתמונה משותפת- מרגישים ברומו של עולם...

אח''כ הגענו לקשת הגדולה. שם עברו הג'יפים מתחתיה, ועופר הפגין את הביצועים של הדיפנדר, קצה גבול הבולמים, מסוגלות להרים גלגל מקסימום למעלה והשני מקסימום למטה- כאשר המרכב נשאר מאוזן לחלוטין. נהיגה ממדרגה גבוהה וקשה, מהלך המתלים והקפיצים של הדיפנדר ויכולתו המקצועית הגבוהה- היה מדהים, כל הכבוד!!

הגענו לבריכה בעתיקות של אל-חומיימה בה נאגרו מים, ששימשה את הנבטים בזמן קדום יותר, ושמענו הסבר מעניין.

בהמשך, באמצע הדרך, החליט עופר להגשים חלום ישן של סמי- ולהעמיד באמצעות הכננת של הדיפנדר, עמוד מפוסל - אבן דרך בת 2,000 שנה מהתקופה הרומית, שהיתה זרוקה בצד הדרך.

שוב חזינו ביכולתו המקצועית של עופר. מספר משיכות באמצעות כבל-גרירה ועזרה של ידי הבחורים הצליחו להגשים את החלום, והעמוד הוצב על הדרך במקום בולט, עם אבן הנצחה, אותה הניח סמי במקום. הצלחנו להגשים עוד חלום... איזה סיפוק!

הגענו למעיין מים קטפנו שם עלה מרווה וביקשנו מעופר להאריך את הטיול ביום נוסף. שם גם נזרעו הזרעים לאפשרות לטיול נוסף לירדן בשילוב של ואדי חסה, המצודה בכרך, ''סקי מים'' בנחלים זורמים ועוד מקומות מעניינים. בדרך ראינו את אחד הארמונות של עבדאללה, אך לא התארחנו שם כי לא היה לנו זמן... פטרה מצפה לנו...

הגענו למלון, אכלנו ארוחת צהריים מאוחרת ונסענו לפטרה. שמענו עד עתה ניסים ונפלאות לגבי פטרה, אגדות כאלה ואחרות. ואומנם פטרה לא אכזבה. זוהי עיר נבטית יפיפייה, חצובה כולה בסלע. בתחילה הדרך עוברת בערוץ, בין שני מצוקים גבוהים ומרשימים.

הבדווים במקום מציעים ''שירותי הסעה'' על גמלים, חמורים,סוסים וכרכרות. המקום הפך לממוסחר מעט, אך הדבר אינו פוגם בייחוד ובאופי של המקום. הכול חצוב בסלע בצורה מיוחדת מאוד. המבנים הציבוריים ומגורי האנשים החשובים- היו עם פיתוחים וקישוטים יפים. הבתים של פשוטי העם- היו בהמשך הערוץ ונראו פשוטים יותר.

בשלב מסוים לאחר ירידה בנקיק נחשף מלא הוד והדר - ה''חזנה'' - האוצר: מקדש גדול חצוב בסלע. זהו מראה מרשים ומיוחד!

במקום זה- ברחבה מול המקדש , שרנו כולנו את השיר ''הסלע האדום''...שיר שאומר בעצם הכול על אודות המקום. בטיולנו במרחבי פטרה פגשנו את תושבי העיר מסבירי הפנים ואף ראינו מחזה מרהיב-חמור עם חמש רגליים, שגרם לכולנו לגחך בהנאה... לסיכום פטרה מדהימה בייחודה וביופייה.

חזרנו למלון,התמקמנו בחדרים,מקלחת וארוחת ערב,ושיחה נעימה עד שעות הלילה המאוחרות. הלכנו לישון עייפים ומלאי חוויות. אכלנו ארוחת בוקר די סמלית והלכנו לסייר בעיירה ''ואדי-מוסא'' -שם הצטיידנו בקומקום,מחצלת ופירות.

משם המשכנו לבית בו גדל סמי המדריך. ראינו את הכפר ושמענו דברי הסבר לגבי אופן הבנייה בתקופה ההיא . עלינו לנקודת תצפית על פטרה מלמעלה,הכפר,הערבה וקבר אהרון.

ירדנו מהרי אדום הגבוהים (1,580 מטר) לכיוון הערבה המישורית (בגובה של 100 מטר).לפני כן נפרדנו לשלום מסמי-המדריך הבדווי שלווה אותנו עד עתה,עם הרבה חוש הומור וצחוקים.

בדרך פרסנו מחצלת ושתינו תה מרווה טעים עם עוגיות מקומיות שעופר קנה,אגוזים ותמרים. הייתה אוירה נהדרת...

משם שעטנו בשמחה לעבר הדיונות שנמצאות מול מואה שבצד הישראלי. שם השתוללנו בכייף והתחלנו ''לכבוש'' את הדיונות. בקפיצה הראשונה אלכס נחת על הגחון ואבי חלץ אותו.

אח''כ,בדיונה הבאה אבי בצע קפיצת קמיקאזה עם 4 גלגלים באוויר-מעשה שגרם לנו להכריז עליו כעל נהג שטח מדופלם. בו במקום החלטנו ברוב קולות לשלוח אותו כנציגנו למרוץ פריז-דקאר היוקרתי אבי טען להגנתו: ''רק רציתי להגיע הביתה בשלום...''-בחור צנוע!

ניפחנו את הצמיגים, תדלקנו בערבה. במעבר הגבול, קיימנו שיחת סכום מרגשת ובצר רב נפרדנו לשלום מעופר ושרון המקסימים. וזהו- תם ונשלם!

לנו נשארה הדרך חזרה למרכז... הטיול הותיר בנו טעם של עוד...זה היה נפלא! עופר עם המקצועיות והחן המיוחד שלו ושרון-שהתגלתה כצלמת מקצועית- שצלמה תמונות מרהיבות...

עופר ושרון-הייתם נהדרים , פשוט גדולים!!! תודה לכם! נהנו מאוד ואנו מצפים בכיליון עיניים למסע הבא !!! אפטבי דליה- נתניה .