שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

מזרח ירדן - פסח 2013 - אין דברים כאלו!

המסע מזרחה הוא מסע לא פשוט כבר מנקודת הפתיחה שלו - מרחקי הנהיגה גדולים, התוכן הוא רב, המרחבים עצומים, השממה מבודדת, אין שירותי תיירות ויש אין סוף אפשרויות להתבכבש בהן.
מכאן החשיבות של קבוצת המטיילים, של ''הפרטים הקטנים'' וכמובן הכרת השטח המתבקשת.
יומן המסע מספר בתמונות, סרטים וקצת מלל את סיפורו של המסע המופלא - תודה ענקית למשתתפים!

צילום ועריכה: מייק אדרי

תחילתו של מסע - הצלמים נשכבים על הכביש...

תחילתו של מסע - הצלמים נשכבים על הכביש...תחילתו של מסע - הצלמים נשכבים על הכביש...

קדימון

מעבר הגבול עמוס במטיילים היוצאים לבתי המלון בעקבה, לסיור רגלי בפטרה וגם מעט ג'יפאים מישראל הנוסעים למדבר... מיד בסיום המעבר ועוד בטרם הצלחתי לומר מילה נשלפו התותחים והצלמים נכנסו לעמדות קרב. זה היה רק קדימון (פרומו בלעז') לארבעת הימים הבאים עלינו לטובה. תדריך קצר ויצאנו לדרך - המטרה לטפס (בגובה) 1,300 מטרים  לרמת המדבר המזרחית - שם נישן את הלילה הראשון.

צילום ועריכה: מייק אדרי

בדרך לשטח

בדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטחבדרך לשטח

תמונה ראשונה

תמונה ראשונהתמונה ראשונה

היום הראשון - מטפסים מזרחה

את היום הראשון התחלנו כאמור במעבר הגבול, בגובה פני הים. לאחר טיפוס על דרך המלך - כביש האורך העיקרי של עבר הירדן המזרחי מזה אלפי שנים, תדלקנו בכניסה למדבר הדרומי (ואדי ראם) והיישר לשטח. על שבילים חוליים בין מצוקים של אבן חול נובית נסענו מזרחה למרגלות ג'בל ראם עד לעיירה דייסה. מדייסה חצינו את המסעף הדרומי של הרכבת החיג'אזית, נסענו בתוך ערוץ חולי מזרחה שמהר מאוד התחלף לדרך טרשית המטפסת מעלה. לאורך אבני הדרך הנבטים של ''דרך הבשמים'' טיפסנו בין סלעי משקע ימיים מכוסים בפטינה שחורה עד לעת ערב - אז התמקמנו למרגלות שלושת העליות לרמת המזרח - ''מעלה בובה'' כפי שקראנו לו לפני שנים כשפרצנו את הדרך מזרחה (הזכויות לשם של קובי יוגב). בנחישות ובמהירות תוך שמירה על כללים ברורים ופשוטים טיפסנו 300 מטרים בעליה טרשית ודרדרתית כשירח מלא זורח ומאיר לנו את הלילה. נסיעה על שבילים מהירים ברמת המדבר הביאה אותנו לקלעת פצ'ועה - חאן טורקי ישן על דרך החאג' (דרך עולי הרגל למכה) שם חיכה לנו אבו-זיאד עם מדורה וארוחת ערב טעימה.

תחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסה

תחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסהתחילתו של היום הראשון - ואדי ראם וסביבת דייסה

המשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחה

המשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחההמשכו של היום הראשון - מטפסים את דרך הבשמים מזרחה

קלעת פצ'ועה - חאן טורקי עתיק בו ישנו את הלילה הראשון

קלעת פצ'ועה - חאן טורקי עתיק בו ישנו את הלילה הראשוןקלעת פצ'ועה - חאן טורקי עתיק בו ישנו את הלילה הראשון

היום השני - עד גבול ערב הסעודית

את הבוקר התחלנו על דרך החאג' - דרך עולי הרגל למכה, סיפור יציאת מצרים והולדת הנביא מוחמד. המשכנו לרכבת החיג'אזית למפגש עם עובדי המסילה ונהג הקטר שגם לקח אותנו לסיבוב קצר. דרכי מדבר שוממות מושכות אותנו מזרחה עד לאבן גבול בין ירדן לערב הסעודית כשמעלינו קו המוצבים הסעודי. צפונה על חמדות מהירות מביאות אותנו לק'ע ג'עפר - המליחה הגדולה במזרח התיכון. כשלצידנו אורחות גמלים אנו נוהגים ב 120 קמ''ש עד הפלאפל של ג'עפר. על כביש 5, כביש סדאם חוסיין, אנו עולים צפונה לעיירה אל-אז'רק - עיירת נהגי משאית בצומת המחומש של ערב סעודיה - עיראק - סוריה - ירדן וישראל.

קלעת פצועה

קלעת פצועהקלעת פצועה

הרכבת החיג'אזית

הרכבת החיג'אזיתהרכבת החיג'אזית

אורחות גמלים בקע ג'עפר

אורחות גמלים בקע ג'עפראורחות גמלים בקע ג'עפר

על כבישי המדבר בדרך לעיראק

על כבישי המדבר בדרך לעיראקעל כבישי המדבר בדרך לעיראק

היום השלישי - דרכי נפט החוצות את ירדן

ציר ה-H מוכר לישראלים ''בזכות'' סאדם חוסיין והסקאדים שירה על ישראל במלחמת המפרץ הראשונה. אנחנו נסענו לאורכו וסיפרנו את דרך הקמתו, הקשר לנמל חיפה וסיומו עם הקמת מדינת ישראל. לקצ'ר בורקו - הקצה בדרום מזרחי של האימפריה הרומית הגענו עם הרכבים לאחר ניווט בשדה הבזלות. דרומה לכיוון ציר הנפט המגיע מערב הסעודית - TAP LINE נסענו דרך מליחות רטובות שהחזירו אלינו את השמש כמו מראות. ארוחת צהרים מאוחרת אכלנו עם חיילי משמר הגבול הירדני בוואסד. משם מערבה בג'עוגו'עים של ציר הנפט בחושך, כ-100 ק''מ בשטח, עד לכביש 5 כשהכוכבים מאירים לנו והירח הזורח גורם לאושר של נוודי מדבר.

יש מים במדבר והפעם זו לא פאטה מורגנה

יש מים במדבר והפעם זו לא פאטה מורגנהיש מים במדבר והפעם זו לא פאטה מורגנה

צילום ועריכה: מייק אדרי

צילום ועריכה: מייק אדרי

מליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפט

מליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפטמליחות רטובות, שדות בזלת, נחלים חוליים ודרך הנפט

ירח מדהים בסוף היום השלישי עם 460 ק''מ על האודומטר

ירח מדהים בסוף היום השלישי עם 460 ק''מ על האודומטרירח מדהים בסוף היום השלישי עם 460 ק''מ על האודומטר

היום הרביעי - מצודות מדהימות ושייח המדבר

היום הרביעי - מצודות מדהימות ושייח המדברהיום הרביעי - מצודות מדהימות ושייח המדבר

היום הרביעי למסע - מצודות המדבר

שבעים מהשטח זה היום לאספלט. 3 מצודות מדבר מדהימות - כל אחת שונה ומיוחדת חיכו לנו. ובעיקר לצלמים... אז'רק אל דרוז' , קצ'ר עמרה ו-קצ'ר חארנה. ואז חזרה מערבה על הכביש לרבת - עמון שם גילינו שמי שלא ''גונב'' את הרמזור האדום , כמקובל בחוקי התעבורה בירדן, מזיק למשאיות מרצדס... לכולם שלום! על עוקף רבת עמון אנחנו יורדים לכביש הבקעה ואיתו צפונה למעבר הגבול שייח' חוסיין. בתקתוק מדהים של שעה לערך אנו מסיימים את הצד הירדני והצד הישראלי וגם את המסע המופלא שלנו.

אז'רק אל דרוז' - מצודה צלבנית עם היסטוריה מרשימה

אז'רק אל דרוז' - מצודה צלבנית עם היסטוריה מרשימהאז'רק אל דרוז' - מצודה צלבנית עם היסטוריה מרשימה

קצ'ר עמרה - וילה במדבר מתקופת שלטון בית אומיה

קצ'ר עמרה - וילה במדבר מתקופת שלטון בית אומיהקצ'ר עמרה - וילה במדבר מתקופת שלטון בית אומיה

קצ'ר חארנה - חאן דרכים על דרך החאג'

קצ'ר חארנה - חאן דרכים על דרך החאג'קצ'ר חארנה - חאן דרכים על דרך החאג'

מי נגח לי את המרצדס? או איזה ירדני עוצר ברמזור אדום? לכולם שלום!!

מי נגח לי את המרצדס? או איזה ירדני עוצר ברמזור אדום? לכולם שלום!!מי נגח לי את המרצדס? או איזה ירדני עוצר ברמזור אדום? לכולם שלום!!מי נגח לי את המרצדס? או איזה ירדני עוצר ברמזור אדום? לכולם שלום!!מי נגח לי את המרצדס? או איזה ירדני עוצר ברמזור אדום? לכולם שלום!!

התמונות של אלעד קורן

התמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורןהתמונות של אלעד קורן

הסרט של רודי אלמוג

שילוט דרכים

שילוט דרכיםשילוט דרכיםשילוט דרכיםשילוט דרכים

כמו כורדי בספרייה...

נשמע כמו התחלה של בדיחה... ונא לא להיעלב (החברה מהצד הכורדי) ואסביר בשביל כל מי שלא מבין (ולמעט יגאל שהמציא את הסלוגן - אף אחד לא הבין!). אז המסע בשלמותו וכל רגע ורגע לאורכו היו כמו כורדי בספריה - כלומר אין דברים כאלו!  

תודה רבה לכולם - בזכותכם אין דברים כאלו!

תודה רבה לכולם - בזכותכם אין דברים כאלו!תודה רבה לכולם - בזכותכם אין דברים כאלו!

קישורים לקריאה נוספת ולמסע הבא למזרח ירדן:

הרכבת החיג'אזית מצודות המדבר שבמזרח ירדן דרכי הנפט החוצות את ירדן מזרח תיכון חדש: השלל העירקי של מלחמת העולם הראשונה   קישור לפרטים למסע הבא למזרח ירדן

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

05 באפריל 2013 ב 18:56

חוויה מיוחדת עם קבוצה מיוחדת

כתבה יפה מאוד ומיוחדת, מבטאה במקצת את השמחה הכייף, החוויה שהיתה במסע הזה.
האווירה המחשמלת, הנופים האין סופיים, השקט, המדבר שמשנה צבעיו בכל רגע, פשוט אין מילים. ירדן בטוחה מאוד, הרגשתי שם בטוח מוגן ורצוי ע״י המקומיים, תודה רבה לעופר על מסע מיוחד, אבל תודה גדולה לחבורה המקסימה והאהובה שיצאנו יחד איתה.
אילן צור משתתף במסע.