שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > מרוקו

מרוקו פטרול - יומן מסע מיוחד במרוקו

יצאנו בחבורה קטנה למסע עמוס ומלא אתגרים בלב הרי האטלס. נהיגות ארוכות, עבירות, שבילים סחופים היו חלק מהתוכנית... אבל עבודה במכרה ברזל ושלג קל למרגלות הטובקאל היו רק חלק מהבלתי מתוכנן...

המשתתפים

המשתתפיםהמשתתפים

אז מה היה לנו שם?

נחתנו בקזבלנקה ולאחר עיכוב סטנדרטי בהנפקת ויזות הכניסה למרוקו יצאנו לדרך באוטובוס לעבר כפר קטן למרגלות הרי האטלס. באישון הלילה הגיעו רכבי הניסאן פטרול (קישור למבחן דרכים במרוקו) והצוות המרוקאי שליווה אותנו בטיול השטח. 4 ימים עמוסים ודחוסים עד אמצע הלילה, מלא חוויות והמון צילומים מקסימים. ולסיום ריאד מיוחד בלב העיר העתיקה של מרקש.

והרכבים המשתתפים - ניסאן פטרול

והרכבים המשתתפים - ניסאן פטרולוהרכבים המשתתפים - ניסאן פטרול

ההתחלה

ההתחלהההתחלהההתחלהההתחלהההתחלהההתחלהההתחלהההתחלה

היום הראשון - מטפסים על הרי האטלס

התחלנו בדמנאט - כפר קטן ומקסים למרגלות האטלס. טיפסנו בשבילים קטנים, חלקם לא לרכב למרגלות הכפרים הנדחים של ג'בל ראט - עולם הולך ונעלם בלי חשמל, מים זורמים רק בערוצי הנחלים ובלי קליטה סלולארית. את השקיעה ראינו ממעבר ההרים הגבוה (עדיין מושלג) של זוויה אחנסל ולאחר שעה וחצי הגענו לג'יט בטמגה. כולם שואלים מה זה ג'יט? - וכאן המקום לתרגם ג'יט = צימר. אבל צימר בכפר נידח במרוקו זה לא הצימר המוכר בגליל עם מסך פלסמה וג'קוזי בכל חדר. ג'יט במרוקו זה אירוח כפרי אוטנטי בתוך בית של מקומיים - ובמקרה של הג'יט בטמגה זהו ג'יט משופר בבית שנועד רק לאירוח כפרי, חדרי אירוח, חדר אוכל, מרפסת על הנהר הזורם ואפילו יש חמאם פרטי המזמין מקלחת...

תמונות מהיום הראשון בשטח

תמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטחתמונות מהיום הראשון בשטח

בדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושי

בדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושיבדרך העולה מעלה - לא רק הנוף משתנה אלא במיוחד הצביון האנושי

היום השני - מנסים לחצות את אסיף מלול

מכיוון שכבר ידעתי שערוץ הנחל הרחב של אסיף מלול חסום (קישור) ולא ניתן לעבור בו עם רכב, בכל זאת נסענו לראות את הערוץ הזורם בין הגדות המצוקיות - ועצם הנסיעה בתוכו שווה - גם אם צריך להסתובב ולחזור לאחור.   בכניסה לערוץ הנחל קופים זרקו עלינו אבנים ואנחנו זרקנו להם בחזרה בוטנים. בסופו של הערוץ (במקום של החסימה) ניסינו לבדוק את גובה המים אך בסופו של דבר הסתובבנו וחזרנו לאחור לכיוום טמגה. מטמגה ביצענו מעקף על דרך כפרית צרה, בין כפרים קטנים ומבודדים, המטפסת עד לדרך הראשית לאימילשיל שעל קו פרשת המים של האטלס הגבוה. הפסקת ערב באגודל, הכפר הגבוה על הרכס, וכהרגלנו הגענו בחושך למלון שבפתח קניון הטודרה.

תמונות מהיום השני בשטח

תמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטחתמונות מהיום השני בשטח

מעקף מצפון וממערב לאימלשיל

מעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשילמעקף מצפון וממערב לאימלשיל

היום השלישי - קניונים ומה שבניהם

קצת תיירות קונבנציואנלית על הבוקר - הליכה בקניון הטודרה בין דוכני הרוכלים, ערוץ הנחל הזורם והמערות החצובות בסלע. חציה של רכס ההרים הגבוה (ושיאו 2,800 מטרים) בין קניון הטודרה לקניון הדאדס בשטח בו חיים הברברים החיים בכוכים ובמערות. ירידה על הכביש המפותל והמדהים לתוך ערוץ הדאדס לגן הסלעים של הדאדס. ולסיום הגענו למלון בעיר הסרטים - ווארזאזת (בחושך כמובן).

תמונות מהיום השלישי בקניונים

תמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניוניםתמונות מהיום השלישי בקניונים

ממסמריר לקניון הדאדס

ממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדסממסמריר לקניון הדאדס

היום הרביעי - ארוך ועם הרבה הפתעות

יצאנו לדרך מוקדם בבוקר בידיעה שלפנינו יום ארוך וקשה שסופו (ע''פ תוכנית) בחצות הלילה במרקש - בהנחה שלא יהיו תקלות, הפתעות או בירבורים... אבל ההפתעות הן חלק בלתי נפרד מטיול שטח אתגרי... והן אלו היוצרות את החוויה המיוחדת והייחודית לכל טיול! בתחילת היום נסענו בשטח על שבילים לא לרכב, טיפסנו וירדנו בערוצי הנחלים למרגלות הטובקאל - פסגת הרי האטלס, חצינו כפרים מבודדים, תיקנו פנצ'רים ואכלנו לחמים טריים שהוכנו זה עתה - ממעשה ידי המקומיים. מכרה ברזל, בו כורים את המחצב, שנראה כמו אבקה שחורה,  מתוך בורות קטנים, חייב אותנו להיכנס ולרדת בסולם פנימה, לשתות תה עם הכורים וגם להפשיל שרוולים ולעבוד בתוכו עם פטיש האוויר... טיפוס רגלי תלול וארוך על הטובקאל הביא אותנו לאגם איפני - האגם הגבוה במרוקו - כשאוויר פסגות ושלג קל מנעים את זמננו ומקרר אותנו. שקשוקה טובה עם לחם טרי בבית של מקומי לעת ערב ומהשטח יצאנו רק בחושך.  עכשיו נשאר לנו כביש ארוך, מפותל ועמוס בתנועה העובר במעבר הרים של האטלס הגבוה ונמשך עד לאחר חצות הלילה. ובסופו של היום הפתעה אחרת: ''ריאד'' מיוחד (הסבר בהמשך) בלב הסימטאות של העיר העתיקה של מרקש.

החילוף בדרך....

החילוף בדרך....החילוף בדרך....

מכרה הברזל בפסגת הרי האטלס

מכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלסמכרה הברזל בפסגת הרי האטלס

אגם איפני למרגלות הטובקאל

אגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאלאגם איפני למרגלות הטובקאל

הריאד במרקש

מהשטח, הטבע אדיר העוצמה, הברברים תושבי ההרים הגבוהים ועומס החוויות וההרפתקאות לרוגע של לב העיר העתיקה במרקש.
את שני הלילות בילינו ב''ריאד'' עתיק-חדש בלב העיר העתיקה. שלווה פסטוראלית ומפנקת בטבורו של השוק העמוס של מרקש.
הריאד הוא מלון בוטיק שנבנה בתוך מספר בתים עתיקים בלב העיר העתיקה שכל מטרתו היא להעניק שלווה ורוגע ליושביו. כל חדר בריאד שונה ומיוחד ואנשיו אמונים על הפינוק והחוויה של אורחיו.
בין לבין הספקנו גם לטייל בתוך סמטאות העיר העתיקה, בשווקים, בין המסגדים וכמובן בבית הכנסת העתיק, שם פגשנו את אביי ואזאנא - יהודי מאמין החי לו בצרפת ושורשיו במרוקו, ופרנסתו מציורים מיוחדים הבנויים מפסוקי קודש (קישור לכתבה ציורים בפסוקים).
ארוחת ערב במסעדה מיוחדת (עם טאג'ין מסורתי כמובן) וקדימה לישראל ... ועל חווית הטיסה חזרה ארצה, נספר בהזדמנות אחרת...

בשוק של מרקש

בשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקשבשוק של מרקש

תודה ענקית למשתתפים ולהתראות במסע הבא...