שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

מסע ציד שיטפונות - נובמבר 2014

במוצאי שבת וביום ראשון החזאים היו ממש חד משמעיים - יום ג' אחה"צ לתוך יום ד' תגיע הסערה!
לא צריך יותר מזה כדי להחליט - יוצאים לציד שיטפונות!!
'מקפיצים' / מודיעים ל'כיתת הכוננות' לטיולי השיטפונות, אשר התגבשה מבעוד מועד, ויוצאים אל המדבר - לתור אחרי השיטפון...
הדריך : וייזל עדי

סרטון המשלב תמונות וסרטוני וידאו

הסערה תגיע ביום שלישי...

יום ראשון בערב ובחדשות קבעו חד משמעית - ''הסערה תגיע ביום שלישי אחה''צ ותימשך עד יום רביעי ואולי אף חמישי''. זה מה שצריך לשמוע כדי לקבל החלטה לצאת למסע של ציד שיטפונות. יש לזכור כי לא כל מזג אוויר סוער, גורר אחריו בהכרח, שיטפון. זה מאוד משנה איפה הגשם יורד ולמשך כמה זמן הוא יורד באותה הנקודה. נחל אוג מנקז את הגשמים שיורדים בירושלים, בעיקר במזרח ירושלים, השיטפון באגן של נחל אוג מגיע מהר יחסית בשל תלילותו של הנחל שמתחיל ברום של כ-800 מטרים בהרי ירושלים ומגיע עד מינוס 400 מטרים בים המלח - הפרש גבהים עצום! את המסע הפעם דווקא בחרתי להמר על איזור/החלק הדרומי של מדבר יהודה, מכאן שנחל אוג כלל לא היה בתוכנית למרות שידעתי בסבירות דיי גבוהה כי האוג יזרום - אבל אותי עניינו נחלי הדרום דווקא...

מצוק העתקים - תצפית לים המלח

מצוק העתקים - תצפית לים המלחמצוק העתקים - תצפית לים המלח

פשוט מבול

נקודת המפגש בעמק האלה הייתה גשומה במיוחד - פשוט מבול - יצאנו עם הרגשה שיש מצב שאנחנו נתקעים במדבר ומאחרים ביציאה. טיפסנו לגוש עציון ומזג האוויר התחיל להתייבש. גלשנו למדבר באזור מעלה עמוס וככל שהעמקנו במדבר כך הלך מזג האוויר והתחמם!! ממש אכזבה. במקומות עם קליטה בדקנו מכמ''ים, התעדכנו מאנשים בבית שיבדקו עבורנו מה מצב הגשמים בדרום ולבסוף הבנו כי באר שבע, יבשה לחלוטין, ערד אין על מה לדבר ובקיצור אגן הניקוז של דרום מדבר יהודה - יבש!!. בירור קטן העלה כי בירושלים מבול והחלטנו לגלוש לנחל חצצון ומשם צפונה לכיוון הקדרון והאוג תוך מעבר של נחל תקוע ונחל דרגה בתקווה לראות זרימה - לא שיטפון...ביקשנו רק זרימה!

נחל אוג

נחל אוגנחל אוג

הגשם פסק

בבית ספר שדה מצוקי דרגות התבשרנו כי הגשם בירושלים פסק - אכזב גדולה אך המשכנו וזכינו לראות זרימה חזקה בקדרון בדיוק במקום ששבת לפני כן חצה יחיאל, מדריך באתר השטח - קישור ליומני המסעות בארץ, עם שיירת מטיילים את הנחל ולא זרמו מים בכלל. המשמעות היא כי המדובר במי גשמים וגם העדר ריח הביוב בקדרון לא הותיר מקום לספק- אלו מי גשמים!!

החיוך חזר לפנים...

החיוך חזר לפנים והרכבים ממול דיווחו על זרימה יפה, לא חזקה במיוחד אבל יפה, בנחל אוג. קישור למסע דומה בדצמבר 2013 שהסתיים בחילוץ לילי באמצע הלילה כשהגענו לנחל אוג, החיוך היה מושלם! אכן זרימה יפה, הגשם החל לרדת עלינו. יצאנו מהרכים אחרי חציית הנחל לכיוון יציאת המים מהנקיק...כמה תמונות ותיעוד ומהר לפני רדת החשיכה עולים לאלמוג ושיחת סיכום בתחנת הדלק. היה כיף, ציפינו למשהו גדול יותר אבל ה'הוא למעלה' יש לו תוכניות משלו. מספר שעות לאחר סיום הטיול דווח על 2 מטיילים שחולצו כי נכנסו לנחל בזמן זרימה איטית ונתקעו כשהזרימה גברה - חילוץ של עשרות אלפי שקלים בגלל חוסר תשומת לב והעדר שיקול דעת.   חזרנו עייפים אך מרוצים!

לא להפריע יחיאל..

לא להפריע יחיאל..לא להפריע יחיאל..