שטח 4X4 > מסלולי טיול > נגב דרומה עד אילת

מסלול טיול בחולות הנגב - מגבולות לשונרה

טיול שבילים מהיר החוצה את "ים החולות" של הנגב. סכיני הדיונות של חולות חלוצה, הדיונה הגדולה של דקל, חולות עגור וחולות שונרה הם בליבו של המסלול שבתחילתו מצפה גבולות ולקראת סופו העיר הנבטית העתיקה - רחובות בנגב.

אבני דרך לאורך מסלול הטיול:

צאלים, גבולות, מצפה גבולות, הדיונה הגדולה של דקל, חולות חלוצה, הר קרן, חולות עגור, רחובות בנגב, נחל שונרה, חולות שונרה, שבטה.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול חולי ובעבירות קלה בחורף ועבירות בינונית בימי הקיץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות ג'יפונים ללא הילוך כוח.

המסלול עובר על שבילים ברורים ומסומנים כשמסביב השטח הינו שמורת טבע מוכרזת.

רב השטח משמש גם כשטחי אימונים של צה''ל, כאשר גם הצבא מקפיד לשמור על ערכי הטבע. החלק הצפוני של השמורה באזור ''הדיונה הגדולה של דקל'' לא מתוחזק עם סימון שבילים וכלי רכב נוסעים בו לכל עבר. ממרכז השטח ודרומה השבילים מסומנים ויש להקפיד שבעתיים על הדרכים בהם נוסעים.

בכל מקרה אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף או בצומח.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול עובר, כאמור, בלב שטחי אש מהפעילים של צה''ל ואפשרי לנסיעה רק בסופי שבוע או בחגים.

מומלץ לצאת לדרך עם שני כלי רכב וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 58 ק''מ והוא יארך כ-4 עד 6 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות באתרים.

שיטת הניווט לאורך מסלול הטיול:

המסלול מופיע בצורה של סיפור דרך עם 17 נקודות ציון ל-GPS בפורמט של נביגייד / Naviguide הניתנות להורדה בסוף כתבה זו.

הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.

מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000.

הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.

שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי אך אינו דרוש למי שמקפיד על סיפור הדרך.

יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים? איך מנווטים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך.

בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא.

שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר).

חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לכתבות הניווט באתר השטח

(מומלץ להתחיל עם כתבת ניווט מספר 1...)

הכנת אמצעים למסלול:

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים: מס' 13 ו- 16 (מישור חוף הנגב ו- חולות ורמות הנגב),

מצפן ומכשיר GPS - נוח כשיש,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון ליום מלא בשטח.

מספר טיפים לנהיגה בשטח חולי

נהיגה בחול היא חוויה נעימה לנוסעים ולנהג המכיר את רזי הנהיגה בחול אך ברגע אחד, של שקיעה בעומק החול, היא יכולה להפוך לחוויה מסוג אחר, יש יאמרו סיוט...

מכאן החשיבות של טיול בשני כלי רכב וציוד גרירה בסיסי, אך בדוק!

היה והחול רך ועמוק מומלץ להגדיל את שטח הפנים של הצמיגים ע''י הורדת אוויר. כמה להוריד? עד ללחץ של 15PSI בכל צמיג.

במהלך הנסיעה יש לשמור על רציפות בתנועה ומיעוט בתמרון בטח כשהחול עמוק. יש להקפיד לעצור במקומות הגבוהים כאשר פני הרכב לכיוון הירידה (כך קל להתחיל בתנועה).

יש להיזהר מתלוליות או שיחים, האוספים סביבם חול, היכולים להקפיץ את הרכב, להסיטו מהמסלול ואף לקרוע צמיג.

יש לשים לב בחציית ''סכיני הדיונות'' ולהפנות הגה ואת קדמת הרכב לכיוון הירידה ולא לצידה.

יש לשמור מרווח בין כלי הרכב בשיירה על מנת שלא שניהם ישקעו יחד.

טיפ נהיגה בשטח חולי

תחילת המסלול:

בצומת הכניסה לקיבוץ גבולות שעל כביש מספר 222 המחבר את צומת גבולות במערב (למי שמגיע מכיוון אשקלון) עם צומת צאלים במזרח (למי שמגיע מכיוון אופקים - באר שבע).

נ.צ. 1 - צומת הכניסה לגבולות

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים לכביש הנכנס לקיבוץ גבולות.

1.6 ק''מ, ממש לפני השער הצהוב של הקיבוץ, פונים ימינה עם הכביש / דרך והשלט ל''מצפה גבולות''.

2.3 ק''מ צומת T בו פונים שמאלה על הכביש לכיוון מצפה גבולות.

3.1 ק''מ צומת מצפה גבולות.

נ.צ. 2 - צומת המצפה

מתחילים ומאפסים מד אוץ

פונים שמאלה עם השלט לכיוון מצפה גבולות.

0.3 ק''מ צומת T על הגדר של הקיבוץ בו פונים ימינה ונוסעים עד לסוף הכביש.

0.7 ק''מ אתר מצפה גבולות - המצפה הוקם במטרה לשמור על אדמות שרכשה קק''ל בנגב והיה חלוץ ההתיישבות בנגב. גבולות הינו הראשון מבין ''שלושת המצפים'' שהוקמו בשנת 1943 בנגב והפך בסוף 1946 לקיבוץ גבולות. תושבי מצפה גבולות היוו את הגרעינים שהקימו ישובים וקיבוצים בארץ ובם את קיבוץ נירים, שהוקם במסגרת 11 הנקודות בשנת 1946.

אפשר לתאם סיור והפעלות במקום בתשלום סמלי מול רונית מקיבוץ גבולות 054-7919003

נ.צ. 3 - מצפה גבולות

מצפה גבולות 1943

מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943מצפה גבולות 1943

חוזרים לאחור

חוזרים כשלעומת שבאנו עד לצומת שבנ.צ. 2. 1.5 ק''מ נ.צ. 2 - צומת המצפה

פונים שמאלה ודרומה לשביל שבין השדות.

0.2 ק''מ סוף שביל הכורכר ותחילת שביל חולי כפול בכיוון דרום (הכורכר מתעקל שמאלה למצפה גבולות).

1 ק''מ חוצים כביש אספלט צר (בזהירות!!!) וממשיכים על השביל דרומה בין השדות.

1.7 ק''מ חוצים צומת שבילים ואת קוביית הבטון ועליה אזהרת ''שטח אש'' וממשיכים דרומה.

4.1 ק''מ צומת גדול מרובה שבילים. נ.צ. 4 - צומת שבילים

ממשיכים על השביל המרכזי ישר וימינה לכיוון דרום.

0.1 ק''מ צומת שבילים בו חוצים את הציר הצבאי המשולט: ״מורטיה״ וממשיכים ישר וימינה לציר ״מורחק״ - ציר ארוך וישר שהמשכו נראה למרחוק ולאורכו הרבה צמתים בהם יש להמשיך ישר.

8.3 ק''מ צומת שבילים גדול בו יש להמשיך ישר ודרומה עם השביל המתפתל בין דיונות החול.

9.3 ק''מ צומת שבילים בקצה הצפון מערבי של הדיונה הגדולה ושל המליחה הגדולה והשטוחה שמצפון לדיונה הגדולה.

נ.צ. 5 - צומת שבילים

פונים שמאלה על השביל לכיוון הדיונה הגדולה והמשטח הגדול שצפונית לה.

0.5 ק''מ צומת עם שביל המטפס ימינה על ולצידה של הדיונה הגדולה.

עולים למעלה, לראש הדיונה ופונים שמאלה ומזרחה לכיוון שיא הגובה של הדיונה.

0.8 ק''מ בראש הדיונה הגדולה של דקל.

נ.צ. 6 - ראש הדיונה הגדולה

ממשיכים ללא איפוס

יורדים למטה וצפונה לכיוון המשטח הגדול ופונים ימינה ומזרחה למרגלות הדיונה הגדולה עד לצומת שבילים ברור בה נראה לראשונה סימון השבילים האדום.

1.3 ק''מ צומת שבילים עם סימון שבילים אדום.

נ.צ. 7 - צומת שבילים

ממשיכים ללא איפוס

פונים שמאלה עם השביל המסומן באדום (הפנייה ימינה תכניס אתכם לתוך הדיונות).

1.1 ק''מ שביל ראשי מתחבר משמאל ויחד ממשיכים מזרחה.

1.3 ק''מ צומת שבילים עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 8 - צומת שבילים

פונים ימינה ודרומה עם השביל המסומן באדום (אין סימון בשטח).

0.1 ק''מ צומת בו פונים דרומה על השביל הישר והארוך המסומן באדום.

0.4 ק''מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר ודרומה - שימו לב בעליות, בירידות ובחציית ''הסכינים'' של הדיונות.

2.9 ק''מ חוצים צומת שבילים גדול בלב עמק רחב עם הסימון הצבאי של ''ציר מצדה''.

4.6 ק''מ כשעוצרים בראש הדיונה רואים מדרום את מקבץ האנטנות של הר קרן.

13.6 ק''מ צומת שבילים בנחל למרגלות הדיונות.

נ.צ. 9 - צומת שבילים

ממשיכים ישר ושמאלה בשביל שבתוך הערוץ.

0.1 ק''מ השביל פונה דרומה מטפס על הדיונה חוצה וממשיך דרומה לכיוון הר קרן.

1.9 ק''מ צומת שבילים גדול עם שבילים מסומנים באדום ובכחול.

נ.צ. 10 - צומת אדום כחול

פונים שמאלה לכיוון צפון מזרח עם סימון השבילים הכחול.

3.7 ק''מ צומת שבילים מסומנים בכחול ובירוק.

נ.צ. 11 - צומת כחול ירוק

פונים ימינה ודרום מזרחה על השביל המסומן בירוק לכיוון הגבעות הטרשיות.

1.6 ק''מ צומת T על הגבעה הטרשית במפגש שבילים ירוק ושחור.

נ.צ. 12 - צומת ירוק שחור

פונים ימינה עם השביל המסומן בשחור ומטפסים עוד מעלה עם השביל הראשי.

0.1 ק''מ צומת כמעט בשיא הגובה בו ממשיכים ישר, למעלה ושמאלה.

0.2 ק''מ שיא הגובה על קו פרשת המים, כמעט בנקודת הגובה 341 מטרים, ולאחריו ממשיכים ישר ודרומה בירידה.

0.4 ק''מ צומת V בחצי גובה השלוחה בו פונים ימינה לשביל שיורד לאוכף ועולה לקו הרכס הטרשי הבא.

0.7 ק''מ חוצים את קו הרכס דרומה ויורדים מטה עם השביל המסומן בשחור.

1.9 ק''מ צומת שבילי כורכר בכניסה לגן לאומי רחובות.

נ.צ. 13 - צומת שבילים

בצומת ממשיכים ישר ודרומה על השביל המרכזי והשחור (אין סימון בשטח).

0.8 ק''מ צומת שבילים מסומנים בשחור ובירוק בו ממשיכים ישר, דרומה ומזרחה על השחור.

1.3 ק''מ עוצרים לצד השברים מעל באר המים של רחובות בנגב.

נ.צ. 14 - רחובות בנגב

רחובות בנגב - שרידים של עיר נבטית ענקית בלב המדבר

זה הזמן לצאת ולטייל ברגל בתל החורבות של רחובות בנגב - העיר הנבטית הענקית, הייתה בירת המחוז של הנבטים בארץ ישראל, כיום רובה ממוטטת, קבורה תחת גלי האבנים וחולות עגור. רק מעט משרידי העיר נשתמרו: הכנסייה הגדולה, באר המים העמוקה, התיאטרון ועוד מספר מבני מגורים ומחסנים גדולים. סיור בין גלי החורבות וטיפוס לראש התל ימחיש לכם את גודל ופאר העיר העתיקה. רחובות בנגב ממוקמת על דרך הבשמים הנבטית המחברת את החיג'אז (חצי האי ערב) לנמל עזה. הדרך גם זכתה לכינוי ''דרך הצליינים'' שכן על דרך זו, בכיוון ההפוך, הלכו הצליינים שהגיעו מנמלי הים של אירופה בדרך להר משה (ג'בל מוסה / סנטה קטרינה) שבסיני. הדרך והערים הנבטיות שלאורכו הוכרו כאתרי מורשת עולמית על ידי אונסק''ו.

ממשיכים מזרחה על השביל המסומן בשחור, בדרך עמוסה ב ''פודרה'' למרגלות התל החרב ומקפידים לנסוע על השביל הקרוב לתל.

1 ק''מ צומת שבילים בו פונים ימינה לכיוון עץ השיטה הבודד.

1.1 ק''מ עץ שיטה על השביל המסומן בכחול.

נ.צ. 15 - עץ שיטה

פונים ימינה ודרומה לשביל הכחול במרכזו של נחל שונרה.

0.7 ק''מ צומת שבילים בלב הערוץ הרחב בו ממשיכים ישר ודרומה עם הערוץ ולכיוון סוללות העפר.

השביל והסימון לא ברור אך יש להיצמד לגדה הימנית שלמרגלות שלוחות הסלע.

אם תשימו לב תבחינו כי הדרך חוצה שרידי טרסות עתיקות שנועדו ל''תפוס'' סחף ומים בערוץ הנחל.

2.4 ק''מ חוצים שביל וערוץ וממשיכים דרומה על השביל הטרשי המסומן בכחול.

3.3 ק''מ צומת בנחל בו פונים שמאלה למרכז הערוץ.

3.4 ק''מ פונים ימינה לכיוון עץ השיטה הבודד של נחל שונרה כשבאופק רואים את האנטנות של הר קרן.

3.7 עץ השיטה של נחל שונרה (מקום מצוין לעצירת צהרים / קפה) בו ממשיכים דרום מערבה על השביל החולי שבמרכז הערוץ.

4.2 ק''מ צומת T במפגש שבילים מסומנים כחול ואדום.

נ.צ. 16 - צומת כחול אדום

פונים שמאלה לכיוון דרום מזרח על הציר המסומן באדום.

0.6 חוצים את צומת השבילים הנקראים ''מצדה'' ו-''צורט'' וממשיכים ישר לכיוון דרום מזרחה על השביל המסומן באדום (על ציר ''צורט'').

1.6 ק''מ חוצים גבעה טרשית וממשיכים על השביל המסומן באדום שהופך חולי עד שמגיעים לכביש.

יש לנסוע כל הדרך ישר על השביל המרכזי, להתעלם מהצמתים והפניות ולשים לב לירידות החדות בדיונות.

7.5 ק''מ סוף השביל למרגלות מעקה הבטיחות של כביש 211 - הכביש המחבר בין צומת טללים לצומת שבטה וצומת קציעות ונצנה.

נ.צ. 17 - כביש 211

עד כאן כ-58 ק''מ של מסלול חולות

פונים ימינה למרגלות גדר הבטיחות ובסופה שמאלה לעלות על הכביש (בזהירות!!!).

ימינה על כביש 211 לכיוון שבטה, נצנה, עזוז וכמהין.

שמאלה, 16.8 ק''מ עד לצומת טללים שעל כביש 40 ומשם לכל מקום אחר בארץ.

להתראות בטיול הבא...

עופר

עד כאן כ-58 ק''מ של מסלול חולות

מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול (צפון) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000

מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000מפת המסלול (דרום) בקנה מידה של 1/250,000

רשימת נקודות ציון וקובץ למחשב ברשת ישראל ישנה

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד / Naviguide או עמוד ענן.

לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.