שטח 4X4 > יומני מסע בעולם > ירדן

ירדן בטיול ג'יפים - פסח 2015

יצאנו לשלושה ימים של טיול ג'יפים לעבר המדבר הדרומי של ירדן - ואדי ראם וארץ הקשתות, טיפסנו על מצוק ההעתקים הירדני וביקרנו בעיר הבירה הנבטית - פטרה ולסיום ירדנו על דרך הבשמים לעבר הערבה הירדנית, ביקרנו בואדי חסה הזורם וסיימנו במעבר הגבול הצפוני המקביל לבית שאן.
צילם: אודי פרץ והמטיילים

על הקשת של ג'בל בורדה

תחילתו של טיול...

מפגש הכנה באתר השטח בתל אביב כשבועיים לפני היציאה מפגיש אותנו עם מטיילים מוכרים, יותר או פחות, שלא (או כמעט שלא) מכירים אחד את השני. אמיר, במשרד של אתר השטח, ''מרכיב'' קבוצה לפי מאייפנים דומים של מטיילים, מכין באמצעות השותפים בירדן ויזה קבוצתית לירדן. עוד קצת הכנות הקשורות לכלי הרכב והכנת הרישיונות למעבר הגבול וקדימה לדרך... מתחילים להתרגש!

על ולמרגלות הקשת הגדולה של ג'בל חרז'ה

היום הראשון לטיול בירדן

למחרת החג הראשון אנו נפגשים מוקדם בבוקר במעבר הגבול בערבה, המעבר כמעט שומם ואנו מסיימים מהר את ''החלק הישראלי'' ועוברים יחד כקבוצה לירדן. עוד לפני שאנו נכנסים ל''זמן ירדן'' אנו (כמעט) מסיימים להעביר את כל עשרת כלי הרכב בקבוצה בכשעה של מסמכים, החלפת מספרי רישוי ותשלומים ואז... המחשב בתחנת המעבר האחרונה נתקע! אנו מתעכבים לאיזה שעה נוספת עד אשר פותרים את הבעייה וקדימה לעקבה. ארוחת בוקר-צהרים בקומת המשפחות של הפלאפל הכי טוב בעיר ואנו יוצאים לדרך בשיירה ארוכה לעבר המדבר הדרומי. הדיונה הראשונה מקבל את פנינו בשמחה, בהתחלה קצת שוקעים ובהמשך לומדים את רזי הנהיגה בחולות ועל הדיונות. עוד שבילים חוליים, עוד דיונות ועוד מליחות - משטחים כמעט מפולסים ומאוד מהירים, וגם קצת מהרכבת החיג'אזית, ומבעיות המים בירדן ולסיום השטח שקיעה מעל ואדי ראם מהדיונה הגדולה. לאחר חשיכה, כמיטב המסורת, אנו מגיעים למאהל - מקלחת (חמה!), אוכל טעים היוצא מהאדמה (מטפונה) ושינה טובה באוהלים (בונגלוסים בשביל הדיוק). לילה טוב ואדי ראם.

מתחילים באימון נהיגה בירידה ובעלייה על הדיונות

שקיעה מעל ואדי ראם

לילה ובוקר במאהל

לילה ובוקר במאהל לילה ובוקר במאהל לילה ובוקר במאהל לילה ובוקר במאהל לילה ובוקר במאהל לילה ובוקר במאהל

היום השני לטיול בירדן עם שיא גינס חדש!

בוקר מקסים עולה על המאהל, ארוחת בוקר ונפרדים מהמארחים שלנו. שבילים חולים ודיונה לחימום בדרך לשער השמורה של ואדי ראם. תצפית על ג'בל ראם, ג'בל אום-עשרין ושבעת עמודי החוכמה של לורנס. סרטון קצר שמרכז המבקרים מכניס אותנו לאווירה ואנו יוצאים גם כלי הרכב לתוך ואדי ראם. תחנה ראשונה היא בנקיק (קניון) עם הכתובות העתיקות - חאז-עלי. לאחריו טיפסנו למעיין של עין אל-קטר וזכינו לראות שיירת גמלים המגיעה לשתות מהמעין המיוחד. המשכנו בדיונות לעבר הקשת המיוחדת של ג'בל בורדה ולאחר נסיעה בסיק אל באר (המעבר הסודי) חזרנו צפונה לקע דייסה. ארוחת צהרים במסעדה מקומית בדייסה מפתיע את בעל הבית בכמות האורחים ואנו ב''שיטה הרגילה'' מזרזים ועוזרים בניהול הארוחה הטעימה (הכי טעימה!). יוצאים צפונה לעבר ארץ הקשתות ותוך חצי דקה מצליחים לשבור את שיא גינס בקריעת צמיגים:
4 צמיגים בפחות מחצי דקה! הישג כביר!! ועכשיו צריך להתארגן הלאה. עזרה מחברים לשיירה, אילתורים, פנצ'ריה מקומית וטורניר שש-בש עושים את העבודה ואנו ממשיכים צפונה לקשתות של חרז'ה. הקשת הקטנה בשקיעה מקסימה ובאור אחרון אנו נכנסים עם הג'יפים תחת הקשת הגדולה לצילום המסורתי. עם אור אחרון יוצאים מהשטח ועולים על דרך המלך להמשך תיקוני הצמיגים וניפוח אוויר. צפונה על דרך המלך מטפסים את ראס-אל נקב לעבר פטרה. ארוחת ערב, מקלחת חמה ושינה טובה מסיימים יום עמוס.

היום השלישי לטיול בירדן ושיאו באוצר של פטרה

לאחר ארוחת בוקר במלון יצאנו ברגל לעבר השער של פטרה. הסבר קצר ועם המדריך הירדני יורדים לצידו של ואדי מוסה ושביל הסוסים ולאחר מכן בתוך הסיק הצר לעבר האוצר של פטרה - מדהים! בחזרה נסענו לתדלק בוואדי מוסה, ארוחת צהרים במסעדה בכפר ויוצאים לאורך מצוק ההעתקים הירדני לכיוון דרך הבשמים של הנבטים. הדרך מקסימה ומלאה בצבעים עזים של אדום (מהסלע) וירוק (מהפריחה של סוף החורף). ואדי נמלה, צר בחלקו, יורד לעבר הערבה. בדרך עצרנו לתצפית וקצת הסברים (נבטים, גיאולוגיה וקצת חיבור להווה). קישור לכתבה על הנבטים על כביש הערבה הירדני נסענו צפונה בירידה לים המלח. וכך משיא גובה של 1,600 מטרים שחצינו אתמול בראש המצוק, אנו יורדים למינוס 400 מטרים ועוד קצת... ואדי חסה זורם ומימיו זכים. אנו משפריצים קצת מים ופוגשים ישראלים המגיעים בהליכה רגלית מראש הנחל. חוזרים לכביש הראשי וממשיכים צפונה על הדרך - ים המלח, שפך הירדן ודרך הכפרים של בקעת הירדן מגיעים עם חשיכה למעבר הגבול. לבד ודי במהירות מסיימים את המעבר הירדני והישראלי. חיבוקים, נשיקות ונפרדים בדרך הבייתה.

האוצר של פטרה

פטרה - בירת הנבטים

פטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטיםפטרה - בירת הנבטים

היום לפני 59 שנים

עוד קצת תמונות משלושת ימי הטיול

עוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיולעוד קצת תמונות משלושת ימי הטיול

בקשת הקטנה של ג'בל חרז'ה

תודה רבה לכל המשתתפים ולהתראות בשטח...