שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: אודי Audi Q7

עשור אחרי הצגת הדור הראשון, מוצג הדור השני של רכב הפנאי הגדול של אודי, ומציג התקדמות אדירה

 

קפיצה בזמן

 

 

אם קניתם את האודי Q7 הקודמת בגלל אפקט ההגעה המרשים שלה (במיוחד בגרסאות המאופרות שנמכרו כאן בסוף חיי הדגם), יש סיכוי שתפספסו את הדגם החדש באולם התצוגה. הוא פשוט לא נראה כצאצא של אותו תפלץ.

מבחני דרכים נוספים של אודי:

מבחן דרכים אאודי Audi Q3 RS

מבחן דרכים אאודי AUDI Q3

מבחן דרכים: אאודי Audi Q5

אאודי AUDI Q7 3.0 TDI

 

במפגש הראשון עם המכוניות, בשדה התעופה בסיון שבשוויץ, הן נראו קטנות משמעותית והרבה פחות מאיימות בהשוואה לדור הקודם. מזווית מסוימות ה-Q7 החדש נראה כמו גרסה מודרנית לאולרואד, גרסה מוגבהת וכפולת הנעה ל-A6 סטיישן, שהגיעה ארצה בסוף שנות ה-90'.

זה בולט במיוחד במבט מהצד – איכשהו העיצוב המעודכן מצליח לגרום לרכב המאוד גדול הזה להרגיש לא מאיים, יותר משפחתי ונעים. מלפנים הוא עדיין מרשים, בזכות הגריל העצום ופנסי הכל-לד האופציונאליים (קסנון כסטנדרט), וגם מאחור העיצוב מרשים. הרכב הכחול, שמופיע בתמונות שכאן, מצויד בחישוקי ''20, שנראים רגילים ולא מאיימים מתחת ל-Q7 (''18 הוא הסטנדרט, ורק רכב בודד בהשקה צויד ב-''21, שמילאו את בתי הגלגלים בצורה מרשימה).

זה רכב נאה בסה''כ, כל עוד אתם לא שואפים למשוך מבטים ברחוב. העיצוב החדש משדר שמושיות והיגיון, פחות אגרסיביות. האם זה מה שיגרום ליותר לקוחות של מכוניות סאלון לבצע את המעבר?

 

ה-Q החדש מעט קטן יותר מהקודם, אם כי מדובר בפערים פחות גדולים ממה שנדמה ממבט ראשון. יש, קצת, פחות מהכל – 3.9 ס''מ באורך, 1.3 ס''מ ברוחב, 3.2 ס''מ בגובה וכס''מ בבסיס הגלגלים.

מה שאומר שה-Q7 הוא עדיין ''ג'מוס'', עם מעל 5 מ' אורך, קצת פחות משני מטר רוחב וגובה של 1.74 מ'. הירידה הגדולה נמצאת בנתון המשקל, עם ירידה מאוד מרשימה שמגיעה עד ל-325 ק''ג בהשוואה לדור היוצא, בגרסה מקבילה, וזה נתון מרשים לכל הדעות.

אודי הורידו משקל מכל דבר שרק תרצו, 19 ק''ג פחות במושבים, 71 ק''ג פחות מהגוף, כמה עשרות ק''ג מהמתלים ועוד. אחרי הדיאטה, גרסאות הבסיס מגרדות 2 טון – מלמטה.

 

אחרי הרושם הלא מזיק של העיצוב החיצוני, תא הנוסעים מרשים מאוד – הרבה יותר משל הדור היוצא. כמקובל בהשקות, מרבית המכונית נראו כאילו שדדו את כל רשימת האופציות. וזו רשימה ארוכה כמו פקק באיילון ב-8 בבוקר.

מה ברשימה? מסך של ''12.3 כלוח מחוונים (ועוד הרבה יותר), אלקנטרה על התקרה (נראה נהדר), ריפודי עור, תאורת לד ומערכת קול של באנג אנד אולפסן (אופציה מאוד יקרה), שהיא אחת מהטובות ביותר ששמעתי אי פעם.

במרכז תמצאו מסך דק ונאה שמציג את הניווט ושלל המערכות; השליטה במערכות אלו נעשית דרך ממשק ה-MMI המוכר של אודי, הכולל משטח מגע קטן עליו אפשר לצייר ספרות לחיוג בטלפון, והוא מסייע גם לביצוע פעולות נוספות במערכת.

 

יש גם תצוגה עילית (מעולה), אפשרות לשיקוף של טלפון חכם (אנדרואיד או איפון) ובקיצור, הכל מהכל.

עוד רשימה ארוכה במיוחד מוצעת בנושא מערכות הבטיחות: התרעה על עייפות נהג ובלימה אוטונומית עד 85 קמ''ש, כאשר מתחת ל-40 קמ''ש המערכת גם אמורה למנוע תאונה, ולא רק לצמצם נזקים, הן סטנדרט.

מה באופציות? שמירת נתיב אקטיבית, ניטור שטחים מתים במראות, התרעת תנועה חוצה ברוורס ובחציה של צומת, זיהוי הולכי רגל, חנייה אוטומטית (כולל עם נגרר), בקרת שיוט אקטיבית ונסיעת פקקים אוטונומית. 

 

המרווח מלפנים מעולה, כמצופה, ומרשים בממד הרוחב. בשורה השנייה המרווח מצוין גם כן, כאשר כל מושב ניתן לכוונון לפנים-אחור ולשנות את זווית המשענת.

גרסאות השבעה מושבים מציעות שורה שלישית הנפתחת ונסגרת חשמלית (בדומה לדלת תא המטען) כסטנדרט, עם כפתורי תפעול בתא הנוסעים או בתא המטען.

אבל המושבים עצמם נמוכים יחסית, ויתאימו יותר לילדים, או מבוגרים נמוכים. אודי מתגאים בכך שיש ברכב לא פחות משישה חיבורי איזופיקס – ואודה כי הרעיון של נהיגה ברכב עם שישה ילדים קטנים קצת מפחיד. השניים הפרטיים שלי מרימים את הגג של האוטו מצוין.

 

ה-Q7 מוצעת כרגע עם שלושה מנועים, שני דיזלים בנפח 3.0 ל', הראשון מספק 218 כ''ס ו-51 קג''מ  (7.4 ש' למאה קמ''ש) והשני מציע 272 כ''ס ו-61.2 קג''מ (6.3 ש' למאה).

בנוסף יש מנוע בנזין 3.0 ל' מוגדש המספק 333 כ''ס ו-44.9 קג''מ (6.1 ש' למאה). כל המנועים משודכים לתיבת הילוכים אוטומטית עם 8 היל', ובעלי הנעה כפולה.

אודי מתגאה בהפחתת צריכת הדלק בשיעור של עד %28 בהשוואה לדור היוצא. לא מפתיע בהתחשב בחיסכון במשקל. בשנה הבאה תצטרף גרסת פלאג-אין היבריד דיזל (3.0 ל') עם הספק משולב של 373 כ''ס ויכולת לנוע בכח החשמל 56 ק''מ, מה שמסביר נתון צריכת דלק משולב (במעבדה) של 58.8 ק''מ/ל'.

 

התחלתי את הנסיעה ב-Q7 ממושב הנוסע, מתרשם לטובה מתא הנוסעים ומהנוחות. נסייג שכל המכוניות בהשקה היו עם מתלי אוויר, שיוצעו בארץ רק כאופציה.

הם סופגים נהדר, ולמרות חישוקי ''20, נוחות הנסיעה במצב הנוחות/הרגיל של המתלים היא טובה מאוד. נכון שכבישי שוויץ הם לא האתגר הקלאסי, אבל הצלחנו למצוא שיבושים, איתם התמודד הרכב בצורה מרשימה.

מה שהרשים לא פחות היה השקט בתא הנוסעים, גם בזכות חלונות כפולים, והתוצאה היתה נסיעה רגועה ושקטה,  אולי גם בזכות אספלט שקט יותר מהמקובל בארץ.

 

אחרי כחמישים ק''מ – ההשקה הזו לא הצטיינה בזמן נהיגה רב – הגיע תורי לשבת מאחורי ההגה הנאה של גרסת הבנזין. מה שמרשים בנהיגה הוא פחות מה שיש (333 כ''ס) ויותר מה שאין (כמה מאות ק''ג פחות).

הודות לחיסכון במשקל ה-Q7 מרגיש הרבה יותר קליל מהדור הקודם, וזה מאוד מורגש. המכונית צוברת מהירות בקלות מרשימה, ואין ספק שמדובר באוטו זריז, אבל ציפיתי לקצת יותר מחץ עם נתון הספק כזה.

כמובן שיש שפע של כח, שזמין תמיד, אבל חסרה איזו בעיטה בריאה בגב, אולי בגלל אספקת הכח הלינארית.

 

אחרי הפסקת הצהריים אני מקבל את המפתחות לגרסת הדיזל הבכירה, אומנם קצת פחות חזקה מהבנזין (61 כ''ס), אבל עם יותר מומנט (יתרון של 16.3 קג''מ, יותר ממה שיש למאזדה 3 להשוואה) שמגיע יותר מוקדם. וזה חשוב לנסיעה רגועה ברכב ששוקל כשני טון, בלי נוסעים. מנוע הדיזל שקט יחסית, אם כי עם חלונות פתוחים לא יהיה לכם ספק איזה דלק הוא שותה. אבל הצליל לא מטרטר, והאופי של מנוע הדיזל מרגיש מתאים יותר למכונית הזו. היא מרגישה יותר קלילה, והתחושה מאוד נעימה ורגועה.

 

 

גם כאן אין תחושה של פאנץ' מהמנוע, כמו שהרגשנו למשל ב-X6 עם המנוע המקביל, במיוחד במהירויות נמוכות. אבל מצד שני – כמו בבנזין, הכח תמיד כאן, ואם תרצו תוכלו להיות מהירים מאוד מבלי להרגיש שאימצתם את הרכב. המסלול לא הציע חלק דינאמי משמעותי, ולכן נצטרך להסתפק באמירה כי ההגה קל מדי (בעיקר במצב 'נוחות') והתחושה הכללית מאוד מנותקת, כאילו נוהגים ברכב בשלט רחוק. מרבית המכוניות היו מצוידות בהיגוי לארבעת הגלגלים, שמקטין את קוטר הסיבוב ועוזרת ליציבות. זה עובד יפה ומורגש, אבל המערכת לא צפויה להגיע אלינו (רק בהזמנה מיוחדת, ומדובר באופציה לא זולה). ביום האחרון הצלחתי לגנוב את גרסת הדיזל הבסיסית לסיבוב קצרצר. מהמעט שנהגתי התרשמתי שהיא בפירוש חלשה יותר מהדיזל הבכיר, אבל בהחלט מספיקה בפני עצמה, ובמחיר הנכון נראה שהיא יכולה להוות גרסת כניסה הגיונית ל-Q7.

 

 

קפיצת מדרגה

 

 

ה-Q7 החדש מציע עיצוב עדין מבעבר, אולי עדין מדי, במיוחד במבט מהצד, ואין ספק שהוא פחות מרשים למראה מהדור הקודם.

למרות זאת, דעו שבמציאות הוא מעט נאה יותר מאשר בתמונות. מלבד עניין העיצוב, שהוא בכל מקרה סובייקטיבי, רושם ה-Q7 קפיצה אדירה בכל סעיף שרק תרצו: בנוחות, בשקט, במראה תא הנוסעים, באבזור (ובעיקר אבזור הבטיחות) ובהידור.

המנועים טובים, (גם אם ציפיתי למעט יותר מחץ) ושקטים, ובכלל חווית הנהיגה כאן היא רגועה ונעימה, גם אם לא דינאמית. כך שהרושם שהשאיר עלי ה-Q7, במסגרת המאוד מוגבלת של ההשקה הזו, היה חיובי בהחלט.

עכשיו נשאר לחכות להתרשמות מעמיקה יותר במבחן המקומי.

 

אודי Q7 3.0 ל' TDI (3.0 ל' TFSI)

 

 

מנוע

מנוע טורבו-דיזל, אורכי, 2967 סמ''ק (2995 סמ''ק)

תזמון גל זיזים עילי כפול, 24 שס', תזמון משתנה

הספק/סל''ד 272 כ''ס/3250-4250
(333 כ''ס/5500-6500)

מומנט/סל''ד 61.2 קג''מ/1500-3000
(44.9 קג''מ/2900-5300)

מרכב

הנעה כפולה קבועה

הילוכים אוטו', 8 היל'

מתלה ק'/א' רב חיבורי, מוט מייצב, מתלי אוויר

בלמים ק'/א' דיסקים מאווררים

מערכות עזר שמירת נתיב, ניטור שטחים מתים, תנועה חוצה, בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית ועוד

צמיגים 285/45-20

מידות

בסיס גלגלים 299.4 ס''מ

אxרxג 505.2x196.8x174.1 ס''מ

משקל 2060 ק''ג (2030 ק''ג)

נפח תא מטען 770 ל'

מהירות מרבית (יצרן) 234 קמ''ש (250 קמ''ש)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 6.4 שנ' (6.3 ש')

צריכת דלק (יצרן) 16.9 ק''מ/ל' (12.6 ק''מ/ל')

מחיר

מחיר טרם נקבע

אחריות 36 חודשים

תגובות

0 תגובות