שטח 4X4 > יומני מסע בארץ > טיולים ומסעות בארץ

טיול מועדון ג'יפ בחולות הנגב המערבי דצמבר 2015

נסיעה בחולות הנגב בעונת החורף מלבבת במיוחד שכן היא מזמנת ביחד נסיעת שטח "כייפית" ביחד עם "מדבר מתעורר" רצוף פרחים וירק. המסלול עבר דרך שרידי הערים הנבטיות חלוצה רחובות בנגב ושבטה, משולש של 300,000 דונם שהנבטים בתקופה החקלאית שלהם עיבדו וגידלו מיני ירקות פירות וחיטה האופיינים לדרום שפלת החוף. יום של מזג אויר נפלא שמש חורפית נעימה בריזה קלה ושמיים כחולים.

תחנה ראשונה נחל סכר ושעשועי דיונות.

נקודת המפגש - תחנת הדלק פז ליד רמת חובב. שם תדריך בוקר הקטנת לחץ אויר בצמיגים ויורדים ישירות אל השביל החולי המוליך בין עצי שיטה וקזוארינה אלי נחל סכר. נחל סכר באזור הגבעות שליד רמת חובב עמוק באופן מפתיע ודפנותיו תלולים למדי. 
חלק מקירותיו הסלעיים נכבש עי חולות נודדים הלו הן הדיונות המפורסמות. החברים השתעשעו באיתגור הג'יפים מן הדגמים השונים של המועדון בכיבוש הדיונות.

עוד קצת ו... למעלה

עוד קצת ו... למעלהעוד קצת ו... למעלה

שוב ושוב

שוב ושובשוב ושוב

שיט בחולות לעבר "אי" ירוק לארוחת בוקר

הדרך מן הנחל מובילה על גלי החולות נסיעה נעימה ללא טילטולים וללא חבטות כאשר הג'יפים הנוסעים על כריות אויר של הצמיגים בלחץ מופחת מתנהגים כמו סירות מרוץ בים גלי. 
באופק נראה אי ירוק גבעה שעליה עצי שיטה שמהווה יעד לשייטת לעגון לצורך ארוחת הבוקר.

דרך החולות

דרך החולותדרך החולות

עוגנים לארוחת בוקר

עוגנים לארוחת בוקרעוגנים לארוחת בוקר

קפה מאפה וסיפור

קפה מאפה וסיפורקפה מאפה וסיפור

חציית ים החולות שבין נחל באר שבע לנחל הבשור

המשימה הבאה: חציית ים החולות שבין נחל באר שבע לנחל הבשור. הכיוון דרום מערבה כשר כיוון הדיונות די במקביל עובדה המובילה לנסיעה מתפתלת למרגלות דיונות ולא חצייתן. כך או כך נסיעה רכה בחולות שמש נעימה שמיים כחולים ופרחים לרוב בצידי השביל.

כניסה לים החולות

כניסה לים החולותכניסה לים החולות

הכיוון ימה וקדמה

הכיוון ימה וקדמההכיוון ימה וקדמה

אל חורבות חלוצה

היעד חורבות חלוצה
חלוצה היתה אחת הערים שנבנו עי הנבטים בתקופה האורבנית שלהם (בשלהי המאה הראשונה לפני הספירה ותחילת ספירת הנוצרים) 
לאחר שהרומאים החריבו ושרפו את תחנות הדרכים שלאורך דרך הבשמים הידוע לכל עברו הנבטים בלית ברירה להתיישבות וחקלאות. 
הם בנו ערים, ועיבדו אדמות חקלאיות בשיטות שלא היו ידועות לתושבים האחרים באותה העת והצליחו לגדל גידולים האופיינים לאזורים שבהן יורדים 300 ממ גשם בשנה באזורי הנגב הצפוני שבו יורדים רק 100 ממ גשם בשנה. האזור בו אנו מטיילים רווי בשרידי החקלאות הזו סכרים ותעלות המנקזים שטחים גדולים לחלקות קטנות. בחורבות חלוצה עצירה לסיפורי הנבטים.

הכיתה בשעור אודות הנבטים בחורבות חלוצה

הכיתה בשעור אודות הנבטים בחורבות חלוצההכיתה בשעור אודות הנבטים בחורבות חלוצה

בדרך "הצליינים"

הדרך מחלוצה מערבה לעבר מצרים נקראת דרך הצליינים על שום היותה הנתיב בו עלו המליינים ממצרים לעבר המקומות הקדושים בארץ ישראל המקראית.
הדרך רובה באפיקי נחלים קטנים חוצה את השטחים החקלאיים של הנבטים ומדלגת ללא הרף על גבי שרידי הסכרים שהחקלאים הנבטים החרוצים בנו לפני 2,000 שנה.
לאחר השרידים של המקום שנקרא רחובות בנגב מתפתלת שוב הדרך בין חוליות שהן הגבול של ים החולות המערבי חולות שונרא. לשם פעמינו.

בדרך "הצליינים"

בדרך "הצליינים"בדרך

חולות שונרא

חולות שונרא מכסים אל כל אזור צפון הנגב המערבי בין גוש קטיף ונחל לבן. חולות שונרא הן חולות נודדים ונראים כמו הגלים בים התיכון ביום סערה. כל שתיים שלוש דקות מגיע גל גבוה שמתרומם מעל פני המים כך שבין כל חזית גל משהוא כמו 500 מטר. בים החולות המרחק בין חזיתות הגלים הללו שהן למעשה הדיונות מרחק של קמ אחד לפעמים שניים. הדרך מובילה מערבה - דרום מערבה ועל כן חוצה את הדיונות כמו אותן גלשני גלים וגלשני רוח הקופצים על כרבולות המים. חציית הדיונות היתה חוויה אדירה וכולם רוו ממנה הנאה גדולה.

חוצים את ים הדיונות של חולות שונרא

חוצים את ים הדיונות של חולות שונראחוצים את ים הדיונות של חולות שונרא

כמו גלשני הגלים

כמו גלשני הגליםכמו גלשני הגלים

עצירת צילום בטרם גלישת הדיונה לתחתית המורד

עצירת צילום בטרם גלישת הדיונה לתחתית המורדעצירת צילום בטרם גלישת הדיונה לתחתית המורד

במחצית הדרך

במחצית הדרך בינות לדיונות המתרוממות אל על נמצאה פיסת קרקע לארוחת צהרים ודיון סוער בעינייני דיומא.

חניית יום

חניית יוםחניית יום

הירידה לנחל לבן

הירידה לנחל לבןהירידה לנחל לבן

בנחל לבן

בנחל לבןבנחל לבן

נחל לבן והסיום בכביש ניצנה

חולות שונרא מסתיימים לגדותיו של נחל לבן. שם גלשנו לאפיק הנחל ונסענו לאורכו בקטע שהקניון צר ועמוק ומורדותיו משרים הוד ועוצמה. מעט נסיעה טכנית זהירה עם צמיגים בלחץ נמוך בינות לחלוקי הנחל הענקיים כמעט בגודל אבטיח בינוני. מעט מדרגות קטנות סלעיות ושוב אנו על מורדות החוליים של הנחל בדש של חולות נינה. נסיעה של חוצה דיונות הפעם לא מרשימות אך עדיין משנות זווית הגבהה פלוס 30 ומינוס 30 מעלות והנה אנו בעת ובעונה אחת בסוף המסלול ובסופו של היום. יום של כיף בין החולות. לכל יומני המסעות הקודמים של מועדון ג'יפ - הקליקו כאן לטיולים הבאים של מועדון ג'יפ - הקליקו כאן לטיולים הבאים של מועדון ג'יפ רנגלר רוביקון - הקליקו כאן לדף מועדון ג'יפ - הקליקו כאן

תגובות

1 תגובות

1

eli1700

13 בינואר 2016 ב 18:23

חוויה

תודה לאמיר על ההסברים המפורטים במהלך הטיול ועל חווית הנהיגה בדיונות.