שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים: טויוטה היילקס 2016 TOYOTA Hilux

טויוטה היילקס הוא טנדר מוכר בכל העולם. אין פינה קשוחה על הכדור, שלא מסתובב בה איזשהו היילקס, חד קבינה, דבל קבינה, סגור, פתוח, לפעמים עם מכונת ירייה או בלעדיה...
לאורך השנים, עמד ההיילקס בגבורה במתחרים שניסו, ללא הצלחה, להדיח אותו מראשות טבלת המכירות של רכבי העבודה היפנים. בשנים האחרונות, נראה שאלה הצליחו לנגוס במעמדו ואף הקדימו אותו בתחומים מסוימים. בכורת ההיילקס החלה להתערער. ההיילקס החדש משיב מלחמה שערה ושולף לצורך כך קלפים חדשים.

יצאנו לבדוק, מה עומד מאחורי ההיילקס החדש, של שנת 2016.

image

היילקס INVINCIBLE

ההיילקס הנוכחי הוא הדור השמיני של ההיילקס. מהנדסי טויוטה תכננו (ותכננו מחדש) אותו לאורך שנים. על מנת להתאימו לצרכי הלקוח, ביקרו מהנדסי היצרן ב - 125 מדינות ברחבי העולם (כולל בארץ הקודש), בחנו את התנאים בהם יצטרך ההיילקס לתפקד, קיבלו משובים מהלקוחות ותכננו אותו בהתאם. הדגם הנוכחי בא לעדכן ולחדש את הדגם היוצא . ההיילקס הנבחן הוא דגם INVINCIBLE בעל תיבת הילוכים אוטומטית, מדרגות צד, קשת העמסה בארגז, אמבטיית פלסטיק לארגז עם לוגו טויוטה, מסגרת ניקל לגריל הקדמי התחתון, מסגרת ניקל לפנסי הערפל וכמובן הכיתוב - INVINCIBLE.

image

פער הדורות

הרבה מזהמים שקעו בקישון, מאז ההיילקס ההוא, הנצחי, האייקוני, של אמצע שנות התשעים. ההיילקס ההוא, נהנה ממעמד מיוחד ומלבד ההיילקסים שסיימו את חייהם באופן כפוי, ממשיכים האחרים, לשלוט במחלקת השבילים הקשים. התפיסה של ההיילקס ההוא, הייתה ברורה. ההיילקס חייב להיות פשוט וקשוח, כל השאר לא חשוב ולא משנה כמה ומי צריך לסבול בשביל זה. עברו מאז, בדיוק 20 שנה... סוס עבודה - מבחן דרכים משנת 2000: טויוטה היילקס

image

עוד באולם התצוגה - מבט ראשון

ההיילקס מפגין נוכחות מרשימה, המתחילה כבר בפגוש הקדמי. סבכת ניקל משוכה לחזית בולטת לעין, מכסה מנוע מורם, ארגז גבוה, הכל משדרים חוסן, חיספוס וכוח. מכל הטנדרים הקטנים, דומה ההיילקס לטנדרים האמריקאים הגדולים. את הדרך מאירים פנסי הלוגן (אין אופציה לקסנון או לד) עם מתזים לניקוי הפנסים ביציאה מהשטח, הארגז נראה עמוק במיוחד, הדלתות גבוהות ומתקבלת תחושה ברורה, שההיילקס גדול וגבוה ממתחריו, באופן משמעותי.

imageimageimageimage

image

המנוע, תיבת ההילוכים, תיבת העברה ונעילת הדיפרנציאל

המנוע החדש של ההיילקס החדש, הוא בנפח 2.4 ליטר בתקן יורו 5, עם מומנט מרבי של כמעט 41 קג''מ והספק של 150 כ''ס. למנוע משודכת תיבת הילוכים בעלת שישה הילוכים (בגירסא הידנית והאוטומטית) שאמורה לגרום להיילקס לשייט במהירויות גבוהות, בשקט יחסי ולחסוך בצריכת הדלק. צריכת הדלק שנמדדה, עמדה על 1:10 בנסיעה בינעירונית מהירה ו 1:9.4 בנהיגה משולבת - שטח וכביש. בשני המקרים, נראה לי שצריכת הדלק של הנהג הממוצע תהייה אף טובה יותר, שכן נהיגת מבחן מאמצת את הרכב יותר מנהיגה רגילה. תיבת ההעברה נשלטת על ידי חוגה בדש בורד ומאפשרת שילוב וניתוק ההנעה הקדמית תוך כדי נסיעה (אין אפשרות לנסיעה כפולת הנעה, בכביש) . המשך סיבוב החוגה, משלב את יחס ההעברה הנמוך (low). לצורך נסיעה בתנאי שטח קשים, מצויידים דגמי ההיילקס, גם בנעילת דיפרנציאל אחורי.

image

תא הנוסעים

תא הנוסעים של היילקס משדר עבודה, פשטות ותפקודיות. התא מרווח גם מקדימה וגם מאחור, אם כי היושב בספסל האחורי, עלול לחוש צפיפות מסוימת, במרווח הראש והתקרה. הכסאות הקדמיים נוחים ויתמכו גם בגדול והחזק, שבין עובדי הכפיים וכסא הנהג, מתכוונן גם לגובה. רעיון מושבי הקסם מופיע גם בהיילקס (גם ב HRV החדש של הונדה) והוא מאפשר קיפול המושבים (לא המשענות) האחוריים, לטובת העמסת ציוד גדול בתא הנוסעים. כמו את הקשת של סנט לואיס, או את גשר המיתרים בירושלים, מכל מקום בתא הנוסעים, רואים את המסך הגדול של מע' המולטימדיה, שבמרכז הדש בורד. מערכת המולטימדיה המקורית של ההיילקס תומכת באנגלית בלבד וכרגע, אין ממשק להפעלת וויז (בפיתוח - אמור להימצא פיתרון בזמן הקרוב). מערכת המולטימדיה נוחה ופשוטה לשימוש, אך ממש לא ברור לשם מה צריך מסך כזה גדול? הפלסטיק בחזית הדש בורד בעיצוב דמוי עור נראה מצויין, אך מרגיש קצת פחות. תחושת חיספוס מתקבלת ממגע במשענות שבדיפוני הדלתות, במשענת היד שעל הקונסולה המרכזית, בהגה ואפילו במנופי המגבים והאיתות, יש פסי חיספוס. מצד שני, המשענת שעל הקונסולה המרכזית נוחה מאוד ומעוצבת בחוכמה, אך חבל שהיא אינה ניתנת לתזוזה קדימה. בתחתית הדש בורד, שני שקעים לכוסות. המיקום מצויין, אך השקעים גדולים מידי לפחיות שתיה ולרוב בקבוקי השתיה האישיים. בקרת האקלים אינה אלקטרונית וללא צג, נראית מיושנת מאוד או לפחות בעיצוב רטרו. חוגת תיבת ההעברה דומה לחוגות בקרת האקלים, נמצאת על ידן וניתן בקלות להתבלבל בינהן. מתחת לחוגות בקרת האקלים, נמצאים שני שקעי מצית (בצד הנהג ובצד הנוסע) והשימוש בהם נוח ונגיש. בינהם, שקעי AUX ו U.S.B. ההגה מתכוונן לכל הכיוונים, אך גם העור שלו בגימור גס. לוח המחוונים גלוי במלואו, המידע המוצג במרכזו חשוב, נוח לקריאה ומגוון מאוד. בכלל, לוח השעונים ידידותי למשתמש והמידע החשוב בו, קריא. הפיקוד על בקרת השיוט נעשה ע''י ידית בעיצוב ישן והלחצנים בה, אינם מוארים בלילה. בקונסולה המרכזית נמצא שקע 220 וולט לשימוש כל מכשיר חשמלי ביתי קטן-בינוני . ואם כבר מדברים על פינוק ומחשבה על נוחות היושבים ברכב, להיילקס, תא אכסון מקורר, הנמצא מעל תא הכפפות והמכיל בקלות, שני בקבוקי שתייה אישיים. במדינה חמה כמו ישראל, מקרר אינטגרלי ברכב עבודה, הוא לא דבר מובן מאליו. הגיע הזמן לצאת לדרך ולבחון את ההיילקס מחוץ לאולם התצוגה.

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

ההיילקס בכביש

כבר ביציאה לרחובות תל אביב, ניתן להרגיש שמדובר בטנדר גדול. מרווח הסרנים והגודל הפיזי, מורגשים בתמרונים הדוקים, אך לא מדובר במשהו שלא מתרגלים אליו. תנוחת הנהיגה נוחה ומקלה על השליטה בהיילקס ועם מצלמת רוורס יעילה, אין קושי להחנות אותו בכל מקום, ללא פגע. ההאצה של ההיילקס מפתיעה. אין השהיות, אין היסוסים, אין גמגומים. המנוע מגיב ללחיצה על הדוושה הימנית ומאיץ מהר וחזק, לכל אורך עקומת הסל''ד. ההילוכים עוברים חלק ומהר (קצת מהר מידי לטעמי) ובשום שלב, לא ירגיש הנהג שחסר לו כוח זמין. להיפך. תחושת הכוח ברורה. עם היציאה לכביש מהיר ושיוט במהירות סביב 110 קמ''ש, עוברת תיבת ההילוכים להילוך השישי ונדמה שהמנוע נכבה. הסלד יורד והמנוע חרישי. הנהיגה במצב הזה היא תענוג צרוף. רק רעש הרוח נשמע והוא נוכח עם העלייה במהירויות התלת ספרתיות. הארגז ריק, אך ההיילקס לא מקפץ באופן מוגזם. כל עוד נישארים בסל''ד נמוך, המנוע שומר על שקט מופתי, אך כיוון שהסל''ד נמוך, כל לחיצה על דוושת ההאצה, תעלה את הסל''ד, סביר שתוריד הילוך והשקט בתא הנוסעים, יעלם. בלימת מנוע ע''י העברת ידית ההילוכים למצב ידני, אינה יעילה מאוד. הילוך ברירת המחדל בהעברת ידית ההילוכים למצב ידני הוא הילוך רביעי. על מנת לבלום ע''י הורדת הילוכים, יש להעביר את ידית ההילוכים למצב ידני ואז לבחור את ההילוך הרצוי. ברכב הנבחן, הורגשה מכה בסוף כל בלימה, ברגע שתיבת ההילוכים משלבת את ההילוך הראשון ומוכנה לתחילת נסיעה. תופעה דומה הורגשה בפראדו 120, כבר לפני 10 שנים. יתכן שמדובר בתקלה נמשכת ויתכן שמדובר בצירוף מקרים, או בתקלה רק ברכב הנבחן. מכל ההיבטים בהתנהגות הכביש של ההיילקס, בולטת מכולם היציבות שלו. למרות ההנעה אחורית, תמרונים חדים והאצות שלא בזמן, שמר ההיילקס על קו הנבחר ורק לעיתים רחוקות יחסית, הרים דגל לבן והפעיל את בקרת היציבות. מרשים!

image

ההיילקס בשטח

את טויוטה אין צורך ללמד כיצד לבנות רכבי שטח עבירים. לכן לא היה צורך לבדוק את עבירות ההיילקס בשטח. ההיילקס כשאר הטנדרים, אינו רכב עבירות וגם עם זויות המרכב המשופרות שלו הוא ישפשף במעברים טכניים בשל זויות בטן ונטישה לא מזהירות. ההילקס הנבחן לא אותגר באופן משמעותי ולא גירד או שיפשף חלק כלשהו מהמרכב או הגחון. עם זויות מרכב סבירות, דיפרנציאל אחורי נעול ונהג סביר, יסיים ההיילקס כל טיול ללא קושי מיוחד. יחד עם זאת מבחן השטח העלה כמה הבחנות ראויות לציון: חסרונות: א. חוגת תיבת ההעברה קרובה ודומה מידי בצורה ובהפעלה, לחוגת בקרת האקלים. לא פעם, הופעלה, או כמעט הופעלה, החוגה הלא נכונה, בטעות. ב. שילוב יחס העברה נמוך והעברת ידית ההילוכים למצב ידני, אינה מגבילה את תיבת ההילוכים להילוך ראשון בלבד, אלא לרביעי. על מנת לשמור את תיבת ההילוכים בהילוך ראשון, יש להוריד שלושה הילוכים, טרם תחילת הנסיעה. יתרונות: א. זוית הישיבה טובה וקל לשלוט בהיילקס, גם במעברים קשים. ב. למרות שמדובר על טנדר ריק, היה קל לשלוט בו, בנהיגת שטח מהירה. ג. שילוב יחס העברה נמוך והילוך ראשון בתיבת ההילוכים, מעניק קצב זחילה איטי למדי. ד. העברת תיבת העברה ליחס נמוך, כשידית ההילוכים אינה בהילוך סרק לא רק שאינה מאפשרת את השילוב, אלא מפעילה התרעה. ה. שילוב הילוך בתיבת ההילוכים, טרם הסתיימה פעולת ניתוק או שילוב יחס העברה נמוך, מפעילה התרעה. לסיכום, ההיילקס נשאר רכב שטח יעיל מאוד. נוספו לו מוזרויות שטרם נודע פישרן, אך הוא לא יכזיב בשום תוואי.

image

imageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimageimage

ההיילקס כרכב עבודה

הארגז גדול, מסוגל לשאת כמעט טון, לגרור מעל 3 טון, צבעי תא הנוסעים כהים ולא יתלכלכו במהירות, הכל פשוט וחזק, למעט המסך הגדול של המולטימידיה, ניתן להכניס משטח בארגז, לטובת עבודה עם מלגזה, יש אוזני קשירה באמבטיה ונראה שהקשיחות של ההיילקס, תופסת גם בתחום העבודה. אפשר להעמיס עליו מה שרוצים ולצאת לדרך.

image

סיכום - היילקס חדש, בהמלצת הרופאים

ההיילקס החדש, נשאר קשוח ומחוספס וחזק כמו שתמיד היה, אך נראה שלצורך התמודדות עם המתחרים, הוא פוזל לתחומים החדשים לו, כמו עידון ונוחות ואפילו פינוק (רחמנא ליצלן). אפריקה השחורה הולכת ומצטמצמת, בכל העולם אנשים מחפשים נוחות, ההייטק שולט בכל, ואלה שלא מצליחים לצעוד עם הזמן, נעלמים. להיילקס החדש אין ברירה, אלא לעשות צעד בכיוון הנכון, גם אם זה צעד בוסרי ורחוק משלמות. בהיילקס החדש, יש מוזרויות, הפכים, סימני שאלה, אבל כל אלה שוליים לעניין עצמו. בבסיסו, נשאר ההיילקס כמו שהיכרנו. רכב עבודה קשוח, שאפשר לסמוך עליו בכל מצב ובכל דרך. וגם אם נוספו לו כמה עדכונים מצחיקים, הרי שמחיר הקנייה, כולל גם את התרופה היפה לבריאות - הצחוק. לשמחת מהנדסי טויוטה, עם תוספת כזאת בתמורה, יהיה כבר קשה למתחרים להתמודד.

טויוטה היילקס בשטח מתוך התוכנית חמש בדרכים של ערוץ הספורט עם בועז קורפל וגיא לואל

קישורים למבחני דרכים נוספים משנת 2015 לטנדר של טויוטה:

מבחן דרכים בהשקה באיסלנד - טנדר טיוטה היילקס TOYOTA Hilux מבחן השוואתי טנדרים PickUps x3 מבחן השוואתי - 4 טנדרים עם הנעה כפולה PickUpx4

image

נתונים טכניים: טויוטה היילקס 2016 TOYOTA Hilux

מנוע 2GD-FTV, אורכי, 4 צילינדרים, גל זיזים עילי כפול 16 שסתומים
שיטת הזרקה מסילה משותפת
תקן EURO 5
מסנן חלקיקים DPF
נפח (סמ’‘ק) 2393
הספק מירבי (סל’‘ד/כ’‘ס) 150/3400
מומנט מירבי (סל’‘ד/קג’‘מ) 40.8/1600-2000
מהלך X קדח (מ’‘מ) 90X92
יחס דחיסה 15.6:1
סוג הנעה 4X4 ברירת מחדל - אחורית
מערכת הגה מסרק וגל משונן - הגברה הידראולית
וחב כללי (מ’‘מ) 1855
גובה כללי (מ’‘מ) 1815
משקל עצמי (ק’‘ג) 2060
משקל כולל מורשה (ק’‘ג) 2910
מרחק סרנים (מ’‘מ) 3085
מרווח גחון (מ’‘מ) 286
מפשק גלגלים קדמיים (מ’‘מ) 1540
מפשק גלגלים אחוריים (מ’‘מ) 1550
אורך ארגז (מ’‘מ) 1525
רוחב ארגז (מ’‘מ) 1540
גובה ארגז (מ’‘מ) 480
תיבת הילוכים אוטומטית
יחס העברה - הילוך ראשון 3.600
יחס העברה - הילוך שני 2.090
יחס העברה - הילוך שלישי 1.488
יחס העברה - הילוך רביעי 1.000
יחס העברה - הילוך חמישי 0.687
יחס העברה - הילוך שישי 0.580
יחס העברה - הילוך אחורי 3.732
הילוך גבוה 1.000
הילוך נמוך 2.566
שילוב הילוך כוח
נעילת דיפרנציאל אחורי
צריכת דלק - נסיעה עירונית (ק’‘מ/ל') 9.4
צריכת דלק - נסיעה בינעירונית (ק’‘מ/ל') 14.3
צריכת דלק (יצרן) - משולבת (ק’‘מ/ל') 12
מהירות מירבית (קמ’‘ש) 170
רדיוס סיבוב מינימלי (מ') 6.4
זוית גישה (מעלות) 31
זוית נטישה (מעלות) 26
צמיגים
מידת צמיגים 265/65R17 112S
מערכת חשמל ובלמים
קדמיים דיסק מאוורר
אחוריים תוף
מערכת הידראולית כפולה עם מגבר בלם משופר מערכת ABS ל-4 גלגלים עם מערכת EBD לחלוקת כח הבלימה בין הגלגלים
מתלים
קדמיים עצמות עצה כפולות
אחוריים קפיצי עלים, סרן קשיח
כושר גרירה
גרור ללא בלמים (ק’‘ג) 750
גרור עם בלמים (ק’‘ג) 3200

מחירון (פברואר 2016):


4X4 דאבל קבינה ידני

226,900

4X4 דאבל קבינה אוטומט

255,900

תגובות

1 תגובות

1

Ogash Ofer

14 באפריל 2016 ב 08:31

הוספתי סרטון למבחן הדרכים להיילקס

הוספתי את התוכנית עם הטויוטה היילקס בשטח מתוך חמש בדרכים של ערוץ הספורט עם בועז קורפל וגיא לואל