סיכום טיולי אמצע השבוע לפריחות האיריסים

כחלק מה''דגימות'' של פריחות האיריסים, ביקרנו בשלושה טיולים נפרדים בשלושה אתרי פריחה, שניים בצפון הארץ ועוד אחד בדרומה
הדריך: עופר אדר
צילומים: המטיילים

בשנה שעברה הגענו לביקור באחו נוב, שמורת טבע הנמצאת בין מושב נוב לחיספין, ברמת הגולן. לאכזבתנו הרבה, לא מצאנו אפילו פרח אחד... השנה חזרנו לשמורה, שהיתה עמוסה בפרחים מכל עבר. בלט ביניהם איריס הביצות הצהוב, שהשמורה היא המקום היחיד בעולם בו הצמח הנדיר הזה מוגן. והיו שם גם כלניות צבעוניות, עם צבע רווי ועמוק כמו שלא רואים בשום מקום אחר בארץ. לפני ואחרי הצפיה בפריחות עלינו להר סוסיתא, נסענו לאורך המצוק עד לעין תאופיק, ירדנו לערוצו של נחל מיצר ולסיום ביקרנו בבית הכנסת המדהים באום אל קנטיר, המשתפץ לאיטו.   לאלבום התמונות של מיכה קראוס לאלבום התמונות של עדי אדר

איריס או אירוס? השם אירוס מופיע כבר במשנה, מסכת אהלות, פרק ח', משנה א' - אבל לא ברור אם הכוונה שם היא לאיריס של ימינו. במשך שנים רבות ניסתה הוועדה לשמות צמחים שליד האקדמיה העברית ללשון לשמר את השם הזה, למרות שהשם המדעי של הצמח הוא Iris, על שמה של אלת הקשת בענן במיתולוגיה היוונית. רק לאחר לחץ שהגיע מהשטח, התקבלה החלטה ששני השמות - אירוס ואיריס - תקפים. השימוש הראשון בשם איריס באישור האקדמיה היה בספרו של עזריה אלון ''איריסים'' שיצא לאור בשנת 1992. וכך נכתב בהקדמה לספר: ''איריס... היא הקשת בענן ומאוחר יותר - הקשתית שבעין, העיגול הצבעוני שמסביב לבבת העין. מכאן, על שום ייחוד צורתו וקשת גוניו, נלקח השם לצמח. חכמי הלשון שלנו מצאו פעם אחת במשנה, במסכת 'אהלות', את המלה 'אירוס' כשם של צמח, ועל פי החלטתם לא ביטאנו 'איריס'. לרגל ההוצאה לאור של ספר זה קיבלנו מן האקדמיה ללשון העברית את הרשות להשתמש בשם 'איריס', ואנו עושים זאת בשמחה''.

שבועיים לאחר המפגש עם איריס הביצות, שמנו פעמינו דרומה, לצפות בפריחה של האיריס השחום. איריס זה שייך לקבוצה (סקציה) של איריסי ההיכל, שתשעה מינים מהם גדלים בארץ והם בין הגדולים והיפים שבפרחי א''י. אתר הפריחה דחוק בין מסילת הרכבת לבין כביש 40, בואכה באר שבע, ולקראת סוף החורף- תחילת האביב הוא מפתיע בשפעת הצמחים הפורחים בו. את המסלול התחלנו בשמורת פורה, המשכנו דרומה לאורך נחל שקמה היפהפה עד שהגענו ליער הנטוע ברובו אקליפטוסים ממינים שונים, שלחלקם פריחות מרהיבות באדום ובצהוב. עצירה מתבקשת לצילומים, ומשם שביל סובב באר שבע הוביל אותנו אל האנדרטה לזכר חטיבת הנגב של הפלמ''ח, פרי תכנונו של דני קרוואן. לסיום, ירדנו לערוצו של נחל פטיש שלקח אותנו לצומת אשל הנשיא, כשבדרך עוד עברנו מתחת לגשר הרכבת המרשים שנבנה בזמן הטורקים. לאלבום התמונות של דוד אלעזר לאלבום התמונות של מיכה קראוס לאלבום התמונות של עופר אדר

את מסכת האיריסים סיימנו עם האיריס ההדור, עוד אחד מהמינים הצפוניים. כבר ממגרש החנייה ליד השמורה הסמוכה לאיילת השחר היתה לנו תחושה לא טובה - האיריס ההדור הוא פרח בהיר וגדול, הבולט מאוד בשטח, אך לא הצלחנו לראות אפילו אחד מהם. חיפשנו בכל הכיוונים וממש כשכבר הרמנו ידיים וחלק מהמטיילים היו בדרך חזרה לכלי הרכב, הצליח גד למצוא פרח בודד. כולנו כמובן עטנו עליו, צילמנו מכל הזוויות האפשריות - המשימה הושלמה! וחוץ מהאיריס היה כמובן מסלול שלם, שהתחיל באחד הערוצים היורדים לנחל דישון, המשכו בקרן נפתלי, סדקי יפתח, דרך הנוף של הרי נפתלי, מטעי הפרי הפורחים של מטולה וסיומו בתל אבל בית מעכה, שגם עליו חיפשנו את הפריחה של האיריס ההדור - אך כאן המשימה לא צלחה. תודה לכל הצלמים בחבורה: מיכה, דיוויד, מתי, עדי, בצלאל, שמוליק, הדר (ואם שכחתי מישהו אני מתנצל מראש), שתמונותיהם משמרות עבורנו את זכרון הטיולים. לאלבום התמונות של מתי ברלב