שטח 4X4 > כתבות > שטח

אגדת שטח: סדרת ה-FC של לנד רובר

מפרט מעניין, ייצור במספרים קטנים, ערך נדירות גדול – אלה הפרמטרים שהופכים את הלנד רובר עם תא הנהג לפני המנוע ללהיט אספני

כדי להגדיל את השטח המיועד למטען בכלי רכב מסחריים (כולל וואנים, טנדרים, משאיות ואוטובוסים) מבלי לשנות את אורכם הכולל, משתמשים בשיטה פשוטה: מתקינים את תא הנהג לפני המנוע או מעליו. שיטה זו ידועה בראשי התיבות FC כשמדובר בתא לפני המנוע (FC – Forward control) או כ- COE כשהתא מעל המנוע (cub over engine - COE). בתצורה כזו מקבלים גם ראות טובה מאוד קדימה וכושר התמרון במקומות צרים וצפופים משתפר.

לא מעט כלי רכב מוכרים נבנו ובנויים בתצורה הזו, ביניהם הטרנספורטר, היונימוג, הפינזגאואר, וואנים אמריקאים ועוד הרבה. גם שני מותגי העל בתחום רכבי השטח, ג'יפ ולנד רובר, ייצרו בזמנם רכבי FC - אבל בהצלחה מועטה. על ה-FC של ג'יפ כבר כתבנו בעבר, והפעם נעלה על המוקד את לנד רובר.

image

בתחילת שנות ה-60 נענתה החברה לדרישה שהגיעה מהשטח לייצר רכב4X4 עם יכולת נשיאת מטען גדולה יותר מאשר של הלנד רובר הסטנדרטי. התצורה שנבחרה היתה כמובן FC, והבסיס היה הלנד רובר סדרה II עם בסיס גלגלים של 109 אינץ'. כדי לאפשר את התקנת ארגז המטען הגדול ואת תא הנהג השונה, נוספו לרכב שתי תת-שלדות, קדמית ואחורית. מעבר לכך כמעט ולא נעשו שינויים בכלי הרכב, מלבד התקנת סרנים חזקים יותר וצמיגים גדולים במידה 9.00X16 שהגדילו את מרווח הגחון ואת יכולת נשיאת המטען.

אבל המנוע של סדרה II, בנזין בנפח 2.25 ליטר היה חלש מדי עבור היצירה החדשה, שקיבלה את הזיהוי IIA Forward Control. ב-1966 הרכב עבר סדרת שיפורים, שכללה התקנת מנועים חזקים יותר, 2.2 ליטר דיזל ו-2.6 ליטר בנזין עם שש בוכנות. כדי להגדיל את היציבות, הוארך בסיס הגלגלים של הדגם המשופר ל-110 אינץ' והסרנים הורחבו ב-10 ס''מ והוא קיבל את הזיהוי IIB Forward Control.

משני הדגמים, שרובם נבנו כטנדרים עם תא נהג בודד, נבנו כ-5000 יחידות בסך הכל עד להפסקת הייצור ב-1972. הם נמכרו לשוק האזרחי בלבד, רובם עבדו קשה מאוד ולא שרדו. אלה שנשארו, נקנו ונקנים בהתלהבות על ידי אספנים, שמסבים אותם בין השאר לקמפרים.

image

עם סיום הייצור של ה-FC התפנו בלנד רובר להרפתקה חדשה של רכב עם תא נהג לפני המנוע - ה-101. כאן היה מדובר בדגם שנבנה על פי דרישת הצבא הבריטי, והוא לא נמכר כלל בשוק האזרחי. השם מעיד על אורך בסיס הגלגלים – 101 אינץ'. גם כאן תמצאו גלגלים גדולים דוגמת אלו של ה-FC אבל המנוע הוא אופרה אחרת: V8 בנפח 3.5 ליטר, אותו מנוע שהותקן באותן שנים בריינג' רובר.

הייצור נמשך בסך הכל שש שנים, וגם ה-101 לא נבנה במספרים גדולים. כלי רכב ש''נפלטו'' מהשרות הצבאי הגיעו לידיים אזרחיות, שלהוטות לקלוט אותם. את הפרסום הגדול ביותר קיבל ה-101 כש-31 כלי רכב מדגם זה הוסבו על ידי לנד רובר כדי להשתתף בסרט ''Judge Dredd'' בכיכובו של סילבסטר סטאלון.

image

image

image

ואחד כזה בישראל...

ואחד כזה בישראל...ואחד כזה בישראל...

image

תגובות

0 תגובות