שטח 4X4 > מבחני דרכים > מבחני רכב

מבחן דרכים סיאט אטקה SEAT ATECA, אוגוסט 2016

סיאט, המותג הצעיר והאופנתי של קונצרן פולקסווגן, משיק רק עכשיו את רכב הפנאי הראשון שלו - איחור לא–אופנתי לטרנד אופנתי בקטגוריה הנמכרת ביותר בארץ - קרוסאוברים / רכבי פנאי-שטח משפחתיים (ג'יפונים בלשון העם)

הראשון מברצלונה


הטיסה לברצלונה היא הזדמנות מצוינת כדי לקרוא את תיק העיתונות של האטקה - רכב הפנאי הראשון של סיאט. דגם ראשון - כאשר מתחרים מציגים כבר דור שני, אפילו שלישי. האם יש יתרון באיחור אופנתי, או שהאיחור כבר גדול מדי?

חומר קריאה

ההודעה לעיתונות מכילה כמה פריטים מעניינים לגבי האטקה, שנקרא, כמקובל בסיאט, על שם ישוב בספרד. הדגם החדש יוצע עם אופציה לחבילת בטיחות עשירה שכוללת, בין היתר: התרעה על התנגשות מלפנים, כולל זיהוי הולכי רגל ובלימה אוטונומית; שמירת נתיב, כולל תיקון; בקרת שיוט עם מצב נהיגה עצמאי בפקקים (עדיין, ידיים על ההגה); בקרת שיוט אדפטיבית; זיהוי רכב בשטח מת במראות; התרעה על תנועה חוצה בנסיעה לאחור; תצוגת מעוף ציפור לחניה.

בנוסף, מוצעת האטקה עם מערכת המזהה אובדן תפקוד של הנהג במקרה של בעיה רפואית; במקרה כזה המערכת תבלום את הרכב עצמאית, תוך כדי שמירה על נתיב הנסיעה והפעלת אורות מצוקה. ואם זה לא ברור, יודגש כי זו רשימה מרשימה; כן ירבו מערכות שכאלו. האטקה, ממש בזמן ההשקה נבחן במבחן הריסוק של יורו NCAP וזכה בציון מלא של 5 כוכבים.

תיק העיתונות מציין כי לאטקה מסך מגע ''8 ברמות הגימור היקרות, ''5 בבסיסיות, וניתן לשקף בו טלפונים חכמים. על פי מיטב האופנה העכשווית, ניתן להזמין את האטקה עם חישוקים מ–''17 ועד ''19, וחלק מהגרסאות מתהדרות בתאורת לד מלאה, ריפודי אלקטנרה ועוד.

גאודי ואנחנו

אנשי סיאט, באופן לא מפתיע, מציגים את הרכב כפורץ דרך; מזכירים את גאודי, את ברצלונה, אופנה, אנשים יפים וחיים נהדרים. האטקה, במציאות, לא ממש מקיים את ההבטחות. זה לא שהוא מכוער חלילה, אבל אחרי ההקדמה הזו אפשר היה לצפות למשהו שיהיה מתקדם וייחודי - והאטקה, לא רק שלא פרץ מסגרת, אלא שהוא לקח מרחק מהגבולות שיגרמו למישהו בקבוצת מיקוד לקפוץ בגלל ש''זה יותר מדי בשבילו''.

ובעצם, האטקה נראה בדיוק כמו שהיית מצפה שייראה רכב פנאי של קונצרן פולקסווגן - סולידי. ודומה מאוד ללאון. אבל הסולידיות עובדת, גם בזכות הפרופורציות, והגרסאות עם החישוקים הגדולים נראות טוב יותר - ומה שהכי חשוב: האטקה יוצר היטב את המסר של רכב פנאי.

התבוננות פנימית

אנחנו מקבלים את המפתח לגרסת הבנזין - 1.4 ל' טורבו עם 150 כ''ס - כאן עם הנעה קדמית ותיבה במיטב הטעם האירופאי: ידנית (6 הילוכים). הקולגה נוהג ראשון, אני מתבונן.

תא הנוסעים, כמו העיצוב החיצוני, יהיה מוכר מדי לכל מי שהיה באחד מדגמי סיאט החדשים. ברכב המבחן הצבע השחור שולט. מרכז הקונסולה מכוון מעט לכיוון הנהג ובולט בו מסך המגע בגרסתו הגדולה יותר (''8), והוא נאה ונוח לשימוש. כל סביבת הנהג משדרת הופעה סולידית ועם זאת נאה למדי. תצוין לחיוב תאורת אווירה נאה שהתגלתה לנו בלילה.

איכות החומרים טובה בחלק העליון, אבל כבר מתחת לגובה המסך הפלסטיק פשוט ונוקשה יותר, ופה ושם פוגשים פספוסים בדמות חומרים פחות נעימים מהמצופה במקומות בהם היד נוגעת. המרחב מלפנים טוב בכל המדדים. מאוחר יותר אגלה שנדרש לא מעט משחק עם המושב וההגה כדי למציאת תנוחת נהיגה נוחה. בנוסף, הדוושות גבוהות מדי וזה היה מעט לא נוח.

מאחור יש מרווח טוב לברכיים ומרווחים מצוינים לראש ולכפות הרגלים. תא המטען גדול ושימושי עם נפח נאה מאוד של 510 ליטר, ולא התקשה לבלוע שתי מזוודות בגודל מלא, ונשאר גם מקום נוסף.

תנועה, ההצעה הקטלונית

ברצלונה שמחה וצוהלת, אבל גם מאוד פקוקה, לכן שמחתי לגלות כי התיבה הידנית נעימה לשימוש, והמצמד גם. ויש בלם חנייה חשמלי שמופעל אוטומטית בכל עצירה, מה שאומר שלא צריך להשאיר את הרגל על דוושת הבלם.

בתחילת הנהיגה מורגש מחסור קל בכוח - עד שהמגדש נכנס לפעולה, ומשם והלאה המנוע עובד טוב, עד אזור 4000 סל''ד. מעל לתחום זה ועד לקו האדום הוא מרגיש פחות בבית; הצליל פחות נעים בסל''ד גבוה, ואופי הפעולה מבהיר שהמנוע לא באמת אוהב להיות שם. בקיצור: בנהיגה רגילה המנוע נעים, הכוח זמין והפעולה יעילה, אבל התחושה היא שהוא מבצע מעט פחות טוב מהנתונים. צריכת הדלק לפי מחשב הדרך עמדה על 12.5 ק''מ/ל'; לא רע בהתחשב באופי הנהיגה.

למחרת נהגנו בדיזל 2.0 ליטר; תא הנוסעים רופד באלקנטרה, הצבעים הבהירים נאים, שילוב הגוונים מוצלח. אבל העיקר הוא המנוע: אותו הספק - אבל מומנט גדול בהרבה: 34.7 קג''מ מול 25.5 קג''מ. בפועל זה אומר שהמנוע הזה מזיז יותר בקלות את האטקה, אם כי גם כאן התחושה אינה שמדובר במשהו זריז במיוחד. הדיזל, כמו הבנזין (אבל כאן זה כבר בדנ''א של המנוע) לא אוהב סל''ד גבוה, ומעדיף נהיגה רגועה יותר ושם הוא נעים. הצליל, גם אם אינו שקט, איננו דיזלי–מציק. צריכת הדלק הייתה כמובן טובה יותר עם 13.7 ק''מ לליטר.

כבישי ברצלונה והסביבה לא הקשו במיוחד על האטקה. במעט הקטעים שניסו (להקשות), האטקה לא חבט ונחבט, והצליח לנטרל באופן נאה את מרבית המהמורות, מה שהעניק נוחות טובה במרבית הזמן.

מחוץ לעיר האטקה הציע ריסון טוב על גלים, אבל וויברץ על שיבושים קטנים. והרשים יותר עם ריסון טוב על גלי כביש. מידת הצמיגים בשתי המכוניות שנהגנו בהן הייתה זהה, 215/50–18.

בכבישים המפותלים מעל ברצלונה, האטקה התנהל היטב; זוויות גלגול טובות, אחיזה טובה והתנהגות ברורה וללא הפתעות - אבל רכב הפנאי הזה לא ממש אוהב שלוחצים אותו. ההגה מעט קל, אבל לא מפריע. גרסת הדיזל הציעה בורר מצבי נהיגה ששולט על המנוע/הגה (וגם על המזגן ובקרת השיוט האדפטיבית; אין לי מושג למה) דרך מצב ‘רגיל', ‘ספורט', ‘חסכוני' ו'אישי'. מצב הספורט מוסיף מעט משקל להגה, אבל הייתי שמח להגה כבד יותר. ואיך היא בשטח? לא יודע; המסלול לא כלל שבילים.

משא ומתן

האטקה הוא רכב שלא סוחף ברגע, אבל אוסף נקודות לאורך זמן. העיצוב לא פורץ דרך, אבל נעים ומפגין את הנוכחות הכה–אופנתית של רכב פנאי. המרחב בתא הנוסעים טוב מלפנים ומאחור והאבזור שופע - לא מפתיע להשקה, בה המכוניות תמיד סופר–מאובזרות.

יחידות ההנעה שיגיעו לישראל הן בנזין 1.4 ליטר ותיבה דו–מצמדית וכנראה גם הדיזל 2.0 ליטר עם אותה תיבה. יחידות אלה מוכרות מדגמים אחרים ועושות שם עבודה טובה. סיאט מדברת כבר בהודעה לעיתונות על תמורה למחיר, ונראה שהיבואן רוצה גם הוא להיות תחרותי כדי להצליח בשוק העמוס והמצליח של רכבי הפנאי בישראל.

לשם כך הוא מכוון למחיר קרוב לזה של גרסאות הכניסה של המתחרים החזקים בקטגוריה - יונדאי טוסון ו- קיה ספורטאז' (קישור למבחן השוואתי: מבחן דרכים השוואתי יונדאי טוסון מול קיה ספוראטז' ).

מולם, לאטקה יחידת הנעה עדיפה, והיבואן מקווה להציע מערכות בטיחות מקוריות כבר בגרסאות הבסיס. בהנחה שיוצע השילוב של מחיר–קרוב–לתחרות עם מערכות–בטיחות, התוצאה תהיה רכב מאוד מעניין בקטגוריה הסופר–חמה הזו. האטקה יגיע לכאן בסוף 2016, וכעת נשאר להמתין ולראות איך ייגמר המו''מ בין היבואן ליצרן, כאשר התוצאה תקבע את מידת הצלחתו.

סיאט אטקה 1.4 ל’ טורבו ידנית (2.0 ל’ דיזל ידנית)

מנוע בנזין, 4 ציל’, קדמי, רוחבי, 1395 סמ''ק, טורבו

(דיזל, 1968 סמ''ק, טורבו)

תזמון 16 שס’, גל זיזים עילי כפול

הספק/סל''ד 150 כ''ס/5000-6000 (150 כ''ס/3500-4000)

מומנט/סל''ד 25.5 קג''מ/1500-3500 (34.6 קג''מ/1750-3000)

תמסורת ידנית, 6 היל’, הנעה קדמית

קוטר סיבוב (בין מדרכות) 10.8 מ’

מתלים קדמיים מקפרסון

מתלים אחוריים קורת פיתול

בלמים ק’/א’ דיסקים מאווררים/דיסקים

מערכות עזר הכל מהכל, השאלה מה יגיע לארץ

צמיגים 215/50-18

בסיס גלגלים 264 ס''מ

אxרxג 436x184x160 ס''מ

משקל 1359 ק''ג (1417 ק''ג)

תא מטען 510 ל’

מיכל דלק 50 ל’

מהירות מרבית (יצרן) 201 קמ''ש (202 קמ''ש)

0 ל-100 קמ''ש (יצרן) 8.5 ש’

צריכת דלק (יצרן) 18.8 ק''מ/ל’ (23.2 ק''מ/ל’)

ציון מבחן ריסוק (E-NCAP) (2016) 5 כוכבים

בטיחות מבוגרים 93%

בטיחות ילדים 71%

הולכי רגל 84%

גרסאות הנעה: סיאט אטקה SEAT ATECA


היצע המנועים מתחיל עם מנוע בנזין 1.0 ל', 3 ציל', 115 כ''ס, ומעליו 1.4 ל' 150 כ''ס; לראשון רק תיבה ידנית 6 היל', ולשני אופציה לדו–מצמדית 6 היל' (מוזר, לא 7). ה–1.4 ל' בנזין מוצע גם עם הנעה כפולה (האלדקס, דור V). הדיזל מתחיל עם 1.6 ל' 115 כ''ס, וממשיך ל–2.0 ל' 150 כ''ס; תיבה ידנית לשניהם, אותה דו–מצמדית לחזק יותר. הגרסה החזקה כרגע היא דיזל 190 כ''ס עם תיבה דו–מצמדית והנעה כפולה.

תגובות

1 תגובות

1

אורח/ת

02 בנובמבר 2016 ב 06:51