שטח 4X4 > כתבות > חדשות

חדש: סוס עבודה חשמלי

חברת Workhorse מאוהיו, ארה''ב, מנסה כוחה בייצור טנדר היברידי נטען עם הנעה בכל הגלגלים

במסגרת הטרנד הירוק / חסכון בדלק, היו בשנים האחרונות ניסיונות לא מעטים לייצר טנדרים חשמליים או היברידיים – מרביתם נכשלו, אפילו ג'נרל מוטורס הגדולה משכה ידה מפרויקט כזה. מי שנשארו בעסק הן סדנאות מתמחות, שעושות הסבה לטנדרים קיימים ו''שותלות'' בהם הנעה היברידית או חשמלית טהורה.

לאחרונה התחילה סדנה כזו, Workhorse ממדינת אוהיו בארה''ב, בניסוי לייצור טנדר היברידי שנבנה כולו מהיסוד ולא נשען על דגם קיים. מדובר בטנדר בגודל בינוני, עם מנוע חשמלי לכל סרן, שכל אחד מהם מספק 230 כ''ס. מנוע בנזין קטן מתוצרת ב.מ.וו משמש כגנרטור והוא נועד כדי לטעון את המצברים בשעת הצורך, או להניע ישירות את המנועים החשמליים. 

מערך מצברי ליתיום-יון מתוצרת פנסוניק הותקנו נמוך בתוך השלדה, כדי להוריד את מרכז הכובד. המצברים מספקים טווח נסיעה חשמלי בלבד של כ-130 ק''מ, ולאחר מכן נכנס מנוע הבנזין לפעולה ומספק טווח נוסף של כ-500 ק''מ. טעינה מלאה של המצברים מרשת החשמל נמשכת כ-7 שעות. כל חלקי המרכב נבנו מקרבון-פיבר להשגת משקל עצמי נמוך והמהירות המקסימלית הוגבלה לכ-130 קמ''ש כדי להגיע לצריכת הדלק היעילה ביותר. בניסויים שנערכו עד כה הושגה צריכה ממוצעת של קרוב ל-14 ק''מ לליטר. קיבולת המצברים מאפשרת להפעיל, דרך שקע ייעודי, מגוון של מכשירי חשמל, כמו כלי עבודה שונים. ניתן גם לספק חשמל לבית שלם במקרה של הפסקת חשמל.

Workhorse מייעדת את הטנדר לשימוש של ציי עבודה גדולים הפועלים בעיקר בסביבה עירונית, שם אפשר להגיע לחיסכון המרבי בצריכת הדלק. יכולת ההעמסה אמנם גדולה, מעל לטון, וגם כושר הגרירה לא מבוטל, אבל לרכבי עבודה הפועלים בעיר נתון זה פחות משמעותי. אם הפרויקט יצליח, מתכננים בחברה לייצר גם דגמים גדולים יותר, עם יכולות העמסה וגרירה משופרות.

לעת עתה נבנה רק כלי אחד לצרכי ניסויי והדגמה, עם קבינה כפולה ומקום לחמישה נוסעים, כשתג המחיר שלו עומד על כ-50 אלף דולר, דומה למחיר של סילברדו 1500 ברמת גימור גבוהה. בהתחשב בחוסר ההצלחה עד כה בייצור טנדרים היברידיים/חשמליים, קל לחשוב שגם Workhorse יכשלו, אבל נראה שבסופו של דבר לא יהיה מנוס מללכת בכיוון הזה ונראה שהחברה עושה זאת נכון.    

תגובות

0 תגובות