שטח 4X4 > מסלולי טיול > ירושלים והשפלה

מסלול טיול סובב כרמי יוסף

טיול שבילים בשטח הגיבעי של השפלה בין לטרון לתל גזר. מסלול שבילים מהיר מתאים בקיץ לכל סוגי הג'יפונים.
המסלול כולל מגוון של שבילים, שדות, יער, תצפיות נוף, שמורות טבע ועתיקות ואפשרי לנסיעה בכול ימות השבוע.
המסלול מתאים למשפחות, מומלץ ללמד את הילדים לנווט עם סיפור הדרך וכולל אפשרויות רבות לשילוב פיקניק ועצירות בטבע.

אבני דרך:

כביש 1, כביש 3, צומת לטרון, מושב בקוע, יער המגנים, מטוס הנורד, הזחל"מ, כפר בן נון, מצפה משה שרת, כרמי יוסף, אנדרטת "משבר לתקומה", עין ורד, תל גזר, בית עוזיאל, בית חשמונאי, קיבוץ גזר, כביש 424.

עבירות, שמורות טבע ושטחי אש

המסלול נוסע על שבילים כבושים בין שדות וכביש בתוך היער. בקיץ כשיבש המסלול בעבירות קלה ובחורף יכול להיות בעבירות בינונית בזכות הבוץ. המסלול מתאים לכל רכבי השטח, לרבות לג'יפונים בעלי הנעה בודדת. בחורף כשבוצי וחלק חובה רכב 4X4 ולאחר הגשם רצוי גם הילוך כוח.

המסלול עובר על שבילים ברורים, חלקם מסומנים בין שדות חקלאים ליער של קק"ל. אין כל סיבה לרדת מהשבילים הברורים ו/או המסומנים ולפגוע בנוף, בצומח או בפרנסת החקלאי ובחלק של שמורת הטבע של תל גזר יש להקפיד שבעתיים.

אין לזרוק זבל וגם לא זבל אורגני היכול להביא לחנק של החיות בטבע.

אנא שמרו על הנוף ועל הדרך למען עוד שנים רבות של טיולים בשטח.

המסלול אינו עובר ליד או בשטחי אש של צה"ל ואפשרי לנסיעה בכול זמן.

תמיד כדאי לצאת לדרך עם שני כלי רכב לפחות וציוד גרירה וחילוץ בסיסי.

אורכו של המסלול 20 ק"מ והוא יארך כ-3 עד 4 שעות, בהתאם לקצב הנהיגה ולעצירות בדרך.

קישור לטיפ שטח - טיפ נהיגה

שיטת הניווט

חשוב להקפיד על סיפור הדרך, מומלץ לקרוא היטב את ההוראות להמשך הקיטוע בטרם יוצאים אליו.
המסלולים מופיעים בצורה של סיפור דרך עם 18 נקודות ציון ל-GPS ניתן להורדה כקובץ בסוף כתבה זו.
הניווט על שבילים מסומנים או שבילים ברורים בשטח.
מומלץ להשתמש במפת סימון שבילים בקנה מידה 1/50,000 .
הקפדה על ההנחיות בסיפור הדרך תבטיח לכם הצלחה בניווט.
שימוש במכשיר GPS מוסיף לביטחון העצמי וחשוב מאוד במסלול זו בו יש שפע רב של שבילים בשטח.
יש להקפיד על מדידת מרחק והנחיות סיפור הדרך וסימון השבילים המסודר.

מה עושים?

בטרם היציאה לקיטוע (קטע הניווט מ: מאפסים מד אוץ עד ל: מאפסים מד אוץ) יש לקרוא היטב את סיפור הדרך ואז לצאת לדרך ולנסוע מנקודה לנקודה בהתאם להנחיות, למדוד מרחק בין נקודה לנקודה ולעקוב אחר סיפור הדרך. בנקודות המשמעותיות שבהן צריך לפנות, לרדת מהשביל המסומן או לשנות כיוון, ישנה נקודת ציון. באמצעות סיפור הדרך, מכשיר ה-GPS והשכל הישר הקפידו להגיע לנקודות ציון אלו ומשם להמשיך הלאה לקטע הבא. שימו לב שיכולים להיות הפרשים במדידת המרחקים (הגדלים ככול שהמרחק הנמדד גדול יותר). חשוב להשתמש במפה תוך כדי הטיול על מנת לחבר בין סיפור הדרך לשבילים המסומנים בשטח.

קישור לטיפ שטח בנושא ציוד לשטח

הכנת אמצעים למסלול

גלגל נוסף תקין וכלי עבודה תקינים – מגבהה תקין ומפתח גלגלים מתאים,

ציוד חילוץ: רצועת גרירה, רצועות ריסון ושאקלים מתאימים,

מפות סימון שבילים מספר 10 (גוש דן וחוף פלשת),

מצפן ומכשיר GPS – לא חובה אך יכול לעזור בחיבור למיקום בשטח,

טלפון סלולארי, מטען ו/או סוללה נוספת,

מים ומזון לכחצי יום בשטח.

תחילת המסלול:

בצומת לטרון (ברמזור) שעל כביש 3, במפגש עם כביש 424 וכחצי קילומטר מזרחה ממחלף לטרון שעל כביש 1.

נ.צ. 1 – צומת לטרון

מתחילים ומאפסים מד אוץ

נוסעים על כביש 3 העשוי מבטון מערבה לכיוון צומת נחשון (לכיוון אשדוד).

לאחר כ-4.5 ק”מ עוברים מעל מחלף הכניסה למושב בקוע ומאטים.

לאחר 5.5 ק”מ מאטים ומתכוננים לפנייה ימינה וירידה מהכביש.

6 ק”מ מצומת לטרון פנייה קטנה ימינה עם השלט ליער המגנים.

נ.צ. 2 – ירידה לשטח

נוסעים צפונה על שביל הכורכר הכבוש לבן.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וצפון מערבה על השביל הלבן.

0.2 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה לכיוון מטוס הנורד המוצב בקצה היער.

0.3 ק”מ מטוס הנורד.

נ.צ. 3 – מטוס הנורד

אחת האנדרטאות הגדולות בקצה הדרומי של יער המגנים היא של מטוס הנורד הישן לזכרם של חללי חטיבת הצנחנים 317 (כיום חטיבת מילואים 226). מטוסי הנורד נקלטו בחיל האוויר בסוף 1955, שימשו להצנחת אפסניה וצנחנים במלחמת קדש 1956 ובמלחמת ששת הימים 1967.
על המטוס המוצב ביער כתוב שהוא הצניח את הצנחנים בצניחה ההיסטורית במתלה (למרות שיש הטוענים שרק מטוסי דקוטה הצניחו במתלה). מספרו בחיל האוויר של הנורד המוצב ביער 072 והוא הוצא משירות בשנת 1979 - 3 שנים לאחר סיום שירותם הרשמי של מטוסי הנורד, אז הועבר ליער.

חוזרים לשביל הכבוש לבן.

0.1 ק”מ צומת T בו שמאלה לשביל הכבוש לבן.

0.2 ק”מ בצומת, מיד לאחר גלי האבנים לזכר חללי צה"ל, פונים שמאלה ומיד ימינה עם השביל הכבוש לבן.

0.4 ק”מ זחל"מ - כלי לניוד חיילים, זחל למחצה, לזכר פלוגת החרמ"ש של גדוד 113 בחטיבה 217, עם אתר פיקניק יפה ומוצל מאחוריו. ובכלל בתוך יער המגנים אנדרטאות רבות רובם לזכר חיילי צה''ל שבזכותם אנו יכולים לטייל בחופשיות בארצנו.

נ.צ. 4 – הזחל"מ

ממשיכים על השביל הראשי היורד למטה.

0.3 ק”מ צומת מרובה שבילים וסלול בלב ערוץ הנחל בו פונים חזק שמאלה ומטפסים לעבר הגבעה.

0.6 ק”מ צומת בראש הגבעה, ממול כביש 44 והבתים של משמר דויד על הגבעה שמעבר לכביש.

פונים ימינה בצומת ונוסעים על שביל מפותל המקיף את השדה הרחב שמימין לשביל.

1.1 ק”מ מעבר לשדה רואים את צומת האספלט מימין וממשיכים על השביל המפותל בכיוון כללי צפונה.

1.6 ק”מ צומת T בחלק הגבוה של השדה.

נ.צ. 5 – צומת T

פונים שמאלה במעלה הגבעה.

0.1 ק”מ צומת T בו פונים ימינה על שביל הכורכר הלבן.

0.5 ק”מ צומת T בו פונים ימינה.

0.7 ק”מ צומת בו פונים שמאלה לשביל החוצה את השדה (בחורף - אפשר ושביל זה לא יהיה קיים או יהיה בוצי מאוד).

0.8 ק”מ צומת T בקצה הצפוני של השדה.

נ.צ. 6 – צומת T

פונים ימינה על השביל.

0.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר וימינה על השביל הראשי.

0.4 ק”מ צומת שבילים, הנמצא בקצה של מקבץ שולחנות פיקניק משמאל לדרך, בו פונים ימינה ומערבה.

0.5 ק”מ צומת שבילים בו פונים שמאלה.

0.6 ק”מ צומת עם הכביש הצר והפנימי של יער המגנים.

נ.צ. 7 – כביש היער

פונים ימינה על הכביש הצר והמפותל (זהירות מתנועה נגדית ומרוכבי אופניים).

0.8 ק”מ צומת אספלט קטן בו ממשיכים ישר וימינה.

ומיד לאחריו צומת אספלט רחב בו פונים ימינה ומיד בצומת לאחריו שמאלה לכביש המסומן כחד סטרי עם שלט קטן ל״מצפה שרת״.

2 ק”מ משמאל לכביש כניסה לרחבת עפר עם מגדל תצפית של קק"ל, שולחנות פיקניק בחורשה ובמרכז סביב עץ הדקל הסלעים הגדולים של מצפה שרת.

נ.צ. 8 – מצפה שרת

על גבעה בגובה של 260 מטרים מעל פני הים במרכזו של היער נמצא מצפור "מצפה שרת" ולידו מגדל תצפית של קק''ל הפעיל רק בשיא קיץ. בלב הרחבה עץ דקל וסביבו סלעים עליהם חקוקים קורות חייו של משה שרת - ראש הממשלה השני של מדינת ישראל.

משה שרת נולד ב-1894 ברוסיה וב-1906 עלה ארצה. במלחמת העולם הראשונה היה קצין בצבא הטורקי. לאחר שהבריטים כבשו את הארץ היה אחראי כראש המחלקה המדינית על הקשרים של היישוב עם השלטון הבריטי וממקימי החטיבה היהודית בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. לאחר המלחמה ניהל את המאבק בבריטים, נעצר וישב במעצר בלטרון. היה מחותמי מגילת העצמאות והחליף את בן גוריון בראשות הממשלה 1952 עד 1955.

משה שרת 1894 - 1965

חוזרים לכביש האספלט וממשיכים עם הכיוון איתו נסענו.

0.3 ק”מ צומת T על הכביש בו פונים ימינה עם האספלט.

0.5 ק”מ צומת בו ממשיכים ישר על האספלט (אפשר לפנות כאן שמאלה לשביל כבוש היטב שיוביל אותנו לאנדרטת "משבר לתקומה" היה ומחנה הצופים סוגר את הדרך – ראו בהמשך).

0.9 ק”מ צומת עם שבילים משמאל לדרך.

נ.צ. 9 – צומת

פונים שמאלה חזק לשביל השמאלי המסומן בכחול לכיוון אנדרטת "משבר לתקומה".

0.7 ק”מ צומת T , מיד לאחר השער של מחנה הקיץ של הצופים בו פונים ימינה עם הסימון הכחול. (אם השערים נעולים יש לחזור לאחור לכביש ולצומת הקודם בו אפשר היה לפנות לעבר האנדרטה).

1 ק”מ ו-1.1 ק”מ צומת שבילים בו ממשיכים ישר.

1.3 ק”מ יוצאים מהשער של מחנה הצופים וממשיכים עם השביל הראשי המסומן בכחול.

1.5 ק”מ צומת שבילים עם אנדרטת "משבר לתקומה" מימין לדרך.

נ.צ. 10 – אנדרטת משבר לתקומה

האנדרטה "משבר לתקומה" נבנתה לזכרם של 634 ניצולי שואה, אנשי גח"ל, שהגיעו ארצה עם קום המדינה, ללא שהייתה להם משפחה כאן ונהרגו בקרבות של מלחמת העצמאות. לוחמים אלו נקראים גם "נצר אחרון" משלא השאירו אחריהם משפחה. האנדרטה מורכבת משלושה סלעים שעליהם חקוקים שמות הנופלים ובמרכז צומח עץ זית. האנדרטה משקיפה על עמק איילון ומכאן אפשר לראות את מנזר השתקנים של לטרון, את מוזיאון יד לשריון ואת אתר מיני ישראל. ליד האנדרטה נמצאים שולחנות פיקניק, אמפיתיאטרון קטן עם אדני רכבת מעץ כספסלי ישיבה וגם אתר הנצחה בצורת שער לזכרו של רס"ן אסף אסולין אשר נהרג במבצע חומת מגן.

ממשיכים ימינה וצפונה עם השביל המסומן בכחול.

0.1 ק”מ צומת T בו פונים ימינה ולמטה עם השביל הכחול.

0.2 ק”מ צומת בו ממשיכים ישר, כשמימין כפר בן נון.

0.3 ק”מ צומת בו פונים ימינה עם השביל המסומן בכחול.

0.6 ק”מ צומת בו פונים שמאלה למטה עם השביל הכחול.

0.8 ק”מ צומת בו פונים ימינה ולמטה כשממול הגגות של כפר בן נון.

0.9 ק”מ צומת T בו פונים שמאלה עם השביל הכחול.

1.1 ק”מ צומת בערוץ הנחל בו פונים שמאלה.

1.3 ק”מ וגם 1.5 ק”מ צמתים בהם פונים ימינה.

1.9 ק”מ צומת בו פונים ימינה עם השביל הכחול ובהמשך שוב ימינה כשמרחוק רואים את מגדלי העיר מודיעין.

2.6 צומת T כשמשמאל על הגבעה היישוב כרמי יוסף.

נ.צ. 11 – צומת T

פונים עם השביל שמאלה ולמטה.

0.4 ק”מ צומת שבלים בו ממשיכים ישר.

0.5 ק”מ צומת שבילים עם השביל המסומן בשחור בו ממשיכים ישר וימינה עם השביל הכחול.

0.8 ק”מ צומת T עם השביל המסומן באדום.

נ.צ. 12 – צומת T

פונים שמאל ומעבר לצומת בוסתן ומעיין עם בריכה רדודה של מים זכים לזכרו של איתי שטיינברגר, תושב כרמי יוסף, שנפל במלחמת לבנון השנייה. עין ורד (עין ירד בשמו הרשמי), הוא המעיין האחרון הנובע באזור תל גזר (שאר המעיינות חרבו ואין בהם מים).

ממשיכים ישר על השביל כורכר והמסומן באדום, דרום מערבה לכיוון כרמי יוסף.

1.4 ק”מ צומת למרגלות כרמי יוסף במפגש שבילים מסומנים באדום ובירוק.

נ.צ. 13 – צומת אדום ירוק

פונים ימינה עם השביל המסומן בירוק.

0.3 ק”מ צומת עץ השיזף בו פונים ימינה ולמעלה עם הסימון הירוק.

0.6 ק”מ חניון תל גזר.

נ.צ. 14 - תל גזר

תל גזר נמצא בגובה של 230 מטרים ונישא כ-90 מטרים מעל סביבתו. התל מורכב מ-26 שכבות של יישובים עתיקים, מהתקופה הכלקוליתית - 3500 שנים פני הספירה הנוצרית ועד לתקופה הרומית -100 לספירת הנוצרים. בתקופה הכנענית ובתקופה הישראלית הייתה גזר עיר חשובה על צומת הדרכים שבין השפלה להר. העיר מוזכרת במקורות היסטוריים רבים: במכתבי תל אל-עמארנה שבמצרים, מתוארך לשנת 1360 לפני הספירה, בתבליט אשורי המתאר את מסעות תגלת פלאסר, ובמקרא מוזכר מלך גזר בימי יהושע - יהושע י"ב, ובימי שלמה המלך "פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרַיִם עָלָה, וַיִּלְכֹּד אֶת-גֶּזֶר וַיִּשְׂרְפָהּ בָּאֵשׁ, וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי הַיֹּשֵׁב בָּעִיר, הָרָג; וַיִּתְּנָהּ, שִׁלֻּחִים, לְבִתּוֹ, אֵשֶׁת שְׁלֹמֹה. וַיִּבֶן שְׁלֹמֹה אֶת-גָּזֶר" - מלכים א' ט', ט"ז-י"ז.

משלחת המחקר של הבריטים למזרח התיכון חפרה בתל גזר בשנים 1902-1909 והחוקר הבריטי מקאליסטר מצא במקום את "לוח גזר" - התעודה העברית הקדומה ביותר שנמצאה עד כה. הלוח המקורי נלקח למוזיאון באיסטנבול, והעתק מוגדל שלו נמצא בכניסה לתל.

יורדים עם השביל חזרה למטה.

0.2 ק”מ צומת עץ השיזף בו פונים ימינה וצפונה כשבאופק מפעלי נשר.

נוסעים כל הזמן למטה על השביל הראשי הכבוש לבן.

0.9 ק”מ צומת בריכת המים מול מושב בית עוזיאל.

נ.צ. 15 – צומת בריכת המים

ממשיכים ישר לכיוון בית עוזיאל.

1.1 ק”מ צומת שבילים רחב, שמשמאל בית עוזיאל ולפנים גזר ובית חשמונאי, בו ממשיכים ישר.

1.8 ק”מ צומת שבילים בקצה מטע זיתים בו פונים שמאלה ומיד מתעקלים ימינה.

2.1 ק”מ צומת T מול בית חשמונאי.

נ.צ. 16 – צומת T

פונים ימינה למטה על השביל הכבוש.

0.2 ק”מ צומת T בו פונים ימינה לכיוון הגדר של קיבוץ גזר.

ממשיכים ישר ולמעלה כשמימין הגדר של הקיבוץ.

0.5 ק”מ שער וכביש הכניסה לקיבוץ גזר.

נ.צ. 17 – הכניסה לגזר

פונים שמאלה על הכביש.

1.1 ק”מ צומת גזר על כביש 424.

נ.צ. 18 – צומת גזר

עד כאן כ-20 ק”מ של מסלול

פנייה ימינה על כביש 424 לצומת לטרון ולכיוון ירושלים ואשדוד.

פנייה שמאלה על כביש 424 למחלף נשרים, לרמלה ולכביש 6.

להתראות בטיול הבא...

נקודות ציון לאורך מסלול הטיול:

קובץ TWL להורדה - מתאים לתוכנת נביגייד, לעמוד ענן ולמכשירי ה-GPS השונים

קובץ GPX להורדה של מסלול הטיול למכשירי GPS ולתוכנות ניווט

הקואורדינאטות המצוינות הן ברשת ישראל הישנה ומתאימים למכשירי GPS מסוג מגלן ולתוכנת נביגייד או עמוד ענן. לשימוש במכשירי גרמין יש להחליף את הספרה ''1'' שבתחילת הקואורדינאטות הצפוניות בספרה ''4''.

נ.צ.

צפוניות

מזרחיות

141975

142093

לתגובות ושאלות: ogash@4x4.co.il

מסלולי טיול בארץ:
בקעה ומדבר יהודה | גליל ורמת הגולן | ירושלים והשפלה | מרכז וגוש דן | נגב דרומה עד אילת