שטח 4X4 > כתבות > חדשות

מפה ומשם – לקט ג'יפאים #47

יונדאי משפרת את הקרוס-אוברים עם המנוע המימני, הדיפנדר החדש מתקרב וכמה מלים על ה"אבא" של הצירוקי XJ שנפטר לאחרונה

הרעיון להניע כלי רכב בתהליך הנקרא תאי דלק הוא ותיק מאוד, והומצא כבר במאה ה-19. לכאורה, מדובר בתהליך מנצח: מנוע נקי, שהתוצר היחיד הנפלט ממנו הוא אדי מים (לכתבה על התהליך). אך בעיות טכנולוגיות שונות, ולחצים אדירים מצד מפיקות הנפט הגדולות, לא איפשרו למנוע הזה להתרומם. אבל בעשורים האחרונים החלו יצרניות רכב רבות במחקר ובפיתוח של מנועים כאלה, ואחת המובילות בתחום היא חברת יונדאי.
לאחרונה הציגה החברה דגם חדש של קורס-אובר המונע בתא דלק מימני, כשהמנוע החשמלי שלו מספק 160 כ"ס עם טווח נסיעה של 580 ק"מ בין תדלוק לתדלוק. בניגוד לכלי רכב חשמליים המונעים במצברים הזקוקים לטעינה ממושכת יחסית בין נסיעה לנסיעה, ברכב עם תאי דלק פשוט נכנסים לתחנה קרובה וממלאים את טנק הדלק במימן. לטענת יונדאי, היא הצליחה להוזיל משמעותית את עלויות הייצור של המנוע וייתכן שכבר בשנה הקרובה נראה את הדגם החדש על הכבישים.

פולטת רק אדי מים. יונדאי מימנית

דיפנדר חדש ב-2019?
מחליפו הצפוי של הדיפנדר הוא אחד הנושאים המסקרנים בתחום רכבי השטח. מאז שהוצג דגם הקונספט DC100 בשנת 2011 לא נחשפו כמעט פרטים על המחליף, מלבד הכרזה של לנד רובר שה- DC100 לא ישמש כבסיס לדיפנדר החדש... פה ושם צצות הצהרות על כך שמבחינה חיצונית אי אפשר יהיה לטעות בזהות של הדגם החדש, ושמבחר הדגמים יהיה גדול לפחות כמו בדגם היוצא (קצר פתוח, קצר סגור, ארוך עם שתי דלתות, ארוך עם ארבע דלתות, גרסאות טנדר, וכו').
אבל מה שמעניין יותר אלו השמועות שטוענות שהדיפנדר החדש יהיה עם מרכב אחוד ואולי עם מתלים נפרדים, בדומה לשאר דגמי לנד רובר הנוכחיים. יהיה כמובן שימוש נרחב באלומיניום, והיצע של מנועי ארבע בוכנות, בנזין ודיזל. מלבד הדור הבא של הדיפנדר שצפוי להגיע במהלך 2019, לנד רובר מתכננת מתיחת פנים לדיסקברי ספורט ולאיווק ב-2020, וב-2021 יגיע הדור הבא של הריינג' רובר.ה-DC100. לא ישמש כבסיס לדיפנדר החדש

גם שטח וגם ספורט
מה המשותף לג'יפ צ'ירוקי XJ משנת 1984 ולפורד GT40 שנבנתה כדי להתחרות במכוניות הספורט של פרארי? לייצור שתיהן אחראי אדם אחד, רוי לון (Roy Lunn), שהלך לעולמו לאחרונה בגיל 92. לון נולד בבריטניה ובמלחמת העולם השנייה שירת כטייס בחיל האוויר המלכותי, ושם גם החל לעבוד כמהנדס בחברות AC ואסטון מרטין, אבל את הקריירה המוטורית המשמעותית שלו עשה דווקא בארה"ב. תחילה עבד בפורד והיה שותף בתכנון המוסטנג הקלאסי, אחר כך תכנן את ה- GT40 ואת ה-Boss 429.
משם עבר לאמריקן מוטורס (AMC) כמהנדס הראשי של חטיבת Jeep, שהיתה בשנים ההן בבעלות AMC. כאן תכנן את ה-XJ המרובע, שהיה רכב יוצא דופן בסיגמט השטח בתקופה ההיא, עם שני סרנים חיים אבל עם מרכב אחוד, בעוד שכל המתחרים ייצרו כלי רכב עם שלדה ומרכב נפרדים. זמן קצר לאחר תחילת הייצור של הצ'ירוקי פרש לון לגמלאות, אבל הוא נקרא מאוחר יותר על ידי חברת AM ג'נרל לעמוד בראש פרויקט חדש - High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle – המוכר לנו יותר כהאמר.

לון ליד ה-GT 40 שתכנן
הצ'ירוקי XJ

תגובות

0 תגובות